پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲

زنگ خطر فاجعه دانشگاه‌آزاد برای تهرانی‎ها

در این میان رئیس کمیسیون عمران ‌و حمل‌ونقل شورای شهر تهران معتقد است حادثه‌ای که در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد زنگ خطری برای ساماندهی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران است، چون بخش بزرگی از اتوبوس‌های تهران نیز فرسوده و از رده خارج است و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای رقم بزند.
کد خبر : ۴۴۵۹۹۸

پنج روز از حادثه دانشگاه آزاد گذشت. زخم چنان عمیق است که تا مغز استخوان را می‌سوزاند و حالا حالاها نباید از آن به‌راحتی گذشت و پرونده‌اش را بست. باید موشکافانه به بررسی علل و عوامل آن پرداخت و برای جلوگیری از تکرار آن نه فقط در دانشگاه آزاد بلکه در همه سطوح مختلف کشور باید تدابیری جدی اتخاذ شود. چرا که زخمی که خوب درمان نشود به‌طور قطع روزی سر باز خواهد کرد. چه‌بسا این اتفاق نتیجه همان سهل‌انگاری در درمان زخم‌های گذشته است. به گفته رئیس دانشگاه آزاد، قرار است اتوبوس‌های فرسوده واحد علوم و تحقیقات کنار گذاشته شده و با اتوبوس‌های نو جایگزین شوند؛ دقیقا نوش دارو بعد مرگ سهراب!

حواشی سانحه واژگونی اتوبوس حامل تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد تمامی ندارد. حالا محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد گفته قرار است اتوبوس‌های فرسوده واحد علوم و تحقیقات کنار گذاشته شده و با اتوبوس‌های نو جایگزین شوند؛ وعده‌ای تلخ که اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار مهم و جالب توجه است، تا جایی که رئیس دانشگاه از اتخاذ آن در مراسم یادبود جانباختگان خبر می‌دهد. سخنانی که مبنایشان، مسجل‌شدن قصور در این رویداد است. قصوری که باید به آن رسیدگی شود، به‌ویژه از این رو که جان برخی را گرفته و شمار زیادی مصدوم بر جای گذاشته است. قصوری که برای رفع آن هم تصمیم گرفته شده و هم ابلاغ شده است؛ جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده با اتوبوس‌های نو. اتوبوس‌های نویی که ظاهرا تا این رویداد مرگبار رقم نمی‌خورد، به این زودی کسی چشمش به جمالشان روشن نمی‌شد. اتوبوس‌هایی که به قیمت جان خریداری شده‌اند و قرار نیست با دیدنشان، کسی شاد شود و به مسئولانی که خریدار آنها بوده‌اند، دستمریزاد بگویند، چراکه داغی سنگین به آنها سنجاق شده است. داغی که برای همیشه بر پیشانی این دانشگاه و اتوبوس‌هایش نقش بسته است.

باید استعفا می‌دادند

در ادامه واکنش‌ها به این اتفاق پروانه سلحشوری، نماینده تهران گفت: ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، بسیار متاسفم که در کشور ما چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، هنوز داغ دانش‌آموزان زاهدانی بر دل ماست که حادثه تلخ دیگری اتفاق افتاد. فکر نمی‌کنم این اتفاقات هیچ‌گاه از خاطرات محو شود. سلحشوری افزود: در هر کشور دیگری بود مسئولان آن بلافاصله استعفا می‌دادند. در این کشور ارزا‌ن‌تر از جان انسان چیزی وجود دارد؟ مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم و تحقیقات حداقل احترامی که می‌توانستند به افکار عمومی بگذارند این بود که استعفا دهند، در مقابل قصوری که انجام شد استعفا کمترین اقدام بود.

آخرین وضعیت مصدومان

پس از گذشت نزدیک به یک هفته از این اتفاق، همچنان تعدادی از دانشجویان هنوز بستری هستند. در این میان مدیر درمان بیمارستان امام خمینی با تاکید بر اینکه پنج نفر از دانشجویان سانحه دانشگاه آزاد در شرایط نامساعد در آی‌سی‌یو بستری هستند، گفت: سطح هوشیاری دو نفر از این بیماران به دلیل خونریزی مغزی پایین است و این دانشجویان به کما رفته‌اند. گنجعلی‌خان اظهار کرد: در مجموع از شش بیمار بستری در آی‌سی‌یو برای یک بیمار، جراحی ارتوپدی را انجام دادیم و طی روزهای آتی مرخص خواهند شد، دو بیمار از پنج بیمار دیگر بدحال نیستند و به زودی به بخش منتقل خواهند شد، اما سه بیمار دیگر باید مدت طولانی در این بخش بستری شوند تا در خصوص روند وضعیت آنها اظهارنظر کنیم. مدیر درمان بیمارستان امام خمینی افزود: ما برای همه بیماران بستری در آی‌سی‌یو امید بهبود داریم و به طور کلی بیمارانی که در این بخش بستری هستند طبیعتا شرایط ویژه‌ای دارند، اما در کل سه بیمار دیگر وضعیت وخیم‌تری دارند که البته اقدامات لازم روی آنها انجام می‌شود. همچنین هیچ دانشجوی مصدوم نقص عضوی در بیمارستان امام خمینی نداریم.

زنگ خطر برای تهرانی‎ها

در این میان رئیس کمیسیون عمران ‌و حمل‌ونقل شورای شهر تهران معتقد است حادثه‌ای که در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد زنگ خطری برای ساماندهی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران است، چون بخش بزرگی از اتوبوس‌های تهران نیز فرسوده و از رده خارج است و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای رقم بزند.

محمد علیخانی گفت: در زمان مدیریت آقای جاسبی، خودروهای برقی مخصوص انتقال دانشجویان تهیه شد که در زمان آقای میرزاده به فروش می‌رسند و بعد در زمان مدیریت آقای میرزاده که آقای هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد بودند بحث تله‌کابین مطرح می‌شود و مقدمات آن نیز فراهم می‌شود اما متاسفانه در زمان مدیریت گروه بعدی در دانشگاه آزاد، تله‌کابین هم جمع‌آوری می‌شود و کار به چنین خودروهای خارج از رده و ناایمنی می‌رسد که چنین حوادث تلخی را رقم می‌زنند. علیخانی با بیان اینکه اعتقاد دارم کسی که مانع اجرای کار صحیح شده حتما باید پاسخگو باشد، افزود: از طرف دیگر می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر در شهر تهران اتوبوس‌هایی در حال تردد و سرویس‌دادن به شهروندان هستند که وضعیتی بهتر از اتوبوسی که در واحد علوم و تحقیقات حادثه‌ساز شد، ندارند. بسیاری از اتوبوس‌های موجود در شهر تهران، عمر مفیدشان تمام شده، بالای هشت سال سن دارند. او با بیان اینکه با وجود این اتوبوس‌های فرسوده احتمال رخ‌دادن حادثه‌ای مشابه آنچه در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد در شهر تهران دور از ذهن نیست، گفت: جالب اینجاست که عده‌ای به جای آنکه دنبال این باشند که اتوبوس‌های نو را جایگزین این اتوبوس‌های فرسوده و خارج از رده کنند دنبال بزک‌کردن اتوبوس‌ها و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها و اقداماتی مانند آن هستند.

نیاز تهران به 3هزار اتوبوس‌

به گفته علیخانی، تهران به سه هزار اتوبوس و به همین تعداد واگن مترو نیاز دارد. قیمت تمام‌شده هر واگن مترو قبل از نوسانات ارزی پنج میلیاردتومان بود. بنابراین با وجود سه هزار واگنی که ما در تهران نیاز داریم تنها رقمی در حدود 15هزارمیلیاردتومان بودجه برای خرید مترو نیاز داریم. این در حالی است که کل بودجه شهرداری 17هزارمیلیارد است که 10هزار میلیارد برای مخارج جاری و حقوق و امثال آن خرج می‌شود. هفت هزارمیلیارد هم برای سایر امور و پروژه‌های عمرانی و... هزینه می‌شود. حالا شما قضاوت کنید از کجا باید چنین رقمی تهیه شود؟ علیخانی با بیان اینکه متاسفانه هیچ‌کس به فکر نیست و دولت نیز سهم خود از حمل و نقل عمومی را به شهرداری پرداخت نمی‌کند، تاکید کرد: تا زمانی که دستگاه‌های مسئول به وظایفشان عمل نکنند هیچ اصلاحی در امور اتفاق نمی‌افتد و متاسفانه تا حادثه ناگواری مانند فاجعه علوم و تحقیقات رخ ندهد، کسی به سراغ مسئولی که در انجام کارش کوتاهی کرده نمی‌رود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از احتمال اعلام علت حادثه واژگونی مرگبار اتوبوس دانشگاه آزاد خبر داد. محمدرضا مهماندار درباره زمان اعلام علت حادثه مرگبار دانشگاه آزاد گفت: احتمالا با جمع‌بندی موارد و مستندات نتیجه را اعلام می‌کنیم. او با بیان اینکه سه تیم کارشناسی بررسی علت این حادثه را در دستور کار قرار دادند، گفت: در شناسایی عوامل موثر در این حادثه چهار موضوع مد نظر ما است که باید آنها را بررسی کنیم؛ خطای راننده، اشکالات و نواقص راه، اشکالات و نواقص خودرو و کوتاهی مسئولان پیمانکار و کارفرما که باید به طور دقیق بررسی شود.

 

ایرنا