جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

فروش‌ویژه محصولات‌نامتعارف خارجی+عکس

با وجود تأکیدات مکرر مسئولان نظام مبنی بر توجه به تولید داخل در راستای اشتغال‌زایی مناسب و رونق اقتصادی، هنوز بسیاری از عرضه‌کنندگان کالا این موضوع را در دستور کار ندارند و حتی با مشوق‌های فریبنده‌ای همچون «فروش ویژه» مردم را تشویق به خرید کالاهای خارجی نامتعارف می‌کنند.
کد خبر : ۳۲۰۶۳۶
صراط: با وجود تأکیدات مکرر مسئولان نظام مبنی بر توجه به تولید داخل در راستای اشتغال‌زایی مناسب و رونق اقتصادی، هنوز بسیاری از عرضه‌کنندگان کالا این موضوع را در دستور کار ندارند و حتی با مشوق‌های فریبنده‌ای همچون «فروش ویژه» مردم را تشویق به خرید کالاهای خارجی نامتعارف می‌کنند.

به گزارش فارس با گردشی کوتاه در بازار بسیاری از کالاها نظیر لوازم خانگی، الکترونیک، پوشاک و غیره، متوجه می‌شویم که این بازار مملو از کالاهای خارجی است و کالای داخلی در حاشیه قرار دارد.

نکته قابل توجه در این حوزه عرضه برخی کالاهای غیر ضروری و نامتعارف خارجی توسط فروشنده‌های داخلی آن هم با ارائه مشوق برای جذب خریدار است.

عکسی را که در ادامه گزارش مشاهده خواهید کرد یکی از کاربران فارس ارسال کرده است با این توضیح که در یکی از فروشگاه‌های معروف زنجیره‌ای سطح شهر، دستگاه (درب‌ بطری باز‌کن) مخصوص باز کردن فقط درب‌‌های «بطری چوب‌پنبه‌دار» آن هم در قالب فروش ویژه به فروش می‌رسد.

فروش محصولات نامتعارف خارجی در فروشگاه‌های ایرانی +عکس

با بررسی کوتاه‌ ساختار بسته‌بندی بسیاری از نوشیدنی‌‌ داخلی در ایران ( خصوصاً نوشیدنی‌های گازدار‌) متوجه می‌شوید که اغلب نوشیدنی‌‌های تولید داخل دارای درب پیچی ساده هستند که روی قوطی پیچ یا پرس می‌شود و کمتر نوشیدنی در داخل وجود دارد که دارای درب چوب‌پنبه‌‌ای باشد.

به نظر می‌رسد استفاده چنین کالایی بیشتر در حوزه نوشیدنی‌های خارجی و آن هم فقط مدل‌‌هایی که درب آنها چوب‌پنبه‌دار‌ باشد، است؛‌ طبق بررسی‌های انجام شده، اغلب‌ مدلی از بطری مشروبات الکی خارجی، دارای درب چوب‌پنبه‌ای است بنابراین فروش گسترده چنین کالای غیر متعارفی در فروشگاه زنجیره‌ای معروف سطح شهر و تشویق مردم به خرید، منطقی به نظر نمی‌رسد.

نکته قابل تأمل‌تر این موضوع، بی‌توجهی به تولیدات داخلی در چنین فروشگاه‌های و تبلیغات رنگارنگ تولیدات و برند‌های خارجی و تشویق مردم به چنین کالاهایی است و به نظر می‌رسد هیچ تمهیداتی مبنی بر توجه به تولید داخل در چنین فروشگا‌‌ه‌های ‌بزرگ با سطح تأثیرگذاری وسیع بر ذائقه مخاطب، از سوی مدیران متولی در حوزه بازرگانی وجود ندارد.

خرید هر کالای خارجی زمینه نابودی فرصت‌های شغلی را سبب می‌شود. خرید کالای خارجی به‌ معنای ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی و به همان اندازه بیکاری جوانان ایرانی است. گسترش و رونق تولید کشور موجب می‌شود فرصت‌های شغلی جدیدی به وجود آید و مسأله اشتغال جوانان که به یکی از اصلی‌ترین معضلات فعلی نظام اقتصادی کشور تبدیل شده است، تا حدی برطرف شود.

از سوی دیگر احیای تولید ملی نیازمند الگوی مصرف، الگوی تولید و پیاده سازی فناوری‌های روز است زیرا ‌ظرفیت بالقوه زیادی در سطح کشور فراوان داریم که باید بالفعل شود.

توجه و حمایت از تولید ملی از مهمترین و کلیدی‌ترین مؤلفه‌هایی است که سبب بهبود وضع اقتصادی کشور می‌شود زیرا با به گردش درآمدن چرخ‌های تولیدی کشور، بسیاری از مسائل و بحران‌های فعلی اقتصادی جامعه از بن بست خارج خواهد شد.

حمایت از تولید کنندگان داخلی در جهت تبلیغات مؤثر برای معرفی محصولات ‌از دیگر مهمترین اقداماتی است که در راستای رونق تولید ملی اهمیت دارد زیرا اثبات شده است تبلیغات در دنیای امروز خرج و هزینه کردن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

در این راستا تشویق مصرف‌کنندگان و مردم به مصرف کالای ایرانی به‌منظور حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری، صیانت از اشتغال‌زایی، جلوگیری از خروج ارز و کاهش وابستگی به واردات باید به‌ عنوان اولویت، در اهم امور متولیان باشد و مردم نیز این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

‌تولید داخل حتی اگر با نرخ گران‌تر هم انجام شود‌ ولی با خود اشتغال داخلی را به همراه دارد، اشتغال در بعد ایجابی یعنی افزایش رفاه فردی و اجتماعی و در بعد سلبی یعنی کاهش تمام آسیب های اخلاقی و امنیتی که از قِبَل آن به وجود می آید.

بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی یکی از عوارض خرید کالای خارجی است که امروز بسیاری از خانواده‌ها با معضل بیکاری به نوعی دست و پنجه نرم می‌کنند که این معضل خود زمینه ساز معضلات اجتماعی بسیاری است.

لازم است دولت‌ برای حمایت از تولید داخل اقداماتی را در بخش فناوری، خدمات و ارزان کردن هزینه‌ها برای تولیدکنندگان انجام دهد البته پیاده‌سازی فرهنگ تولید در کشور نیازمند پیگیری و نظارت و اجرای استانداردهای به‌روز در تولید محصولات است.

به هر حال‌ تنها راه برون رفت از رکود و مشکلات اقتصادی کشور در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران علاقمند به حضور در بخش‌های مختلف داخلی است، امری که در نهایت به افزایش اشتغال، رونق اقتصادی و ارتقاء کیفیت کالای داخل می‌انجامد.