تنوع قیمت در بازار پوشاک به برند، مدل و جنس محصول بستگی دارد؛ چنانچه قیمت انواع لباس بر اساس شاخصهای مختلفی ازجمله کیفیت پارچه، برش و دوخت، محل عرضه و برند بودن یا نبودن لباس است اما با توجه به به سه برابر شدن قیمت ارز، قیمت انواع پوشاک بهویژه پوشاک وارداتی 100 درصد افزایشیافته است؛ این مسئله باعث شده است تا با توجه به افزایش قیمت چشمگیر پوشاک خارجی، ایرانیان تمایل بیشتری به پوشاک ایرانی پیدا کنند اما هنوز هم هستند افرادی که استفاده از پوشاک و کالای خارجی را جزو ملزومات زندگیشان میدانند.
دلیل روی آوردن این افراد به پوشاک و کالای خارجی این است که میگویند:«یا کیفیت تولیدی محصولات داخلی آنچنان پایین است که چارهای جز تهیه جنس خارجی نداریم و یا قیمت محصولات داخلی نسبت به مشابه خارجی بسیار بالاتر است لذا این مسئله باعث میشود تا کالای خارجی را ترجیح دهیم.» اما حقیقت این است که صنعت پوشاک ایران در مقایسه با کشورهایی همچون ترکیه، چین، بنگلادش و...که امروزه بخش اعظمی از صادرات پوشاک را به خود اختصاص داده اند، از قدمت طولانیتر و کیفیت و طراحی مطلوبتری برخوردار است؛ بهطوریکه در دهه 1360 در تولید لباس مردانه در قبال کشورهایی مثل چین و یا ترکیه سرآمد بودیم و به دلیل کیفیت بالای تولیدات، کشورهایی مثل آلمان غربی مهمترین بازارهای هدف صادراتی پوشاک مردانه ما را تشکیل میداد. یا پوشاک آرین جین در دهه 70 ازجمله صادرکنندگان پوشاک جین به کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا که خود در تولید پوشاک سرآمد بودند، به شمار میرفت، کارخانه جامگان و جامه گران نیز ازجمله، تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک به کشورهای اروپایی بودند، اما سیاستگذاریهای غلط و کمتوجهی به این بخش و عدم خرید و حمایت مشتریان از تولیدات و محصولات ایرانی، صنعت پوشاک کشور را در سراشیبی قرارداد و باعث شد تا ایران جای خود را به رقبایی همچون چین و ترکیه دهد؛ درحالیکه افزایش تقاضا برای خرید کالاهای باکیفیت ایرانی باعث میشود تا ظرفیت تولید افزایشیافته و درنتیجه فضا برای توسعه صنایع داخلی، خروج از رکود و افزایش اشتغالزایی فراهم شود اما نزدیک شدن به آغاز سال جدید فرصت مناسبی است تا به این امر مهم توجه شود و پوشاک ایرانی در سبد خرید شهروندان جایگاه خود را بیابد. ما در بین پوشاک ایرانی شاهد برندهایی هستیم که ازنظر کیفیت سرآمد پوشاک خارجی قرارگرفتهاند لذا در تهیه این گزارش سعی داریم تا برترین برندهای ایرانی را از جهت قیمت، کیفیت و جنیسیت به شما معرفی کنیم و به این منظور قدمی را در جهت حمایت از تولید ایرانی برداریم.
گرانترین برندهای ایرانی پوشاک
پوشیدن لباس با برندهای معروفی همچون السی وای کی کی، آدیداس، هرمس، شانل و... در بین برخی از ایرانیان از اهمیت زیادی برخوردار است اما بهجرأت میتوان گفت که بسیاری از محصولات برند خارجی که در ایران باقیمت کلان توزیع میشوند تقلبی هستند و یا کیفیت پایینی نسبت به قیمتشان دارند؛ درحالیکه برندهای ایرانی در همین زمینه در حال تولید محصولاتی باکیفیت بهتر است و برخی از برندهای ایرانی بهقدری معروف هستند که اعتبار بیشتری را برای برند پوشان به ارمغان میآورند.
در بین برندهای معروف ایرانی در زمینه اکسسوری، کتوشلوار، پیراهن، عطر و کفش مردانه، هاکوپیان اولین و بزرگترین طراح و تولیدکننده تمام صنعتی پوشاک در ایران است که در سال 1349 کار خود را در کارگاه کوچکی در تهران شروع کرد و اکنون با بیش از چهار دهه تجربه، هاکوپیان دیگر فقط عرضهکننده یک کالا نیست، بلکه نمادی از یک برند فاخر و خوشنام ایرانی است که با بیش از بیست جایزه بینالمللی در صنعت پوشاک ایران مبدل شده است.
گراد پس از هاکوپیان، دومین تولیدکننده تمام صنعتی پوشاک در ایران است که در سال 1370 آغاز به کارکرده است. این برند ایرانی، نخستین تولیدکننده ایرانی است که برای 95 درصد مردان ایرانی در 9 گروه سایزی، کتوشلوار تولید میکند. گرادعلاوه بر کتوشلوار، بخشهای دیگر پوشاک آقایان را هم تولید میکند.
شرکت ماکسیم و ایکات از دیگر تولیدکنندگان داخلی پوشاک مردانه هستند که با بهرهگیری از پارچههای باکیفیت وتوان طراحان داخلی توانسته اند قدمهای بلندی را در جهت ارتقا صنعت پوشاک آقایان بردارند.
در بین برندهای معروف ایرانی در پوشاک زنانه هم باید از برند تولیکا در رسته پوشاک میهمانی و تین (شامل شومیز، بلوز، تونیک، شومیز دامن، کتدامن، کتهای تک، کتوشلوار، پیراهن و سارافون،مانتو های مجلسی و کیف و کفش مهمانی) ، پرشین کت واک، نورا و تن درست یادکرد.
در زمینه برندهای معروف ایرانی در پوشاک کودک و نوجوان باید گفت که با توجه به حساسیت بدن کودکان معمولاً جنس لباس برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است اما در بین برندهای ایرانی بی سیسی، آدمک، تاپ لاین، سها از برندهای معروف و باکیفیت در تولید ملی است.
در صنعت کیف و کفش زنانه و مردانه هم باید از برندهای معروفی همچون نوین چرم، گوهری، چرم مشهد، آداک، درسا، چرم کاکتوس، چرم نگارو چرم های پاندورا و ساینا نام برد که با توجه به طبیعی بودن چرم از کیفیت فوق العاده و قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند.
برندههای فوق در پوشاک مردانه، زنانه و بچهگانه اگرچه با کیفت بالایی تولید میشوند و حتی برخی از آنها توانستهاند در سطح بینالمللی برای ایران و ایرانی در زمینه تولید داخلی افتخار کسب کنند اما نباید از قیمت بالای این برندها غافل شد. چنانچه برای مصرفکننده ایرانی در عین اینکه کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است، قیمت هم در اولویت قرار دارد که البته این مسئله در بین برندهای معروف کمتر به چشم میخورد.
برندهای معروف ایرانی باکیفیت و قیمت مناسب
باکیفیت بودن و گران بودن برخی از برندهای ایرانی نسبت به خارجی باعث شده است تا مصرفکنندگان به سمت کالاهای خارجی سوق پیدا کنند اما هستند برندهای ایرانی که در عین کیفیت از قیمتهای معقول و مناسبی برخوردارند.
در بین کتوشلوارهای مردانه باید از برندهای برک، جامعه، مطهری یادکرد. همچنین در بازار پیراهن هم افراد کمی هستند که نام مخلیان و زربافت را نشنیده باشند.
در بین پوشاک زنانه و مردانه سِله بُن یکی از مارکها معروفی است که مشتریان زیادی را ازلحاظ کیفیت و قیمت راضی نگهداشته است.
بتهجقه یکی دیگر برندهایی است که با بیش از 25 سال سابقه در راستای اعتلای فرهنگ پوشش ایرانیان با اهداف مشتری مداری و نگاه جدید به رنگ و طرحهای اصیل ایرانی به فعالیت پرداخته است.
در صنعت پوشاک بچهگانه برندهای آشور، کودک ایرانی، تیکتاک، گوچانا و بوسینی درصدد طراحی و تولید لباس مناسب وباکیفیت، استفاده از رنگ های شاد و قیمت مناسب هستند.
در زمینه کیف و کفش مردانه و زنانه اگر قیمت برایتان مهم است و به دنبال چرمی باقیمت مناسبتری نسبت به بقیه برندهای معروف هستید، برندهای چرم ستاک، ناب، ژست، کروکو، خورشید، شهرزاد، خاطره از برندهای دیگری در صنعت چرم ایران هستند که اگرچه بهپای بهترین برندهای چرم طبیعی ایران نمیرسند اما با توجه به قیمت مناسب از کیفیت بالایی برخوردارند.
به هر ترتیب مردم خواهان کیفیت بالا و قیمت مناسب هستند که البته این مسئله در بین برخی از برندهای ایرانی دیده میشود. با یادآوری برندهای فوق شاید بتوان از صنعت پوشاک ایرانی با نگاهی مثبتتر حمایت کرد بهگونهای که مصرف کالای خارجی بهجای نشانهای از شخصیت به عمل ناشایستی در بین مردم شناخته شود پس بیاییم عید امسال را با پوشیدن برندهای معروف و قیمت مناسب ایرانی، آغاز و با خرید پوشاک و البسه ایرانی هزینه مواد اولیه را تأمین و فرصت رقابت در کیفیت و طراحی در بازار پوشاک جهانی را فراهم کنیم.