صراط: فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی آقای محمدحسین مهدویان و تهیهکنندگی آقای سید محمود رضوی، در جشنواره سیوششم فجر، اکران خواهد شد.
به گزارش صبح نو محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان سینمای ایران است که امسال، برای سومین سال متوالی در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. مهدویان کارش را با مستندسازی آغاز کرد و با کارگردانی مجموعه مستند آخرین روزهای زمستان، توانست به شهرت زیادی دست یافته و مخاطبان زیادی از اقشار مختلف را به خود جذب کند. او سپس برای نخستین تجریه سینماییاش سراغ ساخت ایستاده درغبار رفت و توانست نظرات بسیاری از مخاطبان و منتقدان را در سینما هم به سمت خود جلب کند؛ اما بلافاصله در سال بعد سراغ اتفاقی مهم در تاریخ معاصر کشورمان رفت و ماجرای نیمروز را ساخت. این فیلم فضایی داستانیتر از آثار قبلی مهدویان داشت و حتی نسبت به دو کار موفق قبلیاش در سینما و تلویزیون هم موفقترشد و توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی را کسب کند؛ اما محمدحسین مهدویان که گویا پتانسیل سرشاری برای فیلمسازی دارد خسته نشد و برای ساخت سومین فیلم سینماییاش آماده شد. لاتاری با موضوعی ناب و ملتهب که بهرغم برخی سختیها و دستاندازها، نهایتاً وارد پروسه تولید شد و توانست به جشنواره سیوششم فجر راه یابد. فیلمی که به عقیده بسیاری، یکی از آثار استراتژیک جشنواره امسال است. فیلمی که احتمالاً به هتریک محمدحسین مهدویان، در جلب رضایت مخاطبان و منتقدان درجشنواره منجر خواهد شد.
ازرضایتمخاطبانخوشحالم
«محمد حسین مهدویان» درباره سومین سال متوالی حضورش در جشنواره فیلم فجر، به «صبحنو» گفت: فیلم «ایستاده درغبار» در زمان اکرانش در جشنواره فجر، جزو آثار محبوب مخاطبان شد.
سال گذشته هم با «ماجرای نیمروز» جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را بهدست آوردیم. خوشحالم که در دو سال گذشته، فیلمهای ما جزو آثار محبوب تماشاگران بودهاند. از فیلم اولم یعنی ایستاده در غبار تا به امروز، مهمترین هدف و بیشترین تمایلم، راضی شدن تماشاگران است؛ یعنی مخاطبانی که به سالن سینما میآیند از دیدن فیلم لذت ببرند.
درباره «لاتاری» هم تمام امیدم همین است. صادقانه میگویم که اصلاً انگیزهام از حضور در جشنواره، بررسی مواجهه مخاطبان با فیلم است. نخستین برخورد جدی تماشاگران با فیلم، در جشنواره فجر است و واکنش آنها و امتیازی که به فیلم میدهند برایم بسیار مهم است.
فیلمساختن، خودشموفقیتاست
مهدویان با اشاره به نگاهش درباره شکست و موفقیت در فیلمسازی، بیان کرد: به نظرم اصولاً فیلم ساختن خودش یک موفقیت است و شکست برای من معنی ندارد. همین که میتوانم به ایدهای فکر بکنم و آن را به تصویر بکشم، همین برای من یک اتفاق مبارک است. ممکن است روزی فرا برسد که فیلمم مورد توجه مخاطبان، منتقدان و هنرمندان قرار نگیرد و این یک اتفاق غیر ممکن نیست و طبیعتاً وقتی کسی فیلم میسازد، ترجیحش آن است که در ابتدا مردم از آن راضی باشند.
نسازم، باختهام
وی ادامه داد: اما با همه این مسائل، ممکن است شرایط طوری باشد که خروجی کار برای مخاطبان جذاب نباشد. پس با تمام این مسائل آن چیز که مهم است، این است که تو برای فیلم ساختن تلاش کردهای؛ اصولاً معتقدم اینکه از ترس واکنشهای منفی فیلم نسازم، این خودش بزرگترین شکست است. این که یک روزی نتوانم فیلم بسازم برای من یک باخت بزرگ است و از این که امروز، فیلم میسازم بسیار خوشحالم.
لاتاری پیشنهاد جایی نیست
کارگردان «ماجرای نیمروز»با اشاره به سختیهای تولید «لاتاری» گفت: لاتاری یک ویژگی منحصربهفرد داشت و آن این است که تولید این فیلم از طرف جایی به من پیشنهاد نشده بود؛ همین مورد، لاتاری را برایم متمایز میکند. در دو کار قبلیام، ازبین گزینههایی که برای فیلمسازیام وجود داشت؛ چهپیشنهادات خودم و چه دیگران، نهایتاً دو فیلمی که امکان ساختشان بهتر فراهم بود، ساخته شدند.
تا ابد به یادم خواهد ماند
وی افزود: درباره لاتاری یک تصمیم مهم گرفتم. این فیلم ایدهای بود که به ذهن من و دوستانم در گروهمان رسید و تصمیم گرفتیم به هرقیمتی که شده آن را بسازیم. برای ساختش به دنبال سرمایه، تهیهکننده و مجوز رفتیم و قدم به قدم پای فیلم ایستادیم تا ساخته شود. در ابتدای کار، اراده جدی از بیرون، برای ساخته شدن لاتاری وجود نداشت، اماتصمیم خود را برای ساخت آن گرفته بودیم. به مرور ارادههای دیگری برای ساخت لاتاری به ما اضافه شد و توانستیم آن را بسازیم. از این جهت لاتاری برایم بسیار متمایز است؛ اینکه پروژهای را از یک ایده، تبدیلش بکنم به واقعیت. واقعاً کار سختی بود و تا بهامروز هم این سختی وجود دارد. تا ابد، لاتاری به یادم خواهد ماند.
چندقدمجلوتر
کارگردان لاتاری درباره جایگاه این فیلم درکارنامه فیلمسازیاش، بیان کرد: از روزی که فیلم مستند میساختم تا به امروز، سعی کردم که فیلم به فیلم، کارم را بهتر بکنم. همیشه سعی کردهام واکنش تماشاگران را برای خودم تحلیل و درک تازهای از فضای کارم پیدا کنم. طبیعتاً همانطور که برای ماجرای نیمروز فکر میکردم چند قدم جلوتر از ایستاده در غبار است، درباره لاتاری هم با همین نگاه، معتقدم واقعاً چند قدم جلوتر از آثار قبلیام است. برای خودم بهترین کاری است که تاکنون ساختهام. تاکید میکنم که این نگاه، مربوط به خودم است و ممکن است دیگران واکنشهای متفاوتی نسبت به فیلم داشته باشند. هنوز عدهای هستند که «آخرین روزهای زمستان» را بهترین کار من میدانند. پس ممکن است نظرات با هم متفاوت باشند که البته برایم قابل احترام هستند. پرنفس و داستانگوست، محمدحسین مهدویان درپایان گفت: از منظر خودم لاتاری بهترین فیلمی است که تاکنون ساختهام و تجربیاتی در آن داشتهام که در آثارقبلیام نداشتهام. فضاهایی در لاتاری وجود دارد که در فیلمهای قبلی نبوده است. لاتاری فیلمی جاندار، پرنفس و به شدت داستانگوست. لاتاری را از این جهت دوست دارم که به شدت سینمای زندهای است. درباره زندگی مردمی است که مربوط به اتفاقات روز است اما درعینحال یک داستان است. بخشهایی از داستان فیلم، تخیل شیرینی است که دوستش دارم. آدمهای لاتاری، آدم قصهاند.