جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
معاون راه آهن خبر داد:

ورود سومین قطار باری چین به تهران

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با اعلام ورود سومین قطار تجاری چین به تهران، از مذاکرات شرکت راه آهن با شرکت های خودروساز برای حمل کالا در این مسیر خبر داد.
کد خبر : ۳۹۸۹۰۹

صراط: معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با اعلام ورود سومین قطار تجاری چین به تهران، از مذاکرات شرکت راه آهن با شرکت های خودروساز برای حمل کالا در این مسیر خبر داد.


به گزارش صدا و سیما، سید مصطفی داودی با اشاره به اینکه چین از جمله مهمترین شرکای تجاری ایران به شمار می رود افزود: با توجه به اینکه سالیانه در مسیر چین به ایران حجم زیادی از کالا جابه جا می شود، از این رو شرکت راه آهن رایزنی های خود را برای راه اندازی این کریدور جدید از سال ۲۰۱۵ با کشورهای مسیر (چین، قزاقستان و ترکمنستان) آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه تغییر نوع تردد و مسیر برای حمل کالا از سوی صاحبان آن کار ساده ای نیست، تصریح کرد: صاحبان کالا در صورتی با چنین اقدامی موافقت می کنند که مزیتی برای آنها ایجاد شود، از این رو تلاش کردیم تا با ایجاد مزیت هایی چون کاهش زمان و رقابتی کردن نرخ حمل بار، صاحبان کالا را به استفاده از این کریدور ریلی ترغیب کنیم.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با تاکید بر اینکه رقابتی کردن نرخ حمل بار الزاماً به معنای کاهش نرخ حمل بار نیست تصریح کرد: در این زمینه با سه کشور چین، قزاقستان و ترکمنستان وارد مذاکره شدیم که برای ارزیابی زمان انتقال کالا با قطار نسبت به دیگر انواع حمل و نقل، در سال ۲۰۱۶ اولین قطار آزمایشی از شرق چین (منطقه شانگهای) به سمت ایران حرکت کرد.

وی افزود: این قطار آزمایشی فاصله میان چین و ایران را طی ۲۰ روز طی کرد و این زمان یک سوم زمانی بود که کالا به روش های دیگر به ایران انتقال داده می شد.

داودی با اشاره به اینکه پس از به نتیجه رسیدن طرفین مذاکره برای تعیین نرخ تعرفه، در سال ۲۰۱۷ دومین قطار از مقصد چین راهی ایران شد اظهار داشت: به دنبال تثبیت نرخ تعرفه و زمان حرکت، از ۲۸ و ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ با استقبال صاحبان کالا سه قطارتجاری از مبدا چین به سمت ایران حرکت کرد.

وی استقبال صاحبان کالا را نشان دهنده درستی مسیر و رقابتی بودن تعرفه دانست و تصریح کرد: همچنین زمان سیر این مسیر بین ۱۱ تا ۱۵ روز از مبادی مختلف در چین بود که قطار ۱۱ هزار کیلومتر مسیر را بین ۴ کشور طی می کرد. به عبارتی قطار روزانه ۸۰۰ کیلومتر را می پیمود که این سیر بسیار مناسبی محسوب می شود.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن گفت: با توجه به تجاری و موفقیت آمیز بودن حرکت قطارها در این کریدور ( کریدور چین – ایران ) ، رایزنی هایی را با شرکتهایی خودرو سازی چون سایپا شروع کرده ایم و تلاش می کنیم تا بار شرکت های خودروساز و شرکت هایی که حجم بالایی از مبادلات را با چین دارند را به مسیر ریلی منتقل کنیم.

داودی با اشاره به مشکلات دیگر روش های حمل و نقل برای این شرکت ها، خاطرنشان کرد: با استفاده از این مسیر کالاهای این شرکت ها مستقیما از چین تا ایستگاه های مربوط به این شرکت ها در محدوده تهران حمل و بسیاری از این مشکلات مرتفع می شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت سایپا، اظهار داشت: تلاش می کنیم تا ظرف ۲ هفته آینده جلسه سه جانبه ای را با شرکت آقایان سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن، محسن قاسم جهرودی مدیرعامل جدید شرکت سایپا و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کنیم و به توافقاتی در زمینه حمل ریلی بارهای این شرکت ها برسیم.

وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی بار از جمله حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه ها، مصرف سوخت و تلفات جاده ای افزود: علاوه بر این مزایا تمام تلاش شرکت راه آهن بر این است که با فعال سازی چنین مسیرهایی زمان سیر و حمل کالا را کاهش دهیم و به این ترتیب زمان خواب سرمایه را برای صاحبان کالا به حداقل برسانیم .

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن، حرکت ۳ قطار در مدت زمان کوتاه از سمت چین به ایران را نویدبخش فعال سازی و رونق این مسیر ریلی عنوان کرد و گفت: آخرین قطار باری از سمت چین به ایران طی ۱۵ روز، ۴۱ کانتینر کالا را از چین به ایران حمل کرد که این زمان با احتساب اقدامات گمرکی یک سوم زمان سنتی حمل کالا بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر صاحبان کالا در حال فراهم کردن مقدمات سیر قطارهای دیگر به سمت ایران هستند و امیدواریم که در آینده نزدیک در این مسیر تردد روزانه داشته باشیم.

داودی با بیان اینکه مذاکرات متعدد با کشورهای این مسیر برای ادامه آن به سمت ترکیه در جریان است، افزود: تلاش داریم از مسیر ترکیه این قطار را به سمت اروپا ببریم که در این زمینه جلساتی با مسئولان کشورهای ترکیه و آلمان انجام داده ایم.

وی در ادامه به تلاش های کشورمان برای فعال سازی کریدور جنوب به غرب اشاره کرد و گفت: تلاش داریم تا حجم زیادی از بارهای هندوستان را که در حال حاضر از راه دریایی به مقصد آسیای میانه و اروپا می رود به شکل ترکیبی دریایی ـ ریلی به مسیر این کریدور انتقال دهیم.

وی با تاکید بر اینکه راه آهن اهداف بلند مدتی برای ترانزیت کالا در برنامه خود تعریف کرده است، خاطرنشان کرد: وظیفه ما در راه آهن ایجاد تسهیلات برای حمل و نقل به روش ریلی است ولی استفاده از مسیر ریلی به صاحبان کالا برمی گردد.

داودی با ابراز امیدواری برای افزایش ترانزیت ریلی اظهار داشت: امسال ترانزیت ریلی در کشورمان ۵۵ درصد رشد داشته است که یکی از دلایل مهم آن برقراری ارتباطات میان کشورهاست و امیدواریم امسال رقم ترانزیت ریلی کشور را به ۱.۵ میلیون تن برسانیم.