سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱

"گزارش مثبت آژانس در مورد ايران"

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش جديدي را در رابطه با برنامه هسته‌اي ايران منتشر کرده و در آن تاييد کرده است که فعاليت‌هاي اتمي ايران شفاف بوده و منحرف نشده‌اند.
کد خبر : ۳۱۱۸۱

علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد، گزارش جديد مثبت و حاکي از قدم‌هاي بزرگي است که دولت ايران براي همکاري با آژانس برداشته است.

شبکه پرس تي‌وي در اين رابطه با وي مصاحبه‌اي را ترتيب داده است که متن آن در زير مي‌آيد:

پرس تي‌وي: قبل از هرچيز من تمايل دارم از شما بپرسم تفاوت اين گزارش با نمونه‌هاي قبلي خود چيست؟

سلطانيه: گفت‌وگو با شما باعث خرسندي است. اين گزارش حقيقتا نمايانگر قدم‌هاي مثبت برداشته شده از زمان انتشار گزارش قبلي بود که اين امري بي سابقه است. در واقع، همان طور که در اين گزارش آمده است، ايران براي اولين بار به معاون مدير کل و گروه وي که به ايران سفر خواهند کرد، اجازه داده است که امکان دسترسي به تاسيسات تحقيق و توسعه براي سانتريفيوژهاي پيشرفته را داشته باشند.

من به شما اطمينان مي‌دهم هيچ بازرسي قادر نبوده است که در تمام جهان آن طور که ما اجازه داديم، به سانتريفيوژها دسترسي داشته باشد. اين امري صد در صد شفاف است و در ديگر نقاط جهان که فعاليت‌هاي غني سازي در جريان است، بي سابقه مي‌باشد. بنا براين، اين يک خبر مهم در رابطه با آخرين تحولات است.

ما همچنين اجازه دسترسي به کارخانه توليد آب سنگين را داديم و در آخرين گزارش آمده است که از سال ۲۰۰۵ ميلادي اين اولين بار است که ما اجازه بازديد از اين کارخانه را داده‌ايم؛ و در آخر و مهم‌ترين نکته حتي در چارچوب به اصطلاح اتهامات، اين است که کشور ايران راه را براي از ميان برداشتن ابهامات هموار کرده و بار ديگر به جامعه جهاني نشان داد که تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اهداف صلح آميز دارند.

آقاي ناکائرتس معاون مدير کل آژانس در جريان بازديد خود اين امکان را داشت که با دکتر عباسي رئيس محترم آژانس انرژي اتمي و معاون وي پيرامون اين اتهامات مبني بر ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي گفت‌وگو کند و مذاکراتي در مورد چگونگي برخورد با اين مسئله انجام پذيرفت. در واقع امتياز بزرگي از جانب ايران اعطا شد که در آخرين گزارش مدير کل آژانس آمده است.

با وجود اين، بخش‌هايي در اين گزارش وجود دارد که تکراري و خسته کننده است. نوعي از اتهامات و مسائل مربوط به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت که چيز جديدي نيست و در اين گزارش مجددا تکرار شده است. اين گزارش، امتياز بزرگ ارائه شده از جانب ايران و همکاري پيش قدمانه تهران را از زمان انتشار گزارش قبلي به اطلاع تمام جهان رسانده که در واقع اين قدمي رو به جلو است و من نيز اين گزارش را قدمي رو به جلو در مسير صحيح ارزيابي مي‌کنم.

در عين حال من به تمام کشورهاي عضو و مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي از جمله مدير کل آژانس توصيه مي‌کنم که همگي هشياري زيادي را براي حفظ اين فضاي جديد، فصل جديد از همکاري و تقويت شفافيت از خود نشان دهند و حتي ايران هم فراتر از تعهدات قانوني خود بر اساس پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي عمل کند تا از اين (فضا) حفاظت کرده تا بتوانيم اين روند را ادامه دهيم. در غير اين صورت، اگر قدم‌هاي بزرگ و از روي همکاري ايران آن طور که شايسته است مورد قدرداني واقع نشود و در مقابل مسائل و فشارهاي سياسي، بي‌طرفي آژانس را تحت تاثير قرار دهد، آنگاه ما (در روش خود) تجديد نظر مي‌کنيم.

اما من شخصا اميدوار و خوش بين هستم که ما اين همکاري پيش قدمانه را با آژانس ادامه دهيم و اميدوارم آژانس کار بي‌طرفانه خود را ادامه دهد و مهم اين است و در واقع به تمام جهان ثابت خواهد شد هر چيزي که ما در طول ۸ سال گذشته مبني بر نبودن انحراف در فعاليت‌هاي خود به سمت اهداف غيرقانوني گفته‌ايم، درست بوده و اکنون در اين گزارش اين موضوع بار ديگر ثابت شده است.

پرس تي‌وي: اکنون که اين گزارش منتشر شده است، مسائل از اين مرحله به بعد چگونه پيش مي‌رود؟

سلطانيه: خب در واقع در حالت عادي هفته آينده يک گزارش فني غير رسمي توسط معاون مدير کل آژانس ارائه مي‎شود و همچنين با حضور تمام اعضاي آژانس از جمله خود من به عنوان نماينده ايران، آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود را ارائه خواهد داد و اگر سوال يا ابهامي وجود داشته باشد، ما مي‌توانيم آن را برطرف کنيم و هفته پس از آن نيز جلسه شوراي حکام آژانس برگزار خواهد شد. البته شوراي حکام روي مسائل مختلفي کار مي‌کند و يکي از اموري که در دستور کار آن قرار دارد در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي و اجرايي کردن امن برنامه‌ها در ايران است. همچنين ديدارهايي بر اساس روال عادي کار برگزار خواهد شد. نمايندگان کشورها نظرات خود را ابراز خواهند کرد و البته هفته آينده جنبش عدم تعهد کار روي اعلاميه خود را آغاز خواهد کرد و همان طور که در ۸ سال گذشته حمايت‌هاي بسيار ارزشمندي داشته‌، در شوراي حکام نيز نظر خود را ابراز خواهد کرد.