سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳
به بهانه مطرح شدن بحث احیاء نخست وزیری

نخست وزیری در ایران از آغاز تا حذف

در ایران مجموعا 79 نخست وزیر به صدارت رسیدند که اولین آنها نصر الله خان مشیرالدوله در زمان حکومت محمد علی شاه و همزمان با جنبش مشروطه و آخرین آنها میر حسین موسوی بود.
کد خبر : ۳۹۳۲۳
"صراط" - رهبر معظم انقلاب در پنجمین روز از سفر خود به کرمانشاه دستور امام براي حذف پست نخست وزيري از ساختار قوه مجريه را يكي ديگر از موارد تغيير ساز و كار و مهندسي كلي نظام براي تحقق آرمان ها برشمردند و افزودند : « در شرايط فعلي نظام سياسي كشور ، رياستي است و رييس جمهور با انتخاب مستقيم مردم برگزيده مي شود كه شيوه خوب و موثري است اما اگر روزي در آينده احتمالا دور، احساس شود كه نظام پارلماني براي انتخاب مسئولان قوه مجريه بهتر است هيچ اشكالي در تغيير ساز و كار فعلي وجود ندارد.»
به گزارش سرویس سیاسی صراط، با توجه به مطرح شدن بحث احیاء نخست وزیری در کشور نگاهی به ایجاد پست نخست وزیری و فراز و نشیب های این پست در دوران انقلاب و بحث های پیش آمده اخیر در مورد احیای مجدد پست نخست وزیری داشته باشیم.
 
نخست وزیری در ایران
در ایران مجموعا 79 نخست وزیر به صدارت رسیدند که اولین آنها نصر الله خان مشیرالدوله در زمان حکومت محمد علی شاه و همزمان با جنبش مشروطه و آخرین آنها میر حسین موسوی بود. بعد از انقلاب تا زمانی تغییرات در قانون اساسی و حذف پست نخست وزیری 5 نفر به نخست وزیری رسیدند: مهدي بازرگان، محمدعلي رجايي، محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوي‌کني (به‌طور موقت) و ميرحسين موسوي. با بازنگري قانون اساسي در سال 68 اين مقام حذف شد و پس از آن رئيس‌جمهور بالاترين مقام اجرايي و رئيس هيئت وزيران شد.
در میان  افرادی که به این پست دست یافتند طولانی ترین مدت صدارت متعلق به امیر عباس هویدا بود. هویدا پس از ترور انقلابی حسنعلی منصور توسط فداییان اسلام به عنوان نخست وزیر منصوب شد. وی بعد از 13 سال صدارت از سمت خود استعفا داد و بجای وی جمشید آموزگار به نخست وزیری منصوب شد. از میان 79 نخست وزیر تاریخ ایران 35 نخست وزیر یا رئیس الوزرا در دوره قاجار، 39 نخست وزیر در دوره پهلوی و 5 نخست وزیر پس از انقلاب به این سمت دست یافتند.

در سال 68 اصلاحاتی در قانون اساسی صورت گرفت که یکی از این اصلاحات حدف پست نخست وزیری و اعطای اختیارات بیشتر به رئیس جمهور بود.
 
زمزمه های احیاء پست نخست وزیری پس از 22 سال
یکی از مسائلی که چندی پیش و همزمان با سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در فضای سیاسی رخ داد طرح بحث احیاء پست نخست وزیری توسط تعدادی از نمایندگان مجلس و منتقد رئیس جمهور بود.
داريوش قنبري، نماينده اصلاح طلب ايلام به روزنامه شرق ‌گفت: «نمايندگان اصولگرا و منتقد دولت كه نتوانسته‌اند طرح سوال از رييس‌جمهوري را پيگيري كنند امروز به فكر حذف كل پست رياست جمهوري و احياي سمت نخست‌وزيري آمده‌اند.»
حمیدرضا کاتوزیان یکی از نمایندگانی که طرفدار احیاء پست نخست وزیری است نیز در گفتگویی با ایلنا گفت:« اخيراً نظريه‌اي بين صاحب‌نظران سياسي مطرح شده، مبني بر اينکه کشور ما با توجه به اينکه از نعمت ولايت فقيه و رهبر معظم انقلاب برخوردار است، نيازي به وجود رئيس‌جمهور در کشور نيست.
حميدرضا کاتوزيان اظهار کرد: کشور مي‌تواند به‌عنوان عالي‌ترين مقام اجرايي نخست‌وزير داشته باشد که توسط مجلس انتخاب شود. وي با اشاره به اينکه اين نظريه تأمل‌برانگيز است، اذعان کرد: اين نظريه ازاين‌رو قابل تأمل و توجه است که پاسخگويي قوه مجريه را در قبال نمايندگان ملت افزايش مي‌دهد.
رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اکنون نيز در بسياري محافل اين موضوع طرح شده و در حال بررسي است.»
با این حال کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در مورد احیاء پست نخست وزیری به جای ریاست جمهوری گفت:« من اطلاعي از اين‌طرح ندارم؛ البته صحبت‌هايي در مجامع علمي مطرح مي‌شود، اما به هر حال اين‌گونه موارد از جمله مواردي است كه نيازمند تغيير قانون اساسي است.عباسعلی کدخدایی تاکید کرد: فكر نمي‌كنم كه با مصوبه عادي مجلس بتوانيم اصلاحي در اين جهت انجام دهيم.
»
خیلی دور ، خیلی نزدیک؟!
بعد از انتشار خبر نظر رهبر انقلاب در مورد تغییر در ساختار سیاسی کشور بسیاری از رسانه های ضد انقلاب با تحلیل این موضوع نشان دادند که دقت چندانی در خوانش این نظر نداشته اند. این رسانه ها در حالی از طرح این موضوع در جهت نشان دادن اختلافات در بین مسئولان استفاده کردند که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بحث تغییر در ساختار سیاسی و احیاء پست نخست وزیری را در صورت احساس نیاز کردن به این تغییر دانسته و آن را هم به آینده احتمالا دور منوط کرده اند، ضمن آنکه ساختار فعلی کشور و انتخاب رئیس جمهور با رای مردم را شیوه خوب و موثری نامیدند.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۳۲
۴
الان همه نماينده ها اتوماتيك وار طرفدار نخست وزيري هستند و اگر هم نظري داشته باشند هيچگاه نخواهند گفت چون فكر مي كنند ولايتمداري شان لطمه مي بيند !!!
يزيد
|
Iran (Islamic Republic of)
از ازل تا ابد عشق من مح ....... و مهران آزادپي
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
الان يك ريس جمهور داريم در قوه مجريه در نظام پارلماني 290 نفر بايد باج بگيرند تا نخست وزير به حرفهاي انها گوش كند /سالهاي گذشته هنگام استيضاح بهزاد نبوي وزير صنايع براي راي اعتما ميگفت به نماينده ها من به همه شما يك عدد پاترول دادم /يعني باج دادم شما هم باج بدهيد
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
قابل توجه يزيد(الحق اسمت برازنده فكرت است عاشق ) حسين زمان زنده است ولي يزيديان مرده اند آدرس خودت را بده تا بيايم ....
يزيد
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه منظورت از حسين زمان اح ..... هست با همديگه هم عقيده هستيم آرش ... ضمن اينكه اگه بياي پيش من ترسم كه كه شوي رسوا !!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۳۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۳۲
۳۱
ya hossein mirhossein
ناشناس
|
Netherlands
مثل اينكه اين داداشمون هنوز ته باتلاق فتنه 88داره هندل ميزنه
k-1
|
Netherlands
برادرم یا خواهرم زحمتی بکشید و یک بار دیگه تصاویر عاشورا و روز قدس رو مرور بفرمایید تا بگید یا حسین یا میر حسین. احتمالا الان شما می گید اون ها از ما نبودن ولی خودتون هم می دونید با چنین حرف هایی فقط خودتونن رو فریب می دید و بس. در اون روز ها کسی به غیر از این جماعت تظاهرات نمی کرد پس اگر اعتقاد بر این دارید باید بگم پس هیچکس در حمایت از جنبش سبز تظاهرات نمی کرد! و این یعنی شکست. بعد اون قضیه هم که گفتن فلانی رو بگیرن ایران قیامت میشه که الان بیش از 200 روز از اون قضیه می گذره و خودتون بهتر می دونید هیچ خبری نشده.

تو رو به خدا به خودتون بیاید همین خاتمی رو ببینید تا چند وقت پیش می گفت من پشت میر حسینم اما الان میگه من فقط به وظیفم عمل می کنم!!!
عاشق میرحسین
|
Netherlands
زیاد داری بلبل زبانی میت ایران هیچ گاه موسوی را فراموش نمیکنند.حصر موسوی باعث محبوبیت او میشود. واما تو k-1 تو که ادعات میشه طرافدارای جنبش سبز به سمت ما متمایل شدند.اگه جراتشو داری برو سایتع......... هم در دفاع از اح......... کامنت بزار ..اونقدر منفی میخوری تا چشات دربیاد..بدبخت امیدت به 20 30 تامنفی مثبت تو سایت صراط هستش..کی میخواهی از خواب بیدار بشی ..بدون که دوره اربابت و اطرافیانش و تندروهایی مثل صراط دیگه تموم شده .م................ با این اختلاسی ..... در واقع تیر خلاصرو به خودش زد الکیبه خودت امید نده..فقط از خواب بیدارشو
k-2
|
Netherlands
k-1 زياد زور نزن بين اون و محبوب شما فرق زيادي نيست
آرش
|
Netherlands
ياحسن (ع) كجا او...(جهت احترام به نظرت) كجا /زيادي توهم زدي
رها
|
Netherlands
قابل توجه عاشق ميرح.. ما كه رفتيم در سايتهاي شما ديدم چگونه كامنت ميگذارند اونها اجنبي هستند تو چرا زير بيرق اونا ميري اگه هر ايرادي داشته باشيم گوشت هم ميخوريم ولي.... كمي فكر كن منفي بافي مخالف مخالفم در مغز وجانت رفته اميدوارم بيدار بشي
جن
|
Netherlands
بنظر بنده امثال k-1 ‌و روساش يه لبه و تيغه قيچي انحراف و امثال عاشق ميرحسين هم يه لبه و تيغه ديگه قيچي انحراف رو تشكيل ميدن كه بدون همديگه خاصيت نفاق افكني خوشونو از دست ميدن .... يه گروه منحرف از داخل جريان مذهبي نفاق افكني ميكنن و گروه ديگه از جريان به اصطلاح روشنفكر و آزادانديش !!! و در واقع غرب زده و مصاديق اين افراد هم كساني هستن مثل اح ...... و موسوي
k-1
|
Netherlands
جناب عاشق در اون سایت با نام دیگری فعالیت می کنم و خدمت منفی هاشون هم ارادت دارم که بالاترینش نزدیک به 2000 منفی بود در مقابل 500 مثبت یعنی اونها 4 برابر بودند اونم در اصلی ترین سایت فیلتر نشده ی شما اما سوال اینجاست شما میدونید 40 میلیون نفر چند برابر 2000 نفره؟! در ضمن ملاک من برای تایید حرفم سایت های اینده و بالاترینه.در مورد اختلاس هم هنوز ثابت نشده کار دولتی ها بوده هر وقت ثابت شد حق با شماست.در ضمن قضیه ی این قیامتم برای بنده ی خوابیده روشن بفرمایید!!!
k-1
|
Netherlands
رهبری در کرمانشاه فرمودند به حاشیه ها دامن نزنید حالا اونایی که ادعای پیروی از ایشون رو دارند خیلی راحت به اح........ تهمت نفاق می زنند!!!
جن
|
Netherlands
بنده حاشيه اي رو نگفتم تفكرات اينا نشون ميده كه نتيجه كارشون به كجاها كشيده ميشه از اين اصلي تر ؟ صحبت از تفكرات اح ....... حاشيه سازي هست ؟
k-1
|
Netherlands
جناب جن شما خودتون رو مرید رهبری میدونید ولی متاسفانه به هیچ عنوان به نصایح ایشون توجهی ندارید مطمئن باشید اگر تفکرات احمدی نژاد انحرافی بود ایشون بیان می کردند.
جن
|
Netherlands
k-1 ايشون كد ميدن و بايد اون آدم انسان باشه تا بفهمه .... و قطعا آدمكها نميفهمن اين كدهارو و يا ميفهمن و خودشونو به نفهمي ميزنن .... آخه كدوم آدم عاقل هست كه رفتارهاي اح ...... رو يبينه و به مساله دار بودن اونا پي نبره
ممل
|
Netherlands
k-1 تو هم عقلت كمه هم اينكه مارو كم عقل فرض كردي ... برو پي كارت
k-1
|
Netherlands
جناب جن حرف ح....رو برای من تکرار نکنید. یعنی چی کد میدن؟! مثلا اگر ..... انقلاب کرد کد داد؟! ایشون گفتن شاه و کاسه لیس هاش باید برن ایا شما چنین چیزی از ....شنیدید؟ .....که از کسی ترسی ندارند. شما میگید رفتار اح.....اینگونه نشون میده ایا به اعتفاد شما اینکه رییس جمهور مرگ قذافی رو به مردم لیبی تبریک گفت بده؟ بهتره بدونید بیشتر ضربه رو ......از سبقت گرفتن خورده پس از مرادتون سبقت نگیرید.
ممل
|
Netherlands
k-1 موضوع شما مثل آدمكيه كه وقتي بهش بگي روزه يا شبه براي يه چيز بديهي ازت دليل بخواد و مثلا بگه ثابت كن روزه !!! يا ثابت كن اين چيزي كه تووي ليوانه آبه !!! ضمن اينكه در زمان خاتمي و هاشمي هم خيلي مسائل انحرافات هم وجود داشت مگه حضرت آقا به جز حمايت از خط كار و تلاش كار ديگه اي كردن ؟ ايشون خط اصيل انقلاب رو حمايت ميكنن و مرتبا تكرار ميكنن و امثال تو بايد عاقل باشن و بفهمن كه كي در اون خطه و كي در اون خط نيست كه متاسفانه تو نميفهمي يا زدي به نفهمي ... ضمن اينكه موضع در خصوص اح ...... فقط تحمل است تا زماني كه بصورت طبيعي بره پي كارش !! يعني تصور كن چقدر اوضاش خرابه !!
جن
|
Netherlands
k-1 سواد و عقلت به حد و حدود كد و .... نميكشه
k-1
|
Netherlands
جناب جن و ممل ادبیات شما که در اون چیزی جز غرور بی جا(که بزودی می شکنیمش)و دیکتاتوری وجود نداره. مثلا شما حمایت رهبری از احمدی نژاد رو با حمایت ایشون از اون دو نفر دیگه مقایسه می کنید! عقل که نباشد .......... .
ممل
|
Netherlands
k-1 ببين حضرت آقا از خاتمي و هاشمي و اح ....... بطور كامل حمايت كرد ، منتها چون اح ....... طوري به صحنه اومد و شعار داد كه تمام اهداف و شعارها و آمال و آرزوهايي كه براساس اون انقلاب اسلامي شكل گرفت و شهادتها و ايثارگريهايي به پاي اون انجام شد در اون شعارها و ادعاها جمع شده بود ، حضرت آقا از زنده شدن اين شعارها حمايت ويژه فرمودن ، از فردي كه مدعي پيگيري اين خط بودن حمايت جدي فرمودن ، در غير اينصورت فكر ميكني از خوشگلي ! اح ....... و قد و بالاش حمايت كردن ؟ و قطعا اگه اين صاحب اين شعارها هر شخص ديگه اي هم بود مثلا ها .........يا لار....... يا موسوي يا قا ........ يا كروبي و .... باز هم از اونام حمايت قاطع و ويژه مي كردن ، چرا ؟ چون انقلاب براساس اون شعارها برپا شد عدالت و خدمت به مردم و مبارزه با فساد و ولايتمداري و .....
هر چند بعدا معلوم شد طرف اوني نيست كه مدعي ش بوده ....!!!
ضمن اينكه بدون اين غرور و تكبر نيست كه ما داريم بلكه اين اقتدار و صلابتي هست كه خداوند متعال به واسطه حب علي و آل كه در قلبمون داريم بهمون عطا كرده .... و تو كه تويي گنده تر از تو هم نميتونن غلطي بكنن
k-1
|
Netherlands
البته اقا ممل یاداور بشم اقتداری که دوستان ما در بسیج دارن ده ها برابر شماست که به وقتش ملاقاتش می کنی اما مثل اینکه شما به جای اینکه با فکر نظر بگذاری بیشتر نظرات رو بر طبق اونچیزی که دوست داری بیان می کنی حتی اگر به محبوبت ضربه یزنه.

رهبری از این سه نفر به یک اندازه حمایت کردند؟! رهبری متوجه نشدند که اح...... فقط شعار میده؟! من واقعا برات متاسفم تو حتی نمیدونی داری چی میگی! ولی من بهت توصیه می کنم توم مثل امثال....... . و ............ خیلی راحت بگی احمدی نژاد باج نداد و من تصمیم گرفتن حتی با تخریب ولایت فقیه زمینش یزنم.
ممل
|
Netherlands
k-1 قبلا هم بهت گفتم اگه پايگاه بسيجي با تفكرات تو باشه ! اون اسمش بسيج نيست خونه تيمي هست ! كه انشالله بوقتش ملاقاتشون ميكنيم و قطعا نتيجه ش خوشايند شما نيست ...
در مورد باج ندادن اح ...... ولايتمدار !! اينم لطفا جواب بده :
اح ...... ولايتمدار عدااااااااالت محور در عدم تبعيت از حكم ولايت در مورد مش ...... و مصلحي به چه كسي باج نداد ؟
k-1
|
Netherlands
اول این رو بدون که رویارویی ما و شما برای هردوی ما ضرر داره و جز ضعیف کردن کشور و خوشحال شدن دشمن سودی رو دربر نخواهد داشت ولی از این هم مطمئن باش پایگاه هایی با طرز تفکر من بی شمار هستند حالا تو می تونی خونه ی تیمی صداشون کنی!

دوم اینکه این سوال شما یه طرفه به قاضی رفتن نامیده میشه و طبیعیه که هرکس یه طرفه به قاضی بره راضی برمی گرده. چرا نمی ذارن اح........ و مش....... حرف هاشون رو بزنن؟ چرا تا این عزیزان کلمه ای حرف می زنند میگن شما بزرگترین خطر رو تا به امروز رو برای اسلام به وجود اوردید؟! ضمن اینکه تبعیت از ولایت فقیه به معنای نگفتن نظر نیست این یعنی دیکتاتوری که رهبری هم اعلام کردند چنین چیزی مورد تایید من نیست. ایشون در قضیه ی مش....... به اح........ پیشنهاد دادن (دقت کن پیشنهاد نه دستور) که مش....... رو برکنار کن رییس جمهور بر طبق قانون این حق رو داره که معاون اولش رو خودش تعیین کنه مگه اینکه رهبری مستقیما دستور بدن که بعدا دیدیم به محض دستور رهبری مش........ توسط اح........ گذاشته شد ولی حتی اگر بخوایم این موارد رو تبعیت نکردن از ولات فقیه در نظر بگیریم (که کار غلطیه) ایشون دو بار اشتباه کردند در عوض خاتمی کلکسیونی از اشتباهات رو داره!

متاسفانه تو و امثال تو شدین کاسه ی داغ تر از اش که خیلی وقته از ولایت فقیه سبقت گرفتید و مطمئن باشید بیشترین ضربه به رهبری از طرف شما خواهد بود دقیقا این که میگن رهبری مظلومه منظور همین جور چیز هاست.
ممل
|
Netherlands
k-1 اينو مطمئن باش كه حرف اين اخوي در مورد خونه تيمي بودن اون پايگاهي كه ميگه صد در صد صحت داره و اصلا فرد يا افرادي با تفكر اح ......... بسيجي ناميده نميشن ، بلكه نامشون گروهكي منحرف و يه چيزي توو مايه هاي گروه فرقان و ... امثالهم هست و محل تجمع شون هم خونه تيمي !! و قبول دارم كه ممكنه افرادي با تفكر تو و حامي اح ....... بصورت نفوذي در بسيج وجود داره ، اما خيالت راحت باشه ماهيت وجودي بسيج و سپاه با ولايت فقيه ممزوج شده هست پس نفاق هيچ غلطي نميتونه بكنه ............!!!!

k-1 بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولى فقيه اطاعت نموده و تسليم امر و نهى او باشن و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مى‏شه ، چه برسه به مقلدين اونا ....

ایستادگی و گستاخي در برابر ولايت فقيه ، تاخیر در اجراي حکم و مجازات و اخراج وزرایی که از دستور معظم له تبعیت کرده اند و لجبازی و پافشاری در نگهداری مش.......... در سمت معاون اولی دولت و موضوع مصلحي و قهر 11 روزه و .... بیانگر بي اعتقادي و عدم تمکین اح ...... از ولایت فقیه است .... والسلام لذا در اعتقادات شيعي !! اين شخص شك و شبهه بسيار بسيار جدي وجود داره ... ضمن اينكه امثال خاتمي و ها ...... ادعاها و دروغ ولايتمداري به خورد ملت ندادن و از اينكه فاقد توان دروغگويي در اين زمينه بسيار مهم هستن قابل تقدير و تشكر هستن ....
لذا از نظر امثال ما رفتار منفي و عدم تبعيت موسوي و كروبي از حكم ولايت با اينكه به هيچ عنوان قابل توجيه و پذيرش نيست اما از اين نظر كه با صراحت عدم تمكين شونو نشون دادن اما در مقابل اح ...... در زبان ادعاي ولايتمداري كرده و در عمل از خفا خنجر زده و مشخصه اعتقادي در اين زمينه نداره !! اون منحرفا نسبت به اين فرد اخير الذكر داراي شرف !! مي باشن
جن
|
Netherlands
k-1 اين حكم حضرت آقاس :

" "انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور برخلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شماست. لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن گردد"

آخه آدم بيسواد منافق در كجاي اين حكم به غير از اينكه فرمودن لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن گردد چه پيشنهادي وجود داره ؟؟

لطفا جواب اينو بده
k-1
|
Netherlands
حرف این اخوی؟؟؟!!!

ما را با کسانی که ادعای ............ دارند و مخالفین رو بی سواد می نامند کاری نیست.
ناشناس
|
Netherlands
داداش k-1 کم آوردی زدی تو خاکی؟ خوب جواب بده روشن شیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ممل
|
Netherlands
k-1 كم آوردي بچه پررو ؟؟
ممل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۹
۱۵
نخست وزير بخاطر ساز و كارهاي كنترلي كه بر وي نظارت ميكنن مثل بعضي ها نميتونه پاشو از گليمش درازتر كنه و حتي خودشو داراي مقام قدسي قلمداد كنه و مرتبط با امام معصوم !
يزيد
|
Iran (Islamic Republic of)
مملي ........... دوستاي من زمينه ساز حكومت ........................ عداااااااالت (با فتحه گنده) هستن ، تو .......... ميخواي اونارو با بقيه مقايسه كني ؟
جمع كن كاسه كوزه تو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ممل جان راست میگه ! تازه نمیتونه بگه من بیشترین رای مردمو دارم ! یادش بخیر یه زمانی خاتمی میگفت اختیارات رییس جمهور در حد تدارکاتچیه، الا یواش یواش ریاست جمهوری داره میشه آبدارچی !!!
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۰:۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۵
۵
نه طرح فعلی نه طرح نخست وزیری و رییس جمهور با رای کل مردم ایران سرکار میاد و بعد یکی دیگه رو رییس قوه مجریه کنه و این بی معنیه و مضر خواهد بود و دوم اینکه باید استانداری ها و فرمانداری ها هم انتخواباتی و با رای مردم باشد و بر اساس سواد و تخصص و هنرشان باشد و ما باید به فکر سیستمی بالاتر و بهتراز پارلمانی و ریاستی باشیم.
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۱:۵۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱
۴
پایتخت-کاخ ریاست جمهوری - رییس جمهور - وزارت خانه و نخست وزیر و وزیران - معاون رییس جمهور - رییس و معاون سازمان اداره و مدرسه و ...
اردلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱۲
۱۶
لطفا از درج اسم این خائن و وطن فروش بدون ذکر لعنت خودداری کنید.
میرحسین موسوی لعنت الله علیه
میرحسین موسوی (لع)
فکر کنم برای کسی که اون .......... بازی‌ها تو عاشورای 88 رو درآوردن و این خائن و ................. بهشون لغب مردمان خداجو داد این کار کم هم باشه.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
هیچ مومنی اینقدر سخیف حرف نمیزنه! شما از کی قاضی شدی که حکم صدر می کنی و این سایت هم جانبدارانه با نشر ایده شما یاران انحراف! از رفتارت حمایت می کنه...!
امیر-مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
تا چشم کوته فکران بی خردی مثل تو در بیاد
میرحسین موسوی صلوات الله وسلامه علیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
احتیاجی به لعنت گفتن نیست خدا خودش تو اون دنیا حساب هرکی پاشو از گلیمش درازتر کرده میذاره کف دستش اگه واقعا مجرم باشه. تازه پارتی بازی هم نمیکنه !
محسن از ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
اردلان جان به تو و امثال تو و منطق شماها باید فقط خندید :))
جن
|
Iran (Islamic Republic of)
اردلان از ديدگاه يه بچه شيعه واقعي منحرف كسي هست كه از مسير اسلام واقعي و خط ولايت و شهدا خارج شده باشه و فرقي نميكنه كه اون نفر اح ...... باشه يا موسوي يا لا ...... يا قا.......... براي يه بچه شيعه واقعي اسامي هيچ فرقي نداره ، بلكه اون ميزان و معيار مهمه كه در بالا بهت اونارو گفتم ، لذا احتياجي به فحش و ناسزا دادن نيست چون هم اصلا در ادبيات يه بچه شيعه ولايتمدار واقعي چنين گفتاري وجود نداره و هم اينكه چنين افرادي در پيشگاه الهي شرمنده خدايي هستن ، لذا اگه تو طرفدار اح ....... نبودي بايد همين چيزارو نسبت به اونم ميگفتي !!! و بيان اين الفاظ زشت نسبت به موسوي با اين شدت و حدت نشون ميده كه اولا در بچه شيعه مومن بودنت شبه وجود داره و دوما در ولايتمدار بودنت ! چون بنظر مياد پذيرفت ولايت اح ....... توسط تو موجب چنين خروشي از سوي تو شده !!
علی « تنکابن »
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا اردلان احسنت؛ باهات موافقم.

«یا یزید **** میر یزید»
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱۲
۱
وقتی به موقع و در کوتاهترین زمان جلوی انحرافات با هر دلیل و توجیحی غیر قابل قبول گرفته نشود چه فرقی می کند نخست وزیر مننخب مجلس کشور را اداره کتد یا رییس جمهور منتخب مردم ....
اگر از روز عزل با کجروی ها و عبور از قوانین رده های بالا توسط مسیولین امر اقدامی صورت می گرفت دولت های بعدی و نهایتا زیر مجموع شان اشتباهاتشان کمتر بود و امروز این همه معضلات مالی و اقتصادی و ...........................گریبان مملکت را نمی گرفت .
راستی در آن دوران چه مسیله ای پیش آمده بود که حضرت امام دستور به حذف نخست وزیری را داد ؟؟؟
اول نماینده یا گروهی که به فکر شان خطور کرد که تمام مشکلات موجود به علت نداشتن نخست وزیر و ریاست جمهوری میباشد از کدام گروها می باشند . گروه های مستقل ؛ وابسته یا التقاطی ؟؟؟
پارسانیا
|
Iran (Islamic Republic of)
با درود بر دوست عزیز "علی"

همانطور که به درستی اشاره فرموده اید، قوه مجریه نباید دو تا رئیس داشته باشد.

حال می خواهند نام رئیس قوه مجریه را "نخست وزیر" بگذارند یا می خواهند نامش را "رئیس جمهور" بگذارند.

به هر حال قوه مجریه باید یک رئیس داشته باشد.

ما قبلا این تجربه را که قوه مجریه دو رئیس داشت را پشت سر گذاشتیم که متاسفانه منجر به تداخل وظایف رئیس جمهور با نخست وزیر شد.
پـارسـانـیـا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱۱
۱
مقامی که در قانون اساسی ایران ، ریاست جمهوری نام گرفته است ، همان مقامی است که در کشورهای دیگر دنیا آنرا "نخست وزیر" نامیده اند.

به هر حال نمی توان برای ریاست قوه مجریه دو رئیس داشت.

حال می خواهند که به رئیس قوه مجریه بگویند "نخست وزیر" یا اینکه بگویند "رئیس جمهور"

در قانون اساسی سالهای 1358 تا 1368 که هم نخست وزیر وجود داشت و هم رئیس جمهور ، تداخل وظایف پیش آمد و مشکل ساز شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱۳
۰
حالا که فکر میکنم میبینم نخست وزیر هم ممکنه بعدا شاخ بشه پس اگه جفتشونو منحل کنیم خیالتون راحت میشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰
۵
۲
همتون سركارين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
فعلاباشين تاصبح..........بدمد...........
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰
۲
۰
دوستان عزیز این قضیه مثل گاه گاه استان اعلام کردن یک منطقه از کشور است که اگر استان شود بودجه اش فرق میکند
شما فکر نمیکنید که اگر مثلا قانون تخصیص بودجه را یه کم تغییر دهند بهتر است تا اینکه تا چند سال دیگر مثلا در کشور 100 استان داریم
حالا هم اگر قرار است مثلا نخست وزیر را مجلس انتخاب کند برای کنترل و سئوال و جوابهای احتمالی که الآن امکان پذیر نیست خوب قانون را انتخابات را تغییر دهید با عنوانش چکار دارید
یا مجلس قانونی را بگذراند و رییس جمهور را مکلف به دادن گزارش و پاسخ به مردم و مجلس کند
البته بنده قانونگذار نیستم
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰
۶
۳
اینا همش حرف قدرت طلبی این آقایانی هست که در این مملکت میخوان حکومت کنن وگرنه هیچ فرقی نمیکنه چه نخست وزیر باشه چه نباشه قبلا حکومت پادشاهی بود الان حکومت به دست روحانیت هست و بدتر از دوران پادشاهی ...... همین
م م
|
Iran (Islamic Republic of)
امثال تو آدماي ناراحتي هستين كلا .... انگار روي ميخ نشستين .... شاه باشه يا آخوند فرقي براتون نداره ..... مثل كنيز حاج باقر غر ميزنين فقط ...... تو خودت توي يك متر اطراف خودت تاثيرگذار بودي تا حالا ؟ البته از نوع مثبت نه اينكه گند بزني و از بوي گندت روي اطرافيانت تاثيرگذار باشي !!!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
برادر عرزشی م م خیلی جواب مودبانه داد حمید جان حس کردی چقدر دلیل و استدلال قوی داره
يزيد
|
Iran (Islamic Republic of)
فداي سعيد جون بشم تو راست ميگي فرزندم
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
فدای یزید عرزشیم بشم ببین چقدر باحاله که بخاطر دفاع از غرزش ها رفته تو پوست یزید. جداد که اون بزرگتون راست میگفت برای حفظ نظام اسلامی هرکاری میشه کرد از جمله یزید شدن
يزيد
|
Iran (Islamic Republic of)
سعيد جانم يعني از يزيد بدت مياد ؟ تفكراتت كه با منه ، نكنه فكر ميكني با علي و اولاد علي هستي !!!
....
|
Iran (Islamic Republic of)
اين يارو (سعيد) اعتقادي به اسلام و نظام اسلامي نداره ... معلوم نيس دينش چيه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
نه عزیزم از تو برادر عرزشی که اسم یزید بخودت گذاشته خواستی مثلاً نقش دلقک رو بازی کنی خیلی خوشم آمده برای حفظ نظام چه ها که نمی کنید
يزيد
|
Iran (Islamic Republic of)
سعيد تو شوخي بگير اما مطمئنم كه فيهاخالدون تفكراتت با منه ... اگه زمان منم بودي مطمئنم اگه تووي صف نيروهاي من نبودي ، تووي صف نيروهاي اسلام و سيدالشهدا و علي قطعا نبودي !!!
اعتبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۰
۶
۲
بابا این کشور را نشناختی اگر نخست وزیر باشه یا رییس جمهور باید .........................................................................................
زمانی کتابهای دکتر علی شریعتی را قد غن وخودش را مثل سید حسین موسوی...میدانستند بابا ولش :تفرقه ب... و حکومت کن. در آخر خواهشن به اعمالتان نگاه کنید به هیچ مسلمانی مارک ملحد نچسبانید از اسلام مایه نگذارید و اسلام را بی رنگ نکنید
اعتبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۰
۱۰
۲
بابا تفرقه نیندازید به هم کیشان خود که مسلمان هستند مارک ملحد نچسبانید سید اولاد پیامبر است میر حسین موسوی نه فتنه گر است و نه ملحد.زمانی در همین ایران اسلامی به دکتر علی شریعتی چها نگفتند مگر کتابهای ایشان را قدغن نکردند .پس چنین نتیجه میشود که یا زبان آنها را نمی فهمند و یا باب میل آقایان که خود را قیم همه میدانند.نیستند.پس همه دست در دست دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد.هیچکس معصوم نیست وهیچکسی خود را بالاتر از دیگران نداند