برنامه «من و شما» در روز افتتاحیه خود یک بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون را دعوت کرد که کمتر جلوی دوربین گفتگوی رسانهای قرار میگیرد. مردی که این روزها بیشتر از سینما و تلویزیون، در صحنههای تئاتر بازیگری و کارگردانی میکند. البته این روزها خبری از جدایی او از سریال نمایش خانگی «ممنوعه» در فضای مجازی پیچید و همینطور دعوای نمایشی او و سحر قریشی در جریان ساخت فیلم "کارگر ساده نیازمندیم" که همه اینها به علاوه یکسری سوالات جدی در برنامه «من و شما» مطرح شد و او به این سوالات صریح پاسخ داد.
به گزارش تسنیم آرش ظلیپور ابتدا درباره دوران کودکی آتیلا پسیانی سوال کرد که خیلی کمتر در فضای رسانه درباره آن صحبت شده است؛ او تأکید کرد: خیلی دوست نداشتهام درباره زندگی شخصیام صحبت کنم. اما همهجا گفتهام و اینجا هم میگویم دهم اردیبهشت سال ۳۶ در تهران به دنیا آمدم، بزرگ شده خیابان بهار هستم؛ آن دوران که هنوز خیابان سلیمان خاطر، یک میدان خاکی بود. یک کودکی خوب و جذابی را سپری کردم. از بابت خودم خیلی خوش گذشت، اما اطرافیان از آزارهای بچگیام فکر نمیکنم روز خوشی را گذرانده باشند.
وی در پاسخ به این سوال که از خانم جمیله شیخی مادرتان حساب نمیبردید، گفت: واقعاً ماجرای نقشهای ایشان با خود شخصیتشان متفاوت بود. بسیار احساساتی و مهربان برخورد میکردند و اصلاً خشونت و جذبه نداشتند. این نوع شخصیت هنری ایشان بود که در فیلمهای "پاییز صحرا" و "پدر سالار" به اوج خودش رسید و اصلاً به شخصیت ایشان ارتباطی نداشت. بیش از اینها هم که سوال میکنند درباره پدر و اینها معمولاً دوست ندارم درباره زندگی شخصیام صحبت کنم. شاید به همین خاطر هم باشد که خیلی تمایلی به عکس گرفتن ندارم. چرا که آن لحظه زندگی شخصیام است و در این لحظات بسیار خصوصی برخلاف برخی از هنرمندان جوان امروز دوست ندارم کار عمومی انجام بدهم.
آتیلا پسیانی درباره اینکه آیا مادرش در بازیگر شدنش تأثیر داشته، تصریح کرد: هیچوقت مادرم مرا به سمت بازیگری سوق نداده و اصلاً مهمترین عاملی بود که مبارزه میکرد وارد کار بازیگری شوم. دوست داشتند حرفه دیگری داشته باشم مثل حقوق سیاسی. شاید از عبارت این حرفه بیش از هر چیزی خوششان میآمد. امکان داشت الان سفیر جایی باشم، ولی قطعاً نمیگذاشتم پسرم مثل برخی از آقازادههای امروزی بشود. حتماً خسرو خیلی محترم بزرگ شده است.
وی در پاسخ به این سوال که کلمه آقازاده امروز هم به پسر و هم دختر شما ستاره و خسرو اطلاق میشود، آنقدر که خانم شیخی دوست نداشتند شما بازیگر شوید، شما به فرزندانتان برای بازیگری کمک کردید، گفت: کودکی من و فرزندانم یک قدری مشابه است، چرا که درون چنین خانوادههایی یک اتفاقاتی میافتد بستر واضحی برای ورود به حرفه نمایش ایجاد میشود. آنقدر که مادرم برای بازیگر شدن من مبارزه کرد نه مانع شدم و نه هیچ تشویقی انجام دادم! اما امروز هم ستاره و هم خسرو، هر دو جذب این حرفه شدند. طبیعی است نحوه زندگی که ما داریم و نوع دیالوگی که در خانه برقرار است طبیعتاً برای بچهها زمینهساز میشود. این حتماً برای فرزندان ستاره و خسرو هم اتفاق میافتد. البته اگر وارد این حرفه نشوند حتماً کار جذابتری انجام میدهند.
*آتیلا پسیانی فوتبالی است و برنامههای فوتبالی مثل "نود" و "کلاهقرمزی" را با جدیت دنبال میکند. او درباره دخترش ستاره پسیانی هم گفت: هیچوقت با فرزندانم قراری نداشتم که مثلاً آنها را به فلان کارگردان تلویزیون و یا سینما سفارش کنم. البته خودشان هم دلشان نمیخواهد چنین اتفاقی بیفتد. حتی جایی انتخاب بازیگر هم بودم به خواست خودشان عمل کردم.
وی درباره اینکه تا به حال کاری بوده که از انجام آن پشیمان شده باشید، افزود: همانطور که بارها گفتهام هیچوقت از نه گفتن به برخی از کارها، پشیمان نشدم از جواب مثبت دادن به یکسری کارها همچون "پیتزا مخلوط" که شما اشاره کردید، هم پشیمان شدهام. البته بخشی از حرفه ما عاشقانه و برخی هم به امرار معاش برمیگردد؛ بنابراین نمیتوانیم بگوییم فقط و فقط برای عشقمان کار میکنیم. این نکته واقعاً دروغ و ریاست. یک چنین حرفهایی برخی میگویند من باور ندارم. همین «پیتزا مخلوط» جزو کارهایی بود که در سومین روز فیلمبرداری پشیمان شدم. اما در مجموع خدا را شاکرم جزو بازیگرانی هستم اکثر انتخابهایم خوب بوده و خوششانس هم بودهام.
پسیانی در پاسخ به این سوال که تحلیلی درباره زندگی دو گانه هنری شما وجود دارد، اینکه در فیلمهای گیشهای حضور داشتهاید و سریالهای خوبی هم در کارنامه دارید، ولی یک بخش مبهم بگیر نگیر سریالی و سینمایی داشتهاید در عین حال تجارب ارزشمندی در تئاتر آوانگارد را پشت سر گذاشتهاید، خاطرنشان کرد: این تحلیل را برای اولینبار بهروز افخمی انجام داد، ولی بسیاری میدانند حجم سریالهای تلویزیونی موفق من به مراتب بیشتر از ناموفقها بوده است. واقعاً چه کسانی میتوانند پربینندهبودن و محتوای غنی سریالهای "راهبیپایان"، "رستگاران"، "زیر تیغ"، "محله بهداشت" یا "محله برو بیا" را کتمان کنند. در تلویزیون و سینما جزو بازیگران کمتر پشیمان شده هستم. شاید در بین ۶۰ فیلم سینمایی و سریالهای عدیده، ۴، ۵ فیلم ناموفق و غیردلچسب، طبیعی باشد.
*در این قسمت از برنامه، آرش ظلیپور از آتیلا پسیانی خواست درباره چند عکس صحبت کند؛ عکس اول ابراهیم حاتمی کیا بود و او درباره اینکه برخی میگویند چندی است ما با هم کار نکردهایم یا مشکلی با همدیگر داریم، چنین گفت: همکاریهای جسته و گریختهای داشتیم. همچون کار کردن روی فیلمنامه و انتخاب بازیگران "موج مرده" که به اواسط کار "نسل سوخته" رسول ملاقلی پور برمی خورد که من مجبور شدم این پروژه را ترک کنم. ولی اینکه چرا به عنوان بازیگر کار نکردم این سوال را نباید از من بپرسید؟ البته در زمان تصویربرداری "خاکستر سبز" دو کار "برج مینو" و "به رنگ ارغوان" پیشنهاد شد که البته آن موقع هنوز چنین نامهایی نداشت و در حد یک طرح بود. کار با "به رنگ ارغوان" که یک همزمانی با پروژه دیگری پیدا کرد، ولی "برج مینو"، چون بیشتر در ارتفاعات و دکل فیلمبرداری میشد، به جهت حساسیت ارتفاع، نپذیرفتم. آخرین بار هم حاتمیکیا پیشنهاد کار "گزارش یک جشن" را داد و از نظر زمانی نمیشد و تهیه کنندهشان خیلی بنده را لایق دستمزد درخواستی نمیدانست.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تفاوت سینمای امروز حاتمیکیا، آیا هنوز آثار ایشان را میپسندید، گفت: حاتمیکیا یک خط ذهنی در فیلمسازیاش دارد که من دوست دارم. یک طور هویت پیدا کردن آدمها به واسطه عملی که انجام میدهند. چه در موقعیت جغرافیایی و تاریخی و چه در برخورد با آدمهای دیگر. البته در همه فیلمهای سینمایی میتواند وجود داشته باشد، اما در حاتمیکیا یک تأکید دیگری دارد.
پسیانی درباره ویدئوی یک سکانس از "کارگر ساده نیازمندیم" که در فضای مجازی دست به دست شد، اظهار داشت: این چنین برنامههای زردی را دنبال نمیکنم. این سکانس قرار بود به دلیل اینکه مردم در جریان نباشند با پرسوناژ دیگری حرکت کند و سحر قریشی که نقش معشوقه من را بازی میکرد یک دعوای نمایشی داشته باشیم. نمیدانم چرا خانم قریشی به عنوان یک شوخی همچنین چیزی را گفته بود که ایشان من را میکشت... اگر شوخی است باعث دامن زدن به فضای زرد میشود که من از این فضا متنفرم و اگر جدی است که دال بر بیکنترلی من است، اصلاً این طور نیست و ایشان اشتباه کردهاند.
وی درباره اینکه تا به حال پروژهای را به خاطر آماتور بودن بازیگر مقابلش ترک کرده است، گفت: همه میدانند من خیلی جدی هستم و بسیار با مناسبات کاریام، حرفهای و با دقت برخورد میکنم. سریالی که تاریخ قرارداد قید شده بود در ادامه توافق باشد سریال "ممنوعه" بود که علاقهای به ادامهاش نداشتم. واقعیت این است که زمانی مجبور میشوم این کار را انجام دهم که بر مبنای مناسبات غیرحرفهای کسی را جلوی من بیاورند که رفیق و دوست فلان تهیهکننده و فیلمساز باشد و به هیچ وجه آماده بازیگری نباشد، کنار میکشم. این اتفاق هم در برداشت ۳۷، ۳۸ میافتد. چرا که بازیگر حرفهای در برابر نابازیگر از بین میرود.
*یکی از عکسهایی که مجری برنامه به آتیلا پسیانی نشان داد نوید محمدزاده بود. او درباره این بازیگر، گفت: نوید نیازی به معرفی ندارد و طلیعه یک پدیدهای که یک بازیگر ظهور کرده را معرفی میکند. امروز از نوید محمدزاده و ستاره پسیانی به عنوان یک زوج تئاتری تمام عیار نام میبرند. این دو جزو بازیگرانی هستند که به آنها لقب بازیگران انفجاری اطلاق میشود. انفجاری به مفهوم اینکه هیچ مرز، کنترل، خط و حدودی برای ابراز انرژی و عشقشان به بازیگری نیست. وقتی با نوید شروع به کار تئاتر کردم، امکانات نوید فرانتر از آن چیزی است که باید باشد. نوید روزهای بسیار درخشان بازیگران پیشکسوت و صاحبنام سینمای ایران را به یاد میآورد.
او درباره پرویز پرستویی و انتخابش به عنوان نقش "حاج کاظم" آژانس شیشهای، بیان کرد: پرویز پرستویی به وسیله ابراهیم حاتمیکیا انتخاب شد که اگر این اتفاق هم نمیافتاد بنده او را انتخاب میکردم. اما برای نقش سلحشور، "رضا کیانیان" را انتخاب کردم. بسیاری میگویند اگر آژانس شیشهای امروز هم ساخته شود باز حاج کاظم و سلحشور را پرویز پرستویی و رضا کیانیان بازی خواهند کرد، باید بگویم اولاً من آژانس شیشهای را در ۹۷ نمیسازم و انتخاب بازیگری هم نمیکنم. برای اینکه یک بار ساخته شده و مردم هم دوستش داشتند و با آن ارتباط خوبی برقرار کردند. البته "آژانس شیشهای" را بیشتر از "مهاجر" و "موج مرده" دوست ندارم. همیشه اعتقاد داشته و دارم که حاتمیکیا جزو کارگردانانی است که پتانسیل ساخت انواع فیلمها را دارد.