استاد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف تولید اتوبوس و نمونه هایی از خودروهای هیبریدی را از جمله حرکتهای محققان برای دستیابی به فناوری این نوع خودروها ذکر کرد و گفت: از آنجا که پیاده سازی خودروهای هیبریدی بر مبنای تولید صنعتی نیست، این حرکتها نمی تواند ما را صاحب این فناوری کند.
به گزارش صراط نیوز، دکتر علی آرام در گفتگو با مهر، با بیان اینکه فاصله ما با سایر کشورها در زمینه خودروهای هیبریدی زیاد نیست، افزود: در زمینه تولید خودروهای هیبریدی سرعت مطلوب برای کاهش فاصله با سایر کشورها در این زمینه را نداریم دلیل آن هم ضرورت های اقتصادی بوده به این معنی که بنزین آن قدر ارزان بود که حرکت به سمت فناوریهای این حوزه برای ما مقرون به صرفه نبوده است.
استاد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف به طراحی و ساخت نمونه هایی از خودروهای برقی و الکتریکی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طراحی و تست های آزمایشگاهی خودروهای هیبریدی بر عکس خودروهای الکتریکی زمان بر است از این رو لازم است میان محققان دانشگاهی و خودروسازان هم اندیشی صورت گیرد.
وی با اشاره به توسعه فناوریهای مربوط به خودروهای هیبریدی خاطرنشان کرد: افزایش شدید قیمت نفت و دغدغه های زیست محیطی در دهه 1970 و 2007 موجب شد تا خودروسازان بزرگ دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی بروند در ایران نیز اگر مسئولان مایل بودند که در این حوزه حرکت کنند باید قبل از هدفمندی یارانه ها آن را اجرایی می کردند.
آرام در ادامه به بیان وضعیت دانشگاه ها در زمینه دستیابی به دانش فنی خودروهای هیبریدی پرداخت و اضافه کرد: دانش فنی خودروهای هیبریدی شامل دانشهای بنیادی و پیاده سازی می شود. دانشهای بنیادی شامل دانش کاغذی یا همان پایان نامه ها و مقالات است که صنعت تمایلی به کاربردی کردن این دانش ندارد.
وی ادامه داد: در بخش نمونه سازی نیز کارهایی پراکنده ای در دانشگاه ها انجام شده است که از آن جمله می توان به طراحی و تولید اتوبوس هیبریدی اشاره کرد اما این فعالیت ها در حدی نیست که ما را صاحب این نوع فناوری کند.
استاد مکانیک علمی دانشگاه صنعتی شریف، یادآور شد: کشوری می تواند صاحب فناوری شود که از دانش بنیادی تا دانش پیاده سازی پیوند خوبی برقرار کند و زمانی این امر محقق می شود که صنعت از دانش بنیادی موجود در دانشگاه ها استفاده کند امری که تاکنون در کشور اتفاق نیفتاده و صنعت به دانشگاه رو نیاورده است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها در بسیاری از مواقع پاسخ مناسبی به صنعت نداده است، گفت: در سالهای اخیر با برگزاری مسابقات خودروهای هیبریدی نمونه هایی طراحی و ساخته شد که صفر تا 100 آن در دانشگاه ها اجرایی شد ولی از آنجایی که پیاده سازی بر مبنای تولید صنعتی نبوده است، ایرادات بزرگی دارد که قابلیت کاربرد در بخش صنعت و تولید انبوه را ندارد.
آرام با تاکید بر اینکه کارفرمای طراحی و تولید اتوبوس هیبریدی صنعت خودروسازی نبوده است، اظهار داشت: یکی از شرکتهای فعال در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت اقدام به طراحی و ساخت این نوع اتوبوس کرده است. این امر نشان می دهد اولویت های صنعتی باید در صنعت تعریف و در دانشگاه ها تحقیق و اجرایی شود.