جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

کاهش زائران متقاضی پرواز به عتبات با افزایش نرخ دلار

تاکنون تضمینی برای تکمیل ظرفیت پرواز عتبات از فرودگاه اراک داده نشده و همین امر راه‌اندازی این خط پروازی را به تعویق انداخته است.
کد خبر : ۴۳۱۵۵۲

5 آبان 95 بود که اولین پرواز عتبات از فرودگاه اراک به مقصد نجف انجام شد اما به دلیل برخی مشکلات در 10 تیرماه 96 عملا کلیه پروازهای عتبات در کشور متوقف شد. طی یک سال اخیر تلاش‌های بسیاری در این راستا صورت گرفته است که مشکلات موجود در این حوزه رفع شود و عمده چالش‌های در سطح کلان رفع شد، اما این خط هوایی هنوز در فرودگاه اراک راه‌اندازی نشده است.

به گزارش ایسنا فرودگاه اراک در بین پروازهای زیارتی در حال حاضر تنها پرواز اراک- مشهد در چارت کاری خود دارد و راه‌اندازی پرواز عتبات را منوط به رفع برخی از مشکلات می‌داند.

مدیر فرودگاه اراک در مصاحبه خود با ایسنا در 4 دی ماه 96 از سرگیری پرواز عتبات را در گروه همکاری فرودگاه نجف دانست و گفت: به دلیل افزایش هزینه‌ها از سوی فرودگاه نجف، پرواز عتبات به مقصد این فرودگاه انجام نمی شود، فرودگاه اراک آماده انجام این پروازهاست و حتی برای راه‌اندازی این پرواز یک میلیارد تومان از طریق سازمان همیاری شهرداری نیز اعتبار در نظر گرفته شد، اما تا رفع نشدن مشکل توسط فرودگاه نجف امکان انجام پروازهای عتبات عالیات از طریق فرودگاه اراک ممکن نیست. با گذشت حدود 9 ماه و تلاش‌های مکرر در خصوص پرواز اراک-نجف، هنوز اتفاقی نیافته است.

فرودگاه در تلاش برای راه‌اندازی پرواز عتبات تا پایان سال

رحیم حسین‌نسب بیان کرد: متولی سفرهای زیارتی و عتبات عالیات سازمان حج و زیارت است که اخیرا از سفر حج بازگشته‌اند و برای تصمیم‌گیری در خصوص راه‌اندازی سفر عتبات از فرودگاه اراک جلسه‌ای ترتیب داده خواهد شد و موانع و مسائل بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: شرایط برای گرفتن هواپیما جهت این پرواز انجام شده است و در خصوص چرایی راه‌اندازی نشدن این پرواز باید از سازمان حج و زیات پرسش شود، اما تمام تلاش مجموعه فرودگاه اراک این است که تا پایان سال پرواز عتبات راه‌اندازی شود.

تضمینی برای تکمیل ظرفیت پرواز عتبات نیست/خسارت ناشی از پرواز خالی تقبل نمی‌شود

مدیرکل حج و زیارت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: برای راه‌اندازی پرواز عتبات از فرودگاه اراک تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، اما نکته اصلی برای این پرواز پر شدن ظرفیت پرواز است.

وحید اسکندری گفت: مسلما یک پرواز باید به صورت پیوسته متقاضی و مسافر داشته باشد، اگر این پرواز در اراک راه‌اندازی شود، به ازای هر ظرفیت خالی باید خسارت پرداخت شود که این موضوع جای تامل دارد، از طرفی برای راه‌اندازی یک پرواز سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا که متولی این سفرهاست باید برای هر استان یک مجموعه و باکس جداگانه در نجف و بغداد باز کند و این امر منوط به هماهنگی با طرف عراقی است و باید تضمینی جهت خالی نماندن ظرفیت‌ها داده شود.

وی با بیان اینکه برای خالی نماندن ظرفیت پرواز آیا دفاتر زیارتی تضمینی را می‌دهند؟ پاسخ این سوال را منفی دانست و افزود: با ندادن تضمینی مبنی بر پر شدن ظرفیت پرواز مسلما شرکت مرکزی متقبل خسارات نمی‌شود، اما با این وجود مجموعه استان در تلاش برای رفع موانع و راه‌اندازی این پرواز هستند.

با افزایش قیمت دلار زائر زیادی نداریم

اسکندری با اشاره به اینکه در حال حاضر متقاضی و زائری زیادی برای پرواز عتبات با توجه به افزایش قیمت دلار وجود ندارد، گفت: با این تفاسیر خلاها و حلقه‌های مفقوده زیادی در راه‌اندازی این پرواز وجود دارد که باید پس از اطمینان از رفع همه موارد و موانع برای راه‌اندازی پرواز اقدام کرد.

به گزارش ایسنا، فرودگاه اراک در محلی واقع شده است که می‌تواند مسافران شهرستان‌های مختلف استان و حتی استان‌های همجوار را پوشش دهد، البته تنگناهای اقتصادی موجود در کشور بر کسی پوشیده نیست و شاید این امر تاحدودی بر تقاضای این پرواز موثر باشد، اما می‌توان با اطلاع‌رسانی مناسب و ارزیابی تقاضاهای مسافران مرکز و غرب کشور برای سفر عتبات ظرفیت پرواز را تکمیل کرد تا مجدد پرواز اراک-نجف در استان مرکزی راه‌اندازی شود.