شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

«خنداننده شو» با شوخی‌های رکیک مخاطب جذب می‌کند

رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون درباره شوخی های کمدین های «خندوانه» با مسایل جنسی عنوان کرد که تلویزیون با این کار قبح این مسایل را ریخته است.
کد خبر : ۴۲۴۷۲۶

رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به رویکرد برنامه «خندوانه» در پخش استندآپ کمدی ها و شوخی های مبتذلی که در آنها وجود دارد، بیان کرد: این رویکرد اشتباه برای جذب مخاطب بیشتر است و انگار می خواهد به مخاطب باج دهد تا این برنامه را ببیند.  

به گزارش مهر وی ادامه داد: اینکه ما به هر نوع ادبیات طنازانه ای تن دهیم و یا بگوییم خط قرمزهای ما کمرنگ شده است تا مخاطب بیشتری داشته باشیم عواقب خود را خواهد داشت و باعث می شود کمدی و طنز را به سمت سقوط و لودگی و بی اخلاقی ببریم.

این منتقد تلویزیون درباره قدرت برنامه «خندوانه» در نمایش شوخی های رکیک آن هم بدون نظارت کارشناسان و مدیران اظهار کرد: قدرتی به برنامه «خندوانه» داده می شود و شاید به این دلیل است که تلویزیون برنامه پرمخاطب ندارد. «خندوانه» تنها برنامه ای است که مخاطب زیاد دارد بنابراین قدرت بیشتری هم پیدا کرده است. شاید هم به دلیل آن وضعیت روحی مردم در جامعه باشد که موجب شده است صداوسیما از اصول خود یک گام عقب بکشد.

تلویزیون عملکرد رسانه های غربی در استفاده از ابزارهای جنسی را نقد می کند اما..

وی این رویکرد را نقض شعارها و سیاستگذاری های صداوسیما دانست و تصریح کرد: وقتی صداوسیما به عملکرد رسانه های غربی نقد وارد می کند که از ابزارهای جنسی استفاده می کند این پرسش مطرح می شود که چرا خودش از این ابزارها استفاده می کند و چرا خودش خط قرمزها را می شکند.

صائمی با اشاره به فصل جدید «خندوانه» که پخش آن از ماه رمضان آغاز شده است، بیان کرد: این برنامه ویژگی خاصی ندارد و مثل سریالی است که وقتی به سری های بعدی می رسد نه تنها حرفی برای گفتن ندارد بلکه به تکرار رسیده است.

این منتقد و روزنامه نگار با اشاره به استندآپ ها توضیخ داد: ذات طنز انتقاد است ولی خیلی از مواقع به نقدهای اجتماعی که توسط برنامه سازان در فضای طنز مطرح شده تذکر داده شده است بنابراین از آنجایی که صداوسیما نمی خواهد نقد اجتماعی داشته باشد و یا سیاه نمایی کند از این سوی بام افتاده است. رسانه ملی می گوید من مرجع الگوسازی و اخلاق هستم و از طرفی در برنامه های پربیننده خود چنین نگاهی را مطرح می کند.  

وی افزود: مدیران صداوسیما می دانند اعتماد عمومی مردم به این رسانه کم شده است و می خواهد از این طریق مشروعیتی ایجاد کند که نشان دهد فضایی باز دارد و برعکس رویکرد بسیار غلطی را در پیش گرفته است.

صائمی در پایان درباره شوخی های کمدین های «خنوانه» و رواج آنها در جامعه تاکید کرد: تلویزیون با این کار عادی سازی می کند و قبح شوخی ها و مسایل جنسی را در جامعه می شکند آن هم به قیمت اینکه مخاطبش را افزایش دهد. این رویکرد از رسانه ای که هویتی فرهنگی دارد بعید است و اتفاقا در تناقض با هویت این رسانه است.