صراط: وزیر ارشاد در اظهار نظر جدید درباره تبلیغ محصولات فرهنگی در شبکههای ماهوارهای سخن گفت که با طرح پرسشهایی همراه است.
خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: چندی پیش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی درباره منع قانونی پخش تیزرها در شبکههای ماهوارهای سخن گفت که با ابهاماتی همراه بود.
**شبکههای ماهوارهای دایههای دلسوزتر از مادر!
جنتی در سخنانی گفته است: اصلاح این قانون (استفاده از ماهواره) بسیار ضروری است و حتما باید اصلاح شود، چراکه استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است اما اکثریت مردم از آن استفاده میکنند. در واقع حداقل 70 درصد مردم خلاف قانون رفتار میکنند. با این حال، مادامیکه قانون ممنوعیت از ماهواره وجود دارد قوانین زیرمجموعه آن نیز اعمال خواهد شد.
البته هنوز آمار رسمی از میزان استفاده از ماهواره در ایران از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است و بهتر است اگر جناب وزیر به امار رسمی در این حوزه دسترسی دارند،آن را در اختیار اصحاب رسانه نیز قرار دهند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه ممنوعیت پخش تیزرها و تبلیغات سینمایی در شبکههای ماهوارهای به قوت خود باقی است و تهیهکنندگان نباید با ماهواره همکاری کنند اما باید فکری اساسی برای تبلیغ فیلمها در داخل کشور کرد و صدا وسیما باید شرایط تبلیغ فیلمهای سینمایی را فراهم کند.
جنتی ادامه داد: صحبتهایی با رییس سازمان صداوسیما مبنی بر ایجاد فضای تبلیغ برای تمامی فیلمهای سینمایی مجوزدار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. در واقع حتی اگر مدیران رسانه ملی برخی از فیلمها را بیشتر پسندیده و خواهان تبلیغ بیشترشان هستند باید یک کف تبلیغاتی معقول و تأثیرگذار هم برای دیگر فیلمها در نظر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این مسئله میتوان با پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلمها در شبکههای ماهوارهای مخالفت کرد اما اگر در داخل چنین محدودیت ویرانگری وجود داشته باشد فیلمسازها به طور طبیعی به سمت ماهواره گرایش پیدا میکنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه سخنانش با خوش بینی بسیار نسبت به کارکرد شبکههای ماهوارهای گفت: میتوان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد اما این مسئله در شرایطی تحقق پیدا میکند که استفاده از ماهواره قانونا مجاز شود.
**شبکههایی که با پول دشمنان ایران ارتزاق میشوند
قطعا جناب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی بهتر در جریان هستند که تاسیس شبکههای ماهوارهای فارسی زبان از همان ابتدا با نیات و اهداف خاصی بوده است و هیچ وقت این شبکهها در مسیر انقلاب اسلامی گام برنداشتهاند.
با یک جستجوی ساده نیز میتوان به پیشینه شبکههایی که اقدام به تبلیغ فیلمهای سینمایی و یا کالاهای ایرانی میکنند، پی برد. به عنوان مثال شبکه «جم» به عنوان یکی از این شبکهها وابسته به گروهک منافقین است و وجود فساد در میان اعضاء این شبکه، کار را به اختلافات گسترده میان گردانندگان اصلی آن کشاند.
یا شبکه ماهواره ای «من و تو» که گردانندگان آن وابستگان به جریان سلطنتطلب و بهایی هستند و از جمله موارد حضور و کار در این شبکه پذیرفتن بهاییت به عنوان رسمی است، فعالیت شبکه بی بی سی فارسی با بودجه انگلیس هم که بر همه عیان و آشکار است. وقتی ماجرای فعالیت شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، کاملا واضح و مبرهن است، این سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش میآید: کسانی که شبانهروز و با صرف هزینههای گزاف و در پس چهرههای خیرخواه و خیراندیش در صدد نابودی اسلام، جمهوری اسلامی و تزریق آنچه خود میخواهند در ایران اسلامی هستند، چگونه میتوانند محفل و مإوایی برای تبلیغ کالای فرهنگی در خانوادههای ایرانی باشند؟
دشمنان تفکر و ایدئولوژی اسلامی پس از این که مطمئن شدند از طریق نظامی نمیتوانند بر کشورمان تسلط پیدا کنند، تغییر مسیر دادند و از طریق تهاجم فرهنگی تلاش کردند با تغییر اندیشه مردم سرزمینمان بستر تغییر را ایجاد کنند و حالا که دشمن در کمین نشسته هر روز با یک ترفند خود را به پیش میاندازد، ما چطور میتوانیم به آن اعتماد کرده و اندک موجودی که در حوزه فرهنگ تولید میشود را برای تبلیغ به آنها بسپاریم؟
**محل اعلام تغییر قوانین کجاست؟
پرسش دیگری که در این میان مطرح میشود، این است که چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طرح مسائل مربوط به تغییر قوانین آن را ابتدا به سطح جامعه و رسانهها میکشانند و از آنجا پیگیر مسائل کلان هستند؟
قطعا طرح موضوع تغییر قوانین استفاده از ماهواره ابتدا باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس طرح شود و مطالبهگری از محل مراجع قانونی انجام شود.
**قانون را یک بار دیگر مرور کنیم
به گزارش فارس، همچنین در حال حاضر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره که در سال 73 تصویب شده همچنان مورد استفاده است و بد نیست در کنار طرح پرسش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بار دیگر این قانون را مرور کنیم:
قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره
قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات
دریافت از ماهواره
ماده 1 - به موجب این قانون ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره
جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع میباشد.
ماده 2 - وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت
بسیج در اسرع وقت نسبت به جمعآوری تجهیزات دریافتاز ماهواره اقدام نماید.
تبصره - مهلت جمعآوری تجهیزات موجود دریافت از ماهواره از تاریخ تصویب این قانون
یک ماه میباشد. بعد از انقضای مهلت مذکوراستفادهکنندگان به مجازاتهای تصریح
شده در این قانون محکوم خواهند شد.
ماده 3 - وزارت کشور موظف است با هماهنگی وزارت اطلاعات با وسایل ممکن نسبت به
جلوگیری از ورود و توزیع تجهیزاتی که صرفاً برایدریافت از ماهواره مورد استفاده
قرار میگیرد اقدام نماید و ضمن توقیف وسایل فوق عاملین آن را با وسائل توقیفی به
مراجع صالحه قضائی معرفینماید. نحوه هماهنگی در آییننامه اجرایی مشخص خواهد شد.
تبصره - کلیه کالاهای ضبط و مصادره شده موضوع این قانون جهت توسعه پوشش رادیو و
تلویزیونی کشور در اختیار سازمان صدا و سیمایجمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.
ماده 4 - کلیه دستگاههای فرهنگی کشور موظفند اثرات مخرب استفاده از برنامههای
منحرفکننده را در جامعه تبیین نمایند.
ماده 5 - سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مؤسسه رسانههای
تصویری) میتوانند نسبت به ضبط و پخش آن دسته ازبرنامههای ماهواره که مغایر با
ارزشهای و مبانی فرهنگ اسلامی و ملی نباشد اقدام نمایند.
ماده 6 - دستگاههای صدا و سیما، پست و تلگراف و تلفن و سازمانهای وابسته از
شمول این قانون مستثنی میباشند.
تبصره - صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور واردات فرستندهها، تجهیزات
تولید و پخش و لوازم یدکی متعلق به آنها مواد اولیه تولیدفیلم و سریال از اخذ
مجوز ورود و گواهی عدم ساخت وزارتخانهها و سازمانهای دولتی نظیر وزارتخانههای
پست و تلگراف و تلفن، صنایع وبازرگانی و گواهی سازمان انرژی اتمی و ثبت سفارش
وزارت بازرگانی معاف میباشد.
ماده 7 - دستگاهها و سازمانهایی که برای انجام وظایف قانونی خویش لازم است از
تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده نمایند باید مجوز لازم رااز وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامی با هماهنگی وزارتخانههای اطلاعات و پست و تلگراف و تلفن کسب نمایند.
ماده 8 - واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره
علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاهها بهمجازات ده تا یکصد میلیون
ریال محکوم میگردند.
ماده 9 - استفادهکنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره
اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریالمحکوم میگردند.
الف - حمل ، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتکبین به
مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوممیگردند.
ب - وجوه دریافتی بابت مجازات مواد 8 و 9 این قانون به خزانه واریز و صد درصد
(100%) آن جهت تأمین هزینههای اجرای این قانون و مقابلهبا تهاجم فرهنگی در
اختیار وزارتخانههای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری
اسلامی ایران قرار داده میشود تا درحدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه کل کشور به
مصرف برسد.
ماده 10 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و
سازمانهای ذیربط موظفند با استفاده از اهرمهای حقوقی وبینالمللی در جهت حراست
از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامههای مخرب و مبتذل ماهواره
اقدام لازم را انجام دهند.
تبصره - نشر آگهیهای تبلیغاتی از طرق مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات
شهری که متضمن جواز استفاده از برنامههای ماهوارهمیباشد ممنوع است.
ماده 11 - دولت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این قانون آییننامه
اجرایی آن را تهیه و تصویب نماید.
قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و چهار تبصره در جلسه روز یکشنبه بیست و سوم بهمن
ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامیتصویب و در تاریخ 1373.11.26
به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: چندی پیش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی درباره منع قانونی پخش تیزرها در شبکههای ماهوارهای سخن گفت که با ابهاماتی همراه بود.
**شبکههای ماهوارهای دایههای دلسوزتر از مادر!
جنتی در سخنانی گفته است: اصلاح این قانون (استفاده از ماهواره) بسیار ضروری است و حتما باید اصلاح شود، چراکه استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است اما اکثریت مردم از آن استفاده میکنند. در واقع حداقل 70 درصد مردم خلاف قانون رفتار میکنند. با این حال، مادامیکه قانون ممنوعیت از ماهواره وجود دارد قوانین زیرمجموعه آن نیز اعمال خواهد شد.
البته هنوز آمار رسمی از میزان استفاده از ماهواره در ایران از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است و بهتر است اگر جناب وزیر به امار رسمی در این حوزه دسترسی دارند،آن را در اختیار اصحاب رسانه نیز قرار دهند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه ممنوعیت پخش تیزرها و تبلیغات سینمایی در شبکههای ماهوارهای به قوت خود باقی است و تهیهکنندگان نباید با ماهواره همکاری کنند اما باید فکری اساسی برای تبلیغ فیلمها در داخل کشور کرد و صدا وسیما باید شرایط تبلیغ فیلمهای سینمایی را فراهم کند.
جنتی ادامه داد: صحبتهایی با رییس سازمان صداوسیما مبنی بر ایجاد فضای تبلیغ برای تمامی فیلمهای سینمایی مجوزدار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. در واقع حتی اگر مدیران رسانه ملی برخی از فیلمها را بیشتر پسندیده و خواهان تبلیغ بیشترشان هستند باید یک کف تبلیغاتی معقول و تأثیرگذار هم برای دیگر فیلمها در نظر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این مسئله میتوان با پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلمها در شبکههای ماهوارهای مخالفت کرد اما اگر در داخل چنین محدودیت ویرانگری وجود داشته باشد فیلمسازها به طور طبیعی به سمت ماهواره گرایش پیدا میکنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه سخنانش با خوش بینی بسیار نسبت به کارکرد شبکههای ماهوارهای گفت: میتوان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد اما این مسئله در شرایطی تحقق پیدا میکند که استفاده از ماهواره قانونا مجاز شود.
**شبکههایی که با پول دشمنان ایران ارتزاق میشوند
قطعا جناب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی بهتر در جریان هستند که تاسیس شبکههای ماهوارهای فارسی زبان از همان ابتدا با نیات و اهداف خاصی بوده است و هیچ وقت این شبکهها در مسیر انقلاب اسلامی گام برنداشتهاند.
با یک جستجوی ساده نیز میتوان به پیشینه شبکههایی که اقدام به تبلیغ فیلمهای سینمایی و یا کالاهای ایرانی میکنند، پی برد. به عنوان مثال شبکه «جم» به عنوان یکی از این شبکهها وابسته به گروهک منافقین است و وجود فساد در میان اعضاء این شبکه، کار را به اختلافات گسترده میان گردانندگان اصلی آن کشاند.
یا شبکه ماهواره ای «من و تو» که گردانندگان آن وابستگان به جریان سلطنتطلب و بهایی هستند و از جمله موارد حضور و کار در این شبکه پذیرفتن بهاییت به عنوان رسمی است، فعالیت شبکه بی بی سی فارسی با بودجه انگلیس هم که بر همه عیان و آشکار است. وقتی ماجرای فعالیت شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، کاملا واضح و مبرهن است، این سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش میآید: کسانی که شبانهروز و با صرف هزینههای گزاف و در پس چهرههای خیرخواه و خیراندیش در صدد نابودی اسلام، جمهوری اسلامی و تزریق آنچه خود میخواهند در ایران اسلامی هستند، چگونه میتوانند محفل و مإوایی برای تبلیغ کالای فرهنگی در خانوادههای ایرانی باشند؟
دشمنان تفکر و ایدئولوژی اسلامی پس از این که مطمئن شدند از طریق نظامی نمیتوانند بر کشورمان تسلط پیدا کنند، تغییر مسیر دادند و از طریق تهاجم فرهنگی تلاش کردند با تغییر اندیشه مردم سرزمینمان بستر تغییر را ایجاد کنند و حالا که دشمن در کمین نشسته هر روز با یک ترفند خود را به پیش میاندازد، ما چطور میتوانیم به آن اعتماد کرده و اندک موجودی که در حوزه فرهنگ تولید میشود را برای تبلیغ به آنها بسپاریم؟
**محل اعلام تغییر قوانین کجاست؟
پرسش دیگری که در این میان مطرح میشود، این است که چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طرح مسائل مربوط به تغییر قوانین آن را ابتدا به سطح جامعه و رسانهها میکشانند و از آنجا پیگیر مسائل کلان هستند؟
قطعا طرح موضوع تغییر قوانین استفاده از ماهواره ابتدا باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس طرح شود و مطالبهگری از محل مراجع قانونی انجام شود.
**قانون را یک بار دیگر مرور کنیم
به گزارش فارس، همچنین در حال حاضر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره که در سال 73 تصویب شده همچنان مورد استفاده است و بد نیست در کنار طرح پرسش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بار دیگر این قانون را مرور کنیم:
قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره
قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات
دریافت از ماهواره
ماده 1 - به موجب این قانون ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره
جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع میباشد.
ماده 2 - وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت
بسیج در اسرع وقت نسبت به جمعآوری تجهیزات دریافتاز ماهواره اقدام نماید.
تبصره - مهلت جمعآوری تجهیزات موجود دریافت از ماهواره از تاریخ تصویب این قانون
یک ماه میباشد. بعد از انقضای مهلت مذکوراستفادهکنندگان به مجازاتهای تصریح
شده در این قانون محکوم خواهند شد.
ماده 3 - وزارت کشور موظف است با هماهنگی وزارت اطلاعات با وسایل ممکن نسبت به
جلوگیری از ورود و توزیع تجهیزاتی که صرفاً برایدریافت از ماهواره مورد استفاده
قرار میگیرد اقدام نماید و ضمن توقیف وسایل فوق عاملین آن را با وسائل توقیفی به
مراجع صالحه قضائی معرفینماید. نحوه هماهنگی در آییننامه اجرایی مشخص خواهد شد.
تبصره - کلیه کالاهای ضبط و مصادره شده موضوع این قانون جهت توسعه پوشش رادیو و
تلویزیونی کشور در اختیار سازمان صدا و سیمایجمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.
ماده 4 - کلیه دستگاههای فرهنگی کشور موظفند اثرات مخرب استفاده از برنامههای
منحرفکننده را در جامعه تبیین نمایند.
ماده 5 - سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مؤسسه رسانههای
تصویری) میتوانند نسبت به ضبط و پخش آن دسته ازبرنامههای ماهواره که مغایر با
ارزشهای و مبانی فرهنگ اسلامی و ملی نباشد اقدام نمایند.
ماده 6 - دستگاههای صدا و سیما، پست و تلگراف و تلفن و سازمانهای وابسته از
شمول این قانون مستثنی میباشند.
تبصره - صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور واردات فرستندهها، تجهیزات
تولید و پخش و لوازم یدکی متعلق به آنها مواد اولیه تولیدفیلم و سریال از اخذ
مجوز ورود و گواهی عدم ساخت وزارتخانهها و سازمانهای دولتی نظیر وزارتخانههای
پست و تلگراف و تلفن، صنایع وبازرگانی و گواهی سازمان انرژی اتمی و ثبت سفارش
وزارت بازرگانی معاف میباشد.
ماده 7 - دستگاهها و سازمانهایی که برای انجام وظایف قانونی خویش لازم است از
تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده نمایند باید مجوز لازم رااز وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامی با هماهنگی وزارتخانههای اطلاعات و پست و تلگراف و تلفن کسب نمایند.
ماده 8 - واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره
علاوه بر ضبط و مصادره اموال مکشوفه توسط دادگاهها بهمجازات ده تا یکصد میلیون
ریال محکوم میگردند.
ماده 9 - استفادهکنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره
اموال مکشوفه به مجازات نقدی از یک میلیون تا سه میلیون ریالمحکوم میگردند.
الف - حمل ، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتکبین به
مجازات نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوممیگردند.
ب - وجوه دریافتی بابت مجازات مواد 8 و 9 این قانون به خزانه واریز و صد درصد
(100%) آن جهت تأمین هزینههای اجرای این قانون و مقابلهبا تهاجم فرهنگی در
اختیار وزارتخانههای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری
اسلامی ایران قرار داده میشود تا درحدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه کل کشور به
مصرف برسد.
ماده 10 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و
سازمانهای ذیربط موظفند با استفاده از اهرمهای حقوقی وبینالمللی در جهت حراست
از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامههای مخرب و مبتذل ماهواره
اقدام لازم را انجام دهند.
تبصره - نشر آگهیهای تبلیغاتی از طرق مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات
شهری که متضمن جواز استفاده از برنامههای ماهوارهمیباشد ممنوع است.
ماده 11 - دولت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این قانون آییننامه
اجرایی آن را تهیه و تصویب نماید.
قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و چهار تبصره در جلسه روز یکشنبه بیست و سوم بهمن
ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامیتصویب و در تاریخ 1373.11.26
به تأیید شورای نگهبان رسیده است.