جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
در گفت‌وگوی ویژه خبری

قالی‌باف: مسئولیت آلودگی و ترافیک با ما نبود

کد خبر : ۳۷۵۵۳۵

صراط: شهردار تهران گفت: در حوزه سرمایه گذاری شهرداری تهران 10 هزار و 500 میلیارد تومان دارایی هایی دارد که بر اساس مصوبه فعلی آماده فروش و سرمایه در اختیار است. از این رو شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلکه شاخص های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی اش هم مثبت است. طبیعتا بخشی از این ها تعهدات دولت است که باید به آن عمل کنند و خود آنها هم این بحث را می دانند.

به گزارش فارس، محمد باقر قالی باف ، با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما ضمن ارایه گزارش 12 ساله حوزه مدیریت شهری به سوالات روز شهروندان پاسخ داد.

وی با اشاره توسعه خطوط مترو در شهر تهران، تاکید کرد: در طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران هشت خط مترو و دو خط به عنوان خطوط اکسپرس از شهرهای دور پیش بینی شده بود. یکی از خطوط تندرو از شرق تهران و شهرک های اطراف دماوند به تهران پیش بینی شده و دیگری در شهرک های بعد از کرج قرار داشت که هر دو خارج از محدوده شهر تهران است.

خطوط مترو پایتخت تا افق 1404 ساخته شده است

شهردار پایتخت ادامه داد: در خود شهر تهران هشت خط مترو پیش بینی شده بود که تا افق 1404 باید این خطوط تکمیل می شد. البته خاطرم است در سال 84 که من توفیق خدمت پیدا کردم تنها دو خط مترو به صورت ناقص اجرا شده بود. خط یک در شمال تهران از ایستگاه حقانی در اراضی عباس آباد شروع می شد و تا شهرری می رفت، دیگری خط دو مترو بود که از میدان صادقیه به سمت دردشت در شرق تهران امتداد پیدا می کرد. البته خط تهران – کرج هم وجود داشت که در مجموع ما حدود 74 کیلومتر مترو بیشتر نداشتیم.

شهردار تهران ابراز داشت: طبیعتا باید خطوط یک و دو مترو را تکمیل می کردیم و خطوط سه، چهار، پنج، شش، هفت و هشت را نیز اجرا می کردیم.

وی با اشاره به پایان ساخت مترو در شهر تهران ابراز داشت: امروز کار همه خطوط مترو انجام شد و 75 کیلومتر مترو را به 320 کیلومتر خط مترو رسانده ایم. در واقع از جهت زمانی در حدود بیش از بیست سال گذشته 75 کیلومتر مترو ساخته شد و در دهه گذشته مترو به 320 کیلومتر رسیده شد. البته در این خطوط حدود 285 کیلومتر مسیری است که مردم از آن استفاده می کنند اما باید در نظر داشت که هر خطی مترو ریل هایی هم برای نگهداری و تعمیرات دارد.

امکان ندارد کاری در مترو انجام شود و ایمنی مردم در آن لحاظ نشود

قالی باف در پاسخ به سوالی درباره نامه منتشر شده درباره خط هشت مترو تهران یادآور شد: این نامه مربوط به دادستانی نبود؛ بلکه حوزه قضایی یکی از بخش های شهر آفتاب نامه ای نوشته بود و گفته بود بر اساس گزارش رسیده امنیت اینجا مشکل دارد؛ این نامه نه از سوی دادگستری تهران و نه دادستان تهران نبوده است.

شهردار تهران افزود: البته منظور از امنیت این نبود که مترو دچار مشکل است بلکه بحث این بود که چون ریل مترو در حاشیه اتوبان ساخته شده، ممکن است خودروهایی که حرکت می کنند از جاده منحرف شوند و با قطار برخورد کنند.

وی با بیان اینکه فاصله استاندارد خط8 تا اتوبان تهران-قم رعایت شده است، تصریح کرد: این خط مترو خارج از محدوده شهر تهران قرار دارد و مسئولیت آن نیز بر عهده شهرداری تهران نبود، در دولت نهم و دهم وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری وقت بخش هایی از این خط را گرفته بودند. در آن زمان هم ساخت همین خط تصویب و ابلاغ شده بود. بنابر این بخشی را خودشان شروع به کار کردند اما توان این کار در آنها وجود نداشت، نهایتا درخواست کردند شهرداری تهران این کار را انجام دهد.

به گفته قالی باف ادامه خط هشت مترو از فرودگاه حضرت امام (ره) تا شهرک پرند باید از سوی دولت مورد کمک و حمایت قرار گیرد تا این کار انجام شود.

وی تاکید کرد: امکان ندارد کاری در مترو ساخته شود و ایمنی مردم در استفاده از مترو به خطر بیفتد، این غیر قابل قبول و غیر قابل انجام است. طبیعتا همه استانداردهای روز بر اساس ضوابط و مقررات حوزه بهره برداری مترو رعایت می شود. چرا که مهم ترین موضوع ما ایمنی و رفاهی است که به شهروندان داده می شود.

همه ایستگاه های مترو با بهترین تجهیزات فنی و رفاهی ساخته و بهره برداری می شود

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره تجهیز ایستگاه های مترو نیز گفت: در گذشته ایستگاه های مترو آماده بودند اما حتی زمانی که پله برقی در آن ها نصب نشده بود مورد بهره برداری قرار می گرفت. در آن زمان ما ترجیح داشتیم که پله برقی های تولید داخلی را داشته باشیم اما در نهایت پله برقی های تولید داخلی از جهت تعداد و ظرفیت پاسخگو نبود چرا که پله های برقی مترو از نوع پله برقی های صنعتی هستند و شرایط خاصی دارند.

قالی باف افزود: آن زمان ما ایستگاه ها را باز نمی کردیم تا پله برقی در آن ها نصب شود اما مردم می گفتند ما 20 – 30 پله را خودمان می رویم اما این امکان وجود داشته باشد که از مترو استفاده کنیم، اما مجددا به این جمع بندی رسیدیم که هیچ ایستگاهی بدون هیچ کسری در حوزه خدماتی بهره برداری نشود. امروز به نقطه ای رسیده ایم که همه ایستگاه های ما با بهترین تجهیزات فنی و رفاهی ساخته و بهره برداری می شود.

وی با اشاره به بهره برداری از ایستگاه مترو فرودگاه امام خمینی (ره)، یادآور شد: این ایستگاه یکی از زیباترین و بزرگ ترین ایستگاه های ما از جهت ایمنی، معماری، ساخت و تکمیل به شمار می رود. حتی دیروز در مراسم بهره برداری از خط هشت، خانه مادر و کودک را هم در ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) افتتاح کردیم و کلیه تسهیلات لازم آنجا فراهم شده است. بخشی از این صحبت هایی صورت می گیرد را باید بد اخلاقی های حاشیه ای بنامیم.

تهران 6هزار اتوبوس کم دارد/82درصد هزینه خرید اتوبوس با دولت است

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز گفت: هم اکنون شهر تهران حدود شش هزار دستگاه اتوبوس دارد و حدود چهار هزار اتوبوس کم دارد. البته از همین شش هزار اتوبوس نیز 50 درصد عمر مفید خودشان را از دست داده اند، به روایتی شهر تهران شش هزار اتوبوس کم دارد.

قالی باف یادآور شد: بر اساس قانون خرید اتوبوس بر عهده دولت است که 82 درصد هزینه اتوبوس ها را دولت و 18 درصد آن را شهرداری ها تامین می کنند.

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل در شهرداری تهران اولویت اول ما بوده است، از جهتی که هم تاثیر در نگاه اقتصادی و مصرف سوخت دارد و منجر به کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های اقتصادی می شود. از دیگر سو باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد از این رو حمل و نقل عمومی مهم ترین موضوع ما به شمار می رود.

اگر دولت 1500 واگن را بدهد روزانه 10 میلیون مسافر با مترو جا به جا می شود

شهردار تهران ادامه داد: در سال 84 کل سهم مترو در حوزه حمل و نقل چهار درصد از سفرها بوده است اما امروز 19 درصد سفرها با مترو انجام می شود. این در شرایطی است که اگر امروز 1500 واگن از سوی دولت تحویل مترو می شد، ظرفیت را از 19 درصد به بیش از 35 درصد می رساندیم؛ یعنی روزانه 10 میلیون مسافر را جا به جا می کردیم و بیش از برنامه عمل می کردیم.

قالی باف با اشاره به سرفاصله خطوط مترو، گفت: بعضی از خطوط مترو 10 دقیقه و برخی دیگر هر 5 دقیقه یک قطار می آید اما از جهت فنی این امکان فراهم است که هر دو و نیم دقیقه یک قطار به ایستگاه بیاید که این شرایط ظرفیت ما را به بیش از دو برابر افزایش خواهد داد.

افزایش بالغ بر 1000تایی تعداد واگن ها طی دهه اخیر در ناوگان مترو

به گفته شهردار تهران در سال 84 کمتر از 300 واگن مترو در شهر تهران وجود داشت اما امروز واگن های مترو از مرز 1300 واگن گذشته اند.

وی خاطرنشان ساخت: 50 درصد هزینه مترو بر عهده دولت است که در هزینه های زیرساختی باید تامین می شد ما امروز سهم دولت خیلی کمتر از این ارقام است؛ اگر ساخت هر کیلومتر مترو با واگن ها 230 میلیارد تومان هزینه دارد، در خطوط سال های اخیر کل بودجه ای که از سوی دولت در ختیار مترو قرار گرفته است کمتر از 100 میلیارد تومان بوده است، یعنی بودجه های دولتی کمتر از 350 متر ساخت مترو است اما در همین شرایط خطوط شش، هفت و هشت مترو ساخته شد و خط سه نیز با ایستگاه های متعدد در اختیار مردم قرار دارد.

امروز در همه بخش ها با یک تهران جدید روبرو هستیم

قالی باف با تاکید بر اینکه امروز در تهران با یک تهران جدیدی روبرو هستیم، تاکید کرد: در خطوط بی آر تی نیز مطالعه شد و ضمن استفاده از تجربه دنیا، مطالعات مقایسه ای با بقیه شهرها صورت گرفت. من با دو – سه نفر از شهردارانی که در این بخش شهرت جهانی داشتند ملاقات کردم و تجربه های آنها را پیدا کردیم. در نهایت امروز در سطح تهران تصور کنید اگر بی آر تی نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ امروز بیش از 10 خط بی آر تی داریم و شاهد هستید که خطوط بی آرتی چه اثری داشته است. علاوه بر این اتوبوس های کولر دار و اتوبوس های دو کابین وارد شده و این تغییرات در حوزه حمل و نقل ایجاد شده است.

شهردار تهران افزود: در حوزه تاکسی نیز دولت همراهی خوبی داشته است به نحوی که همه تاکسی ها نوسازی شدند و تعداد بسیار محدودی باقی مانده است. علاوه بر این دیگر از مینی بوس های فرسوده قدیمی در سطح شهر خبری نیست. از این رو شاهد هستیم در همه بخش ها با تهران جدیدی روبرو هستیم.

وی یادآور شد: 10 سال قبل اگر وارد مترو می شدید شاهد بودید که یک خط مترو و یک خط ناقص وجود داشت اما امروز هشت خط مترو در اختیار مردم است و تعدد و جا به جایی ایستگاه ها نیز وجود دارد. حتی ایستگاه هایی را داریم که سه خط مترو در آن تقاطع پیدا می کنند و می تواند حمل و نقل را راحت و روان کند.

مردم بهترین قاضی برای تحولات شهر هستند

قالی باف در پاسخ به سوالی درباره تعابیر مختلف منتقدان و حامیان از عملکرد وی در طول 12 سال گذشته، عنوان داشت: نمی خواهم به موضوع «شهر سوخته» یا «آواربرداری» که برخی سیاست زده ها اشاره می کنند کاری داشته باشم. شهرداری و کار شهر مشخص است، شما یک شهروند هستید و از صبح تا شب می بینید از این رو می توانید قضاوت کنید. همه می دانند این حرف غیر قابل قبولی است.

برنامه شهرداری در 12ساله گذشته براساس خردجمعی بسته شده است

شهردار تهران تاکید کرد: این شهر در آغاز کار خودش را با برنامه شروع کرد، همین الان هم دوستان عزیزی که به درستی برای چهار سال آینده برنامه تنظیم می کنند، می بینید این برنامه ها دقیقا در همان راستای برنامه هایی بوده است که تا الان در 12 سال گذشته پیش رفته است. دلیل اصلی این است که این برنامه را با خرد جمعی بستیم و از مردم و نخبگان استفاده کردیم.

در تهران جدید دغدغه ما نیازهای مردم و مشارکت آنان در امور شهر بوده است

وی گفت: در تهران جدید یکی از اصول اصلی ما مردم بودند، من به عنوان شهردار خودم دغدغه ای ندارم بلکه دغدغه من باید دغدغه مردم باشد. همه تلاش ما این بود که توجه داشته باشیم مردم چه نیازهایی دارند، به اضافه اینکه بستر حضور مردم و مشارکت آن ها را فراهم کنیم.

بدون درنظرگرفتن گرایش های سیاسی و سلایق قومی، مذهبی و دینی به مردم خدمت کردیم

شهردار تهران یادآور شد: در این دوره موضوعات مهمی مثل محله محوری، شکل دادن به شورایاری ها و هیات امنا در محلات، توسعه و تجهیز سرای محلات و ... انجام شده است. چون ما بر حضور مردم و خدمت به مردم معتقدیم. البته این خدمت هم باید به دور از گرایش های سیاسی و سلایق قومی، مذهبی و دینی باشد. صرفا همین که شهروندان در این شهر هستند، شهرداری بدون هیچ تبعیضی باید به همه اینها خدمت دهد.

اجازه ندادیم فاصله شمال و جنوب افزایش یابد

وی تاکید کرد: البته معتقدیم حتما مناطق و محله های محروم و جنوب شهر برای ما موضوعیت دارد. همچنین آن 96 درصدی که عمده مردم هستند برای ما موضوعیت دارد. یکی از بحث هایی که به طور جدی داشتیم همین بود که اجازه ندهیم فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا کند.

شهردار تهران ادامه داد: تا قبل از سال 84 شهر ما دو قطبی بود و روز به روز این دو قطبی گسترده تر می شد. البته تنها دو قطبی جنوب و شمال نبود بلکه دو قطبی شرق و غرب را داشتیم اما امروز همه مردم عزیز ما در شهر این اتفاق نظر را دارند که نه تنها این فاصله بیشتر نشد بلکه این فاصله کاهش پیدا کرد.

قالی باف با بیان اینکه هم از بعد نرم افزاری و هم از بعد سخت افزاری فاصله شمال و جنوب کاهش پیدا کرده است، گفت: ما خط سه مترو را از جنوب شهر شروع کردیم، با توجه به اینکه در شمال شهر بسترها برای ما بیشتر فراهم بود اما با این وجود این خط را از اسماعیل آباد و ابتدای جاده ساوه شروع کردیم و در ادامه تا قلعه مرغی و خیابان ولی عصر (عج) و شمال شرق تهران امتداد پیدا کرد.

وجود63محله محروم در تهران

وی گفت: در زمینه بزرگراه ها ما سعی کردیم این نگاه رسیدگی به مناطق محروم را مورد توجه قرار دهیم. البته در خود مناطق یک و دو نیز محلاتی داریم که کاملا محروم هستند. به طور کلی ما 63 محله داریم که ممکن است در شمال شهر هم وجود داشته باشند اما محروم هستند و به طور ویژه به آنها رسیدگی می کنیم.

اولویت دادن به محرومان، توجه به معلولان و مشارکت معنی دار مردم اساس کار

شهردار تهران با بیان اینکه سیاست اولویت دادن به محرومان و مستضعفان، توجه به معلولان و مشارکت معنی دار مردم اساس کار است، گفت: تلفن 137 روزانه بیش از 4 هزار تماس دارد و مردم بیش از 1500 خدمت مستقیم می گیرند، این فرهنگ نه در تهران بلکه کم کم به بقیه کلانشهرها هم سرایت پیدا کرد. در کنار این موارد 1888 به عنوان جایی که مردم مرتب بر ما نظارت کنند فعالیت می کند.

شهرداری حدود 15هزار و 500میلیاردتومان بدهی دارد و 19هزار میلیارد تومان طلب از دولت

قالی باف در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی های شهرداری تهران، تاکید کرد: امروز این بحث در شورای شهر مطرح بود و معاون مالی و اقتصادی شهرداری نیز توضیحات دقیق را ارایه دادند. 15 هزار و 500 میلیارد تومان مجموعه دیون شهرداری تهران است که این از دارایی، مالیات، بیمه، پیمانکاران بانک ها و سود کارمزد بانک ها را شامل می شود اما همین شهرداری 19 هزار میلیارد تومان هم از دولت بر اساس حسابرسی ها طلبکار است.

فروش املاک در شهرداری براساس مصوبه شوراست

وی افزود: می گویند شهرداری املاک زیادی را فروخته است، کل املاکی که در طول دوره 12 سال در شهرداری تهران فروخته شده، بر اساس مصوبه شورای شهر تهران بوده است، ما ملکی را بدون تصویب شورای شهر به فروش نمی رسانیم بلکه این ها همه در بودجه سالیانه و تفریغ بودجه وجود دارد. از جهت رقمی نیز کمتر از 11 هزار میلیارد تومان کل املاکی است که فروختیم اما در طول همین 12 سال 22 هزار میلیارد هم املاک به شهرداری تهران اضافه کردیم و خریدیم بنابر این در مجموع دارایی های شهرداری تهران در حوزه املاک بیشتر شده است.

شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلکه شاخص های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی اش مثبت است

شهردار تهران گفت: در حوزه سرمایه گذاری شهرداری تهران 10 هزار و 500 میلیارد تومان دارایی هایی دارد که بر اساس مصوبه فعلی آماده فروش و سرمایه در اختیار است. از این رو شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلکه شاخص های مجموعه گردش مالی و طلب و بدهی، مثبت است. طبیعتا بخشی از این ها تعهدات دولت است که باید به آن عمل کنند و خود آنها هم این بحث را می دانند.

بدهی 800 هزار میلیارد تومانی دولت

قالی باف گفت: البته می دانید دولت محترم هم مشکلات خودش را دارد همچنانکه امشب هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت دولت 800 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. ولی این بدهی به شهرداری وجود دارد. در اینجا گاهی دوستان کم لطفی می کنند چرا که مجلس تصویب می کرد و ردیف می گذاشت که تحت عنوان پرداخت دیون به نهادهای عمومی در یک سال باید دو هزار میلیارد تومان به ما می داند اما از این ردیف چیزی پرداخت نمی شد و این دیون جمع شده است.

در یک دهه گذشته تهران دارای طرح جامع و تفصیلی شد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فروش تراکم در شهر تهران، گفت: از دهه 50 این شهر طرح جامع نداشته است اما در یک دهه گذشته شهر دارای طرح جامع و تفصیلی شد و این طرح جامع و تفصیلی همه مراحل قانونی خودش را طی کرد. در سال 86 طرح جامع تهران در شورای عالی شهرسازی و طی دو نوبت در دولت مطرح و تصویب شد. بر اساس آن طرح تفصیلی نیز تصویب شد. این اولین بار است که شهر دارای طرح جامع و تفصیلی شد که در حوزه سرانه ها مشخص و مدون است.

قالی باف تاکید کرد: امروز درحوزه هوشمند سازی شهر تهران بیش از 130 – 140 خدمت داده می شود که این خودش انضباط کاری و شفافیت مالی و ساخت و ساز را بالا می برد. قطعا پروانه ها درست صادر می شود اما ممکن است در حوزه ساخت کسانی تخلفاتی انجام دهند. در اینجا باید سازمان نظام مهندسی و خود شهرداری تهران نظارت داشته باشد.

امروز تهران جدید بر مدار یک برنامه مشخص و مدون کارش را پیش می برد

شهردار تهران در ادامه عنوان داشت: امروز تهران جدید بر مدار یک برنامه مشخص و مدون کارش را پیش می برد چرا که معتقدم این ریل قابل تغییر نیست، چون با خرد جمعی برایش تصمیم گرفته شده است.

تراکم فروشی که در دهه 70 داشتیم وجود ندارد

وی افزود: اگر منظور تراکم فروشی است، من تراکم فروشی را قطعا رد می کنم چرا که حرکتی که در دهه 70 در شهر تهران اتفاق می افتاد و می گفتند هر چه پول می دهی، آش می خوری دیگر وجود ندارد.

قالی باف ادامه داد: فی نفسه تراکم یعنی کسی که در یک عرصه زمینی که دارد، چقدر می تواند متراژ ساخت داشته باشد؟ این بر اساس طرح تفصیلی محاسبه می شود. تراکم پایه یعنی تراکمی که با حداقل قیمت هر شهروندی می تواند بر اساس حقوق شهروندی دریافت کند. قبلا در شهر تهران این میزان 120 درصد بوده است اما تراکم پایه را در طرح جامع و تفصیلی برای جنوب شهر 180 درصد کردیم و شمال شهر 120 درصد باقی ماند. دومین تراکم نیز تراکم مجاز است و به تراکمی می گویند که بر اساس قانون و طرح تفصیلی داده می شود. تراکم مجاز هم در بعضی پهنه ها ممکن است 240 درصد باشد اما در همه پهنه ها روی سایت شهرداری تهران مشخص است و مردم می توانند ببینند. خارج از تراکم مجاز و پایه یک متر تراکم دیگر فروخته نمی شود.

آلودگی هوا و ترافیک که متولی اش دولت بود 2کار برزمین مانده تهران است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره چالش های پیش روی شهر تهران، ابراز داشت: یکی از آرزوهای من در این 12 سال این بود که بحث آلودگی هوا و ترافیک را حل کنیم. بیش از سه چهار بار در گفت و گوی ویژه خبری آمدم و اعلام کردم آلودگی هوا و ترافیک قابل حل است، اما مسئولیت این کار با دولت است نه شهرداری تهران. چندین بار این موضوع مطرح شد اما دولت موضع گرفت. بنده گفتم یا دولت مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد یا آماده هستیم مسئولیت را به ما واگذار کنند تا در یک برنامه مشخص شش ساله، آلودگی هوا و ترافیک را در تهران حل کنیم.

شهردار تهران افزود: اول بحث دولت این بود که اینها طرح ندارند اما طرح را ارائه دادیم و در جلسه هیات دولت مطرح شد، همه قبول کردند طرح شهرداری امکان پذیر است اما متاسفانه آنها گفتند خودمان اجرا می کنیم و به شهرداری نمی دهیم. امروز اگر از من سوال کنید کدام کار بر زمین مانده است، می گویم همین آلودگی هوا و ترافیک دو چالش باقی مانده اصلی است. البته ما بخشی که مربوط به شهرداری بود را تا سال 1400 حل کردیم همچنانکه امروز بزرگراه ها و شبکه ریلی ما تکمیل شده و حوزه حمل و نقل عمومی را توسعه دادیم.

وی تاکید کرد: در سال 84 حدود یک میلیون و 700 هزار خودرو در شهر تهران داشتیم اما امروز خودروهای ما بالای چهار میلیون دستگاه هستند. اگر این زیر ساخت ها را نساخته بودیم با مشکلات جدی تری روبرو بودیم.

شهردار تهران عنوان داشت: تعداد بزرگراه هایی که ساختیم به اندازه همه بزرگراه هایی است که ساخته شده است، تعداد تقاطع ها قبلا 154 بوده است که امروز به 340 تقاطع رسیده است از این رو امروز شما از شرق به غرب می توانید بدون چراغ قرمز عبور می کنید.

وی افزود: از عزیزان شورای پنجم و شهردار جدیدی که از جهت رویکرد سیاسی هم جهت هستند عاجزانه می خواهم مهم ترین موضوع را در کارشان آلودگی هوا و ترافیک بدانند تا این مشکل را حل کنند.

احداث130سوله بحران طی دهه اخیر

قالی باف در پاسخ به سوال دیگری درباره مدیریت بحران در شهر تهران، گفت: کشور ما یک کشور حادثه خیز است و جزو 10 کشور حادثه خیز جهان محسوب می شویم. شهر تهران نیز جزو شهرهایی است که دو خطر سیل و زلزله آن را تهدید می کند، طبیعتا مدیریت بحران کشور باید برای این موضوع برنامه ریزی کند. البته مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری تهران است اما ما هم بخشی از سازمانی هستیم که دولت باید به صورت مشخص این حمایت را انجام دهد.

شهردار تهران یادآور شد: شهرداری بیشترین سرمایه گذاری را بدون کمترین حمایتی از سوی دولت در مدیریت بحران انجام داده است. امروز در مطالعات زلزله، هوشمند سازی قبل از بحران و مطلع کردن مردم، شناسایی گسل های شهر تهران و نحوه ساخت و ساز در حاشیه گسل ها، ارتباطات در زمان بحران و آموزش های مردمی کارهای گسترده ای ورت گرفته است. حتی بیش از 130 سوله را در مناطق تهران ساختیم این در حالی است که قبلا یک سوله بحران هم نبوده است از این رو در حد توان خود آمادگی داریم.

وی گفت: وقتی از زلزله صحبت می کنیم، اگر زلزله گسترده و قوی باشد حتما امکانات و تجهیزات ما جوابگو نیست. اما در این زمینه ما تا کنون پل های متعدد را ترمیم و تقویت کردیم، ساخت بزرگراه ها در زمان زلزله خودش را نشان می دهد و می تواند بزرگ ترین سرویس و دسترسی ها را بدهد. حتی بعضی از ساختمان های مهم حیاتی را توانستیم تقویت کنیم اما متاسفانه در مجموعه در حوزه مدیریت بحران توجه کافی در کشور به این موضوع نشده است.

قالی باف درباره مهم ترین چالش پیش روی شهردار جدید تهران نیز از چالش آلودگی هوا و ترافیک یاد کرد و گفت: امیدوارم دوستان دولت را متقاعد کنند که یا خودشان این موضوع را پیگیری کنند یا از سوی مدیریت شهری جدید این کار انجام شود.

لزوم اجرای مدیریت یکپارچه شهری

شهردار تهران از ضعیف بودن قانون شهرداری ها به عنوان یک زخم کهنه یاد کرد و گفت: در بقیه دنیا همه اختیارات شهر در دست شهرداری ها است اما این چالش بزرگی جلوی راه مدیریت شهری جدید وجود دارد. ما یک قانون طراحی کردیم و این قانون به وزارت کشور و دولت رفت تا مورد بررسی قرار گیرد اما نتیجه نگرفتیم

با همه توانم خدمت کردم؛ کاستی ها را ببخشید و حلالم کنید

وی در پایان خطاب به مردم پایتخت و ایران و گفت: مردم عزیز این شهر و نمایندگان آنها به حقیر اعتماد کردند و 12 سال اداره شهر را به من واگذار کردند، من همینجا از همه قصورها و کوتاهی که در انجام وظیفه داشتم از همه شهروندان و ملت عزیز عذرخواهی می کنم. من معقدم بیش از شما مردم عزیز از چالش ها و کمبود های شهر مطلع هستم اما خداوند خودش می داند در این مدت 12 سال وقت لازم و کافی و تلاش لازم و کافی برای حل این چالش ها صرف کردیم و هر چه در توان داشتیم را انجام دادیم.

قالی باف ابراز داشت: نادر روزهایی پیدا شد که قبل از اذان صبح تا پاسی از شب بیرون از خانه نباشم و به مردم خدمت نکنم، در این مسیر سعی کردم خدمت به مردم را یکنواخت انجام دهم. در تهران جدید هم تلاش من این بود که رضایت شما را جلب کنم چون معتقدم رضایت شما نمونه و نمادی از رضایت خداوند است. این در شرایطی است که هم در تحریم خارجی بودیم و هم در این 12 سال تحریم داخلی از سوی دولت ها داشتیم اما هرگز از کمبود ها با شما سخن نگفتیم.

برای من فقط نظر مردم مهم است نه گرایش های سیاسی

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: این برای من مهم نیست که سلایق مختلف و گرایش های سیاسی چه می گویند بلکه برای من مهم این است که شما مردم چه فکر می کنید و بتوانیم رضایت شما مردم را کسب کنیم

وی درباره سمت آینده خود نیز گفت: من هیچ وقت فکر نکردم کجا می روم بلکه همیشه فکرم این بوده است هر کجا هستم خوب کار کنم.