شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

علت اصلی حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان

درصورتی‌که سرنشینان از طریق شماره تلفن‌های ارتباطی رفتار راننده را گزارش می‌کردند به دلیل فعال بودن سیستم مکان‌یابی سامانه سپهتن، پلیس راهور می‌توانست در نزدیک‌ترین پاسگاه اتوبوس را متوقف کنند یا اینکه نیروی گشت خود را برای رسیدگی به مسئله به محل تردد اتوبوس اعزام کند.‌
کد خبر : ۳۷۸۹۳۱
صراط: معاون وزیر راه و شهرسازی، علت اصلی واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی را خواب آلودگی راننده مطرح کرد و گفت: مردم خواب آلودگی‌ رانندگان را به سامانه ۱۱۰۱۲۰ اطلاع دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: جلسه اصلی کمیسیون ایمنی راه‌ها سه هفته بعد تشکیل خواهد شد؛ اما با توجه به اهمیت موضوع و به تأکید وزیر راه و شهرسازی، این جلسه به‌صورت فوق‌العاده امروز با حضور ۱۶ سازمان و نهاد عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار شد.

وی افزود: طبق تحلیل و بررسی‌ها، متأسفانه در این سانحه که بر اثر خواب‌آلودگی راننده اتفاق افتاده، عامل اصلی وقوع تلفات در این حادثه نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان شناسایی شده است؛ به‌طوری‌که غیر از راننده که آسیب ندیده است، هیچ‌یک از سرنشینان کمربند ایمنی خود را نبسته بودند و باعث شد که در زمان واژگونی اتوبوس سرنشینان به طرفین پرتاب شوند و این حادثه تلفات و مصدومانی را بر جای بگذارد.

تقی زاده با تأکید بر اینکه باید به بحث فرهنگ‌سازی ایمنی حمل‌ونقل جدی‌تر پرداخته شود، گفت: سازمان صداوسیما، وزارت آموزش و پروش، اورژانس، پلیس و نهادهایی که قابلیت ساخت تیزرهای آموزشی در زمینه ایمنی حمل‌ و نقل را دارند، محصولات خود را تهیه کنند و مصوب شد که صدا و سیما برای پخش این محصولات بدون دریافت هزینه اقدام کنند؛ زیرا این محصولات فرهنگی جزو موارد عام‌المنفعه هستند و هیچ نفعی برای هیچ سازمانی در پی ندارد.

معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: همچنین مصوب شد که وزارت آموزش‌وپرورش در مفاد درسی و آموزشی خود به موضوعات ایمنی حمل‌ و نقل بیشتر بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد با توجه به ایمنی بالاتر حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای این مسئله بیشتر موردتوجه قرار گیرد و الزام داشته باشیم که علاوه بر اردوهای دانش‌آموزی تمامی اردوها که قابلیت جابجایی از طریق شبکه ریلی را دارد، با استفاده از حمل‌ونقل ریلی انجام شود.

تقی زاده نقش رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی برای ایمنی حمل‌ و نقل را مهم دانست و گفت: سرنشینان اتوبوس علی‌رغم اینکه از حالت خواب‌آلودگی راننده مطلع شدند؛ اما آگاهی کافی از اینکه می‌توانند از طریق ارتباط با سامانه‌های ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و سامانه ۱۱۰۱۲۰ پلیس راهور ناجا رفتار راننده را گزارش کنند را، نداشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یکپارچگی سامانه‌های هوشمند جاده‌ای و سامانه سپهتن اظهار داشت: درصورتی‌که سرنشینان از طریق شماره تلفن‌های ارتباطی رفتار راننده را گزارش می‌کردند به دلیل فعال بودن سیستم مکان‌یابی سامانه سپهتن، پلیس راهور می‌توانست در نزدیک‌ترین پاسگاه اتوبوس را متوقف کنند یا اینکه نیروی گشت خود را برای رسیدگی به مسئله به محل تردد اتوبوس اعزام کند.‌

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همچنان در خصوص برخی موارد به نظر قطعی نرسیده‌ایم، گفت: برای نمونه سابقه راننده، تعاونی یا شرکت حمل‌ونقل ارائه‌دهنده خدمات دربستی و بررسی مراتب نظارتی پلیس‌راه از آن دست موارد است، البته طبق بررسی‌های انجام‌شده جاده به لحاظ علائم و استانداردها مشکلی نداشته است.

تقی زاده خاطرنشان کرد: بررسی‌ها تا سه هفته آینده که جلسه بعدی کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار می‌شود ادامه دارد و گزارش آن در قالب اطلاعیه اعلام می‌شود.