سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۶

سلامت مردم اولويت پانزدهم دولت

رئيس كل سازمان نظام پزشكي گفت: نگاه غلط به سلامت باعث شده تا بهداشت و سلامت به جاي قرار گرفتن در 5 اولويت اول، در اولويت پانزدهم قرار گيرد.
کد خبر : ۲۶۶۳۳
به گزارش صراط نیوز به نقل از مشرق،دكتر شهاب الدين صدر در مراسم افتتاح سيزدهمين همايش پزشكان عمومي سراسر كشور اظهار كرد: يكي از مسائلي كه ما با آن روبه رو هستيم مباحث اقتصادي درمان است مانند تعرفه درمان. اتفاقات مهمي كه براي تعرفه ها در سال گذشته افتاد و با سر و صداي زيادي هم در رسانه ها مواجه شد اين بود كه تعرفه ها واقعي نيست و نكته ديگر اين كه نگاه غلطي است كه به حوزه سلامت وجود دارد.

وي در ادامه افزود: نگاه غلطي به سلامت وجود دارد و به جاي اين كه بهداشت و سلامت جزء 5 اولويت اول باشد در اولويت پانزدهم قرار داد و وقتي نوبت به سلامت مي رسد مي گويند خبري از بودجه نيست.

صدر ادامه داد: ما كشور فقيري نيستيم بلكه سياست گذاري ها غلط است و كشور با تامين بودجه چند هزار ميلياردي لنگ نيست.

رئيس سازمان نظام پزشكي گفت: امسال اعتبارات حدود 60 درصد در حوزه سلامت نسبت به سال 89 بيشتر شده است. يعني حدود 16 هزار ميليارد تومان شده است و اين اتفاق مهمي است براي حل مشكلات اقتصادي بخش درمان.

وي اضافه كرد: اكنون فرصت مناسبي است كه وزارت بهداشت براي حل مشكلات اقدام كند. بايد سلامت را جزو اولويت هاي اول كشور بدانيم براي اين كه اگر قرار است كاري در كشور صورت بگيرد اين مردم هستند كه بايد سالم و شاداب باشند و نبايد به سرمايه گذاري در بخش بهداشت و سلامت به عنوان سرمايه گذاري پرت نگاه شود بلكه سرمايه گذاري زيربنايي است.

 
صدر در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اميدواريم سرانه درمان از 8500 تومان سال گذشته به 15 تا 20 هزار تومان اصلاح شود. ما اگر ساز و كار گذشته را داشتيم و بيمارستان هاي خصوصي و دولتي با اعتبارات دولتي اداره مي شد مردم با هر وضعيتي كه مراجعه مي كردند دغدغه مالي نداشتند اما اكنون اين طور نيست. حتي در داخل بعضي از بيمارستان هاي دولتي بخش خصوصي دائر شده است.

وي اذعان كرد: ما مخالف سرمايه گذاري بخش خصوصي نيستيم بلكه رويكردها و كارشناسي ها بايد اصلاح شود.

صدر گفت: دولت بايد موانع را در راستاي ارتقاي سلامت بردارد نه اين كه مانع ايجاد كند. كسري بودجه بيمارستان هاي دولتي در سال گذشته 2 تا 3 هزار ميليارد تومان بوده است. نمي شود با يكسري اعلام هاي غيرواقعي جلوي سرمايه گذاري را گرفت.

رئيس سازمان نظام پزشكي اظهار داشت: اگر محاسبات حوزه سلامت سالم نباشد ما در حقيقت با دست خودمان مجوز تخلف را صادر مي كنيم. جامعه پزشكي پرونده پرافتخاري در خدمت و دلسوزي هستند مانند دوران دفاع مقدس.

 
وي اظهار داشت: وزارت بهداشت مسئول است و بايد براي انجام هر كاري ابتدا كارشناسي كند و بعد نتيجه را اعلام كند نه اين كه با اظهارنظر «يك فرد خاص» تصميم گيري شود. ما كار كارشناسي خود را انجام مي دهيم و تابع قانون هم هستيم همان طور كه مبناي تعرفه سال 90 كه دولت اعلام كرد و طبق همان تعرفه هايي است كه سال گذشته سازمان نظام پزشكي اعلام كرده بود. البته افزايش آن هم درست نيست و ملاحظات هم بايد در نظر گرفته شود.