صراط: در این گزارش آمده است: پرواز شماره 3704 هواپیمائی آسمان در 29/11/96 با 6 نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، 2 نفر مهماندار و 2 نفر نیروی امنیت پرواز) و 60 نفر مسافر(59 نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران ساعت 08:05 به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و 25 دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع و هواپیما در حوالی 9 مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
به گزارش تسنیم، بر اساس نقشههای عملیاتی کمترین ارتفاع مجاز در مسیر پروازی W144 که هواپیما در آن مسیر قرار داشته 17000 پا بوده است.
چنانچه هواپیما دچار وضع اضطراری شود، ارتفاع 15500 پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازی است که هواپیما میتوانسته است در شمال فرودگاه کاهش ارتفاع داشته باشد.
در سه سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایهگذاری زیادی صورتگرفته و علاوه بر تطویل باند پروازی و جمعآوری موانع متعدد در اطراف آن، دارای دستگاه کمک ناوبری NDB عملیاتی بوده و دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME نیز در فرودگاه نصب و اقدامات لازم برای بهرهبرداری از آن برابر با مقررات ایکائو انجام شده است.
مطابق دستورالعملهای شرایط اضطراری، همزمان با اطلاع رسانی به همه مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مدیریت بحران در استانهای تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و تیم هماهنگی تجسس و نجات به منطقه عازم گردید. همزمان، هماهنگیهای لازم به منظور اعزام ارگانهای کشوری و لشکری مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد به منظور تصویر برداری و جستجوی نقطهای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه بمنظور بررسی و پایش اطلاعات ماهوارهای و تصاویر منطقه از دیگر اقدامات در این مرحله بود.
گام مهم بعدی، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما بود که با تشکیل جلسه RCC و مدیریت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عینی، افراد محلی آشنا به ارتفاعات منطقه و نیروهای انتظامی محل و تکنیکهای فنی و تخصصی، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت 05:30 دقیقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهای موجود در محل بر اساس موقعیتهای سه گانه پیشبینی شده به جستجو در محل پرداختند. نقطه نهایی در ساعت 19:00 روز دوشنبه با استفاده از تصاویر دریافت شده از پهپادها، گراف های مخابراتی ایرانسل و استماع رویه های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشههای مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسائل پرنده در خصوص نقطه نهایی تخمین زده شده توجیه شدند.
دو فروند هواپیمای نیروی هوایی با قابلیت مانور در ارتفاع پایین و تصویربرداری به پرواز درآمدند و در نهایت در حدود ساعت 10 صبح محل سقوط هواپیما شناسایی و تائید شده و عملیات هلیبرن نیروهای تخصصی امداد و نجات و تکاوران ارتش در ساعت 14:00 روز سه شنبه پس از توجیه ایشان در خصوص نحوه جمعآوری اجساد و در اختیار قرار دادن تصاویر جعبه سیاه توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور به محل سانحه آغاز شد.
هم اکنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نیز در ایران حضور داشته و به گروه بررسی سانحه ملحق شدهاند.لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است ، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهینامههای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بودهاند.
همچنین، مطابق بررسیهای اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعیت هوای گزارش شده مجاز بوده و ارزیابی وضعیت جوی نقطهای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاههای ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.