پژوهشگران پس از بررسی نمرات آزمون چهار میلیون دانشآموز دبیرستانی آمریکایی و پس از حدود سه دهه مطالعه و بررسی به این نتیجه رسیدند.
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلیمیل، مطالعات پژوهشگران "دانشگاه گریفیت"(Griffith University) استرالیا نشان میدهد که به طور عمده مهارت خواندن و سخن گفتن به عنوان مهارتهای زنانه شناخته شده است و این به آن معنا است که پسران برای بهبود این دو مهارت در خود تلاش نمیکنند بلکه زمان خود را صرف بهبود آرمانهای مردانه میکنند.
پژوهشگران بر این باورند که این یافتهها نیز ممکن است مسئله زمان ورود همزمان پسران و دختران به مقطع متوسطه را نیز به چالش بکشاند.
"دیوید ریلی"(David Reilly) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: به رغم تلاشهای ما برای تغییر در روشهای تدریس، به نظر میرسد که شکاف جنسیتی در مهارت نوشتن زیاد مورد بررسی قرار نگرفته است و این شکاف در طول زمان کاهش پیدا نکرده است.
ریلی و دیگر پژوهشگران اطلاعات ۳.۹ میلیون نمره آزمون سواد آموزی ذخیره شده در "پایگاه ملی پیشرفت تحصیلی ایالات متحده "(US National Assessment of Educational Progress database) را مورد بررسی قرار دادند.
پژوهشگران نمرات دانش آموزان پایههای چهارم، هشتم و دوازدهم(دانش اموزان ۱۰ تا ۱۸ ساله) را مود بررسی قرار دادند.
با بررسی اطلاعات پژوهشگران دریافتند در طول ۲۷ سال، مهارت خواندن و نوشتن دختران به میزان قابل توجهی بهتر بوده است.
ریلی افزود: تفکر مشترک این است که پسران و دختران با داشتن توانایی شناختی یکسان در مقطع ابتدایی تحصیل را آغاز میکنند، اما این تحقیق مخالف آن را نشان میدهد.تحقیقات ما نشان داد که تا اوایل کلاس چهارم به طور کلی مهارت خواندن و نوشتن دختران بهتر از پسران است.
مشکلات رفتاری مانند بیتوجهی که اغلب در پسران دیده میشود، همچنین میتواند سبب ایجاد تفاوت در این زمینه شود برای مثال براساس مطالعات پیشین، دختران از هر دو نیمکره مغز برای خواندن و نوشتن استفاده میکنند، در حالی که پسران به طور معمول تنها از یک نیم کره مغز استفاده میکنند.
به گفته پژوهشگران حس خود برتر پنداری در پسران سبب میشود تا مهارت خواندن در اولویت آنها قرار نگیرد بنابراین پژوهشگران بر این باورند برای فائق آمدن بر این حس میبایست پسران را ملزم به انجام تمرینهای نوشتاری بیشتری کرد.
ریلی در انتها گفت: میزان شکاف جنسیتی در زمینه مهارت نوشتاری کاملا شگفت انگیز بود. بسیاری از پسران در خواندن بسیار مهارت دارند و برای بهبود مهارت نوشتاری خود نیز بسیار تلاش میکنند. این مطالعه نشان میدهد که از دوره دبستان تا اویل دوره متوسطه میبایست توجه زیادی بر مهارت نوشتاری کودکان شود.
این مطالعه در مجله " American Psychologist " منتشر شد.