سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

جزئیات سفر 3 روزه هاشمی به سیستان

وزیر بهداشت با تشریح پنجمین سفر خود به سیستان و بررسی کمبودهای این استان از اعزام گروه‌هایی به منظور بررسی توسعه مراکز بهداشتی، درمانی، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و امکانات مورد نیاز و همچنین ارتقای سلامت مادران و نوزادان ظرف یک ماه آینده خبر داد.
کد خبر : ۲۷۶۸۷۵
صراط: سید حسن هاشمی در خصوص جمع بندی سفر سه روزه خود به این استان، با بیان اینکه در طول دوران وزارت، این پنجمین سفر بنده به استان سیستان و بلوچستان و دومین سفر به منطقه جنوب آن است، اظهار داشت: همزمان با هفته وحدت در منطقه بلوچستان که اهل سنت در آن منطقه سکونت دارند حضور پیدا کردیم.

وزیر بهداشت گفت: تلاش همکاران ما در این منطقه به ویژه در قالب طرح تحول نظام سلامت، انسان را تحت تأثیر قرار می‌داد چرا که مردم از پوشش بیمه، توزیع امکانات و تجهیزات و از همه مهم تر توزیع پزشک و متخصص بهره مند شده بودند.

هاشمی افزود: برای نخستین‌بار در استان سیستان و بلوچستان، هیچ مرکز بهداشتی و درمانی وجود ندارد که پزشک نداشته باشد البته در برخی مناطق تعداد پزشکان بیشتر از حد انتظار بود اما در سایر گروه‌ها مانند پرستاری کمبود داشتیم که لازم است تا معاونت توسعه، بررسی دقیق و مفصلی در خصوص نیروی انسانی در استان سیستان و بلوچستان انجام دهد.

هاشمی افزود: این سفر فرصت بسیار مناسبی بود تا در جمع مردم و علمای اهل سنت و مراسم آنها و همچنین فرماندارن 6 شهرستان و استاندار استان سیستان و بلوچستان باشیم همچنین در نشست‌هایی با آنها و خیرین، راه‌های کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی مردم بررسی شد.

وزیر بهداشت یکی دیگر از اهداف این سفر را آگاهی از اقدامات انجام گرفته و مشکلات موجود مردم در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی تأکید کرد: تصویری که در ذهن بسیاری از افراد در خصوص استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، تصویری ناقص است چرا که این مردم، جزو اصلی‌ترین گروه‌های اجتماعی هستند که همواره بر استقلال و یکپارچگی کشور و دفاع از دین خود در زمان قبل و بعد از انقلاب ایستاده اند.

وزیر بهداشت افزود: بسیاری از مردم اهل تسنن این استان، در دفاع از مرزهای کشور، جان خود را توسط افرادی که مدعی حمایت از آنها هستند، از دست می‌دهند.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی عنوان کرد: در این سفر با پدر و مادر جوان ترین شهید دوران دفاع مقدس، یعنی شهید سبیل اخلاقی آشنا شدیم.

وی افزود: این شهید در سن 11 سالگی در جبهه‌های حق علیه باطل جان خود را فدای انقلاب و کشور کرد و امیدوارم همه مردم قدرشناس خون پاک شهدا باشند.

هاشمی به نشست صمیمی خود با دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر اشاره کرد و گفت: نشست پر شور و پر حرارتی بود و روحیه آزادمنشانه و جسارتی که این دانشجویان داشتند من را به یاد دوران تحصیلی خودم می انداخت.

وزیر بهداشت حضور در بین مردم، مسئولین، نمازهای جمعه اهل سنت و تشیع و همچنین واکنش گروه‌های پزشکی بومی و غیر بومی و پرستارانی که با هدف خدمت به مردم فعالیت داشتند را بسیار لذت بخش و شیرین دانست.

هاشمی افزود: شیرینی این سفر به این است که متمرکز بر سفر نشویم و در بازگشت از سفر، تصمیماتی بگیریم تا در شأن مردم این منطقه محروم باشد و در ماه‌های آینده بتواند چهره ارائه خدمات نسبت به گذشته را تغییر دهد.

وزیر بهداشت از اعزام دو گروه از سوی وزارت بهداشت به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: گروه‌هایی به منظور بررسی توسعه مراکز بهداشتی، درمانی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و امکانات مورد نیاز و همچنین ارتقای سلامت مادران و نوزادان ظرف یک ماه آینده به این استان اعزام می‌شوند و پس از بررسی‌ها، جلسات اجرایی آن با حضور فرماندارن و استاندار در تهران برگزار می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات ارزنده صورت گرفته در سایر نقاط محروم کشور، اضافه کرد: با وجود این اقدامات مثبت، هنوز ما رضایت کامل نداریم چرا که در گذشته میزان کمی از عدالت در توزیع خدمات در سطح کشور وجود داشته و دلایلی مانند کج سلیقگی‌ها و یا فشارهای محلی باعث شده تا امکانات، تجهیزات و خدمات به طور متوازن در اختیار مردم قرار نگیرد.

هاشمی افزود: برخی از همکاران ما از سختی کار ناراحت هستند اما اگر سالها از امروز فاصله بگیرند، در بازگشت به موطن و شهرهایی که دوست دارند در آن ارائه خدمت کنند و وضعیت مالی آنها خوب شد، قضاوت آنها در خصوص این روزها متفاوت خواهد بود و تصورشان این است که قطعه زیبای زندگی آنها، همین قطعه خدمتی است که امروز با نارضایتی و یا رضایت کم در خدمت مردم باشند.

وزیر بهداشت افزود: در شرایط فعلی نیابد قضاوت‌ها را برای تصمیم گیری مبدا قرار دهیم و مسلم است که همه انسانها با ظلم مخالف هستند و از ضعفا حمایت می‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر با صرف هزینه‌های قابل توجه، دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر شده است، گفت: من قضاوت شتاب زده برخی از افراد و نگاه‌های مغرضانه برخی دیگر از افراد را علیه جامعه پزشکی مبنی بر اینکه اعتبارات طرح تحول سلامت صرف حقوق پزشکان شده است را قبول ندارم زیرا میزان رقمی که در طرح تحول نظام سلامت برای گروه‌های پزشکی هزینه کردیم، نسبت به رقمی که مردم پرداخت می‌کردند غیر قابل توجه بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: کمتر از 10 درصد مقداری که مردم برای دریافت خدمات پرداخت می‌کردند را دولت پرداخت می کند اما همان خدمات را با عدالت و کیفیت بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: حاصل و ثمره طرح تحول نظام سلامت این است که در شرایطی که ارائه خدمات توسط نیروهای تخصصی در گذشته بسیار سخت بود اما در حال حاضر در تمام نقاط مرزی این استان متخصصین حضور دارند و در برخی از شهرها مانند شهرستان نیکشهر همه متخصصان حضور داشتند.

هاشمی خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده با ورود و تربیت نیروی متخصص از فرزندان همین مناطق، طرح اجباری نیروی انسانی در کشور برداشته شود و افرادی که پس از ما سکاندار سلامت کشور در دولت و یا مجلس می‌شوند نیز بر تربیت و بکارگیری نیروی انسانی متخصص بومی در مناطق مختلف به ویژه نقاط مرزی و محروم کشور، توجه داشته باشند.

منبع: تسنیم