صراط: وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: مد گرایی نباید فرهنگ ایرانی – اسلامی ما را تخریب کند از سوی دیگر توجه به تولید ملی می تواند برای ۵۰۰ هزار نفر اشتغالزایی کند.
به گزارش مهر . سید رضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر شامگاه شنبه در تالار وحدت نیازسنجی بر مبنای اخلاق گرایی را یکی از ضروریات در حوزه مد و لباس دانست و افزود: وقار ایرانی باید رعایت شود و لباس همواره مورد توجه ایرانیان بوده است و پیشینه این توجه به ۶ هزار سال پیش بر می گردد به این معنی که ما ایرانی ها از هزاران سال پیش تاکنون از سبک هایی پیروی کرده ایم که لباسمان نسبت به جوامع دیگر از برجستگی و نمود بیشتر و بهتری برخوردار باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت نیازسنجی در زمینه مد و لباس اشاره کرد و بیان کرد: ما باید نیاز و ذائقه مخاطب خود را بشناسیم. وقتی ۵ هزار و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره مد و لباس رسیده یعنی ذائقه ها متنوع است. پس این سلیقه های متنوع باید در نظر گرفته شود اما مد و مدگرایی نباید هویت ایرانی – اسلامی ما را تخریب کند و با اخلاق گرایی منافات داشته باشد چرا که هویت بن مایه حیات یک جامعه است.
صالحی امیری لباس را یک زبان و یک رسانه دانست و افزود: در دنیای امروز لباس به یک رسانه تبدیل شده و نشان دهنده شخصیت آدمها است. هویت ایرانی – اسلامی ما در لباس ما باید رعایت شود و لباس باید نه مایه تفاخر باشد و نه تحقیر.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر قرار است جامعه اخلاق مدار باشد باید لباس ایرانی متناسب با اخلاقیاتتولید شود و نهادهای دولتی باید از این لباس های ایرنی – اسلامی حمایت کنند.
وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی کار هستند، افزود: از این میان دولت می تواند برای ۷۰۰ هزار نفر اشتغالزایی کند و لباس حوزه ای است که می تواند نیروی انسانی بیکار را مورد توجه قرار دهد پس توجه به تولید ملی یعنی کاهش بیکاری و کاهش حاشینه نشینی و آسیب های اجتماعی. بنابراین آنها که می کوشند ویترین ها را از کالاهای خارجی پر کنند به افزایش بیکاری این سرزمین کمک کرده اند.
صالحی امیری به نقش لباس و تاثیر آن بر خانواده های ایرانی اشاره و بیان کرد: لباس باید به بنیان خانواده توجه کند. با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم و همه در تلاشند تا نو بودن را حس کنند لباس نباید امنیت خانواده ها را تحت تاثیر قرار دهد به این معنی که موجب ایجاد طبقات فرادست و فرودست شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش نهادهای آموزشی در حوزه مد و لباس اشاره و بیان کرد: سیستم آموزش و پرورش ما باید سبک زندگی ایرانی – اسلامی را از طریق لباس آموزش دهد. برای مثال به کشورهای پیشرفته ای چون ژاپن سبک زندگی خود را با لباس های ساده تعریف می کنند و به ساده زیستی اهمیت می دهند. علاوه بر بخش آموزش، رسانه ها بویژه صدا و سیما هم باید به تبلیغ کالاهای ایرانی بپردازند و زمان بیشتری را به طراحان و به فعالان حوزه مد و لباس اختصاص دهد چرا که رسانه ها حلقه ارتباطی میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان هستند.
وی به ضرورت تدوین یک برنامه جامع ۱۰ ساله در حوزه مد و لباس اشاره کرد و افزود: این برنامه باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته و تدوین شود تا یک صدای واحد وجود داشته باشد و تکثر از بین برود. در هر حال همه حرف ما به طراحان این است که فرهنگ ایرانی – اسلامی را درک کنند و دست رد به کالاهای خارجی بزنند.
لباس مهمترین نماد ایرانی است
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: ما در حوزه مد و لباس کارهای بسیاری در پیش داریم چرا که لباس کارآمدترین نیرویی است که بشر امروز با آن سر و کار دارد و لباس ایرانی باید با هنجارهای ایرانی – اسلامی هماهنگ باشد.
وی در ادامه لباس را مهمترین نماد دانست و افزود: اگر ما به استقلال فکری، فرهنگی واقتصادی فکر می کنیم باید به نمادها توجه داشته باشیم و لباس مهمترین نمادی است که در اولین برخورد، هر کس را با آن می شناسیم پس رسالت بزرگی بر عهده طراحان است و وزارت ارشاد هم از این طراحان حمایت می کند تا کار خود را به بهترین نحوه انجام دهند.
به گزارش مهر . سید رضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر شامگاه شنبه در تالار وحدت نیازسنجی بر مبنای اخلاق گرایی را یکی از ضروریات در حوزه مد و لباس دانست و افزود: وقار ایرانی باید رعایت شود و لباس همواره مورد توجه ایرانیان بوده است و پیشینه این توجه به ۶ هزار سال پیش بر می گردد به این معنی که ما ایرانی ها از هزاران سال پیش تاکنون از سبک هایی پیروی کرده ایم که لباسمان نسبت به جوامع دیگر از برجستگی و نمود بیشتر و بهتری برخوردار باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت نیازسنجی در زمینه مد و لباس اشاره کرد و بیان کرد: ما باید نیاز و ذائقه مخاطب خود را بشناسیم. وقتی ۵ هزار و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره مد و لباس رسیده یعنی ذائقه ها متنوع است. پس این سلیقه های متنوع باید در نظر گرفته شود اما مد و مدگرایی نباید هویت ایرانی – اسلامی ما را تخریب کند و با اخلاق گرایی منافات داشته باشد چرا که هویت بن مایه حیات یک جامعه است.
صالحی امیری لباس را یک زبان و یک رسانه دانست و افزود: در دنیای امروز لباس به یک رسانه تبدیل شده و نشان دهنده شخصیت آدمها است. هویت ایرانی – اسلامی ما در لباس ما باید رعایت شود و لباس باید نه مایه تفاخر باشد و نه تحقیر.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر قرار است جامعه اخلاق مدار باشد باید لباس ایرانی متناسب با اخلاقیاتتولید شود و نهادهای دولتی باید از این لباس های ایرنی – اسلامی حمایت کنند.
وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی کار هستند، افزود: از این میان دولت می تواند برای ۷۰۰ هزار نفر اشتغالزایی کند و لباس حوزه ای است که می تواند نیروی انسانی بیکار را مورد توجه قرار دهد پس توجه به تولید ملی یعنی کاهش بیکاری و کاهش حاشینه نشینی و آسیب های اجتماعی. بنابراین آنها که می کوشند ویترین ها را از کالاهای خارجی پر کنند به افزایش بیکاری این سرزمین کمک کرده اند.
صالحی امیری به نقش لباس و تاثیر آن بر خانواده های ایرانی اشاره و بیان کرد: لباس باید به بنیان خانواده توجه کند. با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم و همه در تلاشند تا نو بودن را حس کنند لباس نباید امنیت خانواده ها را تحت تاثیر قرار دهد به این معنی که موجب ایجاد طبقات فرادست و فرودست شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش نهادهای آموزشی در حوزه مد و لباس اشاره و بیان کرد: سیستم آموزش و پرورش ما باید سبک زندگی ایرانی – اسلامی را از طریق لباس آموزش دهد. برای مثال به کشورهای پیشرفته ای چون ژاپن سبک زندگی خود را با لباس های ساده تعریف می کنند و به ساده زیستی اهمیت می دهند. علاوه بر بخش آموزش، رسانه ها بویژه صدا و سیما هم باید به تبلیغ کالاهای ایرانی بپردازند و زمان بیشتری را به طراحان و به فعالان حوزه مد و لباس اختصاص دهد چرا که رسانه ها حلقه ارتباطی میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان هستند.
وی به ضرورت تدوین یک برنامه جامع ۱۰ ساله در حوزه مد و لباس اشاره کرد و افزود: این برنامه باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته و تدوین شود تا یک صدای واحد وجود داشته باشد و تکثر از بین برود. در هر حال همه حرف ما به طراحان این است که فرهنگ ایرانی – اسلامی را درک کنند و دست رد به کالاهای خارجی بزنند.
لباس مهمترین نماد ایرانی است
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: ما در حوزه مد و لباس کارهای بسیاری در پیش داریم چرا که لباس کارآمدترین نیرویی است که بشر امروز با آن سر و کار دارد و لباس ایرانی باید با هنجارهای ایرانی – اسلامی هماهنگ باشد.
وی در ادامه لباس را مهمترین نماد دانست و افزود: اگر ما به استقلال فکری، فرهنگی واقتصادی فکر می کنیم باید به نمادها توجه داشته باشیم و لباس مهمترین نمادی است که در اولین برخورد، هر کس را با آن می شناسیم پس رسالت بزرگی بر عهده طراحان است و وزارت ارشاد هم از این طراحان حمایت می کند تا کار خود را به بهترین نحوه انجام دهند.