پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
در شماره 33 نبض بازار می خوانید:

نبض واردات خودرو چطور گرفته می شود؟

آسان موتور، پرشیا خودرو، ایرتویا، اطلس خودرو، پاکرو سبز قشم و افراموتور نمایندگیهایی بودند که با یک لابی جالب و البته ساده با چند اپراتور وزارت صنعت اقدام به این تخلف زنجیره ای کردند. البته در این میان نام چند نمایندگی دیگر به چشم می خورد که می توان گفت با همدستی همین چند نمایندگی دست به واردات غیرمجاز بردند.
کد خبر : ۴۲۴۲۴۸

نبض واردات خودرو چطور گرفته می شود؟

تعداد نمایندگیهایی که خودروی خارجی وارد می کنند زیاد نیست اما حجم تخلفات همین شرکتها در ماجرای واردات غیر مجاز خودرو آنقدر زیاد است که چهره های گوناگونی درباره ی حجم و نوع فساد رخ داده اظهار نظر کرده اند.

آسان موتور، پرشیا خودرو، ایرتویا، اطلس خودرو، پاکرو سبز قشم و افراموتور نمایندگیهایی بودند که با یک لابی جالب و البته ساده با چند اپراتور وزارت صنعت اقدام به این تخلف زنجیره ای کردند. البته در این میان نام چند نمایندگی دیگر به چشم می خورد که می توان گفت با همدستی همین چند نمایندگی دست به واردات غیرمجاز بردند.

مسئله ی اساسی اما اظهار نظر وزارت صنعت در طول این پرونده بود که برای حفظ شأن این وزارتخانه هرگز از همدستی چند کارمندشان با مافیای خودروهای لوکس حرفی نزدند تا اینکه مجبور به این اعتراف تلخ شدند.

موضوع دیگری که باز هم شبهه برانگیز است اعلام آمار خودروهای وارد شده است که بنا به مستندات منابع موثق تعدادشان از 34000 دستگاه بیشتر است حال اینکه ما با عدد 15000 هزار دستگاه در جراید روبرو هستیم که از این تعداد 6481 خودرو به عنوان تخلف مطرح است.

انداختن توپ در زمین نعمت زاده وزیر سابق صنعت و معدن مسئله را وارد فاز جدیدی کرد تا این بار ذهن ها به چرایی بسته شدن سامانه ثبت سفارش معطوف شود.

اعلام مشارکت چند معاون وزیر در واردات خودروهای لوکس از دیگر ابعاد پنهان تخلف در واردات خودرو است که با توجه به برخی از ملاحظات کمتر به آن پرداخته شده. موضوع زمانی حساستر می شود که بدانیم سود حاصل از فروش برخی از این خودروها به نیم میلیارد می رسد و حتما می شود برای دور زدن قانون با این پولها برنامه مدون داشت. اما بشنوید و بخوانید که رشوه اخذ شده برای واردات خودرو 64000000000 است  که احتمالا در مقایسه با سود صاحبان واردات غیر مجاز خودرو مبلغ زیادی نیست.

در این شماره از هفته نامه نبض بازار به موضوع جنجالی چند ماه گذشته پرداخته شده و با بیان مسئله خواستار پاسخ پاسخگوها شده است.