به گزارش تسنیم، اما یاسوج به دلیل داشتن آب و هوایی مثال زدنی، جنگلهای زیبا و سربه فلک کشیده و آبهای روان روز به روز بر جمعیتش افزوده شده به طوری که رود بشاری که در قلب یاسوج میگذرد و دو پل که ارتباط یاسوج با دشت سررود جنوبی با این شهر را برقرار میکند جوابگو نباشد.
سال 82 مسئولان وقت با تعریف پروژه احداث پل سوم بشار به طول130 متر و دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری با دو باند رفت و برگشت با عرض 11 متر با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج دست بکار میشوند تا بلکه نامی از خود به یادگار بگذارند تا آیندگان از آنان به نیکی یاد کنند ولی عمر دولت موسوم به اصلاحات تمام شد و این پروژه اندر خم یک کوچه ماند.
اما هر روز "مار پروژه پل سوم بشار یاسوج را نیش میزد" این پروژه یک روز به دلیل کمبود اعتبار روزی دیگر به دلیل عدم تملک زمینهای اطراف پروژه و وجود معارضان اجتماعی متوقف میشد.
روند اجرایی پروژه پل سوم بشار یاسوج کجدار و مریض و بصورت لاک پشتی پیش میرفت تا اینکه عملیات اجرایی شامل اتمام پایههای پل، محور رفت، 90 درصد بتنریزی و 50 درصد عملیات خاکریزی انجام شده اما هنوز پروژه افتتاح نشده خالی شدن زیر پایههای پل از لنز دوربین خبرنگار تسنیم مخفی نماند دوربینی که از ویران شدن این پروژه در صورت عدم چارهاندیشی توسط مسئولان متولی هشدار میدهد.
شمارش معکوس/گذشت 40 روز از وعده 75 روزه مدیرکل راه و شهرسازی
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد دهم اردیبهشت ماه امسال در نشست بررسی پروژههای عمرانی شهرستانهای بویراحمد و دنا با حضور استاندار و مسئولان استانی از بهرهبرداری پل سوم بشار یاسوج تا 75 روز آینده خبر داد.
از وعده حسن فدایی تا کنون 40 روز میگذرد ولی پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد هنوز خبری از تسریع در عملیات اجرایی این پروژه نیست و آنچنان که گفته میشود پیمانکار قبلی پروژ ه خلعید شده و حتی هنوز پیمانکار جدید مشخص نیست.
باید منتظر یک فاجعه در یاسوج باشیم/پل فعلی 50 سال عمر دارد
عضو شورای شهر یاسوج احداث پل سوم بشار یاسوج را پروژه میلمتری دولت دانست و اظهار داشت: وعدههای متفاوتی طی سالهای گذشته تاکنون برای افتتاح اغین پروژه از مسئولان شنیده میشود ولی هنوز خبری نیست.
سعید پایدار به تسنیم گفت: پل فعلی که یاسوج را به حوزه سررود جنوبی وصل میکند و حتی محل عبور از سمت شهر به سمت استانهای جنوبی و استان فارس است 50 سال عمر دارد فرسوده شده و جوابگوی عبور و مرور فعلی نیست.
وی با بیان اینکه وضعیت پروژه پل سوم بشار یاسوج به دلیل اهمیتی که در ترافیک شهر یاسوج دارد چندین بار توسط شورای شهر پیگیری شد ولی اهتمامی برای اتمام آن وجود ندارد، عنوان کرد: در صورت زلزله یا هر اتفاقی بحران انسانی در یاسوج به وجود میآید.
پایدار ابراز کرد: هم اکنون در شرایط عادی بعد از ظهرها پل ورودی و خروجی شهر یاسوج قفل میشود وای به روزی که مشکلی پیش بیاید
عضو شورای شهر یاسوج در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم چگونه پروژه احداث پل سوم بشار توسط شهرداری اجرا نشد؟ افزود: زمان تعریف و کلنگزنی پروژه در محدوده شهر واقع نشده بود.
احداث استپ راه حل جلوگیری از ویرانی پل بشار
محمدیار آذرمهر کارشناس حوزه راهسازی در این زمینه گفت: فاجعه ویرانی پل سوم بشار یاسوج چند سال پیش با جابهجایی کارخانههای شن و ماسه حریم رودخانه بشار تا حدودی جلوگیری شد لکن یکی از راهحلهای این مشکل احداث استپ به فاصله 500 متر پایین دست تا ارتفاع تراز بالای سر شمع که طی سالهای آتی بهطور طبیعی پر شود و شمعها عملکرد اصطکاکی خود را حفظ کند.
با وجود پیگیریهای مکرر خبرنگار ما موفق به شنیدن پاسخ حسن فدایی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مسائل و مشکلات سد راه پروژه پل سوم بشار یاسوج نشدیم.
گفته میشود تاکنون برای اجرایی شدن پروژه احداث پل سوم بشار یاسوج 8.5 میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام آن 13 میلیارد تومان دیگر نیاز است و نباید فراموش کرد که تاخیر در اجرایی شدن این پروژه یعنی ائتلاف هزینه زیرا سالانه شاهد افزایش هزینه تمام شده در آیتمهای مختلف این پروژه هستیم.
انتظار میرود مجموعه مدیران متولی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به رفع مشکلات پروژه احداث پل سوم بشار یاسوج در کمترین زمان ممکن اقدام کنند تا شاهد وقوع یک فاجعه در پایتخت طبیعت نباشیم و به نوعی این درد را قبل از تبدیل شدن به یک تهدید درمان کنیم.