پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷

جزئیات مکالمه خلبان و کمک‌خلبان ATR تهران - یاسوج

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تحقق هدف کاهش تلفات سوانح رانندگی به ۹۰۰۰ نفر در ۱۰ سال بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، گفت: خودرومحوری آفت این کشور شده است و خودروسازان هم با لابی‌گری قوی، مانع از اجرای بسیاری از قوانین می‌شوند.
کد خبر : ۴۲۶۳۸۱

نشست خبری معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با حضور اصحاب رسانه بعدازظهر امروز در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران استادیوی رادیو گفت‌وگو برگزار شد. 

به گزارش فارس در این نشست، مهرداد تقی‌زاده اظهار داشت: در کشور ما از ده‌ها سال پیش تاکنون اتفاقاتی در حمل و نقل برون و درون‌شهری رخ داده و منجر شده است شهرها و کشورهای ما خودرومحور شوند و این به معنای افزایش آلودگی هوا، افزایش ترافیک، افزایش سوانح رانندگی و رشد تلفات تصادفات است.  

وی ادامه داد: اگر افراد جامعه‌ای برای سفرهای خود اعم از درون و برون‌شهری حمل و نقل شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح دهند، این یعنی آن جامعه خودرومحور است که برای آن کشور یک خطر محسوب می‌شود. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: البته مردم ما بی تقصیرترین عامل در ایجاد خودرو محوری هستند؛ هنر مدیران کشوری در زمینه حمل و نقل باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که مردم در سنجش‌های خود بفهمند اگر ناوگان عمومی را برای سفر انتخاب کنند موفق‌تر خواهند بود. 

تقی‌زاده اظهار داشت: روزانه تعداد زیادی خودرو از شهرهای اقماری به سمت شهرهای بزرگ حرکت می‌کنند و موجب ایجاد ترافیک رفت و برگشت و همچنین افزایش ترافیک شهری می‌شوند. 

وی ایجاد قطارهای حومه‌ای را یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: در ایران از سال ۹۲ حمل و نقل حومه‌ای مورد توجه قرار گرفت. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر پیش‌بینی افزایش و سوانح و تلفات رانندگی از سال ۹۷ و تبدیل سیر صعودی به سیر نزولی تصادفات و برنامه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اظهار داشت: در کارگروهی در حوزه معاونت حمل و نقل پیش‌بینی کردیم که از سال ۹۶ آمار جانباختگان سوانح رانندگی که تاکنون روند نزولی داشت ثابت می‌شود و از سال ۹۷ سیر صعودی به خود می‌گیرد. 

تقی‌زاده افزود: با این حال از سال ۹۶ افزایش ۱.۵ درصدی سوانح رانندگی را شاهد بودیم و امسال هم تاکنون ۵ درصد افزایش تلفات سوانح رانندگی داشتیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ در این راستا نقشه راه ایمنی راه‌های کشور را تهیه کردیم، در یک افق ۱۰ ساله تعداد جانباختگان سوانح رانندگی به ۹ هزار نفر کاهش یابد؛ اگر طبق برنامه پیش برویم، تعداد جانباختگان از ۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ به ۹ هزار نفر کاهش خواهد یافت. 

وی توضیح داد: صنعت و معادن در کشور در  حال گسترش هستند، میزان بار هم در حال افزایش است و در چند سال آینده ۲۴۰ میلیون تن بار معدنی و صنعتی داریم.

وی افزود: از سوی دیگر خودرومحوری در کشور ما افزایش یافته و امروز به ۳۰ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت رسیده‌ایم که این رقم در ۱۰ سال آینده ۵۰ میلیون دستگاه خواهد شد. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هر چه کشوری خودرومحورتر باشد ریسک سوانح رانندگی در آن کشور افزایش می‌یابد. 

تقی‌زاده افزود: به هر حال تلاش می‌کنیم این نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در چند هفته آینده در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شود و سپس در دولت و مجلس مصوب شود. 

وی اظهار داشت:‌ بودجه مورد نیاز برای اجرای این نقشه راه در ۱۰ سال، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که البته باید تورم سالانه هم مشمول آن شود. 

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل بروز سوانح رانندگی خطای انسانی است، گفت: البته موضوع نگهداری جاده‌ها هم قابل توجه است، وقتی ۲۰ درصد بودجه نگهداری یک راه اختصاص می‌یابد، قطعا سازمان راهداری هم در اندازه همان ۲۰ درصد بهسازی جاده‌ها انجام می‌شود. 

* لزوم کاهش قیمت خودرو و واقعی‌سازی نرخ سوخت؛ خودروسازها همه جا لابی می‌کنند

وی با بیان اینکه مطالعاتی در حوزه خودرو در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، گفت: به عنوان مثال عنوان شده است که پراید ارابه مرگ است و طبق مطالعات ما باید پراید در دسته‌بندی خودروهای شهری باشد و سرعت آن طبق خودروهای شهری تنظیم شود. 

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در کشور ما بسیار گران است، اظهار داشت: در آینده وضعیت خودرومحوری ما به همین وضعیت ادامه می‌یابد. 

وی توضیح داد: وقتی قیمت هواپیما در مسیر تهران - مشهد برای یک خانواده چهار نفره، رفت و برگشت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، یا قیمت قطار برای همان خانواده ۸۰۰ هزار تومان رفت و برگشت تمام شود، بنابراین این خانواده ترجیح می‌دهد با ۱۰۰ هزار تومان بنزین این مسیر را با خودروی شخصی طی کند و این ارزانی سوخت و گرانی خودرو در کشور ما فاجعه است. 

وی تأکید کرد: ارزان نگه داشتن قیمت بنزین یعنی کمک کردن به مردم برای بیماری سرطان و آسم، بهتر است دولت‌ها برای کمک به مردم قیمت خودرو را کاهش دهند. اگر قیمت خودروها نصف شود، مردم با افزایش قیمت بنزین مشکلی نخواهند داشت. 

وی ادامه داد: قیمت بنزین در کشور ما خط قرمز شده است، در همه دنیا سوخت گران و خودرو ارزان است، اما می‌خواهیم سوخت ارزان و خودرو گران بماند زیرا می‌ترسیم اگر سوخت را گران کنیم به اعتراض مردم بینجامد، در حالی که اگر قیمت خودرو نصف شود و چند ماه بعد از کاهش قیمت خودرو، سوخت را به نرخ واقعی نزدیک کنیم، مردم رضایت هم خواهند داشت. 

تقی‌زاده ادامه داد: متأسفانه خودروسازهای ما لابی‌گری قوی‌ای دارند، می‌توانند ضوابط را تغییر دهند یا اجازه ندهند قانونی اجرا شود، می‌توانند به راحتی مسئولان را تغییر دهند، اما بالاخره یکی باید حرف حق را بگوید. 

وی افزود: در دنیا همه تعجب می‌کنند که در کشور ما خودرو اینقدر گران و سوخت ارزان است، باید روش‌ها تغییر یابد، وگرنه خودرو محور باقی می‌مانیم. 

* قیمت گران کامیون و تأثیر آن در افزایش قیمت بار

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور ما قیمت ناوگان سنگین هم بسیار گرانتر از دیگر کشورهاست و این موجب می‌شود این قیمت در حمل بار نیز مؤثر باشد و مالک کامیون هم دائما زیر بار قرض باشد. 

وی گفت: در اغلب کشورها خودرو ارزان و هزینه استفاده از خودرو گران است. خودروها عوارض سوخت، عوارض عبور از پل، عوارض عبور از آزادراه، هزینه بیمه و... دارند. ما معتقدیم که باید قیمت خودرو کاهش یابد. 

* کاهش قیمت بلیط هواپیما در صورت اختصاص ارز دولتی به ایرلاین‌ها

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرد نمی‌تواند ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی بدهد، اعلام شد که شرکت‌ها باید امورات خود را بگذرانند یا تعطیل کنند. 

وی افزود: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان هواپیمایی کشور داشتیم، اعلام شد که اگر ارز دولتی به ایرلاین‌ها اختصاص یابد، نرخ بلیط به قیمت‌های قبلی برمی‌گردد. 

* قرارداد ایرباس و بوئینگ با هما لغو نشده است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس و بوئینگ گفت:‌ این قراردادها لغو نشده است و به قوت خود باقی است، اما به علت تحریم‌ها مسکوت مانده است. 

* مهارت خلبان ATR تهران - یاسوج عامل بروز سانحه؛ خلبان به تذکرها بها نداد

تقی‌زاده که عضویت شورای عالی هواپیماها را نیز برعهده دارد، درباره علت وقوع سانحه هواپیمای تهران - یاسوج و موضوع خطای خلبان گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع نظردهی درباره علت سوانح اعلام کرده است که مقصر اصلی سانحه خلبان بوده است، البته خلبان مهارت داشته است، اما عنوان شد که همین مهارتش موجب بروز سانحه شده است.  

وی توضیح داد: در بازخوانی نوار جعبه سیاه هواپیما، کمک خلبان به خلبان اعلام می‌کند که شرایط آب و هوایی مناسب نیست و بهتر است به فرودگاه جایگزین برویم یا به فرودگاه مهرآباد برگردیم، در حالی که خلبان اعلام می‌کند که به فرودگاه یاسوج می‌رویم. 

* اعتراض مسئولان قم به عبور قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان از داخل شهر و نزدیکی جمکران

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان اظهار داشت: این پروژه از سمت تهران و اصفهان در حال ساخت است، زیرسازی‌ها در حال انجام است،‌ اما در ایستگاه قم با مشکل مواجه شدیم.

وی توضیح داد:‌در اغلب کشورهای دنیا وقتی قطار سریع‌السیر از جوار شهری می‌گذرد، شهردار آن شهر تلاش می‌کند این قطار را به درون شهر وارد کند، اما در قم، مقامات محلی مانع شدند که این قطار ایستگاهی درون شهر داشته باشد و این پروژه را به تعویق انداخته است. 

وی افزود: قطعا برای وزارت راه و شهرسازی ساخت ایستگاهی در خ ارج از شهر قم و عدم عبور قطار از داخل شهر قم کم‌هزینه‌تر است، اما در همه جای دنیا قطار سریع‌السیر از داخل شهرها عبور می‌کند، بنابراین فعلا منتظر ماندیم و پروژه از تهران و اصفهان شروع کردیم. 

* واگذاری خطوط ریلی به راه‌آهن و قدرت گرفتن شرکت ساخت در توسعه آزادراه‌ها

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حدود ۲۵ سال پیش خطوط ریلی در راه‌آهن ساخته می‌شد، اما پس از آن بخشی و سپس معاونتی در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت تا احداث خطوط ریلی را برعهده بگیرد که همان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است. 

وی ادامه داد: شرکت ساخت چون فقط وظیفه ساخت را برعهده داشت، تلاش می‌کرد پروژه‌هایی که زودتر و ارزانتر تمام می‌شود در اولویت باشند، به عنوان مثال ایستگاه راه‌آهن همدان را ۱۵ کیلومتر خارج از شهر همدان ساختند، در حالی که وزیر راه معتقد است این ایستگاه‌ها باید به داخل شهر برود که بالاخره قرار شد ساخت برخی خطوط ریلی به راه‌آهن سپرده شود و شرکت ساخت بر ساخت آزادراه‌ها پررنگ‌تر باشد. 

وی افزود: همچنین کمیته مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت. 

* کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی در سفرهای برون‌شهری

وی با ابراز تأسف از کاهش استقبال از حمل و نقل عمومی در سفرهای برون‌شهری طی سالهای اخیر گفت: میزان جابجایی مسافر با اتوبوس برون‌شهری در سال ۸۸ عدد ۲۶۷ میلیون نفر بود که در سال ۹۶ به ۱۵۵ میلیون نفر کاهش یافت. 

تقی‌زاده اظهار داشت: در بخش ریلی نیز در سال ۸۹ تعداد ۲۸ میلیون مسافر توسط قطار جابجا شدد که این رقم در سال ۹۶ به ۲۴ میلیون نفر رسید و در واقع تقاضای سفر به سمت جاده‌ای سوق یافت.