صراط: سعید مداح مروج، مدیر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر یکسان سازی تعاریف در ارتباط با مفهوم کلانشهر، گفت: در مقطعی کاتالیست های پالایشگاه امام خمینی (ره) نیاز به تعویض داشت. این نیاز در حالی بود که امکان قطع تولید آن وجود نداشت چرا که تامین نیاز روزانه کشور به بنزین را نمیتوان با خلل مواجه کرد.
به گزارش مهر وی ادامه داد: دراین شرایط تلاش کردیم تا میزان گوگرد موجود در بنزین را در واحدهای قبل از ورودبه واحد کاتالیست کاهش دهیم تا بنزین با کمترین گوگرد وارد بخش کاتالیستی شده و در نتیجه میزان گوگرد موجود در بخش خروجی کاهش یابد.
این مقام مسوول با اعلام اینکه بیش از ۴۰ روز است که این مشکل در پالایشگاه امام خمینی (ره) حل شده است، افزود: توانستیم کاتالیستهای این پالایشگاه را تعویض کرده و چرخه تولید بنزین یورو ۴ در آن را به روال سابق برگردانیم. به این ترتیب به نظرمی رسد این گفته رییس سازمان استاندارد بر اساس آزمایشهای پیشین است و در صورتی که اکنون آزمایشهای لازم را انجام دهند بی شک میزان گوگرد موجود در بنزین تهران کمتر از ۵۰ پی. پی. ام است.
بر اساس گفتههای مداح مروج، میزان گوگرد موجود در بنزین تولیدی پالایشگاه شازند اراک کمتر از ۴۵ ppm، پالایشگاه اصفهان کمتر از ۲۵ ppm، پالایشگاه ستاره خلیج فارس کمتر از ۵ ppm و پالایشگاه تبریز کمتر از ۱۰ ppm است که ارقام قابل قبول و حتی کمتراز میزانی هستند که سازمان ملی استاندارد به عنوان محور تعیین کرده است.
مدیر تولید شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره میزان اکتان موجود دربنزین تهران نیز توضیح داد: در برخی موارد بنزین از طریق خط لوله به پایتخت انتقال مییابد و از آن جایی که نمیتوان لوله انتقال را با هوا پر کرد برای ایجاد فشار برای انتقال بنزین گاهی در لوله انتقال شاهد وجود فرآوردههای سبکتر هستیم تا فشار لازم را ایجاد کند. البته مسوولین این امر به شدت مراقب هستند تا استانداردهای لازم در زمینه اکتان در بنزین عرضه شده در تهران استاندارد باشد.
وی ضمن تایید کیفیت بنزین عرضه شده در تهران، بیان داشت: میزان اکتان بنزین معمولی عرضه شده در جایگاههای کلانشهر تهران ۹۱ و میزان اکتان بنزین سوپر ۹۵ است. البته اخلاف ارقام مربوط به اکتان در دامنه ۰.۲ درصد طبیعی بوده که مربوط به خطای ثبت میشود. به طور کلی تعیین این ارقام با توجه به اینکه به عوامل متفاوتی از دستگاه نمونه گیری تا خطای انسانی بستگی دارد میتواند متفاوت نیز گزارش شود، اما این تفاوت نباید بیش از ۰.۲ درصد باشد.
این مقام مسوول درباره وضعیت تولید بنزین یورو ۴ پالایشگاه تهران نیز گفت: طرح تولید بنزین یورو ۴ در این پالایشگاه جزء طرحهای توسعهای آن به شمار میرود که در حال انجام است. البته بنزین تولیدی این پالایشگاه از کیفیت بالایی برخوردار است. به طورمثال میزان اکتان آن در دامنه ۸۸ تا ۹۰ است، اما چون میزان بنزن موجود در آن ۱.۵ تا ۱.۶ است به هیچ عنوان آن را وارد چرخه مصرف نمیکنیم.