پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

افزایش ۴ برابری دوربین‌های کنترلی تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در تهران افزایش ۴ برابری دوربین‌های کنترلی را داشته ایم، گفت: خودرو‌های دیزلی در آلودگی هوای شهر تهران سهم ۵۴ درصدی دارند.
کد خبر : ۴۳۶۰۴۹

محسن پور سید آقایی در نشست خبری شروع فاز دوم طرح کاهش با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از جدی‌ترین مسائل شهر تهران است، گفت: کامیون‌ها و وسایل نقلیه دیزلی منبع ایجاد ۵۴ درصد آلایندگی هوای شهر هستند و در مرحله دوم طرح کاهش بر روی این خودرو‌ها تمرکز شده است.

به گزارش میزان وی افزود: میزان گاز خروجی خودرو‌های سواری و آلایندگی آن‌ها کم اثرتر از خودرو‌های دیزلی است؛ بنابراین تردد کامیون‌ها و خودرو‌های دیزلی از اول آبان منوت به اخذ معاینه فنی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اجرای جدی مرحله دوم طرح کاهش از اول آبان تصریح کرد: تمام رینگ‌های ورودی شهر به دوربین مجهز شده اند و خودرو‌های ورودی به شهر در صورت عدم اخذ معاینه فنی جریمه می‌شوند.

بعه گفته وی تعداد دوربین‌های شهر تهران با افزایش چهار برابری و ۳۰۰ دوربین به ۱۲۴۰ دوربین افزایش یافته و تمام وسایل نقلیه‌ای که در تهران تردد می‌کنند را ثبت کرده و در صورت عدم داشتن معاینه فنی جریمه می‌کند.

وی با اشاره به هماهنگی وزارت کشور، فاوای نیروی انتظامی و شهرداری تهران برای کنترل معاینه فنی خودرو‌ها عنوان کرد: آمادگی همه جانبه و ظرفیت کافی در اجرای این طرح وجود دارد و حتی خودرو‌هایی که روی کاغذ معاینه فنی گرفته اند در صورت دودزا بودن متوقف شده و برای اخذ مجدد معاینه فنی ارجاع می‌شوند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه از روز گذشته ۱۹ خودروی دودزا توسط شهروندان به شهرداری گزارش داده شده است، گفت: براساس اجرای این طرح خودرو‌های حمل زباله نیز در مبادی ورودی مراکزی که ناخاله را تخلیه می‌کنند کنترل می‌شوند. همچنین با همکاری راهور ۶ اکیپ در ۳ شیفت کاری معاینه فنی تمام خودرو‌های سنگین را رصد می‌کنند و اگر موردی فاقد معاینه فنی باشد پلاک در همان جا توقیف و پلاک تعمیری صادر می‌شود، مالک نیز تا ۴۸ ساعت فرصت تردد در شهر را دارد.

وی درباره سهم شهرداری از جریمه‌های راهور گفت: بر اساس قانون ۶۰ درصد جرایم حق شهرداری تهران است که پرداخت نمی‌شود و بخش عمده‌ای از آن توسط دولت در بخش‌های دیگر هزینه می‌شود.

پور سید آقایی در مورد موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: ساماندهی ۳ میلیون موتورسیکلت کار ساده‌ای نیست و نیازمند برنامه همه جانبه است. اما براساس قانونی که امسال اجرا شد موتورسیکلت‌های کابراتوری شماره گذاری نمی‌شوند.

به گفته وی سهم موتورسیکلت‌ها از آلودگی هوای تهران ۱۰ درصد است و وسایل نقلیه دیزلی عامل ۵۴ درصد از آلودگی هوای شهر تهران هستند. بنا براین در این فاز هدف گذاری بر روی خودرو‌های دیزلی صورت گرفت.

وی در مورد موتورسیکلت‌های برقی نیز توضیح داد: شهرداری تهران دو و نیم میلیون تومان کمک یارانه‌ای برای خرید موتور‌های برقی در نظر گرفته بود که با نوسانات قیمت ارز این میزان بسیار کم است و باید برای آن چاره اندیشی شود.