پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲

تاکید وزیر بر شفاف‌سازی تخلفات صندوق فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش،‌ صندوق ذخیره فرهنگیان را یک بنگاه اقتصادی خواند و بر شفاف سازی تخلفات صورت گرفته در آن تاکید کرد.
کد خبر : ۳۴۰۲۱۰
صراط: وزیر آموزش و پرورش،‌ صندوق ذخیره فرهنگیان را یک بنگاه اقتصادی خواند و بر شفاف سازی تخلفات صورت گرفته در آن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ فخرالدين دانش آشتياني در سلسله نشست هاي قطبي با مديران كل آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور با اشاره به صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: مديريت اين صندوق بايد از افراد اقتصاددان و كساني كه بنگاه داري اقتصادي كرده اند، استفاده كرد.

وي از ارتباط وسيع تر صندوق ذخيره فرهنگيان با بدنه آموزش و پرورش به عنوان يكی از برنامه هاي اين صندوق در آينده ياد كرد و با ابراز اميدواري از اطلاع رساني شفاف درباره روند عملكرد صندوق گفت: از ظرفيت های آموزش و پرورش می توان در بخش مسايل رفاهی معلمان بهره جست.

وزير آموزش پرورش به بحث كوچك سازي و چابك سازي آموزش و پرورش و كاهش لايه هاي موجود درآن اشاره كرد و گفت: با مطالعات تطبيقي بايد به سمت بهره گيري از ظرفيت هاي برون سازماني مانند شهرداري ها در موضوع پشتيباني از مدارس ، فضاها، استانداردسازي ، مبحث كاربري و برنامه ريزي شهري كه در همه جاي دنيا روال است ، حركت كرد .

وي شفاف سازي و جارزدن و هياهو را دو امر متفاوت خواند و گفت: جار زدن موجب آسيب هاي جدي بر جامعه فرهنگيان كشور مي شود.

دانش‌آشتیانی گفت: اينجانب وقت زيادي براي روشن شدن موضوع تخلف صندوق ذخيره فرهنگيان گذاشته‌ام، قوه قضائيه نيز پيگير موضوع است تا انشاء ا... بتوانيم اعتبارات را به صندوق بازگردانيم.

آموزش و پرورش به تنهايي متولي آموزش نيست

وی در بخشی دیگر از سلسله نشست هاي قطبي با مديران كل آموزش و پرورش استان هاي كشور وظيفه آموزش و پرورش را سياست گذاري دانست و بر اين نكته كه آموزش و پرورش به تنهايي متولي امر آموزش نيست ، تاكيد كرد.

دانش آشتياني گفت: هدف از برگزاري اين نشست ها آن است تا از نزديك به گفت وگو بنشينيم ، برنامه ها ، طرح ها ، نظر ها ، پيشنهادها و درنهايت هرمشكلي كه درباره تك تك استان ها وجود دارد را بررسي كنيم و با همفكري يكديگر، گامي در راستاي ارتقاي تعليم و تربيت برداريم و به بهره وري برسيم .

وي با اشاره به تشكيل كارگروه هاي مختلف براي انجام برنامه هاي كوتاه مدت افزود : اين كارگروه ها موظفند با مشاركت افراد حوزه ستادي و صاحب نظران بيروني با اخذ نقطه نظرات استان ها ، يك برنامه عملياتي ترسيم كنند.

وزيرآموزش و پرورش عنوان اولين كارگروه را كارگروه اقتصاد آموزش و پرورش ناميد كه محور آن تأمين منابع مالي و بهينه هزينه كردن ، مشاركت نهادهاي غيردولتي در تامين منابع مالي آموزش و پرورش و ديگر مباحث مالي است و ادامه داد البته نتايج واقعي اين كارگروه گرچه براي دستيابي برنامه هاي عملياتي در دراز مدت مشخص خواهد شد اما براي عملياتي كردن برنامه هاي كوتاه مدت تشكيل شده است.

او گفت: اعقتاد دارم ، مي توانيم آموزش و پرورش را از اين وضعيتي كه هر سال گرفتار مسايل مالي باشد ، نجات دهيم، زيرا تاكنون بيشترين نگاه ما به بودجه دولتي بوده است كه اين نگرش بايد تغيير كند ، اين به آن معنا نيست كه از حمايت دولت برخوردار نباشيم بلكه به اين معناست كه مانند اكثر نقاط دنيا بايد از همه ظرفيت ها ي كشور براي آموزش و پرورش استفاده كنيم.

عضو كابينه تدبير واميد با اشاره به اين نكته كه آموزش و پرورش ، تنها متولي آموزش نيست و نقش سياست گذاري دارد، گفت: نهاد تاثير گذار آموزش و پرورش حتي در اجرا نيز نقش چنداني ندارد و بيشتر، نهادهاي مردمي و عمومي هستند كه بايد در اجرا نيز كمك كنند، اگر اين حركت يعني تغيير نگرش در جامعه صورت گيرد ، مساله مالي اين نهاد نيز حل مي شود كه البته كار دشواري نيست، زيرا بسياري از كشورها از اين روند به نتايج خوبي دست يافته اند .

گفتني است؛ مديران كل آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور طي 3 روز گذشته در قالب 3 قطب استاني با وزير آموزش و پرورش از نزديك ديدار و گفت و گو كردند و مسائل و موضوعات استاني را مورد تبادل نظر و بررسي قرار دادند.