به گزارش تسنیم، طی سالهای اخیر شاهد جولان و عرضه افسارگسیخته کالاهای "برندهای معروف جهانی" در کشورمان بودهایم بهگونهای که با وجود تاکید تمام مسئولان ارشد نظام بر لزوم تقویت تولید ملی و فرهنگسازی برای مصرف کالاهای ایرانی، ایجاد شعب مختلف برندهای معرف جهانی در سطح کلانشهرهای کشورمان عملاً نقش تعیینکنندهای در انحراف فرهنگ مصرفی خانوارهای ایرانی از مصرف تولیدات ملی به سوی مصرف کالاهای برند خارجی داشته است.
متاسفانه طی این سالها در کنار ایجاد شعب و نمایندگیهای رسمی برندهای جهانی در کشورمان در سایه غفلت مسئولان امر، شاهد عرضه سهل و آسان این محصولات لوکس وارداتی در قالب "فروش اینترنتی" از طریق سایتهای فروشگاهی در فضای مجازی نیز بودهایم بهگونهای که در حال حاضر سهم این فروشگاههای اینترنتی در ترویج، تسهیل و فرهنگسازی برای مصرف کالاهای لوکس و برند، کمتر از تاسیس نمایندگیهای رسمی این برندها در کشورمان نبوده است.
نگاهی به صفحات عرضه کالاهای برند وارداتی در این فروشگاههای اینترنتی، بهروشنی گویای تاثیر بسزای آنها در ریلگذاری و فرهنگسازی برای مصرفگرایی، تجملگرایی و تحریک به خرید کالاهای برند خارجی است.
یکی از سایتها و فروشگاههای معروف فروش اینترنتی که اتفاقاً دستی تمام در عرضه و فروش محصولات برند وارداتی دارد، اخیراً اقدام به فروش محصولات برند یک شرکت کانادایی در کشورمان کرده که با نگاهی به لیست اقلام چنین برندهایی میتوان دید که مشابه باکیفیت تولید داخلی این کالاها در کشورمان به وفور موجود است و از سویی، قیمتهای عجیب و غریب این کالاهای برند قابل تامل است.
یکی از اقلام برند کانادایی عرضه شده در این فروشگاه اینترنتی کشورمان، "دمپایی لاانگشتی" با قیمت 249 هزار تومان است!!
آیا واقعا عرضه و تبلیغ گسترده چنین کالاهایی و فرهنگسازی برای بدترین نوع مصرفگرایی و "مانور اشرافیت" از طریق تبلیغ برای خرید کالاهای بیارزش برندهای خارجی با قیمتهای گزاف، کمترین مشابهتی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای مصرف کالاهای تولید داخل و تقویت بنیه تولید ملی در کشورمان دارد؟!
آیا چنین رویههای غلطی در فرهنگسازی برای مصرف کالاهای لوکس و برند خارجی آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال" مزین شده و در حالی که کشورمان در شرایط سخت و رکود اقتصادی قرار دارد، کمترین توجیهی میتواند داشته باشد؟!