صراط: یک کارشناس حوزه لباس اقوام گفت: ایرانیها یکی از کاملترین الگوهای لباس را داشتهاند، مثلا شلوار کردی و بلوچی یکی از زیباترین الگوهایی هستند که طراحان لباس در خارج از کشور از آنها الگوبرداری میکنند.
به گزارش ایسنا، فاطمه بهرامی اظهار کرد: شلوار کردی در 300 سال اخیر، هیچ تغییری نکرده است، بویژه پارچههای آن. ما حتی در شالهای ترکمنی هم هیچ تغییری در طرح و پارچه نمیبینیم. اقوام ترکمن، نقشههای مدرن و جدید را نمیپذیرند.
او درباره اینکه این لباسها تا چه اندازه دستخوش تغییر شدهاند؟ گفت: مدلها تغییر نکرده و هر سرزمین و هر قوم خاصی با توجه به نیازهایی که داشته و منطقه جغرافیایی که در آن زندگی میکرده است، لباس مخصوص به خود را دارد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: نمیتوانیم بگوییم افرادی که لباس اقوام را در نمایشگاهها میدوزند و عرضه میکنند، بدون تغییر در لباس این کار را انجام میدهند، این تغییرات عمدتا بهدلیل استفاده از پارچههای نامناسب است. امروزه حتی ترمه با اینکه طرح و رنگ گذشته را دارد، اما مانند گذشته نیست و بافت و نخ مواردی هستند که دچار تغییر شدهاند.
بهرامی بیان کرد: لباس قشقایی را با پارچههایی برگرفته از کشورهای دیگر تهیه میکنند و دیگر اصالت گذشته را ندارد. شاید الگو و طرح از قدیم مانده باشد، اما پارچهها تغییر کرده، در حالی که تا 100 سال پیش هم از همان پارچههای قدیمی استفاده میشد. سوزندوزیهای بلوچ هم تغییری نکرده، اما متاسفانه پارچههایی که روی آنها سوزندوزی انجام میشود، تغییر کرده است.
او درباره اینکه آیا بهتر نیست کمی لباس اقوام را مدرن کنیم تا نسل جدید هم به آن گرایش پیدا کند؟ تاکید کرد: اصلا، وقتی لباس اقوام مدرن شود، اصالت خود را از دست میدهد. کوچکترین حرکتی در راستای مدرن کردن، لباس را خراب میکند. اگر حق مطلب درباره شالهای ترکمنی به خوبی ادا شود، اصالت آن نیز ماندگار میشود، زیرا این لباسها یکی از زیباترین گزینههای بصری پوشاک اقوام ما هستند که عمری طولانی خواهند داشت، البته اگر به درستی معرفی شوند.
این کارشناس حوزه پوشاک اقوام گفت: بهدلیل مقرون به صرفه بودن، معمولا از پارچههای پلاستیکی در دوخت لباس اقوام قشقایی استفاده میکنند. حتی از پارچههایی به رنگ سیاه برای این کار استفاده میکنند، در حالی که اقوام قشقایی در لباسهایشان اصلا رنگ سیاه نداشتهاند.
به گزارش ایسنا، فاطمه بهرامی اظهار کرد: شلوار کردی در 300 سال اخیر، هیچ تغییری نکرده است، بویژه پارچههای آن. ما حتی در شالهای ترکمنی هم هیچ تغییری در طرح و پارچه نمیبینیم. اقوام ترکمن، نقشههای مدرن و جدید را نمیپذیرند.
او درباره اینکه این لباسها تا چه اندازه دستخوش تغییر شدهاند؟ گفت: مدلها تغییر نکرده و هر سرزمین و هر قوم خاصی با توجه به نیازهایی که داشته و منطقه جغرافیایی که در آن زندگی میکرده است، لباس مخصوص به خود را دارد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: نمیتوانیم بگوییم افرادی که لباس اقوام را در نمایشگاهها میدوزند و عرضه میکنند، بدون تغییر در لباس این کار را انجام میدهند، این تغییرات عمدتا بهدلیل استفاده از پارچههای نامناسب است. امروزه حتی ترمه با اینکه طرح و رنگ گذشته را دارد، اما مانند گذشته نیست و بافت و نخ مواردی هستند که دچار تغییر شدهاند.
بهرامی بیان کرد: لباس قشقایی را با پارچههایی برگرفته از کشورهای دیگر تهیه میکنند و دیگر اصالت گذشته را ندارد. شاید الگو و طرح از قدیم مانده باشد، اما پارچهها تغییر کرده، در حالی که تا 100 سال پیش هم از همان پارچههای قدیمی استفاده میشد. سوزندوزیهای بلوچ هم تغییری نکرده، اما متاسفانه پارچههایی که روی آنها سوزندوزی انجام میشود، تغییر کرده است.
او درباره اینکه آیا بهتر نیست کمی لباس اقوام را مدرن کنیم تا نسل جدید هم به آن گرایش پیدا کند؟ تاکید کرد: اصلا، وقتی لباس اقوام مدرن شود، اصالت خود را از دست میدهد. کوچکترین حرکتی در راستای مدرن کردن، لباس را خراب میکند. اگر حق مطلب درباره شالهای ترکمنی به خوبی ادا شود، اصالت آن نیز ماندگار میشود، زیرا این لباسها یکی از زیباترین گزینههای بصری پوشاک اقوام ما هستند که عمری طولانی خواهند داشت، البته اگر به درستی معرفی شوند.
این کارشناس حوزه پوشاک اقوام گفت: بهدلیل مقرون به صرفه بودن، معمولا از پارچههای پلاستیکی در دوخت لباس اقوام قشقایی استفاده میکنند. حتی از پارچههایی به رنگ سیاه برای این کار استفاده میکنند، در حالی که اقوام قشقایی در لباسهایشان اصلا رنگ سیاه نداشتهاند.