صراط: «روزنامه ابتکار» در گزارشی به بررسی انتخابات پرداخته است.
روزنامه مذکور در این گزارش با عنوان «نسبت مهم برای پیروزی کاندیداها» می نویسد: «در قانون انتخابات، تعداد کاندیداهای هر حوزه انتخابیه به نسبت جمعیت آن حوزه تعیین میشود. با این همه برخی حوزههای انتخابیه وجود دارند که این نسبت در آنها رعایت نشده است. فارغ از نیازی که به بازنگری در تعداد نمایندگان حوزههای انتخابیه وجود دارد، تعداد صندلیهای هر حوزه انتخابیه در مجلس در کنار کاندیداهای آن در هر حوزه میتواند شانس نامزدهای انتخاباتی را نسبت به حوزههای دیگر بیشتر یا کمتر کند.
بررسی نسبت تعداد صندلیهای حوزههای انتخابیه در مجلس در کنار جمعیت آن حوزه و نیز تعداد کاندیداهای حوزهها میتواند چشماندازی از شانس چهرهها و گروههای سیاسی برای پیروزی در هر حوزه را نشان دهد.در مجلس نهم استان مرکزی با 1413959 نفر جمعیت 7 نماینده را به عنوان وکلای مردم این استان به عرصه تقنین فرستاده و این در حالی است که استان قم با 1151672 نفر جمعیت و با وجود اهمیتی که این استان مذهبی در کشور دارد تنها 3 نماینده را بر کرسی های مجلس نشانده است. همچنین استان البرز با 2412510 نفر جمعیت دارای 3 نماینده در بهارستان بوده و استان اصفهان با 4815863 نفر جمعیت 19 نماینده را به نهاد قانونگذاری کشور فرستاده است. این در حالی است که شهری مثل آبادان در استان خوزستان به تنهایی 3 نماینده در مجلس دارد که البته این تعداد نیز بیشتر به دلیل اهمیت این شهر بوده و نسبتی با جمعیت آن نشان نمیدهد.
این نسبتها در تخصیص سهم معرفی نماینده به مجلس شورای اسلامی تلنگری است برای مسئولان مربوطه که قانون انتخابات کشور نیاز به بازنگری جدی دارد و اهمیت این موضوع زمانی شدت مییابد که برخی از این حوزههای انتخابیه با وجود مشکلات اقلیمی و محرومیتهایی که با آن دست و پنجه نرم می کنند نمیتوانند با این تعداد نماینده از حقوق مردم بومی این مناطق دفاع کنند. البته ناگفته نماند که با چنین چینشی برای حضور کاندیداهای هر حوزه انتخابیه احتمال رقابت تنگاتنگ و شدیدتر بین احزاب سیاسی و امکان اجحاف در حق برخی از گروههای سیاسی نیز شدت مییابد.»
روزنامه مذکور در این گزارش با عنوان «نسبت مهم برای پیروزی کاندیداها» می نویسد: «در قانون انتخابات، تعداد کاندیداهای هر حوزه انتخابیه به نسبت جمعیت آن حوزه تعیین میشود. با این همه برخی حوزههای انتخابیه وجود دارند که این نسبت در آنها رعایت نشده است. فارغ از نیازی که به بازنگری در تعداد نمایندگان حوزههای انتخابیه وجود دارد، تعداد صندلیهای هر حوزه انتخابیه در مجلس در کنار کاندیداهای آن در هر حوزه میتواند شانس نامزدهای انتخاباتی را نسبت به حوزههای دیگر بیشتر یا کمتر کند.
بررسی نسبت تعداد صندلیهای حوزههای انتخابیه در مجلس در کنار جمعیت آن حوزه و نیز تعداد کاندیداهای حوزهها میتواند چشماندازی از شانس چهرهها و گروههای سیاسی برای پیروزی در هر حوزه را نشان دهد.در مجلس نهم استان مرکزی با 1413959 نفر جمعیت 7 نماینده را به عنوان وکلای مردم این استان به عرصه تقنین فرستاده و این در حالی است که استان قم با 1151672 نفر جمعیت و با وجود اهمیتی که این استان مذهبی در کشور دارد تنها 3 نماینده را بر کرسی های مجلس نشانده است. همچنین استان البرز با 2412510 نفر جمعیت دارای 3 نماینده در بهارستان بوده و استان اصفهان با 4815863 نفر جمعیت 19 نماینده را به نهاد قانونگذاری کشور فرستاده است. این در حالی است که شهری مثل آبادان در استان خوزستان به تنهایی 3 نماینده در مجلس دارد که البته این تعداد نیز بیشتر به دلیل اهمیت این شهر بوده و نسبتی با جمعیت آن نشان نمیدهد.
این نسبتها در تخصیص سهم معرفی نماینده به مجلس شورای اسلامی تلنگری است برای مسئولان مربوطه که قانون انتخابات کشور نیاز به بازنگری جدی دارد و اهمیت این موضوع زمانی شدت مییابد که برخی از این حوزههای انتخابیه با وجود مشکلات اقلیمی و محرومیتهایی که با آن دست و پنجه نرم می کنند نمیتوانند با این تعداد نماینده از حقوق مردم بومی این مناطق دفاع کنند. البته ناگفته نماند که با چنین چینشی برای حضور کاندیداهای هر حوزه انتخابیه احتمال رقابت تنگاتنگ و شدیدتر بین احزاب سیاسی و امکان اجحاف در حق برخی از گروههای سیاسی نیز شدت مییابد.»