با ساخت اين پل رفت و آمد شمال به جنوب و برعكس تا اندازهاي براي شهروندان تسهيل شد، اما از سوي ديگر، بسياري از راههاي دسترسي محلي بسته شد و بنا به گفته شهروندان به ويژه اهالي اين منطقه، آمد و شد جنوب شهريها به مركز شهر دچار مشكل شده است. فقدان راههاي جايگزين سبب سرگرداني شهروندان تهراني در اين محدوده شده و نارضايتي آنها را به دنبال داشته است، البته طبق گفته مسئولان شهرداري تهران قراراست راههاي جايگزين براي مردم منطقه فراهم شود كه از اين بن بست خارج شوند.اجراي پروژههاي عمراني در تمامي كلانشهرهاي دنيا، جزو ابتداييترين اقدامات نهادهايي مانند شهرداري است، به ويژه اجراي پروژههايي مانند پل، تونل، بزرگراه و همچنين توسعه شبكه حمل و نقل كه از اساسيترين و ضروريترين اين بخشهاست، از اينرو، انجام خدمات ارزنده از ضروريات جلب رضايت مردم براي مشاركتهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و خدماتي به شمار ميرود. در اين بين، انجام خدمات بنيادي و زيرساختي در كلانشهر تهران، به عنوان پايتخت كشور كه داراي اهميتي استراتژيك است، از حساسيت دوچندان برخوردار است. پل جواديه كه از سوي مديران شهري، زيباترين پل خاورميانه نام گرفته است در طراحي معماري اين پل از سوزن قطار الهام گرفته و با كابلهايي به شكل معلق ساخته شده است.
تعداد كابلهاي به كار رفته در پل جواديه ۱۲عدد است كه به ارتفاع شش تا ۳۰متر به عرشه ۱۲۶متري اين سازه متصل شده است و ۱۸هزار تن بار را كنترل ميكند.
بهدليل متغير بودن ارتفاع، كابلها به ۳تيپ متفاوت ۱۹رشته، ۳۷رشته و ۶۱رشتهاي تقسيم شدهاند كه هر كدام توان تحمل متفاوت بار پل را بهخود اختصاص ميدهند و بهصورت جداگانه از توان حمل بالايي برخوردار بوده و از ۲۵۰ تا ۸۵۰تن بار را تحمل ميكنند. بنابراين كابلها از مقاومت بالايي برخوردار هستند و به قول معاون فني عمراني شهري از نظر معماري اهميت اين سازه را دوچندان ميسازند.
به گفته مسئولان شهري احداث سازههاي اينچنيني باعث رونق اقتصادي در جنوب شهر تهران ميشود.
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح اين پل درباره آن گفت: پل جواديه نمادي از خلاقيت، تجربهورزي، تخصص گرايي، قانون مداري و روحيه جهادي است و در همه ابعاد كه نگاه ميكنيم، ميبينيم اين پل نمودي از نگاه واقعبينانه به مطالبات شهروندان به ويژه در جنوب شهر است.
شهردار تهران با بيان اينكه جواديه نمادي از توجه به توسعه جنوب شهر و تلاشي براي كاستن از فاصله شمال و جنوب است، اظهار كرد: پل جواديه با هويت بخشي و هويت سازي، كيفيت زندگي را در ابعاد مختلف در جنوب شهر و به ويژه مناطق ۱۱ و ۱۶ افزايش ميدهد و وضعيت مناسب تري نسبت به قبل ايجاد ميكند.
اظهارات شهردار تهران و ساير مديران شهري درباره اين پل كه ۴۰ ميليارد تومان براي طراحي و ساخت آن هزينه شده است، در حالي است كه اين پل كه ۹ ماه از افتتاح آن ميگذرد، نه تنها تغييري در بهبود وضعيت ترافيك ايجاد نكرده بلكه به نوعي دست و پاگير هم شده است.
اما اينكه ساخت اين پروژه چقدر از مشكلات منطقه را برطرف كرده و مفيد به حال مردم بوده از زبان شهردار تهران شنيده شد، بد نيست درددل برخي از شهروندان منطقه را هم بشنويم.
هدف از ساخت اين پل چه بوده؟
مدير يك دفترمسافرتي واز اهالي منطقه جواديه به خبرنگار «جوان» ميگويد: پل جواديه نه تنها براي اهالي محل مفيد نبوده بلكه از نظر اقتصاد و رفاه به ضرر مردم اين منطقه تمام شده است.
او از بسته شدن راه عبوري مردم جواديه گلهمند است و ميگويد: با ساختن اين پل راه منطقه به مركز شهر و راهآهن مسدود شده و تنها راهي كه بايد از آن استفاده كنيم، بزرگراه نواب است كه آن هم مشكلات خاص خودش را از جمله بار سنگين ترافيكي دارد. اين شهروند ۵۲ ساله از مسئولان سؤال ميكند كه هدف ازساخت اين پل چه بوده است؟ اگر منظور تسهيل در رفت و آمد شمال به جنوب و بالعكس بوده، بيايند و خودروهايي كه شبانهروز از روي پل عبور ميكند را بشمارند، ببينند آيا اين همه هزينه كه براي ساخت آن صرف شده قابل قبول است؟
او ميگويد: به چه قيمتي اين پل ساخته شده؟ به قيمت محروم كردن مردم منطقه جواديه؟ يا اگر با هدف كاستن بار ترافيك بوده است، صبحها بيايند يكسري به شلوغي بزرگراه نواب هم بزنند!
در انتظار آرامشي دوباره
مسئولان شهرداري انتظار داشتند محله جواديه كه به عنوان منطقهاي شلوغ و پر ترافيك شناخته ميشد، با افتتاح پل جواديه به منطقهاي آرام و با ترافيك روان تبديل شود و حتي آثار مفيد اين پل شهروندان ديگر مناطق همجوار را نيز در برگيرد.
بنا به گفته مديران شهري، صرفهجوييهاي اقتصادي ناشي از كاهش مصرف سوخت و كاهش آلايندههاي زيستمحيطي از ديگر اثرات پروژه مذكور به شمار ميآيد و بيشترين تأثير احداث اين پل در تسهيل تردد بزرگراههاي يادگار امام(ره)، شهيد تندگويان، بعثت و شهيد نواب صفوي قابل مشاهده خواهد بود.
در شرايط كنوني كه ۹ ماه از افتتاح اين پل ميگذرد شايسته است مديران شهري بر اثرات ساخت آن مروري داشته باشند تا حداقل چراغ راهي باشد براي طي مسير در پروژههاي ديگر.
پيش از نقل نظرات مردمي درباره پل جواديه، ياد اين بخش از اظهارات محمدباقر قاليباف، شهردار تهران افتادم كه گفته است: «عدهاي خاص به صورت هدفمند و مغرضانه بر اقدامات شهرداري تهران ميتازند، اما مردم ما اهل فكر و انصاف هستند و خودشان قضاوت ميكنند. ما هم ميگوييم هر آدم منصفي ميداند كار خوب و مفيد به آساني از طرف كسي يا عدهاي بيخاصيت نخواهد شد و ثواب وارزش آن زائل نميشود.»
خوب است اكنون كه شهردار پايتخت، مردم را اهل فكر و انصاف ميداند، به نظرات بخشي از همين مردم درباره پل جواديه توجه ويژه داشته باشد.
كاسب محلي:
پل جواديه زيباست اما زيبايي همه چيز نيست
يكي از كسبه محله جواديه در اين باره ميگويد: پل جواديه بسيار زيباست، بسيار عالي ساخته شده و بسيار هم براي ساخت آن هزينه شده است، اما به نظر من هيچ كارايياي براي مردم اين منطقه نداشته است، پس چرا اين پل به نام منطقه جواديه ساخته شده است؟
بنا به گفته اين كاسب محلي، با ساخت اين پل منطقه جواديه به يك جزيره تبديل شده است، زيرا از يك طرف خط راهآهن، از طرف ديگر اتوبان نواب، ازطرفي پل جواديه و از جنوب اتوبان تندگويان آن را محصور كرده است. همچنين از نظر دسترسي محلي نيز به هيچ وجه قابل قبول نيست.
اين شهروند ۴۵ ساله از كاهش فروش اجناس خود نگران است و ميگويد: بسياري از مشتريانم را به خاطربن بست شدن منطقه از دست دادهام، كارم از رونق افتاده و در بيشتر مواقع براي اينكه مشتري را از دست ندهم با هزينه خود مشتري را به مغازه ميآورم و با هزينه خودم هم جنس را برايشان ميفرستم.
او با خنده ميگويد: مصداق «هركه طاووس خواهد جور هندوستان كشد» شدهام!
كارمند ساكن محل:
۴۰ ميليارد تومان پول كمي نيست!
«عليرضا- ب» ۳۹ ساله، كارمند يكي از دستگاههاي دولتي و ساكن جواديه است. او درباره پل جواديه ميگويد: يكي از نمايندگان مجلس گفته بود «اقدامات شهرداري در حوزههاي فرهنگي، عمراني، اجتماعي و خدماتي باعث شده كه امروز ديگر هيچ تفاوتي ميان شمال و جنوب تهران وجود نداشته باشد»، ما هم اقدامات شهرداري را قابل تقدير ميدانيم و ميگوييم كاري كه انجام شده قابل انكار نيست زيرا اگر كاري صورت گرفته براي رفاه حال شهروندان بوده است، اما بايد واقعبين بود كه هر چقدربراي مردم كارصورت بگيرد باز هم كم و كاستي وجود دارد و بايد بيش ازاينها تلاش كرد تا به شرايط آرماني رسيد، ولي اينكه بگوييم با افتتاح چند پروژه تفاوت ميان شمال و جنوب شهرازبين رفته و مردم ديگر مشكلي ندارند خوشبينانهترين حالت ممكن است! زيرا تا اين تفاوتها از ميان برود سالها وقت نياز است.
اين كارمند ۳۹ ساله، هزينه شدن ۴۰ ميليارد تومان را براي پل جواديه زياد ميداند و ميگويد: ۴۰ ميليارد تومان پول كمي نيست. سؤال من اين است كه آيا نميشد اين ۴۰ ميليارد را بهتر و كارشناسانهتر هزينه كرد؟ آيا واقعاً پل جواديه ۴۰ ميليارد ميارزد؟ آيا واقعاً به اندازه ۴۰ ميليارد براي مردم كارايي دارد و مفيد فايده است؟
اضافه شدن چند برابري كرايه تاكسيها
همچنين خانم ۳۰ سالهاي هم كه از ساخت اين پل ناراضي است، ميگويد: «ما قبل از ساخت پل زندگي آرامي داشتيم شايد امكانات به دلخواه نبود اما به اين وضعيت عادت كرده بوديم، ولي پس از ساخت پل براي ما مشكلاتي ايجاد شد كه از جمله آن بسته شدن راه ورودي و خروجي جواديه به مركز شهر است. شهرداري با ساخت اين پل شايد به نفع كل مردم تهران كاركرده باشد، اما به حال ما مردم منطقه جواديه مفيد نبوده است. من يك كارمند هستم پيش از اين به راحتي از اتوبوس يا تاكسي براي رفتن به محل كاراستفاده ميكردم، اما در حال حاضراتوبوسها از منطقه جمعآوري شده و مسير دورتر شده چراكه راه اوليه مسدود شده است. يكي ديگر از مشكلاتي كه براي ما اهالي ايجاد شده اضافه شدن كرايههاست، ما قبل از اين براي رفتن به مسير كوتاه راهآهن ۲۰۰تومان كرايه پرداخت ميكرديم، اما در حال حاضر كرايه تاكسيها
تعداد كابلهاي به كار رفته در پل جواديه ۱۲عدد است كه به ارتفاع شش تا ۳۰متر به عرشه ۱۲۶متري اين سازه متصل شده است و ۱۸هزار تن بار را كنترل ميكند.
بهدليل متغير بودن ارتفاع، كابلها به ۳تيپ متفاوت ۱۹رشته، ۳۷رشته و ۶۱رشتهاي تقسيم شدهاند كه هر كدام توان تحمل متفاوت بار پل را بهخود اختصاص ميدهند و بهصورت جداگانه از توان حمل بالايي برخوردار بوده و از ۲۵۰ تا ۸۵۰تن بار را تحمل ميكنند. بنابراين كابلها از مقاومت بالايي برخوردار هستند و به قول معاون فني عمراني شهري از نظر معماري اهميت اين سازه را دوچندان ميسازند.
به گفته مسئولان شهري احداث سازههاي اينچنيني باعث رونق اقتصادي در جنوب شهر تهران ميشود.
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح اين پل درباره آن گفت: پل جواديه نمادي از خلاقيت، تجربهورزي، تخصص گرايي، قانون مداري و روحيه جهادي است و در همه ابعاد كه نگاه ميكنيم، ميبينيم اين پل نمودي از نگاه واقعبينانه به مطالبات شهروندان به ويژه در جنوب شهر است.
شهردار تهران با بيان اينكه جواديه نمادي از توجه به توسعه جنوب شهر و تلاشي براي كاستن از فاصله شمال و جنوب است، اظهار كرد: پل جواديه با هويت بخشي و هويت سازي، كيفيت زندگي را در ابعاد مختلف در جنوب شهر و به ويژه مناطق ۱۱ و ۱۶ افزايش ميدهد و وضعيت مناسب تري نسبت به قبل ايجاد ميكند.
اظهارات شهردار تهران و ساير مديران شهري درباره اين پل كه ۴۰ ميليارد تومان براي طراحي و ساخت آن هزينه شده است، در حالي است كه اين پل كه ۹ ماه از افتتاح آن ميگذرد، نه تنها تغييري در بهبود وضعيت ترافيك ايجاد نكرده بلكه به نوعي دست و پاگير هم شده است.
اما اينكه ساخت اين پروژه چقدر از مشكلات منطقه را برطرف كرده و مفيد به حال مردم بوده از زبان شهردار تهران شنيده شد، بد نيست درددل برخي از شهروندان منطقه را هم بشنويم.
هدف از ساخت اين پل چه بوده؟
مدير يك دفترمسافرتي واز اهالي منطقه جواديه به خبرنگار «جوان» ميگويد: پل جواديه نه تنها براي اهالي محل مفيد نبوده بلكه از نظر اقتصاد و رفاه به ضرر مردم اين منطقه تمام شده است.
او از بسته شدن راه عبوري مردم جواديه گلهمند است و ميگويد: با ساختن اين پل راه منطقه به مركز شهر و راهآهن مسدود شده و تنها راهي كه بايد از آن استفاده كنيم، بزرگراه نواب است كه آن هم مشكلات خاص خودش را از جمله بار سنگين ترافيكي دارد. اين شهروند ۵۲ ساله از مسئولان سؤال ميكند كه هدف ازساخت اين پل چه بوده است؟ اگر منظور تسهيل در رفت و آمد شمال به جنوب و بالعكس بوده، بيايند و خودروهايي كه شبانهروز از روي پل عبور ميكند را بشمارند، ببينند آيا اين همه هزينه كه براي ساخت آن صرف شده قابل قبول است؟
او ميگويد: به چه قيمتي اين پل ساخته شده؟ به قيمت محروم كردن مردم منطقه جواديه؟ يا اگر با هدف كاستن بار ترافيك بوده است، صبحها بيايند يكسري به شلوغي بزرگراه نواب هم بزنند!
در انتظار آرامشي دوباره
مسئولان شهرداري انتظار داشتند محله جواديه كه به عنوان منطقهاي شلوغ و پر ترافيك شناخته ميشد، با افتتاح پل جواديه به منطقهاي آرام و با ترافيك روان تبديل شود و حتي آثار مفيد اين پل شهروندان ديگر مناطق همجوار را نيز در برگيرد.
بنا به گفته مديران شهري، صرفهجوييهاي اقتصادي ناشي از كاهش مصرف سوخت و كاهش آلايندههاي زيستمحيطي از ديگر اثرات پروژه مذكور به شمار ميآيد و بيشترين تأثير احداث اين پل در تسهيل تردد بزرگراههاي يادگار امام(ره)، شهيد تندگويان، بعثت و شهيد نواب صفوي قابل مشاهده خواهد بود.
در شرايط كنوني كه ۹ ماه از افتتاح اين پل ميگذرد شايسته است مديران شهري بر اثرات ساخت آن مروري داشته باشند تا حداقل چراغ راهي باشد براي طي مسير در پروژههاي ديگر.
پيش از نقل نظرات مردمي درباره پل جواديه، ياد اين بخش از اظهارات محمدباقر قاليباف، شهردار تهران افتادم كه گفته است: «عدهاي خاص به صورت هدفمند و مغرضانه بر اقدامات شهرداري تهران ميتازند، اما مردم ما اهل فكر و انصاف هستند و خودشان قضاوت ميكنند. ما هم ميگوييم هر آدم منصفي ميداند كار خوب و مفيد به آساني از طرف كسي يا عدهاي بيخاصيت نخواهد شد و ثواب وارزش آن زائل نميشود.»
خوب است اكنون كه شهردار پايتخت، مردم را اهل فكر و انصاف ميداند، به نظرات بخشي از همين مردم درباره پل جواديه توجه ويژه داشته باشد.
كاسب محلي:
پل جواديه زيباست اما زيبايي همه چيز نيست
يكي از كسبه محله جواديه در اين باره ميگويد: پل جواديه بسيار زيباست، بسيار عالي ساخته شده و بسيار هم براي ساخت آن هزينه شده است، اما به نظر من هيچ كارايياي براي مردم اين منطقه نداشته است، پس چرا اين پل به نام منطقه جواديه ساخته شده است؟
بنا به گفته اين كاسب محلي، با ساخت اين پل منطقه جواديه به يك جزيره تبديل شده است، زيرا از يك طرف خط راهآهن، از طرف ديگر اتوبان نواب، ازطرفي پل جواديه و از جنوب اتوبان تندگويان آن را محصور كرده است. همچنين از نظر دسترسي محلي نيز به هيچ وجه قابل قبول نيست.
اين شهروند ۴۵ ساله از كاهش فروش اجناس خود نگران است و ميگويد: بسياري از مشتريانم را به خاطربن بست شدن منطقه از دست دادهام، كارم از رونق افتاده و در بيشتر مواقع براي اينكه مشتري را از دست ندهم با هزينه خود مشتري را به مغازه ميآورم و با هزينه خودم هم جنس را برايشان ميفرستم.
او با خنده ميگويد: مصداق «هركه طاووس خواهد جور هندوستان كشد» شدهام!
كارمند ساكن محل:
۴۰ ميليارد تومان پول كمي نيست!
«عليرضا- ب» ۳۹ ساله، كارمند يكي از دستگاههاي دولتي و ساكن جواديه است. او درباره پل جواديه ميگويد: يكي از نمايندگان مجلس گفته بود «اقدامات شهرداري در حوزههاي فرهنگي، عمراني، اجتماعي و خدماتي باعث شده كه امروز ديگر هيچ تفاوتي ميان شمال و جنوب تهران وجود نداشته باشد»، ما هم اقدامات شهرداري را قابل تقدير ميدانيم و ميگوييم كاري كه انجام شده قابل انكار نيست زيرا اگر كاري صورت گرفته براي رفاه حال شهروندان بوده است، اما بايد واقعبين بود كه هر چقدربراي مردم كارصورت بگيرد باز هم كم و كاستي وجود دارد و بايد بيش ازاينها تلاش كرد تا به شرايط آرماني رسيد، ولي اينكه بگوييم با افتتاح چند پروژه تفاوت ميان شمال و جنوب شهرازبين رفته و مردم ديگر مشكلي ندارند خوشبينانهترين حالت ممكن است! زيرا تا اين تفاوتها از ميان برود سالها وقت نياز است.
اين كارمند ۳۹ ساله، هزينه شدن ۴۰ ميليارد تومان را براي پل جواديه زياد ميداند و ميگويد: ۴۰ ميليارد تومان پول كمي نيست. سؤال من اين است كه آيا نميشد اين ۴۰ ميليارد را بهتر و كارشناسانهتر هزينه كرد؟ آيا واقعاً پل جواديه ۴۰ ميليارد ميارزد؟ آيا واقعاً به اندازه ۴۰ ميليارد براي مردم كارايي دارد و مفيد فايده است؟
اضافه شدن چند برابري كرايه تاكسيها
همچنين خانم ۳۰ سالهاي هم كه از ساخت اين پل ناراضي است، ميگويد: «ما قبل از ساخت پل زندگي آرامي داشتيم شايد امكانات به دلخواه نبود اما به اين وضعيت عادت كرده بوديم، ولي پس از ساخت پل براي ما مشكلاتي ايجاد شد كه از جمله آن بسته شدن راه ورودي و خروجي جواديه به مركز شهر است. شهرداري با ساخت اين پل شايد به نفع كل مردم تهران كاركرده باشد، اما به حال ما مردم منطقه جواديه مفيد نبوده است. من يك كارمند هستم پيش از اين به راحتي از اتوبوس يا تاكسي براي رفتن به محل كاراستفاده ميكردم، اما در حال حاضراتوبوسها از منطقه جمعآوري شده و مسير دورتر شده چراكه راه اوليه مسدود شده است. يكي ديگر از مشكلاتي كه براي ما اهالي ايجاد شده اضافه شدن كرايههاست، ما قبل از اين براي رفتن به مسير كوتاه راهآهن ۲۰۰تومان كرايه پرداخت ميكرديم، اما در حال حاضر كرايه تاكسيها
چندين برابر شده و ما بايد يك مسير مستقيم را دور بزنيم و چندين خودرو عوض كنيم تا به مقصد برسيم. از وقتي كه پل قديم جواديه را خراب كردند به خاطر اينكه مسيرها بسته شده بسياري از مردم منطقه البته جوانترها ترجيح ميدهند مسير راهآهن را پياده بروند.»
البته ناگفته نماند مسئولان شهرداري اذعان داشتند كه پل قديم جواديه در سالهاي اخير به دليل از دست دادن مقاومت، خانههاي اطراف را تهديد ميكرد و كارايي خود را از دست داده بود و احداث پل كابلي جواديه به جاي آن و با ظاهري زيبا هم فضاي محيطزيست را در جواديه تغيير خواهد داد و هم كاهش ترافيك و آلودگي هوا و صوتي را به دنبال خواهد داشت.
كجايي پل قديمي كه يادت بخير!
راضيه عباسي كه ۳۶ سال دارد و با مدرك ليسانس حسابداري خانهدار است، از ديگر شهروندان جواديه است كه به خبرنگار «جوان» ميگويد: «اگرشهرداري به قصد كاستن بار ترافيك و شلوغي منطقه يا اگربا هدف تسهيل در رفت و آمد شمال به جنوب و برعكس اين پل را ساخته باشد بازهم به نظر نميرسد كه خيلي كارايي داشته باشد. من به عنوان شهروندي كه از بدو تولد دراين منطقه زندگي ميكنم ميگويم وعده شهرداري محقق نشده، به خاطراينكه اين بار ترافيك به نواب و ميدان حق شناس منتقل شده و از پل جديد جواديه استفاده آنچناني نميشود، ما اهالي محل به پل قديمي راضي بوديم و اگر شهرداري با يك مقدار آسفالت به بازسازي پل اقدام ميكرد بيشتر به سود مردم منطقه بود.»
اظهارات اين شهروند در حالي است كه به گفته مسئولان شهرداري تهران اين پل علاوه بر اثرگذاري در توسعه جنوب شهر، در كاهش سوخت، كاهش آلودگي هوا و صرفهجويي در وقت، بر روح و روان مردم تأثير مثبت خواهد داشت. همچنين اشاره به اين شده كه پيش از اين براي رفتن از ميدان بهمن به سمت شمال تهران، بار ترافيك سنگين بود، اما امروز اگر كسي قصد تردد در اين مسير را داشته باشد، با وجود پل جواديه و تونل توحيد اين مسير به يكباره كوتاه شده است.
معاون شهردار: مردم جواديه حق دارند اما بايد صبر كرد
پس از اتمام پروژه پل جواديه، از گوشه و اطراف شنيده ميشد كه مردم محله جواديه ومحلههاي همجوار كه حين ساخت اين پل سختيهايي را متحمل شده بودند، در حال حاضر پس از اتمام اين پل همچنان ناراضي هستند و از اينكه مشكلاتي براي آنها ايجاد شده است از شهرداري تهران گلهمند هستند. براي كسب اطلاع بيشترو صحت اين شنيدهها تصميم گرفتيم به اين منطقه برويم و از زبان خود مردم بشنويم. از نزديك پاي درددل مردم منطقه نشستيم، آنها از مشكلاتي كه پس از ساخت پل برايشان ايجاد شده بود گفتند وما هم شنيديم، البته بررسي پروژههايي نظير پل جواديه كه جزو پروژههاي ارشد شهري- به لحاظ هزينهبر بودن و تبليغات صورت گرفته براي آن- هستند را تنها نبايد از ديد ساكنان يك منطقه ديد، اما به هر رو، شايد مشت نمونهاي از خروار باشد.
درست است كه پل جواديه ظاهري زيبا دارد و به زيباسازي فضاي شهر و معماري شهر كمك ميكند، اما كارايي پروژهها در كلانشهرهاي شلوغ و پرمعضلي همچون تهران در اولويت است. ساكنان منطقه جواديه و مناطق همجوار، از ساخت اين پل رضايت ندارند و اين مهم است كه مديران شهري چگونه ميخواهند اين نارضايتي را برطرف كنند.
در اين خصوص معاون فني عمران شهرداري با بيان اينكه احداث سازههاي اينچنيني باعث بروز رونق اقتصادي در جنوب شهر تهران ميشود، ميگويد: اين پل علاوه بر اينكه داراي پارامترهاي معماري و پلسازي ويژه در كشور است، داراي پيوستهاي اجتماعي است و در اين زمينه تأثيرگذار است. بنا به گفته وي، كلانشهر تهران با مساحت تقريبي ۷۰۰ كيلومتر مربع و حدود هشت ميليون نفر جمعيت هنوز دروازههاي مشخصي ندارد، اين پل ميتواند به عنوان سردروازه ورودي شهر در جنوب تهران شناخته شود.
از زماني كه ساخت پل ۳۳ هزار پيچي جواديه در جنوب شهر تهران آغاز شد، مسئولان براي اجراي اين پروژه محدوديتهاي ترافيكي ايجاد كردند، همين امر باعث شد تا شهروندان در عبور و مرور دچار مشكل شوند اما مازيار حسيني معاون فني عمران شهرداري تهران گفت: قطعاً نبايد بلافاصله با اضافه شدن يك معبر انتظار كاهش بار ترافيك داشته باشيم و اوايل افتتاح پل جواديه شاهد افزايش بار ترافيكي در اين معبر خواهيم بود، اما در درازمدت اين پل نقش مهمي در كاهش بار ترافيك اين منطقه خواهد داشت.
در كلانشهر تهران به علت مشكلات ترافيكي در تقاطع خيابانها و شريانهاي شهري نياز به ساخت پلهاي بيشتر احساس ميشود و ساخت چنين سازههايي باعث رواني ترافيك ميشود البته در صورتي كه در مدت زمان كوتاه ساخته و آماده بهرهبرداري شود.
مازيار حسيني ميگويد: مردم منطقه جواديه حق دارند چراكه در طول ساخت اين پل سختي هايي متحمل شدند، اما به هرحال اين پل در نوع خود بينظيربوده وبه عنوان زيباترين پل خاورميانه شناخته شده وبه منطقه زيبايي خاصي داده است. طبيعي است هرپروژهاي كه ساخته ميشود سختي هايي به دنبال دارد اما تأثير آن در دراز مدت مشخص ميشود. وي در پايان گفت: ما نبايد انتظارداشته باشيم وقتي يك طرحي در يك منطقه تكميل و به بهرهبرداري ميرسد، فوايد طرح تنهابه آن منطقه برسد بلكه بايد به تأثير جمعي آن توجه كرد.
به هر رو، اكنون آيا زمان آن نيست كه مديران شهري براي وعده هايي همچون تأثير پل جواديه در رونق اقتصاد و آرامش رواني شهروندان پاسخ دهند؟ آيا وقت آن نيست كه براي اين وعدهها زمان تعيين كنند و بگويند مثلاً دو يا چند سال ديگر قرار است اين پل ثمر دهد؟
البته ناگفته نماند مسئولان شهرداري اذعان داشتند كه پل قديم جواديه در سالهاي اخير به دليل از دست دادن مقاومت، خانههاي اطراف را تهديد ميكرد و كارايي خود را از دست داده بود و احداث پل كابلي جواديه به جاي آن و با ظاهري زيبا هم فضاي محيطزيست را در جواديه تغيير خواهد داد و هم كاهش ترافيك و آلودگي هوا و صوتي را به دنبال خواهد داشت.
كجايي پل قديمي كه يادت بخير!
راضيه عباسي كه ۳۶ سال دارد و با مدرك ليسانس حسابداري خانهدار است، از ديگر شهروندان جواديه است كه به خبرنگار «جوان» ميگويد: «اگرشهرداري به قصد كاستن بار ترافيك و شلوغي منطقه يا اگربا هدف تسهيل در رفت و آمد شمال به جنوب و برعكس اين پل را ساخته باشد بازهم به نظر نميرسد كه خيلي كارايي داشته باشد. من به عنوان شهروندي كه از بدو تولد دراين منطقه زندگي ميكنم ميگويم وعده شهرداري محقق نشده، به خاطراينكه اين بار ترافيك به نواب و ميدان حق شناس منتقل شده و از پل جديد جواديه استفاده آنچناني نميشود، ما اهالي محل به پل قديمي راضي بوديم و اگر شهرداري با يك مقدار آسفالت به بازسازي پل اقدام ميكرد بيشتر به سود مردم منطقه بود.»
اظهارات اين شهروند در حالي است كه به گفته مسئولان شهرداري تهران اين پل علاوه بر اثرگذاري در توسعه جنوب شهر، در كاهش سوخت، كاهش آلودگي هوا و صرفهجويي در وقت، بر روح و روان مردم تأثير مثبت خواهد داشت. همچنين اشاره به اين شده كه پيش از اين براي رفتن از ميدان بهمن به سمت شمال تهران، بار ترافيك سنگين بود، اما امروز اگر كسي قصد تردد در اين مسير را داشته باشد، با وجود پل جواديه و تونل توحيد اين مسير به يكباره كوتاه شده است.
معاون شهردار: مردم جواديه حق دارند اما بايد صبر كرد
پس از اتمام پروژه پل جواديه، از گوشه و اطراف شنيده ميشد كه مردم محله جواديه ومحلههاي همجوار كه حين ساخت اين پل سختيهايي را متحمل شده بودند، در حال حاضر پس از اتمام اين پل همچنان ناراضي هستند و از اينكه مشكلاتي براي آنها ايجاد شده است از شهرداري تهران گلهمند هستند. براي كسب اطلاع بيشترو صحت اين شنيدهها تصميم گرفتيم به اين منطقه برويم و از زبان خود مردم بشنويم. از نزديك پاي درددل مردم منطقه نشستيم، آنها از مشكلاتي كه پس از ساخت پل برايشان ايجاد شده بود گفتند وما هم شنيديم، البته بررسي پروژههايي نظير پل جواديه كه جزو پروژههاي ارشد شهري- به لحاظ هزينهبر بودن و تبليغات صورت گرفته براي آن- هستند را تنها نبايد از ديد ساكنان يك منطقه ديد، اما به هر رو، شايد مشت نمونهاي از خروار باشد.
درست است كه پل جواديه ظاهري زيبا دارد و به زيباسازي فضاي شهر و معماري شهر كمك ميكند، اما كارايي پروژهها در كلانشهرهاي شلوغ و پرمعضلي همچون تهران در اولويت است. ساكنان منطقه جواديه و مناطق همجوار، از ساخت اين پل رضايت ندارند و اين مهم است كه مديران شهري چگونه ميخواهند اين نارضايتي را برطرف كنند.
در اين خصوص معاون فني عمران شهرداري با بيان اينكه احداث سازههاي اينچنيني باعث بروز رونق اقتصادي در جنوب شهر تهران ميشود، ميگويد: اين پل علاوه بر اينكه داراي پارامترهاي معماري و پلسازي ويژه در كشور است، داراي پيوستهاي اجتماعي است و در اين زمينه تأثيرگذار است. بنا به گفته وي، كلانشهر تهران با مساحت تقريبي ۷۰۰ كيلومتر مربع و حدود هشت ميليون نفر جمعيت هنوز دروازههاي مشخصي ندارد، اين پل ميتواند به عنوان سردروازه ورودي شهر در جنوب تهران شناخته شود.
از زماني كه ساخت پل ۳۳ هزار پيچي جواديه در جنوب شهر تهران آغاز شد، مسئولان براي اجراي اين پروژه محدوديتهاي ترافيكي ايجاد كردند، همين امر باعث شد تا شهروندان در عبور و مرور دچار مشكل شوند اما مازيار حسيني معاون فني عمران شهرداري تهران گفت: قطعاً نبايد بلافاصله با اضافه شدن يك معبر انتظار كاهش بار ترافيك داشته باشيم و اوايل افتتاح پل جواديه شاهد افزايش بار ترافيكي در اين معبر خواهيم بود، اما در درازمدت اين پل نقش مهمي در كاهش بار ترافيك اين منطقه خواهد داشت.
در كلانشهر تهران به علت مشكلات ترافيكي در تقاطع خيابانها و شريانهاي شهري نياز به ساخت پلهاي بيشتر احساس ميشود و ساخت چنين سازههايي باعث رواني ترافيك ميشود البته در صورتي كه در مدت زمان كوتاه ساخته و آماده بهرهبرداري شود.
مازيار حسيني ميگويد: مردم منطقه جواديه حق دارند چراكه در طول ساخت اين پل سختي هايي متحمل شدند، اما به هرحال اين پل در نوع خود بينظيربوده وبه عنوان زيباترين پل خاورميانه شناخته شده وبه منطقه زيبايي خاصي داده است. طبيعي است هرپروژهاي كه ساخته ميشود سختي هايي به دنبال دارد اما تأثير آن در دراز مدت مشخص ميشود. وي در پايان گفت: ما نبايد انتظارداشته باشيم وقتي يك طرحي در يك منطقه تكميل و به بهرهبرداري ميرسد، فوايد طرح تنهابه آن منطقه برسد بلكه بايد به تأثير جمعي آن توجه كرد.
به هر رو، اكنون آيا زمان آن نيست كه مديران شهري براي وعده هايي همچون تأثير پل جواديه در رونق اقتصاد و آرامش رواني شهروندان پاسخ دهند؟ آيا وقت آن نيست كه براي اين وعدهها زمان تعيين كنند و بگويند مثلاً دو يا چند سال ديگر قرار است اين پل ثمر دهد؟
لبلا الیاسی