پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱

همه‌چيز درباره‌متهم 3000ميلياردي+عکس

امير منصور آريا دستگير شد/وب سايت امير منصور آريا بسته شد/گروه جالب وب گستر آريا چيست؟/چه كساني با امير منصور آريا كار مي كنند/امير منصور آريا از بازگشت به ايران تا اختلاس 3000 ميلياردي/راه اندازی بانك آریا با دارایی یك بانك دولتی
کد خبر : ۳۳۴۸۳
امير منصور الف .خ معروف به امير منصور آريا متهم اصلي و رديف اول پرونده اختلاس بزرگ تاريخ ايران دستگير شد.

به گزارش «تابناك»، همچنين محسني اژه اي دادستان كل كشور كه طي حكمي از سوي رييس قوه قضائيه مسئوليت مستقيم پي گيري پرونده را دارد امروز از دستگيري 19 نفر در ارتباط با پرونده اختلاس 3000 ميلياردي سخن گفت.

البته نبايد به اين مساله كه شركتهاي فاسد مرتبط با آريا تعطيل و خود وي محاكمه شود بسنده كرد زيرا به فرموده رهبر انقلاب هیچ سوء استفاده‌ای نیست که از درون سیستم اجرایی همکاری‌هایی با آن نشده باشد و اين وظيفه سيستم قضايي و امنيتي اس كه به دنبال ريشه هاي اين فساد در سيستم اجرايي گشته و همه عوامل دخيل در اين پرونده پيچيده را شناسايي نمايند.

اما در اين ميان شخصيت و ارتباطات گسترده اقتصادي امير منصور آريا به دليل حجم باورنكردني جرم ارتكابي به سوژه مورد توجه رسانه ها تبديل گرديد:

وب سايت امير منصور آريا بسته شد

به گزارش تابناك در پي مطرح شدن نام سايت امير منصور آريا كه حاوي اطلاعات كاملي از مجموعه شركتهاي وابسته به وي و افراد كليدي شركت به همراه آدرس و تلفن هاي دفاتر اصلي بود اين سايت موقتا و به بهانه بروز رساني! آنهم در چنين شرايطي!! فعلا در دسترس نمي باشد.



همچنين است احوالات سايت شركت تجارت گستران منصور:




اما هستند هنوز سايتهايي از شركتهاي حلقه هولدينگ امير منصور آريا كه بسته نشده اند و مي توان به آنها مراجعه كرد و هنوز فرصت خارج از سرويس ساختن آنها بدست نيامده است.

كه از اين ميان مي توان به سايت «شركت امير منصور ايرانيان» به آدرس http://www.ami-co.com/ اشاره نمود.



جالب اينجاست كه اين شركت نيز در آدرسي نزديك به محل شركت اصلي و در خيابان احمد قصير واقع بوده است.

گروه جالب وب گستر آريا چيست؟

و البته جالب تر اينجاست كه اين هوليدنگ عجيب كه در همه نوع فعاليتي دست داشته حتي گروه و شركت طراحي وب خود «گروه وب گستر آريا» را نيز تاسيس نموده بود به گونه اي كه سايت شركت اصلي همچنين «شركت امير منصور ايرانيان»، تجارتگران منصور و غالب شركتهاي وابسته به هولدينگ اختلاس توسط همين شركت طراحي شده اند و جالبتر اينكه سايت خود اين شركت نيز هم اكنون در دسترس نيست.







چه كساني با امير منصور آريا كار مي كنند

البته تابناك قبلا در خبري به چندو چون شركت امير منصور آريا و سايتش كه در ان موقع هنوز در دسترس نبود پرداخته و اطلاعات آن در دسترس است كه در آن به كم و كيف همكاري كنندگان اصلي با اين هولدينگ اعم از حقيقي و حقوقي اشاره شده است.

برخي از اين افراد و شركتهاي همكاري كننده با امير منصور الف.خ عبارتند از:

توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا
مدیر عامل:  مه آفرید امیر خسروی
مدیر R&D:  مونا خیری
استان:  تهران
شهر:  تهران 

همچنين:

حدود 20 شركت اقماری شامل آب معدنی داماش گیلان، مروارید درخشان آریا، پخش امیرمنصور ایرانیان، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان، ایمن ترابر آریا، تجارت گستران منصور، داماش ترابر ایرانیان، سامانه های منابع سازمانی كرانه، سبك سازان لوشان، ستارگان امیرمنصور، شفاف شیمی پلاست، صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان، گروه صنعتی نمونه منصور گیلان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ماشین سازی لرستان، مشاوره و مدیریت تدبیر منصور، مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان، نوآوران صنعت الكترونیك قم، خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن و ستاره درخشان درفك



امير منصور آريا از بازگشت به ايران تا اختلاس 3000 ميلياردي

«امیرمنصور الف.خ» مشهور به «امیرمنصور آریا» یك ایرانی ساكن آلمان بود كه با دریافت چراغ سبز برای فعالیت اقتصادی به ایران بازمی گردد و با سرمایه ای حدود یك میلیون فعالیتی جدید در كشور را آغاز می كند. وی با ایجاد برخی روابط و معاملات، این سرمایه را چند برابر كرده و بار دیگر ایران را به مقصد آلمان ترك می كند و پس از استفاده از این سرمایه در آلمان، بار دیگر به ایران برمی گردد. وی در این مقطع به همراه برادرانش، شركتی تحت عنوان شركت (هلدینگ) توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا (سهامی خاص) را با شماره ثبت 273210 راه اندازی می كند.

این شركت با فعالیت در زمینه های متنوع و گوناگونی نظیر خرید، تاسیس، مشاركت، توسعه، فروش، واگذاری و اجاره كارخانه ها و واحدها و شركت های فعال در بخش های تولیدی و خدماتی داخل و خارج كشور؛ ارائه خدمات اقتصادی، فنی، مالی و اعتباری؛ حسابرسی، سرمایه گذاری، تبلیغات رسانه ای، بیمه و انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی و فنی؛ نظارت و پیگیری اجرای سرمایه گذاری و ایجاد شركت ها و موسسه های مطالعاتی و اجرایی برای تحقق و تكمیل اهداف شركت و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار داخلی و خارجی و خرید و فروش كالاهای بازرگانی را با حمایت معنادار برخی باندهای سیاسی و اقتصادی آغاز و فعالیت مشكوك و خزنده خود در اقتصاد ایران را سرعت می بخشد.

شركت امیرمنصور آریا كه به صورت خانوادگی اداره می شود، با دریافت وامهای هنگفت بانكی، خرید شركتهای دولتی با پیش قسط حاصل از وجوه سیستم بانكی و گشایش اعتبارهای مكرر را آغاز و در مدت كوتاهی، حدود 20 شركت اقماری مورد اشاره را در اختیار می گیرد. واردات گوشت از كشور برزیل، خرید كشتارگاه در این كشور و خرید چند كشتی باری ویژه حمل گوشت از تازه ترین اقدامات این شركت به شمار می رود.

روش «الف.خ» برای دریافت وام و مصون بودن از برخورد در این سالها، به كارگیری افراد بازنشسته و صاحب نفوذ در برخی دستگاههای حساس نظام و استفاده از آنان به عنوان اعضای هیات مدیره بود.

این شركت در سالهای 1387 و 1388 با حمایت برخی از پدرخوانده های اقتصادی وابسته به جریان سیاسی منحرف، در ردیف 300 شركت برتر ایران، مورد ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی قرار می گیرد. بر اساس این ارزیابی، شركت امیرمنصور آریا با فروش 12هزار و778 میلیارد ریال در سال 1388 بیشترین صعود و بیشترین رشد فروش را در میان شركت های تازه وارد به خود اختصاص می دهد، به طوری كه درصد رشد فروش این شركت در این سال نسبت به سال 1387 از رشد معادل 493 درصد برخوردار بوده است.

البته این رشد فروش منشأ و سرآغازی غیرقانونی داشت و علت اصلی آن، فروش محصولات فولادی زیر قیمت بازار توسط این گروه بود. شركت امیرمنصور آریا، طی دو سال گذشته با استفاده از LCهای داخلی و خارجی و استفاده از خطوط ریفاینانس توانست حجم بالای محصولات فولادی در داخل كشور به فروش برساند و فروش گروه نیز معمولا زیر قیمت بوده است.

نحوه حضور این گروه در بازار آهن به این ترتیب بود كه ابتدا با استفاده از خطوط ریفاینانس، حجم بالایی از فولاد را وارد كشور كرده و با فروش نقدی آن به زیر قیمت، قدرت مالی بالایی به دست آورده و در زمان سررسید اعتبارات اسنادی با همكاری برخی افراد با نفوذ از پرداخت این مطالبات خودداری می كردند.

راه اندازی بانك آریا با دارایی یك بانك دولتی

نحوه تامین مالی شركت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا از طریق سیستم بانكی نیز خود داستان جالبی دارد كه كم كم با روشن شدن ابعاد ناگفته و انتشار جزییات پنهان آن می تواند راههای نفوذ جریان انحرافی به نظام بانكی كشور را كه كیهان از مدتها پیش در خصوص آن هشدار داده بود افشا كند.

در واقع یكی از اقدامات عجیب و بی سابقه در نظام بانكی كشور، راه اندازی یك بانك خصوصی با دارایی یك بانك دولتی خصوصی شده است، چنانكه برای احداث بانك آریا، تسهیلاتی از سوی بانك صادرات به شركت سرمایه گذاری «امیرمنصور» و شركت «مه آفرید» كه متعلق به «امیر منصور الف.خ» است واگذار می شود كه در تاریخ بانكداری كشور، بی سابقه بوده است.

البته پیشتر نیز یك بساز و بفروش (ع.الف) كه پس از پیوند با باند انحرافی، در حالی كه تنها در یكی از شعبه های یك بانك دولتی حدود 175میلیاردریال بدهی معوق داشت، با نزدیك شدن به برخی افراد در دولت و اخذ وامی ویژه، مقدمات تاسیس بانكی را فراهم آورده بود.

اما این بار، بانك آریا با استفاده مستقیم از منابع بانك های دولتی كشور تاسیس شد و دقیقا زمانی كه قرار بود مجوز این بانك صادر شود، شركت امیرمنصور آریا توانست با قدرت مالی كه سیستم بانكی در اختیار وی قرار داده بود، بخش عمده ای از سرمایه بانك خود را تامین كند و كمكهایی كه از سوی یكی از بزرگترین بانكهای دولتی كشور به گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا شد، نقش عمده ای در تامین مالی سرمایه اولیه تاسیس بانك آریا داشت.

اما داستان پذیره نویسی و تاسیس بانك آریا نیز حاوی نكاتی قابل تامل است. با اوج گیری تقاضاها برای دریافت مجوز تاسیس بانك خصوصی توسط جریان انحرافی كه منجر به تاسیس بانكهای زنجیره ای چون تات، گردشگری و... شد، «الف.خ» هم به فكر افتاد تا در كنار فعالیت شركت توسعه سرمایه گذاری خود و فروش قابل توجه آن براساس ارزیابی IMI-001 (فهرست صد شركت برتر ایران)، بانكی را برای سپرده گذاری درآمدهای هلدینگ خود راه اندازی كند.

در تقسیم بندی بانك ها، بانك آریا به عنوان بانك تجاری با هدف تامین مالی در كوتاه مدت محسوب می شود و گروهی از تجار فولاد و فعالان صنایع غذایی و بازرگانان جزو موسسان آن هستند. سرمایه اولیه این بانك 200 میلیاردتومان است كه 100 میلیارد تومان اولیه را موسسان بانك به صورت نقدی به حساب بانك مركزی واریز كرده و 100 میلیاردتومان باقی مانده هم در دوره پذیره نویسی تكمیل شد كه 90 میلیارد تومان آن در شعب منتخب بانك ملت و 10 میلیارد تومان هم در فرابورس ایران پذیره نویسی شد.

مسئولين اين بانك در ارديبهشت اقدام به استخدام نيرو كردند اما اعطاي مجوز به اين بانك در مرداد منتفي شد.

دادن 2 میلیارد و 700 میلیون دلار LC ریالی برای خرید آهن و شمش فولادی به این افراد و همچنین تسهیلات بی سابقه با توجه به مشكل دار بودن LCها، بر این اقدامات عجیب و پرسش برانگیز افزوده است.