جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵

درویش: دولت «رستاخیز» را آزاد کند

درویش با گلایه از سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید گفت: در دولت تدبیر و امید «رستاخیز» از پرده سینماها پائین کشیده شد
کد خبر : ۳۲۳۱۱۶
صراط: درویش با گلایه از سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید گفت: در دولت تدبیر و امید «رستاخیز» از پرده سینماها پائین کشیده شد و من امیدوارم در انتهای دولت تدبیر و امید هم «رستاخیز» به پرده بازگردد و مرهمی باشد بر این زخم.

به گزارش فارس، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته در بامداد شنبه 27 شهریور ماه با موضوع سینمای جنگ و با حضور احمدرضا درویش روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

درویش در این برنامه با گلایه از سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید گفت: در دولت تدبیر و امید «رستاخیز» از پرده سینماها پائین کشیده شد و من امیدوارم در انتهای دولت تدبیر و امید هم «رستاخیز» به پرده بازگردد و مرهمی باشد بر این زخم بسیار.

بهروز افخمی در این برنامه با طرح این سوال که چرا در سال های اخیر فیلم های جنگی به معنای درستش نداریم و با شعارهایی نظیر ضد جنگ به سمت بی قهرمانی و انفعال در فیلم هایمان رفته ایم می گوید: از سوی دیگر فیلمی مستندگونه مثل «ایستاده در غبار» می آید و فروش خوبی می کند.

درویش پاسخ داد: هر فیلم جنگی خوبی در جهان ساخته شود حتما استقبال می شود. اینکه در سینمای ما چرا ادامه نیافت و دنبال نشد باید از زوایای مختلف پیگیری شود. یکی از دلایلش این است که ساخت فیلم جنگی باید در میدان و صحنه جنگ ساحته شود که این نیاز به اراده ای دارد و این اراده باید در درون این سینما باشد. وقتی سینمای ایران از نظر شخصی من ملی نیست و طبق آمار رسمی 40 میلیون تماشاگر از دسترسی به سینما محروم باشند، دیگر ملی نیست. این یعنی بنیه سینما نحیف است و با این بدنه نحیف نمی توان وارد سینمای پرهزینه ای مثل سینمای جنگی، کودک، انیمیشن و... شد.

وی افزود: من دو آرزو داشتم بعد از «دوئل» یکی ساخت «رستاخیز» بود و یکی «فتح خرمشهر» بود. ولی الان فکر می کنم غیرممکن است برای فتح خرمشهر یک فیلم بزرگ بیگ پروداکشن باعظمت برای آن اتفاق بزرگ تولید کرد. کلا ساحت سینما انقدر کوچک و فقیر شده است که در چنین سینمایی به لحاظ نیروی انسانی و سرمایه نمی توان تولید کرد. همین «دوئل» در بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است. اما با رنج بسیار و تلاش بی حد.

کارگردان «دوئل» ادامه داد: همین امروز اگر «دوئل» بخواهد ساخته شود من عقیده دارم باید اسکوپ ساخته شود. اما همین امروز هم این امکانات وجود ندارد. سینمای جنگی سخت چون اما من اعتقاد دارم اساسا کار سینما کار سخت و خطرناکی است.

وی درباره سینمای جنگی گفت: درباره سینمای جنگی سوال این است اساسا جنگ تنها بین ایران و عراق مطرح بوده است؟ واقعیت این است خیر و این جنگ می توانند بسط پیدا کند. اما امروز محدود شده است به نگاه های ضدجنگ. این بدلیل رویکرد سینماست ما وقتی که مخاطب مان محدود به عده ای خاص شده که امکان دیدن فیلم ها دارند یا رسانه هایی که منعکس کننده هستند یا جشنواره هایی که محل حضور فیلم ها هستند، این توقع می رود.

 

درویش در ادامه افزود: سوال من این است بابت حضور بین المللی سینمای ایران در همه جشنواره ها چقدر هزینه شده است و برای همین موضوع چقدر ارز وارد ایران شده است؟ همواره هزینه کرده ایم و مردم دنیا از سینمای ما خبری ندارند. امروز ما چند تهیه کننده داریم که با تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینمایی در جهان - غیر از جشنواره ها - رابطه تناتنگ دارند که فیلم اکران کنند و به تلویزیون آنها بدهند؟ نیست. پس ما جهانی نیستیم. در چنین سینمایی وقتی "آژانس شیشه ای" و "دوئل" و... ساخته می شود باید کلاهمان را بالا بیاندازیم.

درویش در ادامه با طرح گلایه هایی از توقیف فیلم «رستاخیز» گفت: «رستاخیز» شانس و اقبال بزرگ زندگی من بوده است. باید دو مسئله را درباره آن تفکیک کرد. اولا همین که ساخته شده است اتفاق خوبی بوده است. این فیلم تجربه بزرگی برای مدیریت منابع مالی و انسانی برای سینما بوده است. برای خود من دانشگاه بزرگی بوده است.

کارگردان «رستاخیز» افزود: مسائلی هم که برای بعد از ساخت فیلم و در حین نمایش آن پیش آمده است، فرامتنی است. که به دلیل همین نحیف و کوچک بودن سینمای ایران رخ می دهد و اگر مسئولین تمام آرمان سینما را در جشنواره اش نمی دیدند، این اتفاق برایش پیش نمی آمد.

وی افزود: امروز این ضعف مفرط باعث شده است، خیال و آروزهای ما در فیلم هایمان خراش پیدا کند. دیگر خیال های ما به سمت عشایر، دریاها، معادن و... نمی رود. قصه های ما آرزان شده است و برای پرفروش شده با کمترین هزینه به یک ساختمان رسیده است. این دیگر سینما نیست. امروز آمار سینمایی فاجعه است. تنها 67 شهر ما سینما دارد. این یک تبعیض بزرگ فرهنگی است.

این کارگردان ادامه داد: ماجرای بعد از پائین کشیده شدن فیلم «رستاخیز» ماجرای فرامتنی است و بسیاری از مسائل آن ربطی به اصل ماجرا ندارد. برای اینکه مگر فیلم زیرزمینی ساخته شده است؟ فیلمی که طی 10 سال پروانه ساخت گرفته است و نهایتا با پروانه نمایش اکران شده است. آن هم درباره موضوعی به مهمی عاشورا.

درویش با گلایه از رفتار دولتمردان ادامه داد: به هر صورت اتفاقی که افتاد شان قوانین سینما زیر سوال رفت و آقایان گفتند به دلیل جشن هسته ای سکوت کنید. مقطع اکران این فیلم با توافق هسته ای همزمان شد. چون جشن هسته ای در پیش بود آقایان گفتند: ما نمی خواستیم حواشی ای که برای این فیلم پیش آمده این جشن را تحت الشعاع قرار دهد. اما بالاخره رای دادگاه صادر شد و دولت را مقصر اعلام کرد.

وی بیان داشت: در دو ساحت ماجرا در حال پیگیری است. در بحث مالی ارشاد زیر بار نمی رفت اما با وجود رای دادگاه مجبور شد دولت بپذیرد و آقای ایوبی هم با تدبیر و درایت خودشان بالاخره به قوانین تمکین کردند. اما در باب اکران و نمایش فیلم به تهیه کننده فیلم مرتبط است و من آرزو دارم بالاخره این فیلم یک روز دیده شود. اما قراردادهای اکران بین المللی فیلم ضربه سنگینی خورده است و احیای آن سخت است.

درویش با ابراز امیدواری از اکران «رستاخیز» در ماه محرم گفت: من امیدوارم که این فیلم اکران شود و به قول آقای ایوبی محرم عاشورایی تری داشته باشیم. من خیلی ناراحت شدم که آقای فخیم زاده در همین برنامه «هفت» گفتند بعد از «رستاخیز» من پشت دستم را داغ می کنم دیگر سمت فیلم تاریخی بروم.


وی نهایتا گفت: دولت تدبیر و امید با این همه قول و تعهد در حوزه فرهنگ اما اینگونه با فیلم برخورد کرد. بالاخره سرنوشت سینمای ایران را که نباید در حوزه شان قوانین و هویتی با رفتار غلط خود زیر سوال برد. در دولت تدبیر و امید «رستاخیز» از پرده سینماها پائین کشیده شد و من امیدوارم در انتهای دولت تدبیر و امید هم «رستاخیز» به پرده بازگردد و مرهمی باشد بر این زخم بسیار.