رضا جعفرزاده با اشاره به آغاز پیش فروش بلیت پروازهای نوروزی اظهار کرد: محاسبات ایرلاینها، بر اساس محاسبات هزینه تمام شده یک ساعت صندلی پروازی انجام شده است.
به گزارش تسنیم جعفرزاده بیان کرد: نرخ بلیت پروازها به دلیل آزادسازی نرخها با هم متفاوت بوده و بر اساس عرضه و تقاضا است.
وی در پاسخ به این پرسش که وقتی بلیت پروازها آزادسازی شده و قرار است در این بخش رقابت حاک شود عدم افزایش قیمتها در نوروز چه معنایی دارد، افزود: قبلا سازمان هواپیمایی بلیت قیمتها را به صورت تکلیفی اعلام میکرد و بعد از آزادسازی، محاسبات افسارگسیخته نیست و مطابق توافق ایرلاینها برای زمانیکه که ممکن است قیمت بلیت را واسطهها افزایش دهند، نرخها در حال تعریف شده متوقف میشود.
وی با این ادعا که محاسبه صورت گرفته برای قیمت بلیت پروازهای داخلی درست بوده و حتی کمتر از هزینههای تمام شده است، اظهار کرد: قیمت بلیت هواپیما بر اساس هزینههای رفت و برگشت محاسبه میشود.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی درباره بلیتهای چارتری گفت: 11 دیماه 97 دستورالعملی سازمان هواپیمایی به ایرلاینها ابلاغ کرد مبنی بر اینکه به جز چند مسیر قشم، کیش و مناطق نفتخیز بلیتها باید به صورت چارتری فروخته شود. در این صورت هم پروازهای چارتری باید در قالب بسته سفر فروخته شود.
جعفرزاده همچنین افزود: نظارت بر عملکرد ایرلاینها به دو صورت میگیرد؛ یکی توسط دفتر بازرسی سازمان هواپیمایی انجام میشود و دیگری نیز گزارشهای مردمی است که از طریق سایت سازمان هواپیمایی داده میشود.
به گزارش تسنیم، هماکنون سایتهای فروش بلیت همچنان پروازهای داخلی را به صورت چارتری عرضه میکنند و فروش پروازهای استثنا شده (کیش، قشم و مناطق نفتخیز) نیز در قالب بسته سفر انجام نمیشود. در حال حاضر بلیت پرواز تهران-کیش برای فردا (پنجشنبه 2 اسفند 97) به قیمت حدود 900 هزار تومان فروخته میشود و خبری از ارائه بسته سفر برای این پرواز نیست. یا بلیت مسیر پروازی تهران-شیراز که جزو پروازهای چارتری نیست با نرخ 720 هزار تومان برای امروز فروخته میشود.
به نظر میرسد سازمان هواپیمایی کشوری برخلاف ادعای مطرح شده در خصوص نظارت بر عملکرد ایرلاینها، هیچ نظارتی بر این پروسه فروش بلیت هواپیما ندارد. مسئلهای که احتمالا باعث می شود در آستانه نوروز 98 نرخ بلیت پروازهای داخلی به شدت افزایش یابد. از سوی دیگر نباید به راحتی از سخنان مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری عبور کرد. جعفرزاده در بخشی از اظهاراتش اعلام کرده برای تعیین نرخ یک مسیر پروازی هزینههای رفت و برگشت محاسبه می شود. این بدان معناست که یک مسافر برای یک مسیر پروازی مانند تهران-شیراز 2 برابر پول پرداخت میکند. طی روزهای آینده به طور مفصل به این بخش از اظهارت سخنگوی سازمان هواپیمایی پرداخته خواهد شد.