پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷

نحوه کارکرد گیربکس اتوماتیک و علائم رائجی که در صورت مشاهده باید به یک تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک مراجعه کرد

یک گیربکس اتوماتیک اجازه می دهد كه موتور خودرو مانند یک گيربكس دستی، در یک محدوده سرعت كم عمل کند. همانطور که موتور، درجه بالاتر گشتاور را به دست می آورد ( گشتاور، قدرت چرخشی موتور است )، درحاليكه سرعت مناسب حفظ مي شود چرخ دنده ها در گيربكس اجازه می دهد موتور به طور کامل بهره گیری از گشتاور تولید شده را داشته باشد.
کد خبر : ۴۱۹۶۰۰

نحوه کارکرد گیربکس اتوماتیک و علائم رائجی که در صورت مشاهده باید به یک تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک مراجعه کرد:

نحوه کارکرد گیربکس اتوماتیک و علائم رائجی که در صورت مشاهده باید به یک تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک مراجعه کرد:

یک گیربکس اتوماتیک اجازه می دهد كه موتور خودرو مانند یک گيربكس دستی، در یک محدوده سرعت كم عمل کند. همانطور که موتور، درجه بالاتر گشتاور را به دست می آورد ( گشتاور، قدرت چرخشی موتور است )، درحاليكه سرعت مناسب حفظ مي شود چرخ دنده ها در گيربكس اجازه می دهد موتور به طور کامل بهره گیری از گشتاور تولید شده را داشته باشد.

گيربكس براي عملكرد وسيله نقليه چه اهميتي دارد؟ بدون گيربكس، وسایل نقلیه تنها یک چرخ دنده دارند، زمان زيادي نياز است به ميزان بالاتر سرعت برسند، و به علت RPM های توليد شده زياد و ثابت به سرعت موتور از بين مي رود.

 

اصول گيربكس اتوماتيك

 

اصل گيربكس اتوماتیک مبني بر استفاده از سنسورها برای تعیین نسبت دنده مناسب برای استفاده است كه به بخش بزرگی از سرعت مورد نظر وسیله نقلیه وابسته است. گيربكس به موتور در پوسته فلايويل که در آن مبدل گشتاور، گشتاور را از موتور به موتور حرکتی تبدیل می کند و در برخی موارد حتی قدرت را تقویت می کند متصل مي شود. مبدل گشتاور در گيربكس این را با انتقال قدرت به شفت از طریق دنده های سیاره ای و صفحات کلاچ عملي ميكند، که سپس به چرخ ها در یک وسیله نقلیه امكان چرخش، ارائه حرکت رو به جلو، با نسبت دنده های مختلف مورد نیاز برای سرعت های مختلف را مي دهد. بستگي دارد به ساخت و مدل، این شامل عقب، جلو و چرخ وسيله نقليه است.

اگر وسیله نقلیه فقط یک یا دو چرخ دنده داشته باشد، سرعت بالا رفتن یک مشکل خواهد بود، زیرا موتور تنها در یک RPM خاص بسته به چرخ دنده می چرخد. به اين معني كه RPM پایین تر برای چرخ دنده های پایین تر و در نتیجه سرعت پایین تر است. اگر بالاترین دنده دوم بود، زمان زيادي طول مي كشد تا وسيله نقليه به RPM هاي پايينتر سرعت بدهد، همزمان با سرعت خودرو كم كم سرعت RPM ها بيشتر ميشود. فشار بر روي موتور زماني كه براي طولاني مدت با RPM هاي بالاتر حركت ميكند يك مشكل است.

با استفاده از چرخ دنده های خاص که در همکاری با یکدیگر کار می کنند، به تدريج سرعت وسیله نقلیه توسط چرخ دنده های بالاتر افزایش می یابد. همانطور که وسیله نقلیه به چرخ دنده های بالاتر می رود، RPM ها کاهش می یابد و فشار کمتری بر موتور ایجاد می شود. دنده های مختلف توسط یک نسبت دنده نشان داده می شود (که نسبت دنده ها در هر دو اندازه و تعداد دندان های آنها است). چرخ دنده های کوچکتر سریع تر از چرخ دنده های بزرگتر می چرخند و هر موقعيت دنده (در برخی موارد از اولین تا ششم) از چرخ دنده های مختلف با اندازه های مختلف و تعداد دندان ها، برای رسیدن به شتابي ملايم استفاده می کند.

كولر گيربكس در هنگام بارهای سنگین لازم است، زیرا بار سنگینتر باعث افزایش فشار در موتور می شود و موجب می شود که داغ تر شود و مایع گيربكس بسوزد. کولر گيربكس در داخل رادیاتور قرار دارد در محلي كه گرما را از مایع گيربكس دور می كند. مایع از طریق لوله در کولر به خنک کننده رادیاتور می رود، به طوری که گيربكس داغ نمی شود و می تواند بارهای سنگین تر حمل کند.

 

 

عملكرد مبدل گشتاور چیست؟

 

مبدل گشتاور، گشتاور ایجاد شده توسط موتور خودرو را چند برابر كرده و انتقال ميدهد و انتقال آن توسطه چرخ دنده ها در گيربكس به چرخ ها در انتهای شفت انجام مي شود. برخی از مبدل های گشتاور نیز به عنوان یک مکانیسم قفل عمل می کنند، موتور و گيربكس در سرعت های مشابه بصورت بسته مي شوند. این کمک می کند تا گيربكس را از لغزش، که منجر به از دست دادن کارایی می شود حفظ كند.

مبدل گشتاور می تواند یکی از دو فرم باشد. اول، كوپلينگ سيالي، از حداقل دو عنصر برای انتقال گشتاور از گيربكس به شفت استفاده می کند، اما گشتاور را چند برابر نمی کند. به عنوان یک جایگزین برای کلاچ مکانیکی استفاده می شود، سيال كوپلينگ قدرت چرخشي موتور را به چرخ ها از طریق شفت انتقال مي دهد. بعدي، مبدل گشتاور، از مجموع حداقل سه عنصر و بعضي مواقع بیشتر، برای افزایش خروجی گشتاور از گيربكس استفاده مي كند. این مبدل از یک سری از تیغه ها و راکتور یا تیغه های استاتور برای افزایش گشتاور استفاده می کند که باعث افزایش اسب بخار می شود. استاتور یا تیغه های استاتیک، هدف هدایت مایع گيربكس قبل از اینکه به پمپ برسد، به طور چشمگیری موجب افزایش كارايي مبدل است را دارد.

 

عملكردهاي داخلی مجموعه دنده اي سیاره ای

 

دانستن اينكه قطعات گيربكس اتوماتیک چگونه با هم کار می کنند، واقعا می تواند همه را به چشم انداز تبدیل کند. هنگامی که به داخل گيربكس اتوماتیک مي نگريد، علاوه بر باندهای مختلف، صفحات و پمپ دنده، قسمت اصلی مجموعه دنده های سیاره ای می باشد. این مجموعه شامل دنده خورشیدی، چرخ دنده های سیاره ای، حامل دنده سیاره ای و دنده رینگی می باشد. تقریبا به اندازه یک طالبی، مجموعه دنده های سیاره اي نسبت دنده های مختلف مورد نیاز گيربكس براي دستیابی به سرعت لازم برای حرکت به جلو حين رانندگی، و همچنین برای رفتن به عقب  ایجاد می کند.

انواع دنده های مختلف با یکدیگر کار می کنند و به عنوان ورودی یا خروجی نسبت دنده خاص مورد نیاز در هر زمان خاص عمل می کنند. در بعضي موارد، چرخ دنده ها در یک نسبت خاص عمل نمی کنند و بنابراین ثابت باقی می مانند، باندهاي درون گيربكس آنها را تا زمانی که مورد نیاز باشد نگه ميدارد. نوع دیگری از چرخ دنده، دنده های سیاره ای ترکیبي است، شامل دو مجموعه دنده خورشیدی و دنده های سیاره ای می شود، گرچه تنها یک دنده رینگی است. هدف از این نوع مجموعه دنده این است که گشتاور را در یک فضای کوچکتر ارائه دهد یا قدرت بيشتري به وسیله نقلیه بدهد، مثل یک وسیله نقلیه سنگین.

 

 

بررسي دنده ها

 

در حالی که موتور عمل می کند، گيربكس به هر وسیله ای که راننده در آن قرار می دهد، پاسخ می دهد. در هنگام پارك يا حالت خلاص، گيربكس درگير نيست زماني كه وسيله نقليه در حركت نيست وسيله نقليه به گشتاور نياز ندارد. اكثر وسايل نقليه انواع دنده هاي مفيد را براي حركت رو به جلو، از دنده يك به دنده چهارم را دارند.

وسایل نقلیه با کارایی بالا، بسته به مدل و ساخت، دارای چرخ دنده های بیشتر، حتی تا شش هستند. هر چه دنده پایین تر باشد، سرعت كمتر است. بعضی از وسایل نقلیه، مخصوصا کامیونهاي متوسط ​​تا سنگین، از اوردرايو برای کمک به حفظ سرعت بالاتر و در عین حال حفظ بازده بهتر سوخت استفاده مي كنند.

در انتها، وسایل نقلیه از دنده عقب براي به عقب رفتن استفاده می کنند. دنده عقب از یکی از دنده های کوچکتر استفاده می کند تا چرخ دنده های سیاره ای بزرگتر را درگیر کند، در حالی که در هنگام رانندگی به سمت جلو حرکت می کند به جهت مخالف مي رود.

 

چگونگي استفاده از كلاچ ها و باندها

 

بعلاوه، یک گیربکس اتوماتیک از كلاچ ها و باند ها برای کمک به دستیابی به نسبت های مختلف دنده مورد نیاز، از جمله اوردرایو استفاده می کند. در هنگام اتصال قطعات دنده سیاره ای به یکدیگر كلاچ ها نقش خود را ايفا مي كنند، در اين حين باندها به چرخ دنده ها کمک می کنند تا ثابت بمانند و تا زمانی که نیاز نباشد نمي چرخند. باند های کنترل شده توسط پیستون های هیدرولیکی درون گیربکس، به قطعات قطار دنده قفل می شوند. همچنين سیلندر و پیستون های هیدرولیکی كلاچ را کنترل می کنند و باعث می شوند چرخ دنده ها برای نسبت دنده خاص و سرعت مورد نیاز درگير شوند.

صفحات کلاچ در درام كلاچ در گیربکس قرار دارند و بین صفحات فولادی جایگزین می شوند. صفحات کلاچ، به شکل دیسک ها، از طریق استفاده از پوشش مخصوص بر ورق های فولادی قرار مي گيرند. به جای آسیب رساندن به صفحات، دیسک ها به تدریج آنها را می گیرند، به آرامی قدرت را اعمال می کنند و سپس به چرخ های وسيله نقليه منتقل مي كنند.

دیسک های کلاچ و صفحات فولادی یک ناحيه مشترک ارائه مي دهند که در آن لغزش رخ می دهد. در نهايت، این لغزش منجر به تراشکاری فلز می شود که وارد بقیه گيربكس و نهايتا شکست گيربكس می شود. اگر یک وسيله نقليه داراي مشکلات لغزش گيربكس باشد، بایستی یک مکانیک گيربكس را بررسی کند.

 

پمپ هاي هيدروليكي، سوپاپ ها و گاورنر

 

اما کجا قدرت "واقعی" از یک گیربکس اتوماتیک می آید؟ قدرت واقعی بستگی دارد به هیدرولیک مجموعه گیربکس شامل پمپ، سوپاپ های مختلف و گاورنر. پمپ مایع گیربکس را از چاهک واقع در پایین گیربکس انتقال می دهد، آن را به سیستم هیدرولیک تغذیه می کند تا کلاچ ها و باندهای آن را فعال کند. علاوه بر این، دنده داخلی پمپ به بخش خارجی مبدل گشتاور متصل می شود. این اجازه می دهد با همان سرعت موتور خودرو بچرخد. دنده پمپ بیرونی به ترتیب با چرخ دنده داخلی چرخانده می شود، اجازه می دهد پمپ مایع را از چاهک یک طرف در حالی که آن را به سیستم هیدرولیک در طرف دیگر تغذیه می کند، بکشاند.

گاورنر گیربکس را با توجه به سرعت وسیله نقلیه کنترل می کند. گاورنر، که دارای یک سوپاپ بارگذاری شده با فنر است، با سرعت حرکت وسیله نقلیه ، گاورنر سریعتر می چرخد. این اجازه می دهد تا هیدرولیک گیربکس مایع بیشتر در سرعت های بالاتر وارد کند. گیربکس اتوماتیک از یکی از دو نوع دستگاهها، سوپاپ دستی یا مدولاتور خلا استفاده می کند تا چگونگی کارکرد موتور، افزایش فشار به صورت ضروری و ممنوعیت استفاده از چرخ دنده های خاص بسته به نسبت دنده مشخص شود.

با نگهداری صحیح گیربکس، صاحبان خودرو می توانند انتظار عمر خودرو را داشته باشند. یک سیستم بسیار بادوام، گیربکس اتوماتیک از بسیاری از قطعات مختلف از جمله مبدل گشتاور، چرخ دنده های سیاره ای و درام کلاچ برای تامین قدرت در چرخ های خودرو استفاده می کند و با سرعت مورد نظر نگه می دارد.

 

هنگامی که شما با یک گیربکس اتوماتیک مشکل دارید، به دنبال کمک مکانیک برای حفظ سطح مایع، بازبینی آن برای آسیب، و در صورت لزوم تعمیر یا جایگزینی آن بروید.

 

مسائل و علائم رایج گیربکس اتوماتیک

 

برخی از مشکلات رایج در ارتباط با گیربکس معیوب عبارتند از:

 

  • عدم پاسخ یا تردید در هنگام قرار دادن وسیله نقلیه در دنده. این معمولا نشان دهنده لغزش در گیربکس است.
  • گیربکس باعث انواع مختلف صداهای عجیب و غریب می شود. هنگامیکه این صداها ایجاد می شود به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل حل شود.
  • نشت مایع مشکلات بزرگتر را نشان می دهد ، و شما باید به یک مکانیک در اسرع وقت مراجعه نمایید. مایع گیربکس مانند روغن موتور نمیسوزد. با داشتن یک مکانیک، با بررسی سطوح مایع به صورت منظم می تواند به حل یک مشکل بالقوه قبل از شروع آن کمک کند.
  • بوی سوختگی، به خصوص از محل گیربکس، می تواند سطح مایع بسیار کم را نشان دهد. مایع گیربکس دنده ها و قطعات گیربکس را از گرمای بیش از حد حفظ می کند.
  • یک چراغ موتور همچنین می تواند یک مشکل با گیربکس اتوماتیک را نشان دهد. یک مکانیک داشته باشید که تشخیص دهید تا مشکل دقیق پیدا شود.