علی ربیعی گفت: براساس نظر سنجی های انجام شده ۶۳ درصد مردم به شرط بالا رفتن کیفیت و قیمت مناسب آمادگی دارند کالای ایرانی مصرف کنند. در کار فرهنگی ما باید روی این ۶۳ درصد تمرکز کنیم تا آنها را به خرید کالاهای ایرانی ترغیب کنیم.
به گزارش تسنیم وی با بیان اینکه بر اساس نظر سنجیها ۲۵ درصد مردم اعلام کرده اند که صرفا از کالای ایرانی استفاده میکنند افزود: ۹.۱ درصد از مردم نیز اظهار کرده اند کلاً تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند.
ربیعی با بیان اینکه تصمیمات کلان و مثبتی برای حمایت از کالای ایرانی گرفته شده است گفت: ما کالاها را به سه دسته تقسیم کرده ایم. دسته اول کالاهایی است که توان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد و در حال حاضر نیز این کالاها تولید میشود. دسته دوم کالاهایی که توان تولید وجود دارد، اما وارد میشود و دسته سوم کالاهایی هستند که تولید آنها در کشور مقرون به صرفه نیست و نیاز کشور از واردات تامین میشود.
وی افزود: در حال حاضر برای هر سه دسته برنامه ریزیهای مشخصی انجام شده به عنوان مثال برای کالاهایی که در حال حاضر وارد میشوند و ظرفیتهای تولید مناسبی در کشور ندارند قوانینی وضع کردیم تا به شرکتهای وارد کننده مشروط به تولید در ایران اجازه واردات داده شود.
ربیعی با بیان اینکه این سیاست سبب میشود تا شرکتهای وارد کننده تولید در داخل را جایگزین واردات کنند گفت: شرط ما برای ورود به بازار مصرف ایران تولید در داخل است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برخی از فعالیتهای تولیدی معطوف به واردات است گفت: در حال حاضر بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه در کنار کشور ما موجود است و این مسئله انگیزه خوبی است تا شرکتهای بین المللی با استفاده از ثباتی که در ایران وجود دارد تولید کالاهای خود را به داخل ایران منتقل کنند تا هم بازار ایران را داشته باشند و هم بازار منطقه را هدف قرار دهند.
ربیعی یکی از دیگر برنامهها را بهبود فضای کسب و کار برای تولید کنندگان ایرانی دانست و افزود: در این زمینه چند کالای مهم و اساسی را به صورت موردی در دستور کار قرار داده ایم تا با اعطای تسهیلات یارانهای و حمایتهای دولتی شرایط را برای ادامه فعالیتهای آنها بهبود بخشیم.
وی با بیان اینکه یک دسته از تصمیمهای حمایتی باید بر روی فرهنگ مصرف تمرکز کند گفت: در این زمینه نیز کالا به کالا و مورد به مورد به صورت جزیی شرایط را رصد میکنیم و در خصوص هر کدام از آنها به صورت جداگانه تصمیماتی گرفته شده است.
ربیعی با بیان اینکه برای تشویق مردم به استفاده از کالای ایرانی باید ذائقه و نوع تفکر مردم را تغییر داد گفت: باید همانند کشورهایی نظیر ژاپن ومالزی یک جنبش اجتماعی خرید کالای ایرانی راه اندازی شود و تولید ملی به نماد هویت ملی مردم تبدیل شود تا همانند پرچم، خرید کالای ایرانی نیز برای مردم قابل احترام و اهمیت باشد.
وی با بیان اینکه در این زمینه اقدامات بسیاری خوبی در رسانه ملی آغاز شده است گفت: برای کار فرهنگی با صداوسیما تعامل خوبی صورت گرفته و امیدواریم این اقدامات به نتیجه مشخصی ختم شود.