سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵

سفر به تهران تروریستها را نگران کرد

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان رئیس جمهوری سابق این کشور را اولین قربانی راه صلح دانست و گفت: سفر "برهان الدین ربانی" به تهران بر انگیزه تروریستها برای ترور وی افزود.
کد خبر : ۳۳۸۰۸

به گزارش صراط نیوز "محمد حسن جعفری" در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش که چرا برهان الدین ربانی رئیس جمهوری سابق افغانستان پس از سفر به ایران و شرکت در نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی ترور شد؟ گفت: ربانی تلاشهای بسیاری را برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان انجام داد اما هویت طالبان را افشا نکرد و وی را می توان اولین قربانی راه صلح دانست.

وی تاکید کرد: برهان الدین ربانی رابطه بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشت و به عنوان شخصیت برجسته ملی افغانستان یاد می شد و در نهایت همسویی با تهران باعث شد تا سرویس امنیتی پاکستان (ISI) و طالبان به فکر ترور وی بیفتند.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: برهان الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی بزرگترین حزب افغانستان بود و چندین وزیر و شخصیت برجسته از این حزب در دولت فعالیت می کنند و همین موضوع باعث شد تا گروه های تروریستی به فکر به شهادت رساندن وی بیفتند و سفر ربانی به تهران این انگیزه تروریست ها را مضاعف کرد.

محمد حسن جعفری پاکستان، طالبان و گروههای تروریستی را پشت پرده کشته شدن ربانی دانست و گفت: پاکستان طالبان را وسیله ای برای رسیدن به مقاصد خود می دانند و اسلام آباد نیز خود آلت دست آمریکا و ناتو است که دل خوشی از ربانی نداشتند.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: امیدوارم مردم افغانستان به این نتیجه برسند که شبه نظامیان عامل فساد و تباهی کشور هستند زیرا در پی صلح با دولت افغانستان نبوده و از آنجا که آلت دست مزدوران از جمله کشورهای غربی و پاکستان هستند، باید مجازات شوند.

محمد حسن جعفری گفت: با توجه به خروج نیروهای کامل سفارت عربستان از کابل بدون هماهنگی می توان گفت که طالبان هر روز بر حملات خود می افزایند و نیروهای ظالمی بوده که غیر از تباهی مردم هدفی را دنبال نمی کنند و در این میان تنها افغانی ها باید تاوان سنگینی را پرداخت کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضعف نیروهای امنیتی افغانستان گفت: باید تدابیر امنیتی بیشتری در کشور اتخاذ شود اما علاوه بر ضعف مدیریتی نیروهای امنیتی، افراد نفوذی بسیاری در ارتش افغانستان حضور دارند که باعث می شود تا چنین حوادث دردناکی رخ دهد.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: از دولت پاکستان می خواهم تا از اقدامات لجوجانه و احمقانه خود دست بردارد، تصمیم قاطع بگیرد و با خروج مزدوران خود بیشتر از این مردم افغانستان را تباه نکند.

برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان روز سه شنبه در خانه خود در کابل در نزدیکی سفارت آمریکا در کابل ترور شد. هنوز عامل این حمله و میزان خسارت به منطقه محافظت شده دیپلماتیک در کابل که دومین حمله طی هفته اخیر است، مشخص نیست.

ربانی از سوی "حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان به عنوان رئیس شورای صلح این کشور انتخاب شده و کار مذاکره با گروههای مختلف طالبان برای دستیابی به صلح در این کشور را عهده دار بود. به اذعان کارشناسان، عملکرد این شورا به ریاست ربانی مثبت بوده و دستاوردهای خوبی تاکنون داشته است.

برچسب ها: ترورستها ربانی