صراط: محمد راستاد در بیست و پنجمین همایش ارگانهای دریایی، اظهار کرد: آنچه ضرورت دارد این است که باید تمام امکانات را به کار بگیریم تا از شرکتهای کشتیرانی حمایت کنیم تا بتوانند در بازار پر تلاطم به خوبی فعالیت کرده و حداکثر سهم را برای کشور به دست آورند.
به گزارش تسنیم، وی با اشاره به فراز و فرودها فراوان در کرایههای حمل که باعث ورشستگی شرکتهای کشتیرانی شده است، تصریح کرد: ورود به عملیات بندر داری یکی از برنامهها برای در امان ماندن از نوسانات بازار حملونقل دریایی دنیاست.
وی با اعلام اینکه 388 میلیارد دلار کرایه سالانه حمل کشتیرانی در جهان است،گفت: این رقم 5 درصد حجم کلی تجارت جهانی را شامل میشود.
وی با بیان اینکه ظرفیت ایران 229 فروند کشتی است، گفت: این تعداد کشتی 1.1 درصد ظرفیت کلی ناوگان جهانی را به خود اختصاص میدهد که با این سهم در جایگاه بیستم جهان قرار داریم. این یک جایگاه خوب است اما در حوزه حملونقل کانتینری ایران در چنین جایگاهی خوبی قرار ندارد و باید روی این حوزه تمرکز کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه 145 میلبون TEU کانتینر به صورت سالانه در دنیا جابجا میشود، اظهار کرد: حداکثر فعالیت در یکی از بنادر ایران 3 میلیون TEU بوده است که بخشی از آن توسط لاینرهای خارجی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تربیت و آموزش دریانورد و افزایش سهم ایران در این حوزه گفت: در حال حاضر 1.7 میلیون دریانورد روی ناوگان اقیانوس پیمای دنیا فعالیت میکنند و تا 4 سال آینده 16500 دریانورد در رده افسری کمبود خواهیم داشت که باید از این فرصت استفاده کنیم.
راستاد با بیان "به راحتی میتوانیم جامعه دریانوردی برای استفاده از دریانوردان ایرانی مجاب کنیم" اظهار کرد: الان شرایط به گونهای است که ارتقای رقابتپذیری راهبرد همه بنادر تجاری جهان است و اگر بخواهیم در حوزه خدمات بندری به سطح بالاتری برسیم باید رقابتپذیری کشور را ارتقا دهیم.
وی با یادآوری اینکه کشتیهای بالاتر 20 هزار TEU وارد ناوگان حملونقل دریایی دنیا شده و برای پذیریش چنین کشتیهایی با آبخور بنادر 17 متر باشد، گفت: در آخرین ارزیابی در سال 2017 در شاخص رقابتپذیری رتبه 69 جهانی را کسب کردهایم که رتبه دو کشور منطقه در این شاخص 17 و 25 بوده است.
وی ادامه داد:بر اساس همین آمار شاخص حملونقل دریایی رتبه ایران 57 بوده که همان دو کشور رتبههای 5 و 13 را کسب کردهاند، ضمن اینکه در شاخص کیفیت بنادر رتبه 71 دنیا را داشتهایم که همان دو کشور رتبه 4 و 13 را به دست آوردهاند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید براینکه راه بسیار سختی در پیش داریم تا به جایگاه شایسته ایران در حملونقل دریایی برسیم، اظهار کرد: راهبردهای مشخصی برای ارتقای بنادر کشور در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته که افزایش نقش بخش خصوصی یکی از آنهاست.
راستاد با اشاره به اینکه به دنبال ارتقای زیرساختهای لجستیک و و ارزش افزوده در بنادر کشور هستیم، افزود: واگذاری راهبری اپراتوری بنادر به شرکتهای ایرانی و خارجی یکی از دیگر از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی است که در این راستا اویل هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی دو ترمینال بندر شهید رجایی به بخش خصوصی ایرانی و خارجی واگذار شد.
وی همچنین گفت: در جهان شاهدیم پورت اپراتورها با لاینرها ادغام شدهاند تا رقابتپذیری را افزایش دهند که این مسئله مورد حمایت سازمان بنادر و دریانوردی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه حملونقل چندوجهی را از دیگر برنامه سازمان بنادر برای ارتقای رقابتپذیری بنادر کشور عنوان کرد.