سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶

گزارشی از حلبی آبادی‌ها در ریاض

با این‌که بسیاری از مردم جهان تصور می‌کنند، مردم عربستان با عایدات حاصل از نفت در ثروتی کلان و رفاهی بی‌مثال غوطه ور هستند ولی بیش از 25 درصد مردم این کشور زیر خط فقر بسرمی‌برند و بیش از نیمی از جمعیت عربستان سعودی یعنی 55 درصد سعودی‌ها فاقد مسکن هستند.
کد خبر : ۳۸۱۲۰

به گزارش صراط به نقل از فارس، بسیاری در جهان بر این ‌باروند که اکثر مردم عربستان در ثروتی کلان و رفاه کامل غرق هستند و هر سعودی علاوه بر این‌که ماهیانه میلیون‌ها ریال درآمد دارند، در ویلاهایی اشرافی با لشکری از خدم و حشم ساکن و با مدرن‌ترین ماشین‌های روز به این طرف و آن طرف می‌روند.

تقسیم نابرابر ثروت

این درحالی است که واقعیت‌ها در عربستان سعودی برخلاف این‌هاست، در عربستان ثروت و قدرت در دست گروهی کوچک حاکم بر جامعه است و مابقی سعودی‌ها برای سیر کردن شکم خود محتاج یک لقمه نان هستند.

نگاهی به حقایق تلخ جامعه سعودی

این حقیقت تلخی است که بسیاری چون از آن آگاهی ندارند، بنابراین به سختی می‌توانند آن را بپذیرند. اما این افراد چه این واقعیت را بپذیرند، چه نپذیرند، باید گفت که بیش از نیمی از جمعیت عربستان سعودی یعنی 55 درصد سعودی‌ها فاقد مسکن هستند. درحالی که عربستان سعودی اولین تولید کننده طلای سیاه در جهان است و اقتصاد جهانی و حرکت چرخ‌های آن وابسته به صدور این ماده حیاتی از عربستان است.

زاغه‌نشین‌ها حقیقت انکار ناپذیر ریاض

اما زاغه نشین‌ها و حلبی‌ ابادی‌هایی که اطراف ریاض، پایتخت عربستان و دیگر شهرهای مهم این کشور مانند مکه و مدینه بچشم می‌خورد، دولت عربستان را به تامل جهت مقابله با جدی با این پدیده رو به گشترش بپردازد. بازدید چندین باره شاه سعودی از حلبی‌ آبادی‌هایی که اطراف ریاض احداث شده‌اند، شاید بیانگر اوج فاجعه باشد تا بدین وسیله عربستان سعودی به وجود فقر در کشور خود اعتراف کند.
اگر چه دولت عربستان از ارائه هرگونه آمار و ارقام رسمی از فقر موجود در این کشور طفره می‌رود، اما پژوهش صورت گرفته توسط "راشد بن سعد الباز"، استاد خدمات اجتماعی دانشگاه محمد بن سعود ریاض در سال 2009 بر حقایق زیر تاکید می‌کند:

بیکاری در عربستان

1- بیکاری: درحالی که منابع دولتی از رقم 8.5 درصدی بیکاران در میان نیروی کار عربستان سعودی خبرمی‌دهند، آمارهای غیردولتی بر رقم 12 درصد و آمارهای بین المللی بر رقم 15 تا 20 درصد بیکاری میان نیروی کار سعودی تاکید کرده‌اند.

وضعیت بازنشستگان

2- بازنشستگان نیازمند کمک‌های دولت: در این باره فقط کافی است به این نکته اشاره کنیم که براساس آمارهای سال 2009 بیش از 60 درصد بازنشستگان بخش نظامی عربستان درآمد ماهیانه‌های کمتر از 3 هزار ریال سعودی داشتند و آخرین پژوهش‌های اجتماعی صورت گرفته ثابت می‌کند، بسیاری از بازنشستگان سعودی تاکید کرد‌ه‌اند، حقوق بازنشستگی آنها به اندازه‌ای نیست که بتواند نیازهای معیشتی آنها را براورده کند.
این درحالی است که یک پژوهش میدانی دیگر نیز تاکید کرده که 40 درصد بازنشستگان سعودی دارای منزل شخصی نیستند و اکثر بازنشستگان (58 درصد) در خانه‌های دولتی زندگی می‌کنند.

عدم ارائه خدمات اجتماعی

3- نبود یا کمبود ارائه خدمات اجتماعی به نیازمندان: دولت عربستان سعودی مقرر کرده به هر فرد نیازمند در این کشور ماهیانه 5400 ریال و به هرخانواده هفت نفره 16700 ریال کمک نقدی پرداخت کند، درحالی که واقعیت‌ها نشان می‌دهد، این کمک‌ها فقط به افراد خاص تعلق می‌گرفت و بسیاری از نیازمندان جامعه هیچ‌گاه چنین کمک‌هایی را دریافت نکرده‌اند. افزون بر این‌که جلوگیری از حضور زنان در بازار کار و اشتغال به گسترش فقر در این کشور دامن بیشتری زده است. براساس آمارهای منتشره در سال 2009 تنها 6 درصد نیروی کار زنان در عربستان سعودی مشغول بکار بوده‌اند.

کاهش قدرت خرید

4- کاهش قدرت خرید فردی و خانواده: با بالا رفتن هزینه‌ها و تورم در عربستان سعودی در مقابل ثبات و عدم تغییر میزان دستمزدها در بخش عمومی که 80 درصد نیروی کار عربستان سعودی را جذب کرده است، سطح معیشتی و میزان خرید و تامین نیازهای معیشتی در عربستان سعودی به شدت کاهش یافته است.

بالا رفتن سطح مصرف

5- افزایش میانگین مصرف کنندگان در عربستان: بیش از 75 درصد جامعه عربستان سعودی را افراد مصرف کننده تشکیل می‌دهد که نیروی کار بیکار و نیروی کار غیرشاغل زنان و نوجوانان گروه سنی 16 سال به پایین را تشکیل می‌دهند، در این میان تنها 25 درصد جمعیت عربستان به عنوان نیرو مولد و تولید کننده هستند و اگر در این میان در نظر بگیریم که بخش قابل توجهی از این نسبت 25 درصد افراد کم درآمد جامعه را تشکیل می‌دهند به میزان فقر حاکم بر جامعه عربستان سعودی پی‌خواهیم برد.

خط فقر در عربستان

راشد الباز، پژوهشگر علوم اجتماعی سعودی براساس تحقیقی که در سال 2009 درباره خط فقر در کشور عربستان انجام داده تاکید می‌کند که هر سعودی که درآمد ماهیانه 1600 ریال داشته باشد، فقیر بشمار می‌آید و در این میان هرکس که درآمد ماهیانه‌ای کمتر از 1200 ریال سعودی داشته باشد، زیر خط فقر قرار دارد. این درحالی است که وزیر امور اجتماعی عربستان سعودی اعلام کرده بود،‌ تعداد خانوارهای سعودی که در سال 2009 از کمک‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، به 662.125 خانوار می‌رسد و اگر بطور میانگین هر خانوار را 5 نفر حساب کنیم، ‌به این ترتیب 3.410.625 شهروند سعودی زیر خط فقر قرار دارند و این عدد قابل توجهی است.

این درحالی است که وزیر امور اجتماعی عربستان به این نکته هم اشاره کرده که به این رقم باید 400 هزار بیکار سعودی را نیز اضافه کرد که نیازمند دریافت کمک‌های اجتماعی بوده و اگر درنظر بگیریم هریک از این افراد بطور متوسط کفالت 5 نفر را برعهده دارند، خواهیم دید به رقم فوق چه میزان افزوده خواهد شد.

این درحالی است که آمارها و برآوردهای غیررسمی از زیر خط فقر بودن 25 درصد سعودی‌ها خبر می‌دهند و 75 درصد شهروندان سعودی به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل مصرفی دارای وام‌های با بازپرداخت طولانی مدت هستند.

برچسب ها: حلبی آباد ریاض