شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

جزئیات بررسی بودجه 95 در مجلس

خانه ملت صبح امروز در اولین نشست علنی بررسی کلیات لایحه بودجه 95، با ارائه نظرات نمایندگان موافق و مخالف، کلیات بودجه را زیر ذره‌بین خود قرار داد.
کد خبر : ۲۹۱۹۶۱

صراط: اولین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه 1395 کل‌کشور امروز یکشنبه (22فروردین ماه 95) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

به گزارش فارس، در ابتدا 196 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 91 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور دستور کار نشست علنی امروز پارلمان بود.

وکلای ملت امروز در 2 نوبت صبح و عصر جلسه علنی دارند تا رسیدگی به کلیات بودجه 95 به پایان برسد و بررسی جزئیات آن را آغاز کنند.

*بررسی کلیات بودجه 95 در صحن علنی مجلس آغاز شد

بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور در مجلس شورای اسلامی صبح امروز آغاز شد.

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سالانه کل‌کشور، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گزارش خود را ارائه می‌دهد، سپس حداکثر 10 ‌نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون تلفیق و 10 نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر 10 دقیقه صحبت می‌کنند.

پس از آن نماینده دولت به مدت 20 دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون تلفیق صحبت می‌کنند. مجموع زمان صحبت سخنگوی کمیسیون 30 دقیقه است.

در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهاى مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگى مى‏‌گردد.

در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ها در زمان مقرر دریافت شده و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح مى‏‌باشد. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک‌ بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف 72 ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه نماید.

جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى 4 ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‏‌تواند مطرح باشد، مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت.

اگر مطالب فورى و فوتى اعم از طرح‌ها و لوایح دو فوریتى و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران‌‏ناپذیرى باشد، در این صورت براى طرح و تصویب آن زمان مشخصى معین مى‌شود.

موسوی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95:

*بودجه سال 95 عملیاتی نیست

حجت الاسلام میرقسمت موسوی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی مجلس و به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1395 به عدم تحقق موارد مشابه در بودجه سال 94 اشاره کرد و یکی از نقص‌های بودجه سال 95 را عملیاتی نبودن مواد آن جهت حل مشکل بیکاری که همه خانواده‌های ما درگیر آن هستند برشمرد.

وی با طرح این سوال که چه ملاحظاتی در لایحه بودجه 95 برای کمک به واحدهای تولیدی که قادر به فعالیت در حد ظرفیت خود نیستند شده است گفت: چگونه می‌خواهیم در امر تولید با دنیا رقابت کنیم در حالی که بسیاری از مدیران واحدهای تولیدی یا ورشکسته‌اند یا فراری و زندانی.

موسوی با اشاره به اینکه از سال 94 ریالی از بودجه مربوط به موضوع توازن منطقه‌ای به مناطق محروم اختصاص داده نشده است تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 95 نیز این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

سبحانی‌فر در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95:

*حمایت از صندوق توسعه ملی و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از ویژگی های بودجه 95 است

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 در صحن علنی مجلس توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه در عرصه انرژی و اقتصاد مقاومتی و اقشار کم درآمد را از جمله ویژگی‌های بودجه سال جاری خواند و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی جهت ورود به عرصه تولید از جمله نقاط مثبت لایحه بودجه سال 95 است.

وی از حمایت از صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه بانک‌ها به ویژه بانک مسکن به منظور رونق دادن به بخش مسکن که می‌تواند سایر بخش‌های تولیدی را به حرکت درآورد به عنوان دیگر نقاط قوت بودجه سال 95 نام برد و اظهارداشت: لایحه بودجه سال 95 به ارائه تسهیلات بخش کشاورزی از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی توجه دارد.

سبحانی فر به حذف یارانه دهک‌های بالا و اختصاص منابع ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها به اشتغال و رونق در کشور در لایحه بودجه سال 95 اشاره کرد و گفت: در این لایحه بر استفاده از میادین مشترک نفت و گاز که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده همسایگان قرار گرفته است اشاره شده است.

وی توجه به تقویت فناوری‌های نوین و پرداخت مطالبات دولت به بانک مرکزی را از جمله مزایای بودجه سال 95 عنوان کرد و افزود: استفاده از 50 میلیون دلار فاینانس برای سرمایه گذاری خارجی که می‌تواند در طرح‌های فولادی و معدنی به کار گرفته شود نقطه قوت بودجه سال 95 است و چون این سرمایه به صورت نقدی وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌شود تورم‌ زا نیست.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 500 میلیون دلار برای آبرسانی به روستاها و 2 میلیون تن قیر رایگان و نیز گازرسانی به روستاها و تامین برق شهرک‌های صنعتی در لایحه بودجه سال 95 گفت: از این ظرفیت می‌توان برای اشتغال در مناطق روستایی بهره گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال 95 را توجه به استفاده از اوراق مشارکت به همراه فاینانس برای اشتغال و تولید در کشور خواند.

میرمحمدی در مخالفت با کلیات بودجه 95:

*بودجه‌های سالیانه باید هر سال تکاملی باشند نه تکرار مکررات/کمیسیون تلفیق بر اثر فشار روانی بودجه را سریع‌تر به تصویب رساند

همچنین سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس طی سخنانی به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت:‌بودجه تقدیمی دولت متأسفانه عملیاتی نیست و بر اساس شاخص‌های بودجه سال 94 نوشته شده است. صرف‌نظر از آنکه چقدر از بودجه سال قبل عملیاتی شده است.

وی افزود: پیش‌بینی ما باید به گونه‌ای باشد که بودجه امکان عملیاتی شدن داشته باشد، تکرار مکررات بدون اجرایی شدن آن درست نیست.

میرمحمدی با بیان اینکه بودجه‌های سالیانه باید تکاملی باشند نه تکرار مکررات، تصریح کرد: آیا بودجه 95 بر مبنای سال اقتصاد مقاومتی تدوین شده است؟ چه مقدار در این بودجه به تولید، صنعت، کشاورزی و اشتغالزایی توجه شده است؟ متأسفانه نقاط قوت بودجه سال قبل در بودجه 95 نیامده است.

نماینده گلپایگان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در هدفمندی یارانه‌ها سال قبل قرار بود دولت یارانه ثروتمندان را حذف کند اما انجام نشد و امسال دوباره در بودجه مطرح شده است، امسال سال اقدام و عمل است. آیا رویکرد بودجه 95 بر همین مبنا است؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت لایحه بودجه را با تأخیر تقدیم مجلس کرده است و کمیسیون تلفیق نیز بر اثر فشار روانی سعی کرد این بودجه را سریع‌تر به تصویب برساند، عمده بودجه 95 با عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نبودنش تدوین شده لذا کلیات آن باید رد شود.

جلیلی در موافقت با کلیات بودجه 95:‌

*منابع و اعتبارات در بودجه 95 بر اساس نیازها توزیع شده است

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس در ادامه طی سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت:‌ وضعیت امروز کشور ما در شرایط پسابرجام قرار دارد لذا چه در تأمین منابع و چه مدیریت منابع باید با در نظر گرفتن این شرایط اقدام کنیم.

وی افزود: اکثر مخالفت‌ها با کلیات بودجه به خاطر عدم اطمینان نمایندگان از تحقق منابع است، در اکثر منابع و ردیف‌ها در بودجه 95 شاهد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هستیم و این لایحه بیانگر همتی است که مجلس و دولت برای آن گذاشته‌اند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آنچه امروز پیش روی ماست مصوبه کمیسیون تلفیق است نه پیشنهاد دولت، نگاه کمیسیون تلفیق جهت‌دار کردن قانون یارانه‌ها در بودجه 95 بوده که امر مثبتی است.به دلیل شرایط اجتماعی و انتظارات جامعه دریافت‌کننده یارانه نقدی، کمیسیون تلفیق تلاش کرده این منابع را هدف‌دار و جهت‌دار کند.

وی در پایان با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت تحرک‌بخشی در تولید و اقتصاد در بودجه 95 بوده است، گفت: در این لایحه منابع و اعتبارات بر اساس نیازهای کشور توزیع شده و شاهد توازن در توزیع منابع هستیم، همچنین سهم درآمدهای نفتی نیز در لایحه بودجه 95 کاهش یافته که با سیاست‌های کلی نظام همخوانی دارد.

قاضی‌پور در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95:

لایحه بودجه 95 فقط به پایداری تورم و افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 با تاکید بر اینکه منابع پیش‌بینی شده در بودجه تامین نمی‌شود، گفت: عدم تامین منابع بودجه به زیان کشور است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی فعلی در بودجه 95 فقط به پایداری تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بودجه 95 را بی‌ارتباط با اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: در بودجه سال 95 باید به مؤلفه‌هایی مانند بودجه و اقتصاد مقاومتی، بودجه و تورم، بودجه و تولید ملی، بودجه و اشتغال، بودجه و توسعه و همچنین بودجه و افزایش قدرت خرید مردم توجه می‌شد.

قاضی‌پور بر عدم اتکاء به نفت تاکید کرد و اظهار داشت:‌ما باید یاد بگیریم کشور را بدون نفت اداره کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزاری جشنواره‌ها و سمینارها را عاملی برای هدر رفت منابع دانست و تصریح کرد که این قبیل اقدامات دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

قاضی‌پور به نام‌گذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد و افزود: اولین درس اقتصاد مقاومتی این بود که در اول سال بودجه را بر اساس آن تدوین کنیم اما هیچ رد پایی از اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید در بودجه 95 دیده نمی‌شود.

وی خواستار این شد که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و دولت به این پرسش پاسخ دهند که چه پیش‌بینی برای حمایت از تولید در بودجه شده است.

پیرمؤذن در موافقت با کلیات بودجه سال 95
دولت در دوره پساتحریم مقاوم‌سازی اقتصاد را در دستور کار دارد

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: لایحه بودجه مهمترین سند مالی است که هر ساله توسط دولت‌ها تدوین و توسط مجلس به تصویب می‌رسد.

وی تدوین بودجه در سال 95 را دارای سختی‌هایی توصیف کرد و گفت: ابهام در قیمت نفت از مهمترین چالش‌های تدوین بودجه در سال 95 بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در تدوین بودجه سال 95 به نیازهای مردم توجه شده است، اظهار داشت: با توجه به بدهی‌ها و پروژه‌های باقیمانده از دولت قبل تدوین بودجه و تعیین مسیر هزینه‌کرد اعتبارها با مخاطراتی مواجه است.

پیرمؤذن با بیان اینکه در دوره پساتحریم، دولت مقاوم‌سازی اقتصاد ایران را دنبال می‌کند، گفت: در تدوین بودجه دولت به منافع ملی توجه کرده نه منافع جناحی.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: توجه به مشکلات عدیده پروژه‌هایی مانند مسکن مهر و سایر پروژه‌های اجرا شده در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار بودجه سال 95 است.

وی توجه به اجرای اقتصاد مقاومتی، توسعه علم و فناوری، افزایش تولید و مقابله با تورم را از جمله رویکردهای بودجه سال 95 توصیف کرد و خواستار رای مثبت همکارانش کلیات لایحه مذکور شد.

رستمیان در مخالفت با بودجه سال 95

ایرادات زیادی به لایحه بودجه وارد است/دولت بسیاری از پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند

عبدالرحمان رستمیان در مخالفت با  کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس (22 فروردین 95) گفت: مخالفت من به این معنا نیست که رای مخالف به کلیات لایحه بودجه خواهم داد بلکه مخالفت من به خاطر اشکالات زیادی است که در لایحه بودجه وجود دارد و این ایرادات باید برطرف شود.

وی افزود: من هم شاید رای موافق به لایحه بودجه بدهم اما دولت باید بگوید که این نواقص را برطرف خواهد کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از اتفاقات مثبت امسال کاهش سهم نفت در درآمدها بود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سهم نفت هر چقدر که هست باید در بخش سرمایه گذاری هزینه شود و در پروژه‌هایی که محرک توسعه کشور هستند، هزینه شود.

رستمیان خاطرنشان کرد: مواردی را در سال گذشته داشتیم که می‌توانستیم امسال درآمدهای بیشتری را داشته باشیم اما کوتاهی کردیم. این کوتاهی‌ها باید جبران شود. در برخی از بخش‌ها مالیات‌های هدفمند را گذاشتیم که از جمله آن مالیات بر کالاهای آسیب رسان بود که 150 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌کرد اما متاسفانه جلسات آن تشکیل نشد، وزرای صنعت و اقتصاد به جلسه نیامدند.

وی افزود: متاسفانه از سال 93 تا سال 95 حتی درآمدهای مالیاتی از بخش مالیات بر کالاهای آسیب رسان کاهش داده شده. سال 93 ، 300 میلیارد تومان از این بخش درآمد کسب کردیم. اما در سال 95 ، 12 میلیارد تومان برای آن پیش بینی کرده‌ایم این ها ضعف‌های بودجه سال 95 است که باید برطرف شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرارهای مالیاتی اظهار داشت: متاسفانه مالیات بر درآمد و سود در کشور سیستماتیک نیست. مالیات بر حقوق و عوارض آب و برق وجود دارد اما مالیات بر درآمد و سود سیستمی ندارد و اینکه مالیات ما پلکانی نیست اگر مالیات ما پلکانی باشد تبعیض‌های حقوقی برطرف خواهد شد.

رستمیان خاطرنشان کرد: هر پولی که مبادله می‌شود باید رصد شود و در این صورت است که ما فرار مالیاتی و دزدی‌های بانک‌ها را نخواهیم داشت. اگر مالیات در کشور پلکانی شود ما تعادل بخشی درآمدها و حقوق ها را کشور خواهیم داشت.

وی افزود: ما بر جریمه‌ها هدفمند مالیات نبسته‌ایم، ما زیر 5 درصد قاچاق را کشف می‌کنیم اما جریمه‌ای که کردیم دو برابر است وقتی زیر 5 درصد قاچاق کشف می‌شود باید 20 برابر جریمه بر قاچاق داشته باشیم تا قاچاق سودآوری نداشته باشد. متاسفانه در شرایط فعلی قاچاق 90 درصد سودآوری دارد و این از مواردی که باید اصلاح شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه برخی از جریمه‌ها که می‌تواند به اصلاح امور کمک کند به روزرسانی نشده که از جمله آن می‌توان به جریمه‌ها در بخش غذا و دارو اشاره کرد و به روز شدن جریمه‌ها در این بخش می‌تواند از یک سو موجب کاهش آسیب‌ها و هم افزایش درآمد دولت را در پی داشته باشد.

رستمیان خاطرنشان کرد: حقوق ورودی کالاهای خارجی باید افزایش پیدا کند تا یک درصد عوارض بر کالاهای مصرفی خارجی 3 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد ایجاد می‌کند. این هم از کوتاهی‌هایی بود که علیرغم پیشنهادهای ارائه شده اجرایی نشد.

وی افزود: امروزه در استان‌های ما هر وزارتخانه سه مدیرکل دارد آموزش و پرورش سه مدیر کل دارد. وزارت نیرو پنج مدیرکل دارد. وزارت جهاد کشاورزی چندین مدیرکل دارد و به همین تناسب و تناظر در شهرستان‌ها ادارات آن‌ها را داریم. اگر گفته می‌شود که حجم دولت باید کوچک شود آیا نمی‌توان این بخش‌ها را کوچک کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت علوم دانشجو در رشته‌هایی پذیرش می‌کند که اشباع شده است. وزارت آموزش و پرورش افراد را از مقطع دیپلم بورس می‌کند و برای دانشگاه فرهنگیان نیرو می‌گیرد و این‌ها هزینه‌های اضافی برای آموزش و پرورش است.

رستمیان خاطرنشان کرد: متاسفانه مناطق آزاد تجاری ما دارای تراز منفی برای صادرات هستند و در این شرایط معافیت‌های وارداتی را به مرزنشینان می‌دهیم که باید معافیت‌های صادراتی به آن‌ها داده شود که کوتاهی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: ما باید چه سیاستی داشته باشیم که بودجه‌هایمان را هدایت کنیم. اقتصاد مقاومتی به این معناست که هر سال 10 یا 20 درصد واردات کاهش پیدا کند و صادرات افزایش یابد اما چنین تکلیفی به دولت نشده است.

وی در پایان گفت: بسیاری از پروژه‌ها را دولت در اختیار گرفته و به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند.

علیمردانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۵:

بودجه 95 به حوزه کشاورزی و اشتغال صدمه بسیاری وارد می‌کند

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین ماه 95) طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 اظهار داشت: بودجه سال 95 قطعا معایب و محاسن بسیاری دارد، ولی متأسفانه معایب بودجه، اصلاح و برطرف نشده است.

وی افزود: از معایب بودجه امسال، متأسفانه این است که می‌بینیم هزینه‌ها افزایش پیدا کرده ولی درآمدها متناسب با افزایش هزینه‌ها نیست؛ در کمیسیون تلفیق نیز 25 هزار میلیارد تومان مجدد این هزینه‌ها را افزایش دادند که بخش قابل‌توجه منابع معمولا تحقق پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بهتر بود کمیسیون تلفیق و دولت گزارش می‌داد که جمع کل منابع عمومی دولت در سال گذشته چه میزان عملکرد داشته و بعد از آن متوجه می‌شدیم به چه میزان با بودجه 95 مغایرت دارد، به ویژه زمانی که مغایرت بیش از 20 درصد باشد، بودجه‌نویسی دیگر اصلا اثربخش نیست و باعث نابسامانی در هزینه‌ها می‌شود. هزینه جاری بالای 200 هزار تومان امسال نه تنها در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه هم مغایر برنامه و هم مغایر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است؛‌ چراکه باید هم با فروش دارایی از جمله نفت این منابع را تهیه کنیم و با عدد آورده‌شده.

علیمردانی بر همین اساس اضافه کرد: متأسفانه هم فروش دارایی کشور را داریم و هم چیزی برای بودجه و اعتبارات عمرانی نگذاشته‌اند، این نوع بودجه‌نویسی اصلا نباید مورد قبول نمایندگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این نوع بودجه نویسی همچنین باعث نابسامانی در بازار ارزی و پولی شده و انضباط مالی را در گذشته شاهد بودیم که چقدر کاهش داشت و دلالی در این زمینه به کارآفرینی و تولید صدمه زد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را بر این اساس نام‌گذاری کردند، ولی متأسفانه در کمیسیون تلفیق این مسئله تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است. در قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده به منظور استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، دولت موظف است تا پایان سال دوم برنامه، به تدریج زمینه‌های لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در کلیه دستگاه‌های اجرایی فراهم آورد به نحوی که لایحه بودجه سال سوم برنامه، تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی اضافه کرد: بررسی بودجه سال 94 و سال قبل نیز اخطار داده شد که بودجه باید به روش عملیاتی باشد که متأسفانه چنین اقدامی از سوی دولت انجام نگرفته است. همچنین به موجب برنامه پنجم توسعه افزایش اعتبار هزینه‌های دولت باید سالانه 2 درصد کمتر از نرخ تورم باشد که به این موضوع اصلا توجه نشده و کاملا بحث برنامه و اقدام به آن به فراموشی سپرده شده است.

علیمردانی در خاتمه تصریح کرد: هر سال ما می‌دیدیم که بحث طرح‌های آبیاری تحت فشار به بخش‌های خصوصی تعاونی حداقل به صورت بلاعوض اعطا می‌شد که امسال متأسفانه کمیسیون این موضوع را به غلط اصلاح کرده که امیدوارم موردتوجه قرار بگیرد. متأسفانه در خصوص کشاورزی و اشتغال در این حوزه بسیار صدمه وارد می‌کند و به نوعی هدررفت آب در بخش کشاورزی که می‌توانست با کمک به آبیاری تحت فشار به بخش‌های خصوصی و تعاونی مورد توجه قرار بگیرد و باعث اصلاح در کشور شود،‌ این مسئله باعث صدمه به بحث اصلاح آبیاری در حوزه کشاورزی می‌شود. با توجه به معایبی که لایحه بودجه سال 95 دارد، نمایندگان رأی منفی به این لایحه بدهند.