تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام باعث شد بسیاری از همکاریهای اقتصادی ایران در فضای بین المللی با ابهامهایی مواجه شود و در این بین انحصار آمریکا در صنعت هوایی جهان باعث شد قراردادهای خرید هواپیماهای جدید ایران عملا با مانعی حل نشدنی مواجه شوند.
به گزارش ایسنا، ایرانایر که در ماههای پس از اجرایی شدن توافق هستهای توانسته بود با سه قرار داد جداگانه خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری جهانی را از ایرباس، بویینگ وای تی آر نهایی کند، در شرایطی تنها ۱۱ هواپیمای جدید خود را تحویل گرفته بود که به دلیل سنگ اندازیهای سیاسی عملا امکان نهایی کردن فاینانس دیگر هواپیماها را نداشت و این مسئله اجرای قرارداد خرید هواپیماها را با، اما و اگر مواجه میکرد.
طبق اصول گنجانده شده از سوی آمریکا در اجرای برجام، ایران باید برای خرید هر هواپیمایی که حداقل ۱۰ درصد از تجهیزاتش را شرکتهای آمریکایی ساخته اند، از وزارت خزانه داری این کشور مجوز دریافت میکرد و اعلامیه رسمی اوفک مبنی بر لغو تمام مجوزهایش در تجارت با ایران ظرف یک دوره سه و شش ماهه باعث شد بسیاری از کارشناسان ورود هواپیماهای جدید به ایران را بسیار دشوار و در حد محدود تصور کنند؛ موضوعی که مدیرعامل ایران ایر نظری جز این دارد.
فرزانه شرفبافی در گفتوگویی که با ATW داشته، اعلام کرده که این شرکت امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی که حدود هفت ماه از آن باقی مانده ۱۱ فروند هواپیمای جدید دریافت کند.
بر اساس صحبتهای شرفبافی هشت فروند از این هواپیماهاای تی آر و سه فروند آنها ایرباس خواهد بود.
هرچند مدیرعامل ایران ایر جزییاتی از چگونگی اجرایی شدن این قراردادها پس از بازگشت تحریمهای امریکا ارائه نکرده، اما به نظر میرسد ایران با تامین منابع مالی مورد نیاز توانسته برای بخشی از قراردادهای خرید هواپیماهای خود راه حلی جدید پیدا کند.
هرچند هنوز هیچ یک از مقامات وزارت راه وشهرسازی در رسانههای داخلی توضیحی دقیق از آینده احتمالی قراردادهای خرید هواپیماها ارائه نکرده اند، اما در صورت درست بودن پیشبینی شرفبافی تا پایان سال ۲۰۱۸، تعداد هواپیماهای برجامی ایران به عدد ۲۲ خواهد رسید.
ایران پیش از این هشت فروندای تی آر و سه فروند ایرباس تحویل گرفته بود و این در حالی است که قرارداد خرید ۲۰ای تی آر باید تا پایان سال جاری میلادی به پایان میرسید، هرچند قرارداد با ایرباس ۱۰ ساله بسته شده بود.
در کنار این دو شرکت اروپایی، بویینگ نیز در دو قرارداد جداگانه با ایرلاینهای ایرانی قول فروش ۱۴۰ هواپیما را به ایران داده که به نظر میرسد با توجه به نهایی شدن تحریمهای مجدد آمریکا، عملا این شرکت شانسی برای ادامه حضور در ایران ندارد.
بنا بود ایران ایر نحستین فروند از هواپیماهای بویینگ خود را اردیبهشت امسال دریافت کند که با توجه به سنگ اندازیهای دولت ترامپ اجرایی شدن قرارداد هرگز امکان پذیر نشد.
طبق گفته وزیر راه و شهرسازی ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود در یک فرایند ۱۰ ساله به ۵۰۰ هواپیمای جدید مسافربری احتیاج دارد.