سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵

موضع‌گیری تند علیه نتانیاهو در اسرائیل

اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سفر اخیر به واشنگتن مبنی بر احتمال گام های یکجانبه در مقابل فلسطینی ها، انتقاد تند برخی وزیران کابینه اسرائیل را به دنبال داشت.
کد خبر : ۲۶۸۲۲۰
صراط: به نقل از پایگاه خبری الجزیره قطر، وزیران کابینه اسرائیل  با انتقاد شدید از اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سفر اخیر به واشنگتن مبنی بر احتمال گام های یکجانبه در مقابل فلسطینی ها، آن را مانور سیاسی بی فایده و دیرهنگام برشمردند.

جدی بودن نتانیاهو بعید است

در این میان کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بعید می دانند که اظهارات نتانیاهو مبنی بر اتخاذ گام های یکجانبه در کرانه باختری جدی باشد و درواقع سخنان او رامانور سیاسی می دانند.

نتانیاهو در سخنرانی در موسسه مطالعاتی «کاپ» که به کاخ سفید نزدیک است ، در مورد این سوال که در صورت نرسیدن به یک حل و فصل دائمی چه برنامه ای دارید؟ پاسخ داد: احتمال اتخاذ گام های یکجانبه مشخص، وجود دارد به این شرط که جامعه جهانی درخواست های اسرائیل مبنی بر حفظ امنیت آن را بپذیرد.

وی در سخنرانی خود ادامه داد: موضوع قدس و بیت المقدس قابل حل نیست و اسرائیل غزه را ترک کرده و شهرک ها را برچید اما  60 هزار موشک به سمت آن شلیک شد، بنابراین چنانچه یک کشور فلسطینی تشکیل شود، چگونه می توانیم تضمین کنیم که غزه دوم نباشد؟

اظهارات نتانیاهو چند ساعت پس از دیدار او با باراک اوباما و درحالی ایراد شد که در این دیدار اوباما اعلام کرد که هنوز به دیدگاه مبتنی بر تشکیل دو کشور پایبند است و به اتخاذ تدابیر عملی برای کاهش تنش با فلسطینی ها توجه دارد.

موضع گیری های تند علیه نتانیاهو در داخل اسرائیل

اما در توضیح اظهارات نتانیاهو مبنی بر اتخاذ گام های یکجانبه در قبال فلسطینی ها، «نفتالی بینت» وزیر آموزش اسرائیل که رهبر حزب « خانه یهودی» است در گفت وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت: اعطای هرنقطه از سرزمین به عربها به شکل یکجانبه اشتباهی سنگین و هدیه ای به تروریسم است».

«گلعاد اردان» وزیر امنیت داخلی اسرائیل  که از حزب لیکود است با انتقاد از سخنان نتانیاهو در گفت وگو با شبکه ده تلویزیون اسرائیل تاکید کرد که به شدت با هرگونه گام های یکجانبه مخالف بوده و چنانچه معلوم شود که این موضوع واقعیت دارد، آماده مبارزه با آن است.

وی عقب نشینی از کرانه باختری را تکرار تجربه غزه دانسته و این دیدگاه را اینگونه توجیه کرد که اسرائیل از هرجا که عقب نشینی کرد، هدف موشک قرار گرفت که نمونه آن خروج از لبنان و غزه است.

اردان افزود: به نظر من نتانیاهو در این خصوص نقشه ای ندارد و کابینه را در جریان آن قرار نداده است.

دنیا به نتانیاهو بی اعتماد است

«زهافا گالوون» رئیس حزب میرتس و عضو کنیست (پارلمان) اسرائیل از دیگر منتقدان نیز اظهارات نتانیاهو را به تمسخر گرفته و آن را سرو صدا توصیف کرده و گفت:  دنیا دیگر به سخنان نتانیاهو اعتماد ندارد زیرا چیزی که بر زبان می آورد با آنچه عملا در سرزمین فلسطین انجام می دهد، در تعارض است.

اما «آری شافیط» تحلیل گر سیاسی اسرائیل نیز در ادامه مواضع سابق خود اظهارات نتانیاهو در واشنگتن را «مانور بی فایده و دیرهنگام دانست و گفت: هیچ کس در دنیا نتانیاهو را باور ندارد زیرا از سال 2009 که وی دیدگاه تشکیل دو کشور را تایید کرد، تعداد شهرک نشین ها یکصد هزار نفر افزوده شده است به ویژه اینکه کابینه او افراطی است.

به عقیده او اشاره نتانیاهو به اقدام یکجانبه « به این معنی نیست که وی در قطع ارتباط با غزه که ده سال پیش آریل شارون انجام داد، از او الگو خواهد گرفت».

سرنوشت مشابه آفریقای جنوبی در انتظار اسرائیل است

به گفته شافیط نتانیاهو به دنبال کاهش انتقادها و مجازات ها علیه اسرائیل در جهان است زیرا اسرائیل تقریبا در حال تبدیل شدن به یک طرف طرد شده شبیه آفریقای جنوبی (تبعیض نژادی) است.

«عکیفا إلدار» کارشناس سیاسی اسرائیل نیز در این خصوص با شافیط هم عقیده بوده و اظهار داشت، سخنان نتانیاهو جدی نیست و بیشتر یک مانور به شمار می آید.

به گفته وی بحران کنونی اسرائیل نیازمند اقدامات روشن و فوری است که بتواند شرایط موجود را به سرعت تغییر دهد.


منبع: تسنیم