در دو ماه اخیر خودروسازان و محصولات تولیدی آن ها همواره خبرساز بوده است. خودروسازانی که دیگر برای افزایش قیمت محصولات خود احتیاجی به اجازه نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده ندارند و سر به خود قیمت ها را افزایش می دهند و به بهانه های مختلف هر روز یک قطعه از محصولات آن ها کاسته شده و به آپشن ها افزوده می شود.
به گزارش تابناک اقتصادی، سال هاست که فرمان خودروسازان نازپرورده داخلی از اختیار نهادهای کنترل کننده ذی ربط خارج شده و آن ها بدون اجازه هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند و در این میان مشتری مداری حلقه مفقوده ای بوده که نه خودروسازان و نه نهادهای ذی ربط بدان توجهی ندارند.
در اواخر فروردین ماه سال جاری بود که سایپا به بهانه افزایش نرخ ارز، طی بخشنامه ای و بدون اجازه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرد. این بخشنامه با اعتراضات شدید خریداران همراه شد و بخشنامه چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و از سوی سایپا لغو شد. حدود یک هفته قیمت ها به همان روال فروردین ماه بودند تا اینکه سایپا دوباره در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه بخشنامه ای صادر نمود و قیمت انواع محصولات خود را افزایش داد. ایران خودرو نیز برای اینکه از همتای خود عقب نماند پا را بر پدال افزایش قیمت محصولات خود فشرد و قیمت ها را افزایش داد.
این افزایش قیمت که به صورت غیرقانونی و بدون اجازه نهادهای ذی ربط بود با چراغ سبز وزیر صنعت مواجه شد. محمد شریعتمداری در همین زمینه اعلام کرد که افزایش بیش از 9.6 درصدی قیمت خودروهای داخلی مجاز نیست و خودروسازان داخلی، حق افزایش بیش از این میزان را ندارند.
به هر حال همان گونه که در بالا ذکر شد موضوع افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو بدون واکنش درخوری از سوی نهادهای عریض و طویلی چون شورای رقابت و سازمان حمایت به ضرر خریداران تمام شد.
حالا در اقدامی جالب سایپا شروع به برداشتن برخی قطعات از روی محصولات تولیدی خود نموده و به خریداران محصولات خود پیام داده است که در صورت تمایل می توانند با پرداخت پولی اضافی این قطعات را بر روی محصول خریداری شده خود داشته باشند! از جمله این قطعات می توان به زه کنار درب ها و همچنین سیستم صوتی پراید اشاره نمود که به آپشن های پراید افزوده شده اند و سایپا از نصب آن ها بر روی محصول تولیدی خود اجتناب کرده است.
شایان ذکر است که قیمت زه محافظ در بازار در حدود 30 تا 40 هزار تومان می باشد و سایپا از نصب آن بر روی درب ها مضایقه کرده و توپ این موضوع را در زمین قطعه سازان انداخته و عنوان نموده به دلیل نپرداختن مطالبات قطعه سازان آن ها این قطعه را به سایپا جهت نصب تحویل نمی دهند و به همین منظور خریدارانی که تمایل به نصب آن بر روی محصول خریداری شده دارند باید مبلغ جداگانه ای برای آن واریز کنند!
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که ما روزانه شاهد پیشرفت های چشمگیری در صنعت خودروسازی دنیا هستیم ولی خودروسازان داخلی از شعار حمایت از تولید داخلی سواستفاده کرده و همواره بدون توجه به موضوع مشتری مداری و با حمایت مسئولین دولتی هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند. در این بین پرسش هایی که مطرح است این است که واقعاً سازمان های عریض و طویلی چون شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده چه نقشی را در این بازی ها ایفا می کنند؟ کارمندان و روسای این سازمان ها به چه دلیلی حقوق دریافت می کنند؟ چرا حمایتی از سوی آن ها در جانبداری از خریداران محصولات این دو خودروساز داخلی صورت نمی گیرد؟