پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴

نباید ذهن دانش آموز را، چون انبار کالا دانست

نباید ذهن دانش آموز را، چون انبار کالا دانست
نایب رئیس دوم مجلس گفت: آموزش و پرورش همانقدر که وظیفه دارد قوه فکر و تحلیل دانش‌آموزان را تقویت کند باید به بخش پرورش و تربیت هم توجه کند؛ اینطور نباشد که ذهن دانش‌آموز را، چون انبار کالا بدانند.
کد خبر : ۴۲۶۰۱۶

سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان پسر سراسر کشور در سالن پوریای، ولی اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

به گزارش فارس علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه در انسان استعداد‌هایی وجود دارد که در حیوانات نیست، اظهار کرد: امور حیوان بر اساس غریزه انجام می‌شود و هیچ پیشرفت و پسرفتی ندارد؛ حتی حیواناتی مانند موریانه و زنبور عسل که اجتماعی زندگی می‌کنند و تمدنی دارند، با ۲ هزار سال قبل خود تفاوتی نکرده‌اند و بر اساس غریزه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه انسان دارای فطرت است که شامل ۲ نوع فطرت عقل و قلب است، افزود: در فطرت عقل، مفاهیمی برای انسان مشخص است و وقتی به سن تشخیص می‌رسد برایش بدیهی است؛ به عنوان مثال انسان مفهوم بودن و وجود را درک می‌کند؛ انسان با این درک‌های ابتدایی که دارد، می‌تواند علم را بسازد و با آن پیشرفت کند.

مطهری ادامه داد: بر اساس فطرت دل و قلب نیز هر انسانی حقیقت‌جو است و دوست دارد که بداند؛ هر انسانی زیبایی دوست است و ابداع و ابتکار و اخلاق را دوست دارد؛ انسان برخی کار‌ها را خوب و برخی را بد می‌داند. انسان شجاعت را خوب و ترس را بد می‌داند و این چیز‌ها نیازی به آموزش ندارد و در فطرت هر انسانی وجود دارد. به عبارت دیگر هر انسانی دنبال معبود می‌گردد و تمایل به پرستش دارد منتها گاهی معبود واقعی را پیدا می‌کند و گاهی خیر. میل به ستایش و پرستش معبود در هر انسانی وجود دارد.

وی گفت: از هر کدام از این گرایش‌ها، پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود؛ از زیبایی دوستی، هنر به‌وجود می‌آید و هنر همان زیبایی‌آفرینی است؛ سایر گرایش‌ها، چون ابداع و ابتکار نیز جزو امیال ذاتی انسان است و فرق انسان با حیوان در همین چیزهاست.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی افزود: آموزش و پرورش همانقدر که وظیفه دارد قوه فکر و تحلیل دانش‌آموزان را تقویت کند باید به بخش پرورش و تربیت هم توجه کند؛ اینطور نباشد که ذهن دانش‌آموز را، چون انبار کالا بدانند و مرتب آن را پر کنند، ولی دانش آموز قوه تجزیه و تحلیل نداشته باشد.

مطهری با بیان اینکه امر تربیت شبیه کار باغبانی است، اظهار کرد: استعداد رشد و نمو در گیاه وجود دارد و لازم نیست باغبان با نیرویی گیاه را رشد دهد بلکه شرایط لازم را فراهم می‌کند تا خودش رشد کند؛ تربیت هم همینطور است یعنی استعداد وجود دارد و نیازی نیست با زور آن را رشد بدهیم بلکه باید شرایط رشد را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از تفاوت‌های اجتماعات توسعه یافته و عقب مانده این است که در اجتماعات عقب مانده، انسان‌ها مثل ماده خامی هستند که خام باقی مانده‌اند و کسی نبوده استعداد‌های آن‌ها را رشد دهد، افزود: در کشور‌های توسعه یافته استعداد هر شخص را تشخیص داده و آن را رشد می‌دهند.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش امور پرورشی در آموزش و پرورش در دوره‌ای تعطیل شده بود و مدتی است که فعال شده است، گفت: باید به پرورش اهمیت دهیم و از اوقات فراغت استفاده شود.

وی اضافه کرد: باید بودجه خوبی در اختیار آموزش و پرورش برای امور پرورشی قرار بگیرد که ما تلاش می‌کنیم در مجلس محقق شود؛ چه بسا اهمیت پرورش بیشتر از آموزش باشد. باید دانش‌آموزان در هر دو جنبه قوه تفکر و تعقل و مهارت‌های زندگی و رشد استعداد‌های وجودی تربیت و توانمندی‌هایشان تقویت شود.