چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲

قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها

معاون وزیر صنعت گفت: با توجه به سهم مواد، دستمزد، سربار، انرژی و نرخ‌های قطعه سازان، قیمت‌ خودروها محاسبه می‌شود و کارگروه تنظیم بازار براساس منافع درباره قیمت‌های جدید، تصمیم خواهد گرفت.
کد خبر : ۴۴۴۰۵۱

عباس تابش با اشاره به اینکه براساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تنها مرجع کارشناسی و تخصصی قیمت گذاری کالا و خدمات در کشور سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است گفت: به همین دلیل کلیه مراجع قیمت گذاری قانونی در ارائه قیمت مکلف به اخذ نظر کارشناسی این سازمان هستند و کارگروه تنظیم بازار صرف نظر از وضع گوناگون قیمت گذاری در کشور تنها مرجع نهایی رسیدگی به گزارش‌های کارشناسی قیمت و تعیین قیمت کالا و خدمات و تنظیم بازار در کشور است و تمام مراجع قیمت گذاری قبل از اقدام مکلف به اخذ و عمل به آرا در این کارگروه هستند و تصمیمات این کارگروه که با رای اکثریت اعضاء قانونی حاضر اتخاذ می‌شود و با امضاء رئیس کارگروه ابلاغ می‌شود برای کلیه مراجع دولتی، غیردولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی و حکومتی لازم الاجراء است.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار ۳ هزار و ۸۶۰ تومان بوده که این رقم در سال جاری به حدود ۹ هزار تومان در سامانه ارزی نیما افزایش یافته و این افزایش بطور قطع در بهای تمام شده خودرو تاثیر گذار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: اگر این موضوع را در بحث خودرو مورد بررسی قرار دهیم، براساس شاخص تمرکز، قیمت گذاری خودرو به طیف خاصی از خودرو‌های پر تیراژ مربوط بوده است. بر همین اساس پس از انجام جلسات با خودروسازان و قطعه سازان داخلی، و انجام کار کارشناسی در سازمان حمایت، بر اساس اسناد و مدارک مثبته قیمت تمام شده برآورد و تعیین گردید.

به گفته وی در مورد خودرو‌های کم تیراژ هم ضمن لزوم رعایت ضوابط قیمت گذاری کالا‌های تولیدی، اختیار قیمت گذاری با خودرو ساز است.

تابش گفت: طبق قوانین و ضوابط ابلاغی، تحویل فوری به تحویل تا ۳۰ روز کاری اطلاق می‌شود. لازم به ذکر است فروش فوری به خودرو‌هایی که تعهدات معوق دارند تعمیم نمی‌گردد و در صورت بروز هرگونه تخلف، مراتب قابل پیگیری قانونی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین پیش فروش خودرو توسط نمایندگی‌های خودرو را منوط به اخذ مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: بررسی قیمت‌های این خودرو‌ها نیز تا قبل از تحویل خودرو به خریداران در سازمان حمایت انجام می‌شود و در صورت مغایرت ضمن برخورد با شرکت خودرو ساز، موظف خواهند شد مبالغ احتمالی اضافه دریافت شده را به خریداران عودت نماید.

تابش با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو فرآیند دارد، تاکید کرد: این سازمان صرفا براساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و اسناد و مدارک مثبته و با درنظر گرفتن سهم مواد، دستمزد، سربار، انرژی و... قیمت‌های ارائه شده از سوی قطعه سازان و موارد اثر گذار دیگر، قیمت‌ها را محاسبه و تعیین می‌کند و در ادامه کارگروه تنظیم بازار براساس منافع، مصالح و ملاحظات تنظیم بازار نسبت به چگونگی اعمال و پیاده‌سازی قیمت‌های جدید، تصمیم خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: به همان نسبت که حقوق تولید کنندگان برای این سازمان حائز اهمیت است، حقوق مردم و مصرف کنندگان نیز مدنظر می‌باشد و عزم سازمان حمایت بر این است تا در تصمیمات خود این مهم را لحاظ کند.

لازم به ذکر است در فرآیند تعیین قیمت خودرو به طور قطع به ملاحظات مربوط به حقوق مصرف کننده و عرضه کننده، توامان توجه خواهد شد. به نحوی که ضمن تامین بخشی از افزایش نقدینگی مورد نیاز خودرو سازان از محل افزایش قیمت خودرو، تلاش خواهد شد تا تیراژ تولید افزایش یافته و ضمن حفظ اشتغال قابل توجه در زنجیره قطعه سازی و خودروسازی کشور، قیمت‌های بازار کاهش و وارد یک سیر نزولی گردد

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷
۰
۰
این افزایش قیمت به جیب کارگر نمیرهکه . تو جیب دلال میره.
آقای معاون وزیر !!!! اون موقع که پول ماها و با دلار 4200 گرفتن و رفتن لوازم و قطعات و مواد اولیه و تامین کردند ، الان شما میگی افزایش!!!! بله اگر در ثبت نام ها جدید رخ بده منطقی هستش
اما کارمند بد بخت یه مقدار پول جمع کرده ماشین بگیره بعد قیمت ها و کشیدید بالا .
مرگ به این عدالت که شماها ازش حرف میزنید .
حقوق من 15 ئرصد سر سال زیاد شده، الان همه اجناس قیمت هاش 4 برابر شده .مرگ بر ظالم .......