سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

اصفهانیان: داوری در ايران حرفه ای نيست

زنجان - رييس كميته داوران فدراسیون فوتبال با بيان اينكه داوری در ايران حرفه ای نيست گفت: در فوتبال ايران پول عادلانه هزينه نمی شود و داروران به حقوق خود نمی رسند.
کد خبر : ۲۷۰۲۳۳

صراط:  رييس كميته داوران فدراسیون فوتبال با بيان اينكه داوری در ايران حرفه ای نيست گفت: در فوتبال ايران پول عادلانه هزينه نمی شود و داروران به حقوق خود نمی رسند.

فریدون اصفهانیان ضمن بیان اینکه معمولا داوران ایرانی شغل دیگری در كنار داوری داشته و از داوری درآمد حرفه ای ندارند، افزود: داوران باید از حقوق خود اعم از هزینه ایاب و ذهاب، روان شناس، مربی تغذیه و ... برخوردار باشند در حالیكه از این ها محرومند و غالبا با هزینه شخصی تامین كرده اند.

وی با تاكید بر لزوم ارتقا سطح آمادگی جسمانی و دانش داوری در ایرانی ادامه داد: دوره ای به مدت پنج سال با همكاری فیفا برای ارتقا دانش و آمادگی جسمانی داوران برگزار شد اما بایدمستمر باشد.

اشتباهات داوری جهت دار و مهندسی شده نیست

رییس كمیته داوران فدراسیون فوتبال با اشاره به اشتباهات داوری و نحوه برخورد با آن تصریح كرد: طبق آیین نامه های موجود با داورانی كه عملكرد مناسب و نامناسب دارند متناسب با فعالیت شان برخورد می شود.

 اصفهانیان در خصوص محرومیت داورها هم خاطر نشان كرد: باید با داور خوب و بد متناسب با عملكردشان برخورد شود اما ما تا كنون در خصوص محرومیت مطلبی اعلام نكردیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا داوران در مواجهه با پرسپولیس و برخی تیم های دیگر اشتباهات بیشتری دارند، گفت: این اشتباهات و داوری ها اصلا جهت دار و مهندسی شده نیست و در همه سال ها هم اتفاق افتاده اما این از شانس بد پرسپولیس بوده كه در این فصل اشتباهات بیشتر شده و چون تكرار داشته سوء تفاهماتی ایجاد كرده است.

اصفهانیان متذكر شد: چون اشتباهات برای یك تیم پرطرفدار تكرار شده گامه زنی هایی در پی داشته كه ما حق می دهیم اما این دال بر مشكل داشتن داور نیست و اگر نامه ای مكتوب در ای خصوص داشته باشیم بررسی می كنیم.

فعالیت ۴۰ داور در لیگ برتر

رییس كمیته داوران فدراسیون فوتبال تعداد داوران لیگ برتر را چهل نفر اعلام کرد و گفت: این داوران باتوجه به عملكردشان در نیم فصل تقلیل می یابند.

اصفهانیان با تاكید بر لزوم نظارت بر لیگ فوتسال گفت: جسته و گریخته اقداماتی انجام شده اما باید با آموزش بیشتر شرایط ارتقا یابد.

وی ادامه داد: ما با اعتراض مشكلی نداریم هر چه در چهارچوب قانون مكتوب به ما اعلام شود بررسی می كنیم.

اصفهانیان در مقایسه سطح داوری از گذشته تا كنون در ایران اظهار كرد: در گذشته اكثر داوران خود بازیكن بوده اند و به همین دلیل موفق تر بودند اما حالا فوتبالیست ها به سمت داوری گرایش ندارند چرا كه از بازیكنی به لحاظ مادی تامین می شوند و در داوری پولی نیست.

رییس كمیته داوران فدراسیون فوتبال در خاتمه با بیان اینکه باید نسبت به ترغیب بازیکنان فوتبال برای ورود به حرفه داروری تلاش شود، تصریح كرد: داورانی كه خود بازیكن بوده اند موفق ترند.

منبع: مهر