سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲

حواشی روز آخر نمایشگاه مطبوعات

کد خبر : ۴۱۶۸۴

عدم‌حضور احمدی‌نژاد، اختصاص بخش عمده مراسم اختتامیه به مجری این مراسم، جای خالی وزیر ارشاد و ... از جمله حواشی خواندنی روز آخر و مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها است.

به گزارش صراط به نقل از فارس؛ آخرین روز برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها روز سه‌شنبه 10 آبان ماه در مصلی امام خمینی (ره) گذشت و مراسم اختتامیه این نمایشگاه نیز عصر دیروز برگزار شد.
 
روز آخر برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها از حال و هوای خاصی برخوردار بود و حواشی جالبی را نیز با خود داشت که این حواشی را با هم مرور می‌کنیم.

* در روز آخر برگزاری نمایشگاه، عموم غرفه‌داران و بازدیدکنندگان با چند ساعت معطلی پشت درهای بسته مصلی روز کاری خود را آغاز کردند؛ استقرار تیم حفاظت رئیس‌جمهور برای آماده کردن مصلی و حضور احمدی‌نژاد در مراسم اختتامیه علت در‌های بسته شبستان مصلی اعلام شد. 

* بسیاری از افرادی که با ورود به محوطه مصلی با درهای بسته مواجه شدند، تصور داشتند که احمدی‌نژاد برای بازدید از نمایشگاه در داخل شبستان مصلی حضور یافته و به همین دلیل تیم حفاظت وی اقدام به بستن درهای ورودی کرده‌اند.

* از شب قبل و از طریق مسئولان نمایشگاه اعلام شده بود که ساعت کاری نمایشگاه در روز آخر با یک ساعت تأخیر از ساعت 10 صبح آغاز خواهد شد اما عملا، درهای شبستان در روز آخر حدود ساعت 11:15 گشوده شد.

* جالب اینکه روز آخر نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و اعلام خبر حضور احمدی‌نژاد در این نمایشگاه با برگزاری جلسه استیضاح وزیر اقتصاد همزمان شد و همین امر باعث شده بود که جمعی از افراد معطل در پشت درهای ورودی شبستان به طور مستقیم از طریق رادیو جلسه استیضاح وزیر را پیگیری می‌کردند.

* در روز آخر نمایشگاه، بسیاری از غرفه‌داران خود را برای عرضه هر چه بیشتر و جذاب‌تر تولیدات رسانه‌ای و مطبوعاتی خود آماده کرده بودند و آنچه از اندوخته‌ هدایای تبلیغاتی و نشریات رایگان داشتند را در این روز به مخاطبان خود تقدیم کردند.

* موضوع تمدید زمان برگزاری نمایشگاه نیز یکی از موضوعاتی بود که در روز آخر ذهن برخی از غرفه‌داران را مشغول خود کرده بود و از کانال‌های مختلف موضوع احتمال تمدید شدن زمان نمایشگاه را پیگیری می‌کردند که در نهایت معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به فارس از عدم تمدید شدن زمان نمایشگاه و برگزاری قطعی مراسم اختتامیه در ساعت 15 خبر داد.

* با نزدیک شدن به ظهر و به نیمه رسیدن روز آخر نمایشگاه، آخرین نشست‌های غرفه‌ها نیز در حال برگزاری بود و تقریبا برای بعد از ظهر نشست خاصی باقی نمانده بود.

* مسئولان و چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و ... که قصد بازدید از نمایشگاه در روز آخر را داشتند، آخرین ساعات برگزاری نمایشگاه را برای  حضور در غرفه‌ها از دست ندادند و تا لحظات آخر با خبرنگاران حاضر در غرفه‌ها در حال بحث و گفت‌وگو بودند.

* با نزدیک شدن به ساعت 15 و زمان اعلام شده برای آغاز مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اکثر خبرنگاران، غرفه‌داران و برخی از بازدیدکنندگان خود را به بخش انتهایی سالن شبستان مصلی رساندند تا در مراسم اختتامیه حضور داشته باشند.

* با نزدیک شدن میهمانان به در ورودی تعبیه شده برای ورود به محل برگزاری مراسم، ازدحام بیش از حد جمعیت، هیاهو و ممانعت اعضای تیم حفاظت رئیس‌جمهور، نارضایتی شدید میهمانان این مراسم را به همراه داشت.

* تیم حفاظت احمدی‌نژاد با استقرار در محل ورودی برگزاری مراسم و با نصب "گیت بازرسی" از ورود هرگونه موبایل و وسایل اضافی همراه میهمانان ممانعت می‌کرد و این مسئله حتی در مورد مسئولان و میهمانان ویژه مراسم نیز استثنا نبود.

* برخوردهای تند برخی از اعضای تیم حفاظت و به کار بردن برخی کلمات نامناسب در مواجهه با میهمانان، دلخوری عموم مراجعانی که در پشت در ورودی معطل مانده بودند را به همراه داشت.

*در قسمت ورودی محل برگزاری مراسم اختتامیه از ورود عموم میهمانان ممانعت می‌شد و صرفا افرادی که "کارت ویژه مراسم" اختتامیه و یا کارت غرفه در اختیار داشتند، می‌توانستند خود را از میان انبوه جمعیت به داخل برسانند.

* ازدحام و فشار بیش از حد در محل ورود به مراسم اختتامیه در چند نوبت باعث جابه‌جایی و حتی واژگون شدن گیت بازرسی شد.

* در نهایت با ورود معاون مطبوعاتی و مدیر‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و صحبت‌هایی که آنها با تیم حفاظت داشتند، تفتیش میهمانان متوقف شد و انبوه جمعیت منتظر در پشت در ورودی به محل مراسم وارد شدند.

* ظاهرا در این دقایق، عدم حضور احمدی‌نژاد در مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها قطعی شده بود و با آگاهی مسئولان برگزاری مراسم از این امر، بساط بازرسی از میهمانان جمع شد.

* برخلاف مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات که تعداد کم صندلی‌ها باعث شد تا بسیاری از میهمانان بر روی موکت بنشینند اما در مراسم اختتامیه، تقریبا به تعداد کافی صندلی در محل برگزاری این مراسم تدارک دیده شده بود.

* در محل برگزاری مراسم اختتامیه، دیگر خبری از "بادکنک‌های رنگی" که در مراسم افتتاحیه برای تزئین سالن از آن استفاده شده بود، نبود.

* مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با نیم ساعت تأخیر در ساعت 15:30 آغاز شد.

* فروزنده؛ معاون توسعه رئیس‌جمهور، میهمانی بود که ظاهرا به دلیل عدم حضور احمدی‌نژاد در مراسم اختتامیه، خود را به این مراسم رسانده بود.

* جای خالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه محسوس بود؛ ظاهرا سید محمد حسینی برای انجام مناسک حج تمتع در عربستان سعودی به سر می‌برد.

* میهمانان خارجی حاضر در نمایشگاه امسال نیز خود را به مراسم اختتامیه رسانده بودند که البته عدم در نظر گرفتن جای خاص برای این میهمانان باعث شد که برخی از آنها جایی برای نشستن پیدا نکنند.

*حضور انبوه و پرتعداد عکاسان در بخش جلوی جایگاه تا حد زیادی شکل و شمایل جایگاه را بر هم زده بود.

* طرح‌ پوستر و بنری که برای تزئین بخش نمای اصلی جایگاه در نظر گرفته شده بود، دقیقا شبیه همان طرح مراسم افتتاحیه نمایشگاه بود و تنها عنوان آن از "افتتاحیه" به "اختتامیه" تغییر کرده بود؛ تصویر چند کبوتر روزنامه‌ای و عدد 18 که به صورت بزرگ در این طرح خودنمایی می‌کرد، تقریبا توان متبادر کردن هیچ معنای خاصی به ذهن میهمانان را نداشت.

* قرائت "میثاق‌نامه کاری خبرنگاران" توسط مدیر‌کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، بخش آغازین مراسم بود که پاک‌آیین در انتهای قرائت این میثاق‌نامه از حضار خواست که با ختم یک صلوات، مفاد آن را تأیید کنند.

* اما حضور پررنگ و همه‌جانبه مجری مراسم اختتامیه، ذهن اکثر میهمانان را درگیر خود کرده بود؛ تقریبا عمده وقت مراسم اختتامیه با اجرای مجری این مراسم گذشت و بعد از قرائت میثاق‌نامه و پخش یک تیزر کوتاه از نمایشگاه، تمام مراسم در اجرای مجری خلاصه شد به گونه‌‌ای که وی با استقرار در پشت تریبون به مدت یک ساعت و اندی شروع به قرائت برگزیدگان و نفرات برتر چندین جشنواره کرد و البته بعد از هر اسمی نیز حتما باید یک موزیک تند پخش می‌شد.

* جالب اینکه با اعلام اسامی نفرات برگزیده جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، غرفه‌های برتر نمایشگاه امسال و ... هیچ فرصتی برای حضور برگزیدگان بر روی جایگاه و تقدیم هدایا و لوح تقدیر به این افراد در نظر گرفته نشده بود.

* قرائت پشت سر هم و طولانی‌مدت اسامی برگزیدگان که بیش از یک ساعت از مراسم اختتامیه را گرفت باعث خستگی و بی‌حوصلگی اکثر میهمانان شده بود.

* برخی از میهمانان حاضر در مراسم، همزمان با حضور در محل برگزاری اختتامیه از طریق رادیوهای موبایل خود و هدفون در حال گوش دادن به بخش انتهایی جلسه استیضاح وزیر احمدی‌نژاد بودند.

* برخی از میهمانان از این مسئله گلایه داشتند که چرا با وجود معطلی 2 ساعته غرفه‌داران و بازدیدکنندگان در هنگام ورود به شبستان مصلی و مواجه شدن با درهای بسته، در نهایت نیز احمدی‌نژاد در مراسم اختتامیه حضور نیافت.

* تقریبا در اواخر برگزاری مراسم اختتامیه بود که برخی از میهمان که جلسه استیضاح را از طریق رادیو پیگیری می‌کردند اعلام کردند که استیضاح حسینی رأی نیاورد.

* پس از یک ساعت قرائت خسته‌کننده اسامی توسط مجری مراسم، محمدزاده؛ معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد برای ایراد سخنان خود در پشت تریبون حاضر شد.

* در اواخر مراسم اختتامیه، بخش کوتاهی هم برای تجلیل از برخی از برگزیدگان در نظر گرفته شده بود و پرفسور معتمدنژاد از جمله این افراد بود که در مراسم اختتامیه نمایشگاه به دلیل برگزیده شدن کتاب وی به عنوان کتاب سال مطبوعات، با اهدای لوح و چند سکه بهار آزادی از وی تجلیل شد.

* پرفسور معتمدنژاد با دریافت هدایای خود در پشت تریبون حاضر شد و سکه‌های خود را به دانشجویان دانشگاه تهران تقدیم کرد که این اقدام وی با تشویق قوی حضار همراه شد.

* فروزنده، آخرین سخنران مراسم اختتامیه بود که در اواسط صحبت‌های او بسیاری از میهمانان در حال ترک کردن محل مراسم بودند.

* با پایان یافتن مراسم اختتامیه، بسیاری از غرفه‌ها و پیش از پایان یافتن زمان نمایشگاه، اقدام به جمع‌آوری وسایل خود از پیشخوان‌های غرفه‌های خود کردند.

* نمای مربوط به جمع‌آوری وسایل غرفه‌ها و به هم خوردن ترکیب نمایشگاه و غرفه‌ها، صحنه‌های دلگیری را در ساعات پایانی هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها خلق کرده بود.

* برخی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه برای ساعات پایانی نمایشگاه، مراسم ویژه‌ای را در داخل غرفه خود تدارک دیده بودند.

نظرات بینندگان
20
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
با این که نمایشگاه بودم اما مطلب خواندنی بود.