صراط: مقام معظم رهبری سال گذشته در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام
خمینی(ره)، در مرقد مطهر امام راحل فرمودند: یکی از عناوین و اوصافی که
دربارهی امام راحل عظیمالشّأن ما، کمتر بهکار رفته است و کمتر از این
عنوان استفاده کردهایم، عبارت است از یک عنوان جامع که من اینجور تعبیر
میکنم: مؤمنِ متعبّدِ انقلابی.
به گزارش میزان، امسال نیز به سیاق سالهای گذشته، سخنران اصلی مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل، خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری است؛ بی شک ارزنده ترین، جامع ترین و شیواترین تبیین و تفسیر پیرامون ابعاد شخصیتی امام عظیم الشان در بیان جانشین بر حق ایشان، موجود است.
به گزارش میزان، امسال نیز به سیاق سالهای گذشته، سخنران اصلی مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل، خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری است؛ بی شک ارزنده ترین، جامع ترین و شیواترین تبیین و تفسیر پیرامون ابعاد شخصیتی امام عظیم الشان در بیان جانشین بر حق ایشان، موجود است.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام در 4 سال اخیر:
مومنِ متعبدِ انقلابی
مقام
معظم رهبری سال گذشته در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی، در
مرقد مطهر امام راحل فرمودند: یکی از عناوین و اوصافی که دربارهی امام
راحل عظیمالشّأن ما، کمتر بهکار رفته است و کمتر از این عنوان استفاده
کردهایم، عبارت است از یک عنوان جامع که من اینجور تعبیر میکنم: مؤمنِ
متعبّدِ انقلابی. ما امام را با صفات متعدّدی همواره توصیف میکنیم امّا این
صفت -که ما کمتر امام را با آن توصیف کردهایم- یک صفت جامع است؛ مؤمن
است، متعبّد است، انقلابی است.
وحشت قدرتهای مادی از کلمه انقلاب
انقلاب
یک کلمه است و در دل آن حقایق بیشماری وجود دارد؛ امامِ انقلاب یعنی
پیشوای همهی این خصوصیّاتی که کلمهی انقلاب متضمّن آن است. قدرتهای مادّی
هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند، عصبانی بودند و البتّه
میهراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر بهخاطر این صفت بود: صفت انقلابیگری
امام؛ با این خصوصیّتِ او دشمن بودند. امروز هم دشمنان ملّت ایران با
خصوصیّت انقلابیگری او خصومت دارند و دشمنند. اساساً قدرتهای مادّی از
کلمهی انقلاب وحشت میکنند؛ از کلمهی «انقلاب اسلامی» وحشت میکنند،
میهراسند، میرَمند.
ایران بهخاطر انقلاب اسلامی تحریم است
فشارهایی
هم که وارد میکنند، بهخاطر انقلابیگری است؛ شرح خواهم داد که انقلابیگری
متضمّن چه مفاهیم و معانی و خطّمشیهایی است؛ حق دارند که بترسند. فشارها
البتّه با بهانههای مختلف وارد میشود؛ گاهی با بهانهی هستهای، گاهی با
بهانهی حقوق بشر و بهانههایی از این قبیل، امّا حقیقت قضیّه عبارت است از
همین که دشمنان ملّت ایران و دشمنان ایران اسلامی از خصوصیّت انقلابیگری
واهمه دارند و نگرانند. در همین اواخر، در چند ماه قبل از این، یک
سیاستمدار آمریکایی گفت: ایران بهخاطر انقلاب اسلامی تحریم است؛ اصل تحریم
مربوط به انقلاب ۱۹۷۹ -یعنی انقلاب سال ۵۷- است! این یک حقیقت است.
امامِ انقلابیِ ما کشور را از منجلابها بیرون کشید
امامِ
انقلابیِ ما کشور را از منجلابها بیرون کشید؛ بهوسیلهی انقلاب، کشور را
از منجلابهای متعدّدی خارج کرد. جوانهای عزیز ما که دوران قبل از انقلاب را
درک نکردهاند، لمس نکردهاند، باید درست دقّت کنند و توجّه کنند که مسئله
این است، مسئلهی اساسی این است. اگر یک ملّتی مسئلهی اساسی خود را
نداند، گمراه میشود. مسئله این است که انقلاب اسلامی آمد این کشور را از
منجلابها نجات داد؛ از منجلاب وابستگی، از منجلاب عقبماندگی، از منجلاب
فساد سیاسی، از منجلاب فساد اخلاقی، از منجلاب حقارت بینالمللی.
خطر تحریف شخصیت امام(ره)
مقام
معظم رهبری در سال 94 طی بیاناتی در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت
امام خمینی رحمهالله، با اشاره به تلاشها برای تحریف شخصیت امام(ره)
فرمودند: آنچه امروز به شما عرض میکنم تحت عنوان «تحریف شخصیّت امام»
است.تحریف شخصیّتها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا
مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بهصورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همهی
اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است،
رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر
تحریف شود زیان بزرگی بهوجود خواهد آمد. امام را نباید بهعنوان صرفاً یک
شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی اینجور میخواهند: امام یک
شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود،
بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را
با تجلیل میآوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را اینجور بشناسند و
بشناسانند و اینجور تلقّی کنند؛ این غلط است.
تحریف امام (ره) از سوی دشمن
در
زمان حیات امام هم برای تحریف شخصیّت امام کار میشد؛ از یکطرف دشمن بود
که از اوّل انقلاب سعی کرد در تبلیغات جهانی خود امام را بهصورت یک
انقلابی خشک و خشن - از نوع آنچه در تاریخ انقلابهای بزرگ و معروف عالم مثل
انقلاب فرانسه، انقلاب مارکسیستی شوروی و بعضی از انقلابهای دیگر
میشناسیم - معرّفی کند؛ یک انسانی که خشک است و خشن است و گره ابروی او
باز نمیشود و صرفاً نگاه میکند به مقابلهی با دشمن و هیچ عاطفهای، هیچ
انعطافی در او نیست؛ امام را اینجوری معرّفی میکردند که این غلط بود. بله،
امام قاطع بود، غیر متزلزل بود، در تصمیم خود - همانطور که حالا عرض
خواهم کرد - انسانی راسخ بود لکن مظهر عاطفه بود، مظهر لطافت بود، مظهر
محبّت بود، مظهر دلداری و دلدادگی در مقابل خدا و در مقابل خلق خدا، بخصوص
نسبت به قشرهای مظلوم و مستضعف جامعه بود؛ این کاری بود که دشمن از روز
اوّل در انقلاب ما، در تبلیغات جهانی نسبت به امام انجام میداد.
تحریف شخصیت امام(ره) دانسته و ندانسته در داخل
در
داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛
حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که بهنظرشان پسندیده بود، به امام
نسبت میدادند؛ درحالیکه ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین
جریان ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجایی که بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام
را بهصورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینههای
سیاسی، حتّی در زمینههای فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم
بشدّت غلط و خلاف واقع است. ما اگر بخواهیم شخصیّت امام را به معنای واقعی
کلمه پیدا کنیم، این راه دارد؛ اگر ما این راه را - که عرض خواهم کرد -
رفتیم، مطلب حل خواهد شد والّا امروز کسانی میآیند طبق میل خود و سلیقهی
خود یکجور امام را معرّفی میکنند، ممکن است در فرداها کسان دیگری بیایند و
بر طبق سلایق دیگری، بر طبق حوادث دیگری که در دنیا پیش میآید، مصلحت
بدانند که امام را جور دیگری معرّفی کنند؛ این نمیشود. محبوبیّت امام در
بین مردم یک چیز ماندگار است؛ این را نتوانست دشمن از بین ببرد؛ برای همین،
مسئلهی تحریف شخصیّت امامِ نافذ در دلهای مردمان زیادی - در کشور و بیرون
از کشور - خطر بزرگی محسوب میشود.
نفی اسلام آمریکایی
اوّلین
مطلبی که در [مکتب] امام وجود دارد، اثباتِ اسلام ناب محمدّی و نفی اسلام
آمریکایی است. امام، اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار داد.
اسلام آمریکایی چیست؟ اسلام آمریکایی در زمان ما و در زمان امام و در همهی
زمانها - تا آنجایی که ما میشناسیم، ممکن است در آینده هم همینجور باشد -
دو شاخه بیشتر ندارد: یکی اسلام سکولار، یکی اسلام متحجّر؛ لذا امام،
آنکسانی را که تفکّر سکولاری داشتند - یعنی دین را، جامعه را، رفتار
اجتماعی انسانها را، جدای از اسلام میخواستند - همواره در ردیف کسانی گذاشت
که نگاه متحجّرانهی به دین داشتند.
بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر
یکی
از اصول امام اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعدهی الهی، و نقطهی
مقابل، بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی است؛ این یکی از اجزاء
مکتب امام است. اتّکال به قدرت الهی؛ خدای متعال وعده داده است به مؤمنین؛
و کسانی که این وعده را باور ندارند در کلام خودِ خداوند لعن شدهاند.
اعتقاد به اراده مردم و نیروی مردم
اعتقاد
به ارادهی مردم و نیروی مردم، و مخالفت با تمرکزهای دولتی؛ این از جملهی
خطوط اصلیِ حرکت امام است. در آنروزها سعی میشد بهخاطر یک برداشت
نادرست، همهی کارهای اقتصادی کشور به دولت موکول و وابسته شود؛ امام بارها
و بارها هشدار میداد - و این هشدارها در بیانات ایشان بهطور واضح منعکس
است - که این مسائل را به مردم بسپارید؛ اعتماد به مردم داشت در مسائل
اقتصادی، اعتماد به مردم داشت در مسائل نظامی. این را توجّه کنند: امام از
اوّل پشتیبان ارتش بود؛ کسی که مانع از انحلال ارتش در کشور شد، شخص امام
بود، با وجود این، نیروی سپاه را بهوجود آورد، بعد هم نهاد بسیج را
بهوجود آورد؛ حرکت نظامی را یک جریان مردمی قرار داد.
حمایت از محرومان و مستضعفان
نکتهی
چهارم در بُعد مسائل داخلی کشور؛ امام طرفدار جدّی حمایت از محرومان و
مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛
اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرفدار عدالت
اجتماعی بود؛ طرفداری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که
امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛ این
یکی از اصول قطعی امام است، همه باید تلاش کنند که فقر را ریشهکن کنند؛
همه باید تلاش کنند که محرومان را از محرومیّت بیرون بیاورند و تا آنجایی
که در توان کشور است، به محرومان کمک کنند. از آن طرف به مسئولان کشور
هشدار میداد دربارهی خوی کاخنشینی - این نکتهای که در قرآن هم آمده است:
وَ سَکَنتُم فی مسٰکِنِ الَّذینَ ظَلَموا - و همه را از خوی کاخنشینی
برحذر میداشت، تأکید مکرّر میکرد بر اینکه به وفاداری طبقات ضعیف اعتماد
کنید؛ این را امام مکرّر میگفت که این کوخنشینانند، این فقرایند، این
محرومانند که این صحنهها را با وجود محرومیّتها پر کردهاند، اعتراض هم
نمیکنند، در میدانهای خطر هم حاضر میشوند؛ [امّا] آن کسانی که
برخورداریهای بیشتری داشتند، در موارد مختلف اگر مشکلی پیش میآمد،
اتّفاقاً آنها بیشتر ابراز نارضایی میکردند.
جبهه مخالف قلدران بینالمللی
نکتهی
پنجم در بُعد خارجی [است]. امام صریحاً در جبههی مخالف قلدران
بینالمللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظهای نمیکرد. این است که امام
در مقابلهی میان قلدران و مستکبران و قدرتهای زورگوی عالم با مظلومان، در
جبههی مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بیتقیّه این را بیان میکرد.
توجه به توطئههای تفرقهافکن
یکی
دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام - این مطلب آخری است
که عرض میکنم - مسئلهی وحدت ملّی است و توجّه به توطئههای تفرقهافکن؛ چه
تفرقهی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقهی بر اساس قومیّتها، فارس و
عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها. تفرقهافکنی یکی از سیاستهای
قطعی دشمن بود و امام بزرگوار ما از اوّل بر روی وحدت ملّی و اتّحاد آحاد
ملّت، یک تکیهی کمنظیر داشت که این یکی از خطوط است. امروز ما این خط را
هم باید دنبال بکنیم. امروز شما میبینید در دنیا مسئلهی تفرقهی دنیای
اسلام یکی از سیاستهای اصلی استکبار است.
در نظام اسلامى قهر و غلبه معنا ندارد
حضرت
آیتالله خامنهای در سال 93 در مراسم بیست و پنجمین سالروز رحلت حضرت
امام خمینی بیان داشتند: هیچ قدرت و غلبهاى در مکتب امام که از تغلب و از
اِعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست. در نظام اسلامى قهر و غلبه معنا
ندارد؛ قدرت معنا دارد، اقتدار معنا دارد، اما اقتدارِ برخاستهى از
اختیار مردم و انتخاب مردم؛ آن اقتدارى که ناشى از زور و غلبه و سلاح باشد،
در اسلام و در شریعتِ اسلامى و در مکتب امام معنا ندارد؛ آن قدرتى که از
انتخاب مردم بهوجود آمد، محترم است؛ در مقابل آن، کسى نبایستى سینه سپر
بکند، در مقابل او کسى نباید قهر و غلبهاى به کار ببرد که اگر یک چنین
کارى کرد، اسم کار او فتنه است؛ این آن نسخهى جدیدى است که امام بزرگوار
ما به دنیا عرضه کرد و به ادبیات سیاسى عالم این فصل مهم را افزود. در این
نسخهى جدید، یکى از عناصر اصلى - همانطور که اشاره کردیم - به کمک مظلوم
شتافتن و با ظالم مقابله کردن است.
توفیق کامل امام(ره)
امام
در آن کارى که میخواست انجام بدهد، به توفیق کامل دست پیداکرد، [اما] آیا
این کار بزرگ ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا بخشهاى خالى این جدول - که بهطور
طبیعى بخشهاى خالىاى در این جدولهاى اجتماعى و تاریخى قرار دارند - پُر
خواهد شد؟ این بستگى دارد به اینکه من و شما چقدر همت کنیم؛ ما چقدر آگاهى
نشان بدهیم؛ ما چقدر آن خط روشن را مراعات کنیم و در آن خط روشن حرکت
بکنیم.
یقین به وعده الهی
مقام
معظم رهبری در سال 92 در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام
خمینی، فرمودند: در باور به خدا، امام مصداق این آیهی شریفه بود: «الّذین
قال لهم النّاس انّ النّاس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا
حسبنا الله و نعم الوکیل» .(۱) «حسبنا الله و نعم الوکیل» را امام با همهی
وجود ادا میکرد و از بن دندان به آن معتقد بود. امام به خدای متعال اعتماد
داشت، به وعدهی الهی یقین داشت، برای خدا حرکت کرد و کار کرد و حرف زد و
اقدام کرد و میدانست که «ان تنصروا الله ینصرکم» (۲) وعدهی الهی است و
حتمی و تخلفناپذیر است.
در
باور به مردم، امام بزرگوار، ملت ایران را به معنای حقیقی کلمه میشناخت.
امام اعتقاد داشت که این ملت، ملتی است با ایمان عمیق، باهوش و شجاع؛ که
اگر پیشوایان لایقی در میان آنها پیدا شوند، این ملت میتواند مثل خورشید در
میدانهای مختلف بدرخشد؛ امام این را قبول داشت.
تعلیم «ما میتوانیم»
در
باور به خود - اعتماد به نفس - امام به مردم ایران «ما میتوانیم» را تعلیم
داد. امام قبل از آنکه «ما میتوانیم» را به مردم ایران تلقین کند و تعلیم
دهد، «ما میتوانیم» را در وجود خود زنده کرد؛ اعتقاد خود را به توانائی
شخصیتی خود، به معنای حقیقی کلمه، به مظهر بروز و ظهور رساند. در روز
عاشورای سال ۴۲ امام در عین غربت، در میان طلاب و مردم قم در مدرسهی
فیضیه، محمدرضا شاه را که با اتکای آمریکا و قدرتهای خارجی، به طور بیقید و
شرط و بیمهاری بر کشور حکومت میکرد، تهدید کرد که اگر اینجور حرکت کنی،
این راه را ادامه دهی، من به مردم ایران خواهم گفت تو را از ایران بیرون
کنند! این را چه کسی میگوید؟ یک روحانی ساکن در قم، بدون سلاح، بدون
تجهیزات، بدون پول، بدون پشتوانهی بینالمللی؛ فقط به اتکاء ایمان به خدا و
اعتماد به نفس، که میتواند در این میدان بایستد.