صراط: فارس نوشت: شب هفتم از برنامه ثریا با عنوان «انقلاب ادامه دارد» و با موضوع هنر متعهد در انقلاب اسلامی، با حضور چهار تن از رویشهای جوان فرهنگی و هنری انقلاب، مازیار بیژنی، کاریکاتوریست انقلابی، سیدمحمدرضا میری، گرافیست و طراح، محمدباقر مفیدیکیا، کارگردان و سارا عرفانی، نویسنده به روی آنتن شبکه اول سیما رفت. همچنین میهمان ویژه این برنامه وحید جلیلی، مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بود.
هنرمندان غربزده فکر کردند اگر انقلاب را بایکوت کنند، انقلاب اسلامی توان اینکه سپاه هنری خودش را ایجاد کند، نخواهد داشت
محسن مقصودی، مجری ثریا در ابتدای برنامه به قرائت بخشی از بیانات امام خمینی در سال 67 پرداخت که به منشور هنر انقلاب نامگذاری شدهاست: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانهخوردگان تاریخ تلخ و شرمآور محرومیتها باشد؛ هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهداری مدرن و کمونیسم خونآشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد.
وحید جلیلی، مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بعد از انقلاب اسلامی هنرمندان و فضای رسمی هنری و فرهنگی ما چقدر پابهپای آرمانهای هنری انقلاب آمدهاند، اظهار داشت: این پیامی که شما قرائت کردید برای سال 57 است و اگر اجازه بدهید ما به سال 57 برگردیم و ببینیم موقعی که انقلاب اسلامی رخ داد چه اتفاقی در حوزه فرهنگ و هنر افتاد؛ اصلیترین شعار انقلاب استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود که در این بین، استقلال مهمترین شعار و مطلع تمام شعارها بود.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب با این شعار پیش آمد و یک بدنهای از هنرمندان، فرهنگیان، اهل اندیشه و اهل رسانه و غیره در آن دوره وجود داشتند که بخشی از آنها با انقلاب همراهی کرد بطور مثال مرحوم مهرداد اوستا یک شاعر شناخته شده در دوره قبل از انقلاب بود و بعد از انقلاب هم بطور صد در صدی در خدمت آرمانهای انقلاب اسلامی قرار گرفت و تا پایان عمر شریفش تلاش کرد که به فرهنگ و هنر انقلاب خدمت کند؛ همچنین زندهیاد نادر ابراهیمی با اینکه چهره روشنفکری معتبری داشت اما بعد از انقلاب، کاملا به دوستان خود روشنفکرش پشت کرد یا بهتر است بگوییم آنها به نادر ابراهیمی پشت کردند و ایشان تنها تلاش کرد که با انقلاب همراه بشود و برای امام رمان نوشت و با بچههای انقلابی محشور بود.
مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: یک گروه از بدنه حرفهای فرهنگ و هنر به انقلاب اسلامی و به شعارهای اساسی آن بخصوص شعار استقلال پیوستند اما بیتعارف باید بگوییم که بخش عمدهای هم به این انقلاب نپیوستند و گرایشاتی سلطنتی داشتند و نمیتوانستد با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی همراه بشوند و یا گرایشات لیبرالیستی و یا کمونیستی داشتند؛ این افراد با انقلاب اسلامی همراهی نکردند و شاید فکر میکردند همان اتفاقی که در مشروطه و نهضت نفت رخ داد در انقلاب اسلامی هم رخ میدهد و قرار است که مردم با محوریت نگاه دینی و فداکاری در مبنای ایمان معنوی به صحنه بیایند و یک عدهای دیگر انقلاب را بربایند و به سمت دیگری ببرند اما کم کم دیدند خیر، گویا امام جنس دیگری دارد و مردم آگاه شدهاند و عبرتهای خوبی آموختهاند.
جلیلی افزود: یک عده از این هنرمندان فرار کردند و عده دیگری انقلاب را بایکوت کردند و فکر کردند اگر انقلاب را بایکوت کنند انقلاب اسلامی توان اینکه سپاه هنری خودش را ایجاد کند، نخواهد داشت و در مدت بسیار کوتاهی معلوم شد اینچنین نیست و همانطور که انقلاب اسلامی در حوزه سازندگی جهاد را در حوزه نظامی سپاه را راه انداخت در حوزه هنر هم رویشهای زیادی آمدند و کسانی که دقیقا مصداق مستضعف بودند استعدادهایشان شکوفا شد؛ مستضعف یعنی کسی که ذاتا ضعیف نیست اما نگه داشته شده است.
هنری که در خدمت انقلاب است، هنرمندان غربزده را اذیت میکند
وی تاکید کرد: شما میبینید یک جوان خوش استعدادی مثل سلمان هراتی از روستاهای تنکابن می آید و یکی از استوانههای شعر انقلاب میشود و میگوید " پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشت، شب مانده بود و جرات فردا شدن نداشت" و این شعر کسانی را که میدیدند این یک هنر است ولی درخدمت آرمانها و محتواهای غیر دینی و ضد دینی آنها نیست، اذیت میکرد؛ یا قیصر امینپور که از خوزستان میآمد و یکی از پیشروان شعر و هنر انقلاب میشد که می گوید " لبخند تو خلاصه خوبیهاست، لختی بخند خنده گل زیباست"؛ این اشعار زیباست اما برای هنرمندان ضد انقلاب شعر زشتی بود چراکه در وصف امام خمینی سروده شده بود.
کانون نویسندگان ایران، قیصر امینپور را حتی بعد از مرگ تحقیر میکرد چراکه درصددند تا داشتههای انقلاب را تحقیر و بایکوت کنند
وحید جلیلی با بیان اینکه طیف هنرمندان ضد انقلاب، سلطنت طلب و یا غربگرا نمیتوانستند این آثار فاخر را تحمل کنند، خاطر نشان کرد: وقتی قیصر امینپور از دنیا رفت، کانون نویسندگان ایران که مرجعی رسمی است که نمایندگی روشنفکری ایران تا به همین امروز است یک بیانیهای داد و با یک لحن پر کینهای از قیصر یاد کردند و به او فحاشی کردند و گفتند او شاعر نبوده و شهرداری تهران میخواد با بیلبورد کردن عکسهای قیصر امینپور وی را به عنوان شاعر به ملت تحمیل کند و این افراد تا امروزهم هستند و تلاش میکنند داشتههای انقلاب اسلامی را تحقیر و بایکوت کنند اما در انقلاب اسلامی رویشهای مختلفی از شعر تا سینما، از کاریکاتور تا ادبیات از گرافیک تا خوشنویسی و غیره شکل گرفت؛ در مجموع اتفاقات بزرگی در فرهنگ و هنر ایران معاصر مبتنی بر نعارف و تاریخ انقلاب ظهور کرد.
پرمخاطبترین آثار هنری کشور، آنهایی است که متعلق به اردوی انقلاب است
مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حوزه فرهنگی نیز کسانی هستند که آرمانهای انقلاب را تمام شده بدانند، تصریح کرد: فرهنگ یک واژه فارسی است که به معنای "آهنگ فر" است و به معنای قصد اعتلا و حرکت شکوه است و فرهنگ ذاتا رفتن به سمت عزت، شکوه و عظمت را دارد و از این جهت کاملا مساوی با انقلاب اسلامی است و به این معنا انقلاب اسلامی تمام شدنی نیست یعنی شما به هر مرحلهای برسید مرحله بالاتری وجود دارد و انقلاب ما ذاتا یک انقلاب فرهنگی است بنابراین کسی نمیواند این انقلاب را در یک قالب و زمان خاص محدود کند که البته آن زمان خاص یک قله و فراز است که میتوان از آن الهام گرفت و راه را با او سنجید.
وحید جلیلی خاطرنشان کرد: بطور عینی میوه و ثمره همین رویشهایی که امروزه در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی داریم را میبینیم بطور مثال بسیاری از پرمخاطبترین آثار هنری علمی کشور آنهایی است که متعلق به اردوی انقلاب است.
این فعال فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ارزش افزوده انقلاب اسلامی و مزیت رقابتی اش در چیست، تصریح کرد: در پاسخ به این سوال میتوان از یک موضع اعتقادی و آرمانی جواب داد اما بنده میخواهم از منظر مدیریت راهبردی فرهنگی پاسخ این سوال را بدهم که اگر شما پذیرفتید که محتوی و آرمان شما جاذبهای ندارد و هرچه جذابیت است برای غرب است، به این ترتیب خودت با دست خودت مخاطب را به آن طرف سوق دادهای چراکه مخاطب میگوید وقتی که خودت پذیرفتهای اصل آن است و یک نمونه بدل از آن را ارائه میدهی، من چرا بدلیجات تو را استفاده کنم؟ و به سراغ اصل آن میرود.
مخاطب به سراغ هنری در جمهوری اسلامی میآید که آن را در ماهواره پیدا نکند
وی خاطرنشان کرد: این مخاطب به سراغ هنری در جمهوری اسلامی میآید که آن را در ماهواره پیدا نکند یعنی میخواهم بگویم حتی از نظر مدیریتیهم اگر کسی به آرمانهای انقلاب اعتقادی نداشته باشد و بخواهد یک مدیریت درست فرهنگی بکند اتفاقا باید روی مزیت نسبی انقلاب اسلامی متمرکز بشود؛ بی بی سی یا من و تو هیچگاه "خاکهای نرم کوشک" را نمیسازند و اصلا نمیتوانند نسبتی با این مفاهیم برقرار کنند و این کتابی است که توسطیک ناشر شهرستانی در بخش خصوصی منتشر میشود و امروز به چاپ دویستم رسیده است! در این کتاب یک بنای ساده شهری از روستا به شهر میآید و بنایی میکند و در مسیر انقلاب با حوادث انقلاب گره میخورد و به فرمانده یکی از تیپهای خراسان در جبهه تبدیل میشود و یک اسطوره ماندگار در تاریخ ایران میشود.
جلیلی افزود: بسیاری از مدعیان فرهنگ و هنر در داخل و خارج از کشور اصلا نمیتوانند ارتباطی با آثار هنری برقرار کنند؛ مشکل بعضی از هنرمندان ما این است که انقلاب اسلامی با ماجراها و شخصیتهایش ازتخیل هنرمندان ما جلو افتاد یعنی اگر "خاکهای نرم کوشک" نوشته یکی از رمان نویسان ما بود همه میگفتند عجب رمان نویس خوبی، عجب قلمب وعجب تخیلی! اما شما در واقعیت میبینید که این امر فراتر از تخیل یک هنرمند بوجود آمده است و یک عده از مدعیان هنر که نتوانستند با انقلاب همراهی کنند عقب افتادند و در خلوت خودشان زور میزنند تا یک درامی خلق کنند و کمتر هم موفق میشوند.
وحید جلیلی تاکید کرد: شما میبینید که پرمخاطبترین آثار سینمایی ما مربوط به دفاع مقدس است، از آژانس شیشهای بگیرید تا از کرخه تا راین، لیلی با من است، اخراجیها و غیره که همگی نشان دهنده این است که مفاهیم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مخاطب زیادی دارد و شما در 10تا فیلم پرمخاطب 30 سال گذشته انقلاب غالبا آثاری با این مفاهیم را میبینید.
در مقابل کاریکاتورهای هولوکاست، تمام نشریات اروپایی، آمریکایی و حتی نشریات رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند
مازیار بیژنی، کاریکاتوریست جوان و انقلابی در خصوص انتخاب ایدهها و سوژهها خاطر نشان کرد: بعنوان یک کاریکاتوریست مطبوعاتی یا همان کارتونیست باید در جریان اخبار و مسائل روز باشیم؛ کار اصلی ما مطبوعاتی بوده است و سالها در روزنامههای مختلف از جمله کیهان فعالیت داشتهایم و نوع کار بنده را به این ترتیب تربیت کرده است.
وی در خصوص برخوردهایی که با آثار او شده تصریح کرد: به هرحال کاریکاتور مطبوعاتی به این معنای مصادف با برخورد است و موضوعات سیاسی در مطبوعات عکسالعملهای افراد را برمیانگیزد.
بیژنی در رابطه با تصاویر افراد مستضعف در کاریکاتورهایش خاطرنشان کرد: ما تابع منشور انقلاب هستیم و بر اساس آن بخشی از هنر به اشرافیت و تجمل برمیگردد و چون کاریکاتور یک هنر انتقادی است طبعا این مسائل در آن بروز میکند و اگر در کاریکاتور این مسائل نباشید باید آنرا از دایره هنر انقلاب حذف کرد.
این کاریکاتور انقلابی در خصوص بازخوردهای بینالمللی نسبت به کاریکاتورها اظهار داشت: یک سایتی بوده که در اتباط با هولوکاست در مقابل کارتون که 5سال قبل بر اساس یا کتاب کاریکاتوری در همین موضوع راهاندازی شد و به محض اینکه این سایت بالا آمد بازتاب بینالمللی بسیار گستردهای داشت و تقریبا تمام خبرگزاریهای دنیا و نشریات آمریکایی و اروپایی و از جمله نشریات خود رژیم صهیونیستی سریع عکسالعمل نشان دادند و بازتاب خارجیاش خیلی بیشتر از بازتاب داخلی آن بود.
سید محمدرضا میری، در خصوص شبکهای که از طراحان ایجاده کردهاند، اظهار داشت: ما چندسالی است که توفیق خدمت در مجموعه نهضت مردمی پوستر انقلاب؛ اتفاقی که از سال 88 آغاز شد و با چندتا اصل و شرط شروع به کار کردیم تا بتوانیم آثار هنری حرفهای در عرصه گرافیک با توجه به ضروریات جامعه تولید کنیم. در آخرین کارگاه کشوری که داشتیم بزرگترین مانور و لشگرکشی در عرصه گرافیک را داشتیم که نزدیک به 90 طراح حرفهای را در قم جمع کردیم و آثاری را با محوریت وحدت تقدیم مردم کردیم؛ درحال حاضر انقلاب و مقام معظم رهبری شبکهای از 200 طراح حرفهای گرافیک و اساتید مجرب در اختیار دارند.
وی افزود: طراحهای ما در کارگاه اخیر با عنوان "حبلالله" از 12 شهر آمده بودند و این امر یک مانور عظیمی بود که در جبهه مقابل ما نبوده و نیست؛ ما یک سایتی بنام نهضت مردمی پوستر انقلاب داریم که در آنجا فراخوانهایی داریم و دوستان هنرمند میتوانند ذیل این فراخوانها آثارشان را بدهند و مابقی فعالان فرهنگی به این آثار دسترسی دارند چراکه دوستان طراح ما بصورت جهادی و صلواتی فایل قابل چاپ را در اختیار مردم قرار میدهند.
هنر روشنفکری، غربزده و منفعل هنری است غیر طبیعی که حس ندارد
مقصودی خطاب به وحید جلیلی گفت: در این بخش از برنامه میخواهیم راجعبه سوژههای بکری که در این 37سال روی زمین مانده است، صحبت کنیم بطور مثال دربرنامه گذشته داستان جمعی از افسران نیروی هوایی را روایت کردیم که در 22 بهمن 57 منتظر اجرای حکم اعدامشان بودند که بنده تاکنون این اتفاق را نشنیده بودم و واقع جای سوال دارد که چرا در خصوص این سوژه و سوژههای فراوان دیگر، هیچ کار هنری صورت نگرفته است؟
وحید جلیلی در پاسخ اظهار داشت: در بین جمعی از هنرمندان بودیم که میگفتند شما به دنبال چی هستید؟ آیا دنبال هنر دینی یا انقلاب هستید؟ بنده به این دوستان گفتم من دنبال هنر طبیعی هستم یعنی اینکه در هر شهر فرهیخته و بزرگ دنیا که در یک شب صدها نفر را بخاطر یک مطالبه فرهنگی قتل عام کرده بودند، قطعا 80سال بعد از آن واقعه به اندازه یک موزه بزرگ در نورد آن واقعه اثر هنری وجود میداشت بطور مثال در واقعهای مثل قیام گوهرشاد در سال 1314 که هشتاد سال از آن گذشته شما الان یک کارت پوستال از آن پیدا نمیکنید، نمیگویم فیلم سینمایی و سریال و تابلو نقاشی وغیره!
وی با بیان اینکه وضع هنر در ایران غیر طبیعی است، گفت: هنر روشنفکری، غربزده و منفعل هنری است غیر طبیعی و هنر غیر طبیعی به معنی این است که اصلا هنر حس ندارد و برای وقایع اطرافشان واکنشی ندارند و واکنششان سانسور است؛ انقلاب اسلامی برای هنر میلیونها سوژه برای قالبهای هنری داشت؛ اصلا ما برفرض حزباللهی نداشته باشیم و علاقهای هم به ایران نداریم ولی شخصیتی مانند شهید رجایی دراماتیک است و کسی بوده که یک زمانی کاسه بشقاب میفروخته و بعدها رئیس جمهور یک کشوری شده است و 34 سال از شهادت مظلومانه او گذشته که در این سینما یک فیلم داستانی دربارهاش ساخته نشده است ما چندین فیلم در رابطه با "آلنده" در تلویزیون خودمان دیدهایم اما باید بدانیم که شهیدرجایی از آن شخصیت که کمتر نیست و این مسائل درحالی است که سینمای ما در تولید، جزء ده سینمای برتر است.
در سینمای ما خط قرمزها و سیمخاردارهایی ترسیم شده که اگر به واقعیتهای انقلاب نزدیک بشوی، سانسورت میکنند
جلیلی با بیان اینکه سینمای ما قابلیتهای بسیار زیادی دارد، خاطر نشان کرد: ما بهترین بازیگرها، کارگردانها، گریم و غیره را داریم اما متاسفانه سینما سمت و سوی انقلابی نمیگیرد چراکه یک خط قرمزها و سیمخاردارهایی ترسیم شده و فضای سانسوری وجود دارد که اگر به واقعیتهای انقلاب خودت نزدیک بشوی و اگر کلمهای درخصوص سوژههای انقلاب حرف بزنی، سانسورت میکنند.
وی خاطرنشان کرد: ادعای غربزدهها در اول انقلاب این بوده که خون دادن از شما و جهت دادن از ما؛ میگفتند شما با فریاد یاحسین، شاه را بیرون کنید ولی فرهنگ و هنر را به ما بسپارید تا ما یا از مارکس و یا از لیبرالها بگوییم و یک تقسیم کاری اینگونه کردند اما وقتی ملت این تقسیم کار را قبول نکردند، تصمیم به سانسور مردم گرفتند و گفتند اگر ما یک فن یا حرفهای را داریم، آن را به سمت انقلاب نمیآوریم بلکه حتی اگر شما قیصر امینپور هم بشوید، تحقیرت میکنیم.
37 سال از انقلاب گذشته است اما بسیاری از سوژههای هنری مغفول مانده است
وی خاطرنشان کرد: 37 سال از انقلاب گذشته است اما بسیاری از سوژههای هنری مغفول مانده است اما اکنون خوشبختانه یک نهضتی در بین جوانانی که نمونههای آنها در اوایل انقلاب اسلامی بودهاند، راه افتاده است و همانطور که شهدای مدافع حرم امروز مانند باقریها و همتها شید میشوند، جوانان هنرمند نسل سومی نیز بروز و ظهور کردهاند؛ خداوند حسین احمدی سخا را رحمت کند که یک جوان بیست وچندساله تهرانی بود که وقتی انسان آثارش را میبیند، آثاری در حد جهانی دارد؛ همین امسال در حوزه جشنواره فیلم فجر بچههای انقلاب کارهایی میسازند که کلاه از سر بسیاری افتاد و حتی اجازه ندادند که این آثار در سالن اکران بشود چراکه 5،6 تا از این کارها، کارهایی بود که از لحاظ فنی و ارزشهای انیمیشن و استاندارهای هنری بسیار رده بالایی داشت اما مشکلش این بود که محتوای صد در صد انقلابی داشت و به اینها اجازه داده نشد که حتی یک سانس در سالن رسانههای برج میلاد دیده بشوند.
اینکه رهبر انقلاب میگویند امام جمعه فرمانده فرهنگی شهر است، نباید فقط و فقط روی بنر شهرها پیاده شود!
مدیر دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه گفت: وقتی شعرا در محضر مقام معظم رهبری شعر میخوانند هدف فقط " احسنت" گفتن نیست بلکه این یک الگویی ارائه میکند؛ اینکه رهبری به میگوید امام جنعه شهر باید فرمانده فرهنگی باشد صرفا با بنر کردن این جمله کار را پیش نمیبرد بلکه باید لوازم این فرماندهی فرهنگی را فراهم کنید و فرمانده فرهنگی یعنی کسی که با شعرا و هنرمندان شهرش ارتباط داشته باشد و کتاب بخواند؛ شما ببینید که مقام معظم رهبری در این چندسال اخیر چند هزار صفحه کتاب خواندهاند که فقط ما مطلع شدهایم و علنی شده است. چنین شخصیتی که فرهنگ را میفهمد و هنرمندان و آثار هنری را میشناسد، میتواند فرماندهی کند.
حلقه توزیع، مشکل عمده جبهه فرهنگی انقلاب است
این فعال فرهنگی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی نسبت به بیست سال پیش مجموعه تولیداتی که شده است بسیار فاخر تر است و واقعا دستمان پر است و همچنین یک مصرفکننده بلاقوه وسیع داریم که تا کتاب به او معرفی میشود، فروش میرود بطور مثال تا کتاب "دا" معرفی میشود 500هزار نسخه به فروش می رود! و این میتواند برای تمام آثار هنری ما از کتاب گرفته تا کاریکاتور و غیره اتفاق بیفتد اما لازمه آن یک حلقه توزیع است که این حلقه توزیع مشکل عمده جبهه فرهنگی انقلاب است و ائمه جمعه، معلمان، اساتید دانشگاه و همه کسانی که دستشان به مخاطب میرسد باید این مهمات را داشته باشند و آن را به مردم ارائه بدهند.
بچههای حزباللهی فکر میکنند چون حکومت اسلامی است همه چیز در دستشان است اما باید اگر درک کنیم که در اقلیت هستیم
محمدباقر مفیدی کیا، کارگردان فیلم سینمایی "دختر شینا" در خصوص ایده تبلیغ کتابخوانی گفت: برخورد من با سوژههایی کا با آن کار کردهام کاملا حسی است و با خودم خلوت کردم تا به این نکته برسم که واقعا چطور میشود لذت کتاب خواندن را درک کرد و چیزی که به ذهنم رسید این بود که لذتبخشترین حالتی که انسان در کتاب خواندن دارد این است که کتاب را تصور بکند و معمولا ما وقتی کتاب میخوانیم خودمان را به جای آن شخصیتها می گذاریم؛ بنده به این فکر کردم اگر یک زوج هنری بخواهند یک کتابی که در آن به روابط عاشقانه پرداخته است را بخوانند، چه اتفاقی میافتد؟
وی اظهار داشت: لذا فیلمنامه را با بازیگران من مطرح کردیم که اتفاقا کتاب را خواندند و با کتاب ارتباط برقرار کردند؛ اتفاقی که در فیلم میافتد این است که ما به داخل کتاب میرویم و خانم عبدالرزاقی خودشان را بجای "قدم خیر" احساس میکنند و همسرشان را بجای شهید میبینند و بعد که به زمان حال میآیند یک حس خوبی دارند و احساس میکنند زندگیشان با داستان منطبق شده است.
وی در پاسخ به سوال مقصودی مبنی براینکه چقدر میتوان مفاهیمی انقلابی مانند رفتار یک شهید عدالتخواه انقلابی که به فکر حقوق مردم است و پارتی بازی نمیکند و رشوه نمیدهد را در کارهای هنری نشان بدهیم، اظهار داشت: طبیعتا ذات هنر گرایش به سمت خیر و نیکی دارد ومصرف کننده اثر هنری تمایل دارد که این مسائل را ببیند و نکته این است که در دیدن همه بدیها و سیاهیها یک نقاط مثبتی است که اگر هنرمند آنها را کشف کند واقعا هنرمند است.
مفیدیکیا در خصوص واکنشهای بعد از فیلم لکه که یک فیلم صریح و سیاسی بود، اظهار داشت: واکنشها به این فیلم بسیار مختلف بوده است و مهمترین امری که بنده نگرانش بودم این بود که احساس نشود که فیلم یک فیلم سادهانگارانه و یک تحلیل کلیشهای و نمادین است بخاطر همین فیلم واقعا منطبق بر واقعیت است؛ بچههایی که در سینما دغدغه انقلابی دارند در اقلیت هستند اما این موضوع را درک نکردهاند چراکه بچههای حزباللهی فکر میکنند چون حکومت اسلامی است همه چیز دست ماست اما اینگونه نیست و اگر درک بکنیم که در اقلیت هستیم بیشتر تلاش میکنیم.
سارا عرفانی، نویسنده انقلابی در خصوص شرایط شبکه توزیع کتابها در شهرستانهای مختلف گفت: شبکه توزیع واقعا جای کار دارد و بسیاری از دوستان نمیتوانند کتاب مورد نظرشان را پیدا کنند و مخاطبی که دنبال یک کتاب است به سختی میتواند در همین تهران کتابها را پیدا کند.
نویسنده کتاب لبخند مسیح درباره سوژه این کتاب گفت: سوژه این کار دختری است که کار ترجمه انجام میدهد و با یک جوان آمریکایی آشنا میشود و آن جوان آمریکایی میخواهد مسلمان بشود و سوالاتی دارد که تنها کسی که اطرافش هست این دختر است و با توجه به اینکه این دختر تا کنون مسئله دین، مسئله اصلیاش نبوده است، مجبور میشود اطلاعاتی کسب کند.
وی درخصوص کتاب هدیه ولنتاین گفت: این کتاب یک مجموعه داستان است که دغدغههای جوان امروز با نکات دیندارانهای که درگیر آن هست را نشان میدهد.
در بخش پایانی برنامه وحید جلیلی، به سبک بچههای انقلاب بر دیوار نمادین انقلابی ثریا نوشت: ایخونبهای شهیدان، پاس میدارمت ز جان.