بازار این روزها گرفتار این جمله معروف "ترس از مرگ از خود مرگ بدتره" شده است و برخی معدود از ترس بی تدبیری ها، سوء مدیریتها و سلب اعتماد به صورت هیجانی شروع به ذخیره کالا در منازل و انبارهای خانگی کرده اند که به مراتب اثرات منفی بیشتر از احتکارهای معمول در اقتصاد دارد، زیرا در این نوع احتکار حجم بیشتری کالا امکان ذخیره دارد.
به گزارش تسنیم این روزها عکس و فیلمهای افزایش مراجعه برخی مردم برای خرید از فروشگاههای زنجیره ای، به صورت متعدد در شبکههای اجتماعی منتشر شده است و یکی از رسانهها نیز گزارشی با عنوان تب تند خرید منتشر کرده که انتشار این دسته گزارشها نیز خود به ترس هیجانی افراد میافزاید؛ اما باید توجه داشت که داشتن تب تند خرید مشکلی را از اقتصاد کشور حل نمیکند و باعث گرانیهای بیشتر میشود.
شاه حسینی، رئیس انجمن وارد کنندگان برنج چندی پیش در نشستی در محل اتاق بازرگانی در این ارتباط گفت: اگر احتکار خانگی به برنج برسد دیگر نمیتوان بازار را کنترل کرد همانطور که در چند سال گذشته این اتفاق افتاد دلیل عدم قابلیت کنترل نیز به بحث نبود همخوانی میان عرضه و تقاضا ارتباط دارد؛ بنابراین گزارش، در صورتی که هر خانوادهای ۵ گونی ۲۰ کیلوگرمی برنج را در خانه خود به تصور اینکه در آینده گرانتر نشود ذخیره کند، با در نظر گرفتن حدود ۲۵ میلیون خانوار در کشور، رقم برنج ذخیره شده در خانهها به رقم ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن میرسد که معادل برنج مصرف یک سال کشور و خالی شدن این محصول از بازار است و تحقق آن نیز خود عامل کمبود میشود.
تا چه مدتی میشود مواد مصرفی را در خانه ذخیره کرد و تاریخ مصرف و ماندگاری این مواد چقدر است؟ واضح است که ماندگاری طولانی مدت برخی از اقلام باعث شود که کیفیت اولیه خود را از دست بدهد یا تاریخ مصرفش به اتمام برسد.
افراد در این خریدهای هیجانی که انجام میدهند، آیا به افراد ضعیفتر جامعه نیز توجه میکند که قدرت خرید و احتکار خانگی ندارند این اقدام باعث کاهش بیشتر قدرت خرید آنها میشود؟
مهمترین عامل افزایش قیمت کالاهایی که حداقل ارتباط با نرخ ارز دارند افزایش تقاضا و تورم انتظاری جامعه است که با تعدیل خرید خود میتوان از افزایش قیمتها جلوگیریکرد.