صراط: نروزنامه جوان نوشت: نزدیک به شش ماه از تشکیل فراکسیون امید گذشته شده است و نگاهی کوتاه به عملکرد این فراکسیون نشان میدهد که در پیگیری اهداف کلان نظام و توجه به مطالبات بحق مردم توفیق چندانی نداشتهاند.
در حالی که فراکسیون امید به دنبال این بود که بتواند در مجلس شورای اسلامی به اکثریت دست یابد، اما نتایج بعدی نشان داد چنین ارزیابیای بسیار از واقعیت دور است، کما اینکه این مسئله خود را در انتخاب علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نشان میدهد.
حال سؤال اینجاست که این فراکسیون در شش ماهه اخیر چه مواضعی در قبال مهمترین مشکلات کشور اتخاذ کرده است؟
شاید منفیترین جملهای که از نمایندگان فهرست امید، آن هم در خصوص یک مسئله ملی در ذهن مردم نقش بسته است، سخنانی بود که از سوی فاطمه حسینی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید آن هم در بحبوحه ماجرای فیشهای نجومی بیان شد.
ماجرای فیشهای نجومی در حقیقت پیش از تشکیل مجلس دهم و آغاز به کار فراکسیون امید آغاز شد و آن هم زمانی بود که فیش حقوقی رئیس بیمه مرکزی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری در شبکههای تلگرامی منتشر شد. مبلغ فیش به قدری سنگین بود که موجب به وجود آمدن جوی سنگین و در نهایت استعفای رئیس بیمه ایران شد، با این حال در ادامه فیشهای حقوقی دیگری به خصوص از صفدرحسینی دوباره موجی گسترده را در بین افکار عمومی به راه انداخت.
این موج و انتقادات گسترده در نهایت به جایی رسید که موجب واکنش صریح رهبر انقلاب اسلامی شد. ایشان در نماز عید فطر با اشاره به بحث حقوقهای نجومی و ضرورت مقابله با آن تأکید کردند: در این موضوع، در گذشته، قطعاً کوتاهیها و غفلتهایی شده است که باید جبران شود اما مسئولان باید موضوع حقوقهای نامشروع را به طور جدی پیگیری کنند و اینگونه نباشد که سر و صدایی به پا و بعد هم قضیه به فراموشی سپرده شود.
در این موضوع، باید دریافتهای نامشروع بازگردانده شود و افرادی که مرتکب بیقانونی شدهاند، مجازات و افرادی هم که از قانون سوءاستفاده کردهاند، برکنار شوند، زیرا آنان لیاقت حضور در مراکز و مسئولیتها را ندارند.
در این میان آنچه جالب است، انتساب نظری به فاطمه حسینی در این باره بود که حقوقهای پدر وی حق او از سفره انقلاب است، پخش این اظهار نظر سبب نفرت بیشتر از اقدام صفدرحسینی شد. جنجالها در این میان آنچنان بالا گرفت که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هیئت رئیسه مجلس را مسئول بررسی صحت این سخنان کرد که در نهایت هم روشن شد، این اظهار نظر صحیح نبوده است.
صرفنظر از واکنش بد فراکسیون امید نسبت به مسئله بحث حقوقهای نجومی و ذینفع بودن برخی از اعضای آن در این مسئله، این فراکسیون حتی در بحث بررسی طرح مقابله با حقوقهای نجومی نیز نتوانست عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهد. این طرح در همان بررسی فوریت آن با مخالفت بسیاری از نمایندگان فراکسیون امید روبهرو و عملاً از جریان بررسی خارج شد.
شاید در پایان مجلس دهم یکی از مهمترین نقاط سیاهی که در پرونده امید مورد بررسی قرار بگیرد، همین پرونده حقوقهای نجومی باشد.
از هستهای چه خبر
در کنار حقوقهای نجومی واکنش فراکسیون امید مجلس نیز نسبت به برخی مسائل مطرح در حوزه سیاست خارجی نه تنها نشانی از حساسیت به مسائلی ملی ندارد بلکه نتوانسته است انتظارات رهبر انقلاب اسلامی را نسبت به این حوزه برآورده سازد. یکی از مهمترین مسائلی که در طول شش ماه اخیر گریبانگیر کشور بوده، بحث برجام و بدعهدیهای مکرر امریکا بوده است.
در این میان مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن قانونگذاری مجلس میتواند با موضعگیریهای مناسب در این باره سبب فشار بر امریکا برای جلوگیری از هر گونه بدعهدی شود، با این حال آنچه تاکنون در این باره دیده شده سکوت کامل بوده است.
حتی در جریان تصویب قانون ۱۰ ساله تحریمهای ایران در کنگره امریکا برخلاف برخی سخنان اولیه در خصوص تصویب یک لایحه دوفوریتی برای ممنوعیت ورود هر گونه مواد مصرفی امریکا عملاً هیچ اتفاقی نیفتاد. در این میان تنها برخی از نمایندگان مجلس بانی صدور دو طرح از سوی مجلس شدند تا برخی از فعالیتهای هستهای کشور به روال سابق بازگردد.
این عملکرد مجلس به طور حتم از طرف مقابل نیز رصد شده و معیاری در این باره محسوب میشود و فهرست امید در این باره نیز عملکرد مناسبی از خود به جای نگذاشته است.
سکوت در برابر مشکلات موجود در کشور
یکی دیگر از مواردی که در مورد فراکسیون امید به شدت به چشم میخورد، وجود گرایش قوی به دولت است که سبب مماشات برخی از نمایندگان این فراکسیون نسبت به عملکرد دولت شده است. این نکته در حالی به چشم میخورد که یکی از مهمترین انتقادات به برخی نمایندگان در دورههای گذشته مجلس وکیلالدوله بودن نمایندگان مجلس بود.
حالا به نظر میرسد همین مسئله به یک پاشنه آشیل برای نمایندگان فهرست امید تبدیل شده است و بسیاری از آنان در قبال فسادهای مهم دولت سکوت پیشه کردهاند.آش به قدری شور شده که حتی صدای برخی نمایندگان نیز درآمده است.
سیدابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد در همینباره میگوید: رئیسجمهور خیالش از اعضای فراکسیون امید راحت است و میداند این فراکسیون از مجموعه دولت حمایت خواهد کرد و همین خاطرجمعی موجب شده است که ارتباط قوی با فراکسیون امید برقرار نکنند. باید رابطه دولت و رئیسجمهو با فراکسیونی که حامیاش است، بهتر باشد. اصلاحطلبان قصد دارند برای انتخابات ۹۶ هم از آقای روحانی حمایت کنند اما اگر این شیوه رئیسجمهور برای تعامل با اصلاحطلبان ادامه پیدا کند فراکسیون امید و اصلاحطلبان تدبیری دیگر خواهند اندیشید.
فرصتسوزی به چه قیمت
نگاهی به همین کارنامه کوتاه به خصوص در طول چندماه اخیر به خوبی نشان میدهد تا چه اندازه این فراکسیون از فعالیت مناسب بازمانده است. بررسی این فرآیند خود مقال جداگانهای میطلبد که از آن جمله بیتجربگی نمایندگان حاضر در فراکسیون و عدم فعالیت سیاسی سابق آنهاست، اما این مسئله میتواند چه ضربهای به کشور وارد کند.
مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن قانونگذاری کشور وظیفهای مهم و غیرقابل چشمپوشی در تعیین سرنوشت کشور دارد و حضور این فراکسیون باعث فرصتسوزی کشور میشود.
در حالی که فراکسیون امید به دنبال این بود که بتواند در مجلس شورای اسلامی به اکثریت دست یابد، اما نتایج بعدی نشان داد چنین ارزیابیای بسیار از واقعیت دور است، کما اینکه این مسئله خود را در انتخاب علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نشان میدهد.
حال سؤال اینجاست که این فراکسیون در شش ماهه اخیر چه مواضعی در قبال مهمترین مشکلات کشور اتخاذ کرده است؟
شاید منفیترین جملهای که از نمایندگان فهرست امید، آن هم در خصوص یک مسئله ملی در ذهن مردم نقش بسته است، سخنانی بود که از سوی فاطمه حسینی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید آن هم در بحبوحه ماجرای فیشهای نجومی بیان شد.
ماجرای فیشهای نجومی در حقیقت پیش از تشکیل مجلس دهم و آغاز به کار فراکسیون امید آغاز شد و آن هم زمانی بود که فیش حقوقی رئیس بیمه مرکزی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری در شبکههای تلگرامی منتشر شد. مبلغ فیش به قدری سنگین بود که موجب به وجود آمدن جوی سنگین و در نهایت استعفای رئیس بیمه ایران شد، با این حال در ادامه فیشهای حقوقی دیگری به خصوص از صفدرحسینی دوباره موجی گسترده را در بین افکار عمومی به راه انداخت.
این موج و انتقادات گسترده در نهایت به جایی رسید که موجب واکنش صریح رهبر انقلاب اسلامی شد. ایشان در نماز عید فطر با اشاره به بحث حقوقهای نجومی و ضرورت مقابله با آن تأکید کردند: در این موضوع، در گذشته، قطعاً کوتاهیها و غفلتهایی شده است که باید جبران شود اما مسئولان باید موضوع حقوقهای نامشروع را به طور جدی پیگیری کنند و اینگونه نباشد که سر و صدایی به پا و بعد هم قضیه به فراموشی سپرده شود.
در این موضوع، باید دریافتهای نامشروع بازگردانده شود و افرادی که مرتکب بیقانونی شدهاند، مجازات و افرادی هم که از قانون سوءاستفاده کردهاند، برکنار شوند، زیرا آنان لیاقت حضور در مراکز و مسئولیتها را ندارند.
در این میان آنچه جالب است، انتساب نظری به فاطمه حسینی در این باره بود که حقوقهای پدر وی حق او از سفره انقلاب است، پخش این اظهار نظر سبب نفرت بیشتر از اقدام صفدرحسینی شد. جنجالها در این میان آنچنان بالا گرفت که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هیئت رئیسه مجلس را مسئول بررسی صحت این سخنان کرد که در نهایت هم روشن شد، این اظهار نظر صحیح نبوده است.
صرفنظر از واکنش بد فراکسیون امید نسبت به مسئله بحث حقوقهای نجومی و ذینفع بودن برخی از اعضای آن در این مسئله، این فراکسیون حتی در بحث بررسی طرح مقابله با حقوقهای نجومی نیز نتوانست عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهد. این طرح در همان بررسی فوریت آن با مخالفت بسیاری از نمایندگان فراکسیون امید روبهرو و عملاً از جریان بررسی خارج شد.
شاید در پایان مجلس دهم یکی از مهمترین نقاط سیاهی که در پرونده امید مورد بررسی قرار بگیرد، همین پرونده حقوقهای نجومی باشد.
از هستهای چه خبر
در کنار حقوقهای نجومی واکنش فراکسیون امید مجلس نیز نسبت به برخی مسائل مطرح در حوزه سیاست خارجی نه تنها نشانی از حساسیت به مسائلی ملی ندارد بلکه نتوانسته است انتظارات رهبر انقلاب اسلامی را نسبت به این حوزه برآورده سازد. یکی از مهمترین مسائلی که در طول شش ماه اخیر گریبانگیر کشور بوده، بحث برجام و بدعهدیهای مکرر امریکا بوده است.
در این میان مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن قانونگذاری مجلس میتواند با موضعگیریهای مناسب در این باره سبب فشار بر امریکا برای جلوگیری از هر گونه بدعهدی شود، با این حال آنچه تاکنون در این باره دیده شده سکوت کامل بوده است.
حتی در جریان تصویب قانون ۱۰ ساله تحریمهای ایران در کنگره امریکا برخلاف برخی سخنان اولیه در خصوص تصویب یک لایحه دوفوریتی برای ممنوعیت ورود هر گونه مواد مصرفی امریکا عملاً هیچ اتفاقی نیفتاد. در این میان تنها برخی از نمایندگان مجلس بانی صدور دو طرح از سوی مجلس شدند تا برخی از فعالیتهای هستهای کشور به روال سابق بازگردد.
این عملکرد مجلس به طور حتم از طرف مقابل نیز رصد شده و معیاری در این باره محسوب میشود و فهرست امید در این باره نیز عملکرد مناسبی از خود به جای نگذاشته است.
سکوت در برابر مشکلات موجود در کشور
یکی دیگر از مواردی که در مورد فراکسیون امید به شدت به چشم میخورد، وجود گرایش قوی به دولت است که سبب مماشات برخی از نمایندگان این فراکسیون نسبت به عملکرد دولت شده است. این نکته در حالی به چشم میخورد که یکی از مهمترین انتقادات به برخی نمایندگان در دورههای گذشته مجلس وکیلالدوله بودن نمایندگان مجلس بود.
حالا به نظر میرسد همین مسئله به یک پاشنه آشیل برای نمایندگان فهرست امید تبدیل شده است و بسیاری از آنان در قبال فسادهای مهم دولت سکوت پیشه کردهاند.آش به قدری شور شده که حتی صدای برخی نمایندگان نیز درآمده است.
سیدابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد در همینباره میگوید: رئیسجمهور خیالش از اعضای فراکسیون امید راحت است و میداند این فراکسیون از مجموعه دولت حمایت خواهد کرد و همین خاطرجمعی موجب شده است که ارتباط قوی با فراکسیون امید برقرار نکنند. باید رابطه دولت و رئیسجمهو با فراکسیونی که حامیاش است، بهتر باشد. اصلاحطلبان قصد دارند برای انتخابات ۹۶ هم از آقای روحانی حمایت کنند اما اگر این شیوه رئیسجمهور برای تعامل با اصلاحطلبان ادامه پیدا کند فراکسیون امید و اصلاحطلبان تدبیری دیگر خواهند اندیشید.
فرصتسوزی به چه قیمت
نگاهی به همین کارنامه کوتاه به خصوص در طول چندماه اخیر به خوبی نشان میدهد تا چه اندازه این فراکسیون از فعالیت مناسب بازمانده است. بررسی این فرآیند خود مقال جداگانهای میطلبد که از آن جمله بیتجربگی نمایندگان حاضر در فراکسیون و عدم فعالیت سیاسی سابق آنهاست، اما این مسئله میتواند چه ضربهای به کشور وارد کند.
مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن قانونگذاری کشور وظیفهای مهم و غیرقابل چشمپوشی در تعیین سرنوشت کشور دارد و حضور این فراکسیون باعث فرصتسوزی کشور میشود.