مهدی نویدادهم در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با اشاره به سندتحول بنیادین گفت: تحول جدی در اجرای سند از منظر کیفی این بود که برنامه ها را بر مبنای ساحتهای شش گانه تعریف کردیم گفت: ماموریت آموزش و پرورش این است که برنامههای خود را بر مبنای ساحت های شش گانه تنظیم کنیم.
به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آموزش و پرورشی باشیم که زمینه رشد بچه ها را در زمینه شش ساحت تربیتی فراهم کند، درباره مصوبه حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد گفت: افراد متخصصی به میدان آمدند و تلاش کردند از این طرح دفاع کنند و محیط مدارس را آرام بخش و به دور از استرس کنند. این مصوبه تاثیر خود را بر نوع نگاه به کلاس درس و مدرسه گذاشته است. هرچند رئیس جمهور تاملاتی در این زمینه داشتند که بعد از مذاکراتی که با مشاوران ایشان داشتیم در نهایت مصوبهای ابلاغ شد که آن را ملاحظه کردید و قرار شد مدارس سمپاد پابرجا بمانند اما آزمونها حذف شوند.
نویدادهم ادامه داد: نگاه ما حرکت به سمت نشاط آفرینی در مدرسه است. حرف اصلی این مصوبه، مدارس سمپاد نبود بلکه به آنجا کشیده شد و جهت گیری اصلی حذف آزمون های زائد بود. اصلی ترین آزمونی که امیدواریم بتوانیم حذف آن را عملیاتی کنیم کنکور است. سالهاست فریاد می زنیم کنکور مخل فعالیتهای آموزشی و پرورشی است.
وی با بیان اینکه تغییر این شیوه گزینش امکان پذیر است و میشود فقط دانشگاههای پرمتقاضی آزمون داشته باشند گفت: موافق هستیم که باید دست مافیای کنکور را قطع کرد و در بستری علمی و کارشناسی برنامهریزی و سیاست گذاری کرد که امیدواریم در وزارت علوم با انجام مطالعات علمی دقیق روش بهتری را جایگزین کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تعداد روزهای آموزشی، تاریخ بازگشایی مدارس و تعطیلات زمستانی مدارس عنوان کرد: زمان آموزش از جمله مولفههای اصلی تعلیم و تربیت است. چند تعبیر از زمان آموزش وجود دارد، زمان شروع و پایان سال تحصیلی، تعداد روزهایی که دانش آموز در یک هفته به مدرسه می رود و همچنین زنگ کلاسی را تحت عنوان ساعات آموزشی نام می برند. در دوره ابتدایی پیش بینی کردیم دانش آموز 900ساعت در مدرسه حضور داشته باشد که از میانگین حضور دانش آموزان کشورهای منطقه بالاتر هم هست اما تعطیلات ناخواسته به دلایلی چون آلودگی هوا آسیب می زند.
نویدادهم افزود: یکی از راههای برون رفت از این مشکل که بر اساس مطالعات به آن رسیدیم کوتاه کردن تعطیلات تابستانی است که به نظر ما تعطیلات تابستان توجیه علمی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی و سیاسی ندارد. پیشنهاداتی داشتیم و از مجلس خواستیم اختیار تنظیم ابتدا و انتهای سال تحصیلی را به دولت و آموزش و پرورش بسپارند که به نتیجه نرسید.
وی با بیان اینکه میشد ساعت شروع مدارس را بر حسب تقسیم بندی استانها به چهار اقلیم شناور میکردیم گفت: ما موافق تغییر این تعطیلات هستیم به شرط آنکه اجازه تغییر زمان شروع سال تحصیلی را داشته باشیم. اگر مجلس قانونش را تغییر دهد و ما بتوانیم تاریخ شروع مدارس را به شهریور بیاوریم میتوانیم تعطیلات زمستانی هم داشته باشیم که مزایایی هم دارد.